On Military Police

Consolidated versions (22/02/2019 - 21/09/2023)

საქართველოს კანონი

 

სამხედრო პოლიციის შესახებ

 

თავი I. ზოგადი დებულებანი

    მუხლი 1. კანონის მიზანი

ეს კანონი განსაზღვრავს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო პოლიციის დეპარტამენტის (შემდგომში – სამხედრო პოლიცია) დანიშნულებას, ორგანიზაციულ-სამართლებრივ საფუძვლებს, საქმიანობის ძირითად პრინციპებსა და უფლებამოსილებებს.

    მუხლი 2. სამხედრო პოლიციის სამართლებრივი სტატუსი 

სამხედრო პოლიცია არის საქართველოს თავდაცვის ძალების სპეციალური სამართალდამცავი სტრუქტურული ქვედანაყოფი, რომელიც საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად ახორციელებს სისხლის სამართლის საპროცესო კანონმდებლობით მისი კომპეტენციისათვის მიკუთვნებულ საქმეთა გამოძიებას, ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევებზე რეაგირებას, საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს ობიექტებისა და საქართველოს თავდაცვის ძალების ქვედანაყოფების დისლოკაციის ადგილების დაცვას, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში დანაშაულის წინააღმდეგ ბრძოლას და ასრულებს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილ სხვა ფუნქციებს.

საქართველოს 2013 წლის 27  სექტემბრის   კანონი №1381  – ვებგვერდი, 09.10.2013წ.
საქართველოს 2018 წლის 31  ოქტომბრის  კანონი №3581  – ვებგვერდი, 21.11.2018წ.

    მუხლი 3. სამხედრო პოლიციის საქმიანობის სამართლებრივი საფუძვლები

სამხედრო პოლიციის საქმიანობის სამართლებრივი საფუძვლებია საქართველოს კონსტიტუცია, საქართველოს საერთაშორისო ხელშეკრულებები და შეთანხმებები, სისხლის სამართლის კანონმდებლობა, საქართველოს კანონი „ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობის შესახებ“, ეს კანონი და სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტები.

    მუხლი 4. სამხედრო პოლიციის საქმიანობის ძირითადი პრინციპები

1. სამხედრო პოლიციის საქმიანობა ემყარება კანონიერების, პიროვნების პატივისა და ღირსების დაცვის, სოციალური სამართლიანობის, ჰუმანიზმისა და საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად საჯაროობის, სამხედრო პოლიციის სისტემის ერთიანობისა და მისი ცენტრალიზებული მართვის პრინციპებს.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი ვალდებულია, პატივი სცეს და დაიცვას პიროვნების უფლებები და ძირითადი თავისუფლებები.

3. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს ეკრძალება:

ა) მოქალაქეთა პოლიტიკური გაერთიანების შექმნა, აგრეთვე მასში მონაწილეობა;

ბ) სახელმწიფო, სამსახურებრივი ან კომერციული საიდუმლოების შემცველი ინფორმაციის (გარდა საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსის 50-ე მუხლის მე-4 ნაწილით გათვალისწინებული შემთხვევებისა), გამოძიების მასალების გამჟღავნება;

გ) შეკრების ან მანიფესტაციის ორგანიზება ან/და ჩატარება, აგრეთვე მასში მონაწილეობა;

დ) შეთავსებით მუშაობა ანაზღაურებად სამუშაოზე, გარდა სამეცნიერო, პედაგოგიური ან შემოქმედებითი საქმიანობისა, ან რაიმე თანამდებობის დაკავება რომელიმე სხვა დაწესებულებაში, ან რაიმე ანაზღაურებადი სამუშაოს შესრულება ან/და რაიმე თანამდებობის დაკავება უცხო ქვეყნის ორგანოში ან დაწესებულებაში.

საქართველოს 2013 წლის   11  დეკემბრის კანონი №1735  - ვებგვერდი, 25.12.2013წ.

    მუხლი 5. საერთაშორისო ურთიერთობანი

საქართველოს საერთაშორისო ხელშეკრულებებიდან და შეთანხმებებიდან გამომდინარე, სამხედრო პოლიცია თანამშრომლობს უცხო ქვეყნების სამართალდამცავ ორგანოებთან და საერთაშორისო ორგანიზაციებთან საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

    მუხლი 6. სამხედრო პოლიციის თანამშრომლობა სხვა სახელმწიფო ორგანოებთან, საზოგადოებრივ ორგანიზაციებთან და მოქალაქეებთან

სამხედრო პოლიცია დაკისრებული ამოცანების განხორციელების მიზნით თანამშრომლობს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სტრუქტურულ ქვედანაყოფებთან, სამართალდამცავ და სხვა სახელმწიფო ორგანოებთან, საზოგადოებრივ ორგანიზაციებთან და მოქალაქეებთან საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

 

თავი II. სამხედრო პოლიციის საქმიანობის ძირითადი მიმართულებები

    მუხლი 7. სამხედრო პოლიციის საქმიანობის მიზნები და ამოცანები

სამხედრო პოლიციის საქმიანობის მიზნები და ამოცანებია:

ა) საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსით განსაზღვრული საგამოძიებო ქვემდებარეობის ფარგლებში დანაშაულის თავიდან აცილება, გამოვლენა, გამოძიება და დამნაშავეთა ძებნა-დაკავება ამ კანონითა და სხვა ნორმატიული აქტებით მინიჭებული უფლებამოსილების საფუძველზე;

ბ) საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სარგებლობაში არსებულ ობიექტებსა და ტერიტორიაზე, საქართველოს თავდაცვის ძალების დისლოკაციის ადგილებში და მათი ფარგლების გარეთ საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო მოსამსახურეთა მიერ დისციპლინის დაცვის კონტროლი;

გ) ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა თავიდან აცილება, გამოვლენა და შესაბამისი სამართლებრივი რეაგირება საქართველოს ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა კოდექსითა და სხვა ნორმატიული აქტებით მინიჭებული უფლებამოსილების საფუძველზე;

დ) საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სისტემის უსაფრთხოების უზრუნველყოფა;

ე) საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სარგებლობაში არსებული ობიექტებისა და ტერიტორიის, საქართველოს თავდაცვის ძალების დისლოკაციის ადგილების დაცვის ღონისძიებების უზრუნველყოფა, საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო ობიექტების პერიმეტრის დაცვის ღონისძიებებისა და უსაფრთხოების ოფიცერთა მეშვეობით ქვედანაყოფების შიდა უსაფრთხოების ღონისძიებების განხორციელება;

ვ) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში ინფორმაციის მოპოვება, გადამუშავება და ანალიზი;

ზ) საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული სხვა მიზნები და ამოცანები.

საქართველოს 2010  წლის 17 დეკემბრის კანონი №4115  - სსმI, № 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

საქართველოს 2018 წლის 31  ოქტომბრის  კანონი №3581  – ვებგვერდი, 21.11.2018წ.

    მუხლი 8. სამხედრო პოლიციის უფლებამოსილებანი

სამხედრო პოლიცია უფლებამოსილია, საქმიანობის მიზნებისა და ძირითადი პრინციპების უზრუნველსაყოფად, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში:

ა) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით მოსთხოვოს პირს, დაიცვას მართლწესრიგი, ხოლო ამ მოთხოვნის შეუსრულებლობის შემთხვევაში – მიიღოს კანონით გათვალისწინებული ზომები;

ბ) განახორციელოს ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობა, სისხლის სამართლის საპროცესო კანონმდებლობით განსაზღვრული საგამოძიებო ქვემდებარეობის ფარგლებში გამოავლინოს, გახსნას და აღკვეთოს დანაშაული, დაიწყოს და აწარმოოს გამოძიება, გამოიყენოს ფიზიკური იძულება კანონით დადგენილ ფარგლებში და დადგენილი წესით;

გ) განახორციელოს საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსით გათვალისწინებული ყველა საგამოძიებო და საპროცესო მოქმედება;

დ) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით, კომპეტენციიდან გამომდინარე, სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულების მიზნით მოითხოვოს (წერილობით ან სიტყვიერად) და დაუყოვნებლივ მიიღოს (მათ შორის, ადგილზე გაცნობით) ნებისმიერი დოკუმენტი ან ინფორმაცია მითითებული ვადებისა და ფორმის დაცვით;

ე) საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული წესითა და ფორმით გამოჰკითხოს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს ნებისმიერი საჯარო მოსამსახურე, სამხედრო მოსამსახურე ან/და თანამდებობის პირი, საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით – სხვა პირი, რომელსაც შესაძლოა საქმესთან დაკავშირებით ჰქონდეს ინფორმაცია, აგრეთვე საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით საქმის თაობაზე მიიღოს მისგან წერილობითი ან/და სიტყვიერი განმარტება, რაც უზრუნველყოფს სამხედრო პოლიციისათვის დაკისრებული მოვალეობების სრულყოფილად შესრულებას;

ვ) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით შეადგინოს ადმინისტრაციული სამართალდარღვევის ოქმი;

ზ) სამხედრო მოსამსახურის მიერ სამართალდარღვევის ჩადენის შემთხვევაში გააჩეროს სატრანსპორტო საშუალება და მიიღოს საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული ზომები;

თ) უზრუნველყოს სამხედრო პატრულის ფუნქციონირება;

ი) შეამოწმოს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს საჯარო მოსამსახურის, სამხედრო მოსამსახურის, აგრეთვე პირის, რომელიც გამოკითხული უნდა იქნეს საქმესთან დაკავშირებით, სამსახურებრივი ან/და მოქალაქის პირადობის დამადასტურებელი საბუთი, თუ არსებობს საკმარისი მონაცემები მათ მიერ დანაშაულის, ადმინისტრაციული გადაცდომის ან დისციპლინური დარღვევის ჩადენის შესახებ;

კ) საქართველოს თავდაცვის ძალების დისლოკაციის ადგილებში უზრუნველყოს უსაფრთხოების ოფიცერთა ფუნქციონირება;

ლ) აღკვეთოს სამხედრო პირთა მიერ უკანონო გამოსვლების, მიტინგების, პიკეტებისა და სხვაგვარი აქციების მოწყობა;

მ) საქართველოს თავდაცვის ძალების შენაერთების დისლოკაციის ადგილების შეცვლისას და საბრძოლო-სატრანსპორტო ტექნიკის გადაადგილებისას საზოგადოებრივი უსაფრთხოების დაცვის, აგრეთვე ცალკეული ოპერატიულ-სამძებრო მოქმედებების ჩატარების მიზნით, საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით ჩაკეტოს გზები და ქუჩების მონაკვეთები ან შეზღუდოს მოძრაობა გზებსა და ქუჩების მონაკვეთებზე;

ნ) დანაშაულის ჩადენის ფაქტზე წასწრების შემთხვევაში საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსით განსაზღვრული წესით დააკავოს სამოქალაქო პირი და კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევაში გადასცეს შესაბამის სამართალდამცავ ორგანოებს;

ო) კანონით დადგენილი წესითა და ფორმით განახორციელოს საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსით საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს ქვემდებარე დანაშაულებთან დაკავშირებით ძებნილ პირთა ძებნა-დაკავების მოქმედებები;

გადაუდებელი აუცილებლობის შემთხვევებში, დამნაშავის დევნისას, დაკავებულის პოლიციაში წარსადგენად, აგრეთვე სამკურნალო დაწესებულებაში იმ პირ ის მისაყვანად, რომელიც სასწრაფო სამედიცინო დახმარებას საჭიროებ, საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით უსასყიდლოდ ისარგებლოს სატრანსპორტო საშუალებით (გარდა დიპლომატიური წარმომადგენლობების, საკონსულო დაწესებულებებისა და საერთაშორისო ორგანიზაციების და სპეციალური ტრანსპორტის);

ჟ) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით საწარმოსაგან, დაწესებულებისაგან, ორგანიზაციისაგან და მოქალაქისაგან უსასყიდლოდ მიიღოს ინფორმაცია, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც კანონით დადგენილია ინფორმაციის მიღების სპეციალური წესი;

რ) საგამოძიებო ქვემდებარეობით მისთვის მიკუთვნებულ საკითხებთან დაკავშირებით განახორციელოს ბრალდებულის ან/და ამოუცნობი გვამის რეგისტრაცია, დაქტილოსკოპირება, ფოტო-, კინო-, ვიდეო- და აუდიოგადაღება, შედარებითი გამოკვლევისათვის ნიმუშების აღება, აგრეთვე ჩაატაროს საექსპერტო გამოკვლევები სისხლის სამართლისა და ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა საქმეებზე;

ს) საგანგებო ან/და საომარი მდგომარეობის დროს, კანონით განსაზღვრული კომპეტენციიდან გამომდინარე, მოაწყოს რეიდები დასახლებულ პუნქტებში, საგზაო მაგისტრალებზე და ტერიტორიულ წყლებში;

ტ) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით ისარგებლოს მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებით დანაშაულის გარემოებათა და მის ჩამდენ პირთა დასადგენად, გამოძიებისაგან და სასამართლოსაგან მიმალული, უგზო-უკვლოდ დაკარგული პირის მოსაძებნად, ამოუცნობი გვამის ვინაობის დასადგენად, სამართალდარღვევათა თავიდან ასაცილებლად, მართლწესრიგის განსამტკიცებლად;

უ) მგზავრების პირადი დაცვის უზრუნველსაყოფად, ბრალდებულის დაკავების ან დაპატიმრების მიზნით, დადგენილი წესით მიმართოს შესაბამის ორგანოებს სარკინიგზო, საზღვაო ან საჰაერო ტრანსპორტის გასვლის გონივრული ვადით შეყოვნების შესახებ;

ფ) უზრუნველყოს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს, აგრეთვე საქართველოში ოფიციალური ვიზიტით მყოფ უცხო ქვეყნების თავდაცვის სისტემის მაღალი რანგის სამოქალაქო და სამხედრო თანამდებობის პირთა უსაფრთხოება (საჭიროების შემთხვევაში ესკორტით გადაადგილება) შესაბამის დაწესებულებებთან თანამშრომლობით;

ქ) განახორციელოს საქართველოს კანონმდებლობით, მათ შორის, საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო პოლიციის დეპარტამენტის დებულებით განსაზღვრული სხვა საქმიანობა.

საქართველოს 2010  წლის 24 სექტემბრის კანონი № 3619 - სსმ I, № 51 , 29 .09.2010წ.,  მუხ. 332

საქართველოს 2012 წლის 12 ივნისის კანონი №6439 - ვებგვერდი, 22.06.2012წ.

საქართველოს 2018 წლის 31  ოქტომბრის  კანონი №3581  – ვებგვერდი, 21.11.2018წ.

    მუხლი 9. სამხედრო პოლიციის ვალდებულებები

სამხედრო პოლიცია ვალდებულია, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში:

ა) შესაძლებლობა მისცეს დაკავებულ ან დაპატიმრებულ პირს, კანონის შესაბამისად განახორციელოს სამართლებრივი დაცვის უფლება, შეატყობინოს მის შესახებ ოჯახს, სამსახურს ან სასწავლო დაწესებულების ხელმძღვანელობას;

ბ) საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, სასამართლოსა და პროკურორის გადაწყვეტილებებით განახორციელოს დაზარალებულის, მოწმისა და პროცესის სხვა მონაწილეების, მათი ოჯახის წევრების დაცვის ღონისძიებები, თუ მათ ჯანმრთელობასა და სიცოცხლეს საფრთხე ემუქრება;

გ) გამოძიების პროცესში დაადგინოს დანაშაულის მიზეზები და პირობები, მიიღოს ზომები მათ აღმოსაფხვრელად, სამართალდამრღვევებთან ჩაატაროს ინდივიდუალური პროფილაქტიკური მუშაობა;

დ) უზრუნველყოს დაკავებული ან დაპატიმრებული პირის დაცვა და საპატიმრო დაწესებულებაში გადაყვანა;

ე) აღასრულოს მოსამართლის დადგენილება ადმინისტრაციული პატიმრობის შესახებ;

ვ) შეასრულოს, ქვემდებარეობით, პროკურორისა და გამომძიებლის წერილობითი დავალებები და მითითებები საგამოძიებო და ოპერატიულ-სამძებრო მოქმედებების ჩატარების შესახებ, დახმარება აღმოუჩინოს მათ საგამოძიებო მოქმედებების ჩატარებისას;

ზ) გადაუდებელი დახმარება აღმოუჩინოს უბედური შემთხვევისა და საზოგადოებრივად საშიში ქმედების შედეგად დაზარალებულს, აგრეთვე უმწეო მდგომარეობაში, ტოქსიკური, ნარკოტიკული ან ალკოჰოლური სიმთვრალის მდგომარეობაში მყოფ პირს, თუ მას დაკარგული აქვს დამოუკიდებლად გადაადგილების უნარი, ან შეუძლია საფრთხე შეუქმნას საკუთარ თავს ან გარშემო მყოფთ;

თ) აღასრულოს სასამართლო გადაწყვეტილებები, მოსამართლის, პროკურორისა და გამომძიებლის დადგენილებები იმ პირთა წარმოდგენის შესახებ, რომლებიც თავს არიდებენ სასამართლოში, პროკურატურაში ან საგამოძიებო ორგანოში გამოცხადებას, აგრეთვე აღასრულოს სასამართლოს, პროკურორისა და გამომძიებლის გადაწყვეტილებები დაკავების ან დაპატიმრების შესახებ;

ი) ითანამშრომლოს საქართველოს შინაგან საქმეთა, გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის, იუსტიციისა და ფინანსთა სამინისტროების შესაბამის სამსახურებთან და საქართველოს სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურის შესაბამის დანაყოფებთან კანონიერი საქმიანობის განხორციელებაში;

კ) საომარი მდგომარეობის დროს, საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, საერთაშორისო შეთანხმებებითა და კონვენციებით დადგენილი წესითა და ფორმით უზრუნველყოს სამხედრო ტყვეთა ბანაკების დაცვა და უსაფრთხო ფუნქციონირება.

საქართველოს 2011 წლის 11 მარტის კანონი №4416 - ვებგვერდი, 17.03.2011წ.

საქართველოს 2013 წლის 25 მარტის კანონი №4 60 – ვებგვერდი, 05.04.2013წ.

საქართველოს 2015 წლის  8   ივლისის კანონი  №3949  - ვებგვერდი, 15.07.2015წ.

საქართველოს 2017 წლის 7  დეკემბრის   კანონი №1659   ვებგვერდი, 14.12.2017წ.

 

თავი III. ფიზიკური იძულების, სპეციალური საშუალებების, ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენების უფლება

    მუხლი 10. ფიზიკური იძულების, სპეციალური საშუალებების, ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენების უფლება

1. სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს უფლება აქვს, გამოიყენოს ფიზიკური იძულება, სპეციალური საშუალებები, სამსახურებრივ-საშტატო და სამხედრო-საბრძოლო იარაღი.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი ვალდებულია, ფიზიკური იძულების, სპეციალური საშუალებისა და ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენების შესახებ წინასწარ გააფრთხილოს პირი, მისცეს საკმარისი დრო, რათა მან შეასრულოს სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის კანონიერი მოთხოვნა, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც დაყოვნებამ შეიძლება გამოიწვიოს მოქალაქისა და სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის სიცოცხლისა და ჯანმრთელობის ხელყოფა, სხვა მძიმე შედეგი, ან თუ შექმნილ სიტუაციაში შეუძლებელია ასეთი გაფრთხილება.

3. სპეციალური საშუალების სახეობა, ფიზიკური იძულების ინტენსიურობა განისაზღვრება კონკრეტული ვითარების, სამართალდარღვევის ხასიათისა და ინდივიდუალური თავისებურების გათვალისწინებით.

    მუხლი 11. ფიზიკური იძულების გამოყენება

სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს უფლება აქვს, კანონით დადგენილ ფარგლებში და დადგენილი წესით გამოიყენოს ფიზიკური იძულება (მათ შორის, ორთაბრძოლის სპეციალური ხერხები) დანაშაულის ან სხვა სამართალდარღვევის აღსაკვეთად, დამნაშავის ან/და სამართალდამრღვევის დასაკავებლად, თუ ძალადობის მეთოდების გამოუყენებლობა ვერ უზრუნველყოფს სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის მიერ კანონით დაკისრებული მოვალეობების შესრულებას.

    მუხლი 12. სპეციალური საშუალებების გამოყენება

1. სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში უფლება აქვს, გამოიყენოს სპეციალური საშუალებები – ხელბორკილი და შებორკვის სხვა საშუალება, რეზინის ხელკეტი, ცრემლსადენი გაზი, დაბრკოლების დამანგრეველი საშუალება, ტრანსპორტის იძულებით გაჩერების საშუალება, სპეციალური საღებავი, სასამსახურო ძაღლი, ელექტროშოკური მოწყობილობა – ამ მუხლით გათვალისწინებულ შემდეგ შემთხვევებში:

ა) ხელბორკილი და შებორკვის სხვა საშუალება – დანაშაულის ჩამდენი პირის მიმართ, რომელიც უძალიანდება ან შეიძლება გაუძალიანდეს სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს, ან ცდილობს გაქცევას, ან იმ პირის მიმართ, რომლის მიმართაც გამოიყენება სისხლის სამართლის საპროცესო კანონმდებლობით გათვალისწინებული იძულებითი ღონისძიებები;

ბ) რეზინის ხელკეტი – სამხედრო პოლიციის თანამშრომელზე ან/და სამხედრო პოლიციის მიერ დაცულ ობიექტებზე თავდასხმის მოგერიებისას, დანაშაულის ჩამდენი, საზოგადოებრივი წესრიგის დამრღვევი პირის კომპეტენციის ფარგლებში დაკავებისას, თუ იგი ბოროტად არ ემორჩილება სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის კანონიერ მოთხოვნას, საზოგადოებრივი წესრიგის მასობრივი და ჯგუფური დარღვევის აღსაკვეთად;

გ) ცრემლსადენი გაზი – სამხედრო პოლიციის თანამშრომელზე, სამხედრო პოლიციის მიერ დაცულ ობიექტებზე თავდასხმის მოგერიებისას; საზოგადოებრივი წესრიგის მასობრივი და ჯგუფური დარღვევის აღსაკვეთად; დანაშაულის ჩამდენი პირის დაკავებისას ან მისი იძულების მიზნით, რათა მან დატოვოს დაკავებული სატრანსპორტო საშუალება ან შენობა-ნაგებობა, სადაც თავს აფარებს;

დ) დაბრკოლების დამანგრეველი საშუალება – დანაშაულის ან საზოგადოებრივად საშიში ქმედების ჩამდენი პირის დაკავებისას, მძევლების გასათავისუფლებლად;

ე) ტრანსპორტის იძულებით გაჩერების საშუალება – იმ სატრანსპორტო საშუალების იძულებით გასაჩერებლად, რომლის მძღოლმაც არ შეასრულა სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის კანონიერი მოთხოვნა, შეეწყვიტა სატრანსპორტო საშუალებით მოძრაობა (გადაადგილება);

ვ) სპეციალური საღებავი – მართლსაწინააღმდეგო ქმედების ჩამდენი პირის გამოსავლენად;

ზ) სასამსახურო ძაღლი – ოპერატიულ-სამძებრო ღონისძიებების განსახორციელებლად;

თ) ელექტროშოკური მოწყობილობა – სამხედრო პოლიციის თანამშრომელზე ან/და სამხედრო პოლიციის მიერ დაცულ ობიექტებზე თავდასხმის მოსაგერიებლად, ამ დანაშაულებრივი ქმედების აღსაკვეთად, თუ არ არსებობს საფრთხის თავიდან აცილების სხვა, უფრო მსუბუქი საშუალება.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი ვალდებულია, პირველადი სამედიცინო დახმარება აღმოუჩინოს ფიზიკური იძულების შედეგად ან სპეციალური საშუალებების გამოყენებით დაზარალებულს და საჭიროების შემთხვევაში დახმარებისათვის მიმართოს ექიმს, ფიზიკური იძულების ან სპეციალური საშუალებების გამოყენების შედეგად დაჭრის ან დაზიანების შესახებ დაუყოვნებლივ აცნობოს თავის უშუალო უფროსსა და საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებულ თანამდებობის პირს.

3. აკრძალულია ფიზიკური იძულების ან სპეციალური საშუალებების გამოყენება ორსულობის, მცირეწლოვნობის, შეზღუდული შესაძლებლობის, ხანდაზმულობის ნიშნების მქონე პირთა მიმართ, გარდა იმ შემთხვევებისა, როდესაც ისინი შეიარაღებული არიან და ჯგუფურად თავს ესხმიან, შეიარაღებულ წინააღმდეგობას უწევენ სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს, რაც საფრთხეს უქმნის მოქალაქეთა და სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სიცოცხლესა და ჯანმრთელობას, თუ სხვაგვარი ხერხითა და საშუალებით ასეთი თავდასხმის მოგერიება შეუძლებელია.

    მუხლი 13. ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენების უფლება

1. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს უფლება აქვს, შეინახოს, ატაროს და გამოიყენოს სამსახურებრივ-საშტატო და სხვა იარაღი და სპეციალური საშუალებები, რომლებიც ნებადართულია საქართველოს კანონმდებლობით.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს უფლება აქვს, აუცილებელი მოგერიების ან უკიდურესი ღონისძიების სახით ცეცხლსასროლი იარაღი გამოიყენოს:

ა) პირის ან/და თავის დასაცავად ისეთი საფრთხისაგან, რომელიც რეალურ საშიშროებას უქმნის მის/მათ სიცოცხლეს ან ჯანმრთელობას;

ბ) ცეცხლსასროლი იარაღის წართმევის აღსაკვეთად;

გ) განგაშის სიგნალის მისაცემად ან დამხმარე ძალის გამოსაძახებლად;

დ) იძულებით გაჩერების მიზნით, სატრანსპორტო საშუალების დასაზიანებლად, თუ მძღოლი არ ემორჩილება სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის არაერთგზის მოთხოვნას სატრანსპორტო საშუალების გაჩერების შესახებ;

ე) საქართველოს კანონმდებლობით ნებადართულ სხვა შემთხვევებში.

3. ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენებას წინ უნდა უძღოდეს სიტყვიერი გაფრთხილება მისი გამოყენების შესახებ. აუცილებლობის შემთხვევაში შეიძლება გამაფრთხილებელი გასროლა.

4. გაფრთხილების გარეშე ცეცხლსასროლი იარაღი გამოიყენება:

ა) შეიარაღებული, საბრძოლო ტექნიკის, ნებისმიერი სახის სატრანსპორტო ან მექანიკური საშუალებით მოულოდნელი თავდასხმისას;

ბ) ტრანსპორტის გამოყენებით (ან სატრანსპორტო საშუალებიდან) დაკავებულის გაქცევის შემთხვევაში;

გ) დამნაშავის დაკავების დროს შეიარაღებული წინააღმდეგობის გაწევისას;

დ) დაკავებულის შეზღუდული ხილვადობის დროს ან/და ტყიან ადგილებში გაქცევისას;

ე) საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სხვა შემთხვევებში.

5. აკრძალულია ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენება ისეთ ადგილებში, სადაც შესაძლებელია სხვა პირთა დაშავება, ასევე ცეცხლსაშიშ, ფეთქებადსაშიშ ადგილებში; აგრეთვე წინასწარი შეცნობით ორსულთა, მცირეწლოვანთა, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა მიმართ, გარდა იმ შემთხვევებისა, როდესაც ისინი შეიარაღებულ წინააღმდეგობას უწევენ სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს, შეიარაღებულნი ან ჯგუფურად თავს ესხმიან სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს ან მის დაცვას დაქვემდებარებულ ობიექტს, რაც საფრთხეს უქმნის პირის ან სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის სიცოცხლესა და ჯანმრთელობას, თუ სხვაგვარი ხერხითა და საშუალებით ასეთი თავდასხმის მოგერიება შეუძლებელია.

6. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი ვალდებულია, ცეცხლსასროლი იარაღის გამოყენების შესახებ დაუყოვნებლივ აცნობოს თავის უშუალო უფროსსა და საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებულ თანამდებობის პირს.

7. აკრძალულია ისეთი სახის ცეცხლსასროლი იარაღისა და საბრძოლო მასალის გამოყენება, რომლებიც იკრძალება საერთაშორისო კონვენციებითა და სხვა საერთაშორისო სამართლებრივი აქტებით.

8. სამხედრო-საბრძოლო იარაღის გამოყენება ხდება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

 

თავი IV. სამხედრო პოლიციის ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობა

    მუხლი 14. სამხედრო პოლიციის ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობის პრინციპები

დანაშაულის თავიდან აცილების, გამოვლენის ან/და გახსნის მიზნით სამხედრო პოლიცია ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობისას ხელმძღვანელობს „ოპერატიულ-სამძებრო საქმიანობის შესახებ“ საქართველოს კანონით.

 

თავი V. სამხედრო პოლიციის ორგანიზება და ხელმძღვანელობა

    მუხლი 15. სამხედრო პოლიციის ორგანიზება 

1. სამხედრო პოლიცია არის საქართველოს თავდაცვის ძალების სპეციალური სამართალდამცავი სტრუქტურული ქვედანაყოფი.

2. სამხედრო პოლიცია მისთვის დაკისრებულ მოვალეობებს ასრულებს საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე, აგრეთვე უცხო ქვეყნების ტერიტორიებზე არსებულ საქართველოს თავდაცვის ძალების დისლოკაციის ადგილებში და ფუნქციონირებს ერთიანი, ცენტრალიზებული წესით.

საქართველოს 2010  წლის  17 დეკემბრის  კანონი №4115  - სსმI, № 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

საქართველოს 2013 წლის 27  სექტემბრის   კანონი №1381  – ვებგვერდი, 09.10.2013წ.

საქართველოს 2018 წლის 31  ოქტომბრის  კანონი №3581  – ვებგვერდი, 21.11.2018წ.

    მუხლი 16. სამხედრო პოლიციის ხელმძღვანელობა

1. სამხედრო პოლიციის მართვას, კოორდინაციასა და ხელმძღვანელობას ახორციელებს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო პოლიციის დეპარტამენტის უფროსი, რომელსაც საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის წარდგინებით თანამდებობაზე ნიშნავს და თანამდებობიდან ათავისუფლებს საქართველოს თავდაცვის მინისტრი.

2. საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო პოლიციის დეპარტამენტის უფროსი: 

ა) ხელმძღვანელობს სამხედრო პოლიციას, პასუხისმგებელია სამხედრო პოლიციისთვის საქართველოს კანონმდებლობით დაკისრებული მოვალეობების შესრულებისათვის; 

ბ) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში გადაწყვეტილებებს იღებს სამხედრო პოლიციის კომპეტენციის სფეროსთვის მიკუთვნებულ საკითხებზე;

გ) საქართველოს თავდაცვის მინისტრსა და საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურს პერიოდულად წარუდგენს ანგარიშს სამხედრო პოლიციის მიერ განხორციელებული საქმიანობის შესახებ და ინფორმაციას სამხედრო პოლიციის საქმიანობის პრიორიტეტული მიმართულებების თაობაზე;

დ) სამხედრო პოლიციის კომპეტენციის სფეროსთვის მიკუთვნებულ საკითხებზე გამოსცემს ინდივიდუალურ ადმინისტრაციულ-სამართლებრივ აქტებს, მეთოდურ მითითებებს, რომელთა შესრულება სავალდებულოა სამხედრო პოლიციის თანამშრომლებისათვის;

ე) თავდაცვის ბიუჯეტის ფორმირებისას საქართველოს თავდაცვის მინისტრთან და საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურთან შეთანხმებით წინადადებებს წარუდგენს საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს შესაბამის ქვედანაყოფს;

ვ) ახორციელებს საქართველოს კანონმდებლობით მინიჭებულ სხვა უფლებამოსილებებს. 

საქართველოს 2013 წლის 27  სექტემბრის   კანონი №1381  – ვებგვერდი, 09.10.2013წ.
საქართველოს 2018 წლის 31  ოქტომბრის  კანონი №3581  – ვებგვერდი, 21.11.2018წ.
 

თავი VI. სამხედრო პოლიციაში სამსახურის გავლის წესი და სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სოციალური დაცვის გარანტიები

      მუხლი 17. სამხედრო პოლიციაში სამსახურის გავლის სამართლებრივი საფუძვლები

1. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სამსახურში მიღებისა და სამსახურის გავლის წესი და მათი სოციალური დაცვის გარანტიები რეგულირდება ამ კანონით და მის საფუძველზე გამოცემული კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტებით.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სამსახურის გავლის წესი მტკიცდება საქართველოს თავდაცვის მინისტრის ბრძანებით. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა საკვალიფიკაციო მოთხოვნები განისაზღვრება საქართველოს თავდაცვის მინისტრის ან მის მიერ უფლებამოსილი თანამდებობის პირის ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით. „საჯარო სამსახურის შესახებ“ საქართველოს კანონის მოქმედება სამხედრო პოლიციის თანამშრომლებზე ვრცელდება მხოლოდ იმ შემთხვევებში, თუ ამ კანონით, სამხედრო მოსამსახურეებთან ურთიერთობების მარეგულირებელი კანონმდებლობით და ამ პუნქტში მითითებული წესით სხვაგვარად არ რეგულირდება შესაბამისი სამსახურებრივი ურთიერთობები.

3. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სამსახურის გავლის წესით განისაზღვრება სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სამსახურებრივი ურთიერთობების საკითხები, მათ შორის, თანამდებობაზე დანიშვნისა და თანამდებობიდან განთავისუფლების, სამსახურის გავლის, ატესტაციის, კვალიფიკაციის ამაღლების, წახალისების ფორმებისა და დისციპლინური პასუხისმგებლობის ზომების გამოყენების წესი და საფუძვლები.

საქართველოს 2010  წლის  17 დეკემბრის  კანონი №4115  - სსმI, № 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

    მუხლი 18. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი

1. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი შეიძლება იყოს:

ა) სამოქალაქო პირი;

ბ) სამხედრო მოსამსახურე;

გ) სპეციალური წოდების მქონე მოსამსახურე.

2. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს ენიჭება სამსახურებრივ-საშტატო იარაღის ტარების უფლება.

3. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა იმ კატეგორიას, რომელსაც ეკისრება სამსახურებრივი ფორმის ტანსაცმლისა და ატრიბუტიკის ტარების ვალდებულება, აგრეთვე სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის სამსახურებრივი ფორმის ტანსაცმლის ტარების წესს და სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის სამსახურებრივი ფორმის ტანსაცმლის ნიმუშს ამტკიცებს საქართველოს თავდაცვის მინისტრი.

31. სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის ატრიბუტიკას ამტკიცებს საქართველოს თავდაცვის მინისტრი „სახელმწიფო მნიშვნელობის სიმბოლოების შესახებ“ საქართველოს კანონით დადგენილი წესით.

4. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს თავისი ვინაობისა და უფლებამოსილების დასადასტურებლად ეძლევა სამსახურებრივი პირადობის დამადასტურებელი მოწმობა.

5. სამხედრო პოლიციის გამომძიებელი მისთვის დაკისრებული მოვალეობის შესრულებისას დამოუკიდებელია.

6. სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებასთან დაკავშირებით სპეციალური წოდების ან სამხედრო მოსამსახურის სტატუსის მქონე სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის დაღუპვის შემთხვევაში მის ოჯახს საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტიდან მიეცემა ერთჯერადი დახმარება 15 000 ლარის ოდენობით.

7. სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებასთან დაკავშირებით სპეციალური წოდების ან სამხედრო მოსამსახურის სტატუსის მქონე სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის დაჭრის/დასახიჩრების ან მისთვის შეზღუდული შესაძლებლობის სტატუსის დადგენის შემთხვევაში თანამშრომელს სხეულის დაზიანების სიმძიმის ხარისხის შესაბამისად მიეცემა ერთჯერადი დახმარება არა უმეტეს 7 000 ლარისა.

საქართველოს 2010  წლის  17 დეკემბრის  კანონი №4115  - სსმI, № 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

საქართველოს 2013 წლის 2 7  სექტემბრის   კანონი №1381  – ვებგვერდი, 09.10.2013წ.
საქართველოს 2019 წლის 22 თებერვლის კანონი №4320 – ვებგვერდი, 07.03.2019წ.

    მუხლი 19. სამხედრო პოლიციაში სამუშაოდ მიღებისა და სამხედრო ოლიციიდან დათხოვნის წესი

1. სამხედრო პოლიციაში სამუშაოდ მიიღება საქართველოს მოქალაქე არანაკლებ 21 წლის ასაკიდან, რომელიც ფლობს საქართველოს სახელმწიფო ენას, რომელსაც პიროვნული თვისებებით, განათლებით, ფიზიკური მომზადებითა და ჯანმრთელობის მდგომარეობით შეუძლია შეასრულოს დაკისრებული მოვალეობები და რომელიც აკმაყოფილებს საქართველოს თავდაცვის მინისტრის ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართებრივი აქტით შესაბამისი თანამდებობისთვის დადგენილ სპეციალურ საკვალიფიკაციო მოთხოვნებს (სამხედრო პოლიციის გამომძიებელს აგრეთვე უნდა ჰქონდეს უმაღლესი იურიდიული განათლება).

2. სამხედრო პოლიციაში სამუშაოდ არ მიიღება:

ა) ნასამართლევი პირი;

ბ) პირი, რომელიც ჯანმრთელობის მდგომარეობის გამო ვერ აკმაყოფილებს თანამდებობისათვის დადგენილ სპეციალურ საკვალიფიკაციო მოთხოვნებს;

გ) ალკოჰოლიზმით, ნარკომანიით, ტოქსიკომანიით, ფსიქიკური ან სხვა ქრონიკული სნეულებით დაავადებული პირი;

დ) პირი, რომელიც სასამართლომ შეზღუდულქმედუნარიანად აღიარა ან მხარდაჭერის მიმღებად ცნო, თუ სასამართლოს გადაწყვეტილებით სხვა რამ არ არის განსაზღვრული.

3. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელს სამხედრო პოლიციიდან დაითხოვენ საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად.

საქართველოს 2010  წლის  17 დეკემბრის  კანონი №4115  - სსმI,№ 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

საქართველოს 2015 წლის 20 მარტის კანონი №3369 - ვებგვერდი, 31.03.2015წ.

    მუხლი 20. სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის წახალისება და პასუხისმგებლობა

სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის წახალისებისა და პასუხისმგებლობის ფორმები განისაზღვრება „სამხედრო პოლიციის თანამშრომელთა სამსახურის გავლის წესით“.

საქართველოს 2010  წლის  17 დეკემბრის  კანონი №4115  - სსმI, № 75 , 27 .12 .20 10 წ., მუხ. 471

    მუხლი 21. სამხედრო პოლიციის თანამშრომლის მატერიალური პასუხისმგებლობა

1. სამხედრო პოლიციის თანამშრომელი პასუხისმგებელია იმ ზიანისთვის, რომელიც მან სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას თავისი ბრალეული ქმედებით მიაყენა ფიზიკურ ან/და იურიდიულ პირს.

2. ზიანი ანაზღაურდება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

 

თავი VII. სამხედრო პოლიციის კონტროლი და ზედამხედველობა

    მუხლი 22. საპარლამენტო კონტროლი

საქართველოს პარლამენტი საქართველოს კონსტიტუციითა და საქართველოს პარლამენტის რეგლამენტით გათვალისწინებული ფორმითა და წესით საქართველოს თავდაცვის სამინისტროზე საპარლამენტო კონტროლის ფარგლებში ახორციელებს სამხედრო პოლიციის საპარლამენტო კონტროლს.

საქართველოს 2018 წლის 6 დეკემბრის კანონი №3897  – ვებგვერდი, 14.12.2018წ.

მუხლი 23. საპროკურორო ზედამხედველობა 

საქართველოს სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსით საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს ქვემდებარეობისთვის მიკუთვნებული დანაშაულების გამოძიებას ზედამხედველობს საქართველოს გენერალური პროკურატურა.

საქართველოს 2008 წლის 1 ნოემბრის კანონი №474 - სსმ I, №30, 07.11.2008 წ., №30, მუხ.192

საქართველოს 2018 წლის 30 ნოემბრის კანონი №3806 – ვებგვერდი, 13.12.2018წ.

 

თავი VIII. გარდამავალი დებულება

    მუხლი 24. ამ კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით გამოსაცემი კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტი

ამ კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით საქართველოს თავდაცვის მინისტრმა გამოსცეს ინსტრუქცია საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო პოლიციის დეპარტამენტის საპატრულო სამსახურების საქმიანობის შესახებ.

 

თავი IX. დასკვნითი დებულება

    მუხლი 25. კანონის ამოქმედება

ეს კანონი ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე.

საქართველოს პრეზიდენტი მ. სააკაშვილი

თბილისი,

2007 წლის 8 ივნისი.

№4924–Iს

 

LAW OF GEORGIA

ON MILITARY POLICE

 

Chapter I – General Provisions

 

Article 1 – Purpose of the Law

This Law determines the purpose, organisational and legal grounds, basic principles of operation and powers of the Military Police Department of the Ministry of Defence of Georgia ('the Military Police').

 

Article 2 – Legal status of the Military Police

Military Police is a special law enforcement structural unit of the Defence Forces of Georgia, which, in accordance with the legislation of Georgia, shall investigate cases assigned by the criminal procedure law within its competence, respond to administrative offences, protect the deployment locations of the facilities of the Ministry of Defence of Georgia and of the units of Defence Forces of Georgia, fight crime within the scope of its authority and perform other functions prescribed by the legislation of Georgia.

Law of Georgia No 1381 of 27 September 2013 – website, 9.10.2013

Law of Georgia No 3581 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018

 

Article 3 – Legal grounds for the activities of the Military Police

The legal authority for the activities of the Military Police are the Constitution of Georgia, international treaties and agreements of Georgia, criminal legislation, the Law of Georgia On Criminal Intelligence Activity, this Law and other legislative and subordinate normative acts.

 

Article 4 – Basic principles of the activities of the Military Police

1. The activities of the Military Police shall be based on the principles of the rule of law, protection of honour and dignity, social justice, humanity and, in accordance with the legislation of Georgia, the principles of publicity, the unity of the Military Police system and centralised management.

2. An employee of the Military Police shall respect and protect the rights and fundamental freedoms of individuals.

3. An employee of the Military Police may not:

a) form a political association of citizens and participate in such associations;

b) disclose information containing state, official or commercial secrets (except for the cases stipulated by Article 50(4) of the Criminal Procedure Code of Georgia) and investigation materials;

c) organise and/or hold meetings or demonstrations,r participate in them;

d) engage in any paid employment, except for scientific, pedagogic or creative work or hold a position at any other institution, or perform any paid work and/or hold a position in a foreign body or institution.

Law of Georgia No 1735 of 11 December 2013 – website, 25.12.2013

 

Article 5 – International relations

Based on international treaties and agreements of Georgia, the Military Police cooperates with foreign law enforcement agencies and international organisations in the manner prescribed by the legislation of Georgia.

 

Article 6 – Cooperation of the Military Police with other state bodies, public organisations and citizens

To implement the tasks entrusted to it, the Military Police shall cooperate with structural units of the Ministry of Defence of Georgia, law enforcement and other state bodies, public organisations and citizens in the order established by the legislation of Georgia.

 

Chapter II – Main Directions of the Activities of the Military Police

 

Article 7 – Aims and objectives of the activities of the Military Police

The aims and objectives of the activities of the Military Police are to:

a) prevent, detect and investigate crimes within the scope of the investigative jurisdiction defined by the Criminal Procedure Code of Georgia and to search for and arrest perpetrators based on the powers conferred by this Law and other normative acts;

b) in accordance with the legislation of Georgia, monitor adherence to discipline by service members of the Ministry of Defence of Georgia in the facilities and territories used by the Ministry of Defence of Georgia, also within and outside deployment locations of the Defence Forces of Georgia;

c) prevent and detect administrative violations and give appropriate legal response based on powers granted by the Code of Administrative Offences of Georgia and other normative acts;

d) ensure the safety of the systems of the Ministry of Defence of Georgia.

e) in accordance with the legislation of Georgia, provide security measures in the facilities and territories used by the Ministry of Defence of Georgia, including deployment locations of the Defence Forces of Georgia, implement measures for the protection of the perimeter of the Ministry's military facilities, and take measures, by means of security members, to ensure the internal security of units;

f) collect, process and analyse information within the scope of its authority;

g) other aims and objectives as defined by the legislation of Georgia.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHGI, No 75, 27. 12 .20 10, Art., 471

Law of Georgia No 3581 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018

 

Article 8 – Powers of the Military Police

To ensure the accomplishment of the objectives and main principles of its activities, the Military Police may, within the scope of its authority:

a) in accordance with the legislation of Georgia, demand a person to respect law and order and, in the case of failure to comply with this demand, take measures as stipulated by law;

b) carry out criminal intelligence activities and, within the investigative jurisdiction defined by the criminal procedure legislation of Georgia, identify, solve and prevent crime, initiate and conduct investigations, apply physical coercion within the limits and in accordance with the law;

c) carry out any investigative and procedural actions stipulated by the Criminal Procedure Code of Georgia;

d) under the procedure provided for by the legislation of Georgia and within the scope of their authority, demand (in writing or verbally), and immediately receive (including through on-site inspection) any documents or information in compliance with the specified time limits and form;

e) in the manner and form determined by Georgian legislation, interview any public servant, service member and/or official of the Ministry of Defence of Georgia , and in accordance with the legislation of Georgia, other persons who may have information on a case and, under the procedure provided for by the legislation of Georgia, receive from such persons case-related written and/or verbal explanations that will ensure the proper performance of duties assigned to the Military Police;

f) draw up an administrative offence report in accordance with the legislation of Georgia;

g) in the case of commission of an offence by a military service member, stop their vehicle and take measures provided for by the legislation of Georgia;

h) ensure the functioning of the military patrol;

i) check the official ID and/or citizen's identification document of a public servant of the Ministry of Defence of Georgia, also of a service members and of a person to be interviewed in the case if there is sufficient evidence to indicate the commission of a crime, administrative offence or disciplinary offence by that person;

j) ensure the functioning of security members at deployment locations of the Defence Forces of Georgia;

k) prevent the organisation of illegal demonstrations, rallies, pickets and other actions by military service members;

l) in order to protect public safety when changing the deployment location of the formations of the Defence Forces of Georgia and when moving combat and transport equipment, as well as in order to carry out individual operative and investigation actions, block roads and street sections or restrict traffic on roads and street sections in accordance with the legislation of Georgia;

m) in the manner specified by the Criminal Procedure Code of Georgia, arrest civilians if they are caught in the act of committing a crime and transfer them to the relevant law enforcement agencies in cases stipulated by law;

n) in the manner and form prescribed by law, perform actions relating to the search and arrest of persons wanted in connection with offences that, under the Criminal Procedure Code of Georgia, fall within the jurisdiction of the Ministry of Defence of Georgia;

o) in the manner prescribed by the legislation of Georgia, use a vehicle free of charge (except for the transport of diplomatic missions or consular posts, international organisations and special transport) in cases of urgent necessity, when chasing a perpetrator, or for the purpose of taking a detainee to the police, as well as for taking a person in need of urgent medical assistance to a hospital;

p) in the manner prescribed by the legislation of Georgia, obtain information free of charge from enterprises, institutions, organisations and citizens, except where the law establishes a special procedure for obtaining information;

q) with respect to matters falling within its jurisdiction, register accused persons and/or unidentified corpses, take fingerprints, photographs, make film, video and audio recordings, take samples for comparative examination, conduct forensic studies in criminal and administrative cases;

r) in a state of emergency and/or martial law, carry out raids in human settlements, major highways and territorial waters within the scope of the authority defined by law;

s) in accordance with the legislation of Georgia, use the media to establish circumstances and perpetrators of a crime, to trace fugitives from investigation and trial, to find missing persons, to identify unidentified corpses, prevent offences, and strengthen the rule of law;

t) in order to protect the personal safety of passengers, request, in the prescribed manner, the relevant authorities to delay the departure of rail, sea or air transport for a reasonable period in order to carry out the arrest or detention of an accused person;

u) ensure the safety of senior civilian and military officials of the Ministry of Defence of Georgia, as well as the safety of senior civilian and military officials from the defence systems of foreign countries who are on official visits to Georgia (if necessary, providing an escort), in cooperation with relevant institutions;

v) carry out other activities defined by the Georgian legislation, including by the Statute of the Military Police Department of the Ministry of Defence of Georgia.

Law of Georgia No 3619 of 24 September 2010 – LHG I, No 51, 29. 9 .20 10 , Art. 332

Law of Georgia No 6439 of 12 June 2012 – website, 22.6.2012

Law of Georgia No 3581 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018

 

Article 9 – Military Police obligations

The Military Police shall, within the scope of their authority:

a) provide an opportunity to detained or arrested persons to exercise their right to legal protection, to notify their families, the administration of their place of work or study in accordance with the law;

b) in accordance with the legislation of Georgia and based on a decision of a court or prosecutor, carry out measures to protect victims, witnesses and other participants of proceedings, as well as their family members if their life or health is at risk;

c) during an investigation, establish the causes and conditions leading to the crime, take measures to eliminate them, and carry out individual preventive work with offenders;

d) ensure the protection and transfer of detained or arrested persons to a detention facility;

e) execute court decrees on administrative detention;

f) perform, according to its jurisdiction, written orders and instructions of a prosecutor and investigator with respect to the conduct of an investigative and criminal intelligence actions, and assist them in conducting investigative actions;

g) provide emergency assistance to victims of accidents or socially dangerous acts, as well as to persons who are in a helpless state, under toxic, narcotic or alcoholic intoxication, if such a person cannot move independently or if they may pose a threat to themselves or others;

h) execute court decisions, decrees of a judge, prosecutors and investigators on the presentation of persons who avoid appearance in court, prosecutor's office or investigating authority, also execute the decisions of the court, prosecutor and investigator with respect to arrest or detention;

i) cooperate with the relevant services of the Ministry of Internal Affairs of Georgia, Ministry of Environmental Protection and Agriculture of Georgia, and the Ministry of Finance of Georgia and relevant divisions of the Georgian State Security Service in the conduct of legitimate activities;

j) during a period of martial law, ensure the safety and safe operation of POW camps in accordance with the legislation of Georgia and in the manner and form established by international agreements and conventions.

Law of Georgia No 4416 of 11 March 2011 – website, 17.3.2011

Law of Georgia No 460 of 25 March 2013 – website, 5.4.2013

Law of Georgia No 3949 of 8 July 2015 – website, 15.7.2015

Law of Georgia No 1659 of 7 December 2017 – website, 14.12.2017

 

Chapter III – Right to Use Physical Coercion, Special Equipment and Firearms

 

Article 10 – Right to use physical coercion, special equipment and firearms

1. An employee of the Military Police may, in the course of duty, use physical coercion, special equipment and standard service weapons and military assault weapons.

2. An employee of the Military Police shall warn persons in advance of the use of physical coercion, special equipment and firearms, and provide them with sufficient time to comply with the legitimate demands of the military police member, except where a delay may result in danger to the life and health of citizens and of the military police member, other serious consequences, or where it is impossible to give such a warning in the given situation.

3. The type of special equipment and the intensity of physical coercion shall be determined by taking account of the concrete situation, the nature of the offence and individual characteristics.

 

Article 11 – Use of physical coercion

An employee of the Military Police may, within statutory limits and procedures, use physical coercion (including special combat techniques) to prevent crimes and other offences, arrest perpetrators and/or offenders, if the use of non-violent methods cannot ensure the performance by military police members of duties assigned by law.

 

Article 12 – Use of special equipment

1. When on duty, military police members may, in the manner prescribed by the legislation of Georgia and within their scope of authority, use special equipment – handcuffs and other restraining equipment, rubber truncheons, tear gas, breaching equipment, vehicle stopping equipment, special paint, police service dogs, electroshock devices – in the following cases provided for in this Article:

a) handcuffs and other restraining equipment – against persons who have committed a crime and who are resisting or may resist a military police member, or who are trying to escape, or against persons who are subject to coercive measures specified in the criminal procedural legislation;

b) rubber truncheons – to repel an attack on a military police member, and/or on a facility protected by the Military Police, to arrest, within the scope of their authority, persons who have committed a crime by disturbing public order, in the event of wilful disobedience to lawful demands of a military police member, as well as to suppress mass and group violations of public order;

c) tear gas – to repel an attack on a military police member, and/or on a facility protected by the Military Police; to prevent mass and group violations of public order; to detain persons who have committed a crime, or to force them to leave a seized vehicle or building and construction that they are using as a shelter;

d) breaching equipment – during the detention of persons who have committed a crime or socially dangerous act, during the release of hostages;

e) vehicle restraint equipment – to forcibly stop a vehicle whose driver has not complied with the legal demand of a military police member to stop the movement (motion) of the vehicle;

f) special paint – to identify the perpetrators of unlawful acts;

g) police service dogs – to carry out search operations;

h) electroshock devices – to repel an attack on a military police member and/or on a facility protected by the Military Police, to prevent a criminal act, unless there are other milder means to avert danger.

2. An employee of the Military Police shall provide first aid to persons injured as a consequence of the use of means of physical coercion or special equipment and, where necessary, ask a doctor for help. He/she should immediately notify his/her immediate superior and the official stipulated by the Georgian legislation about the injury or harm caused by the use of means of physical coercion or special equipment.

3. Means of physical coercion or special equipment may not be used against persons who have distinct signs of pregnancy, minority, disability, old age, except where such persons are armed and carry out a group attack or offer armed resistance to military police members, which poses a threat to the life and health of citizens and of military police members, and if there are no other ways and means to repel such an attack.

 

Article 13 – Right to use firearms

1. Military Police members may keep, carry and use standard service weapons and other weapons and special equipment permitted by the legislation of Georgia.

2. Military Police members may use firearms as a measure of self-defence or as an extreme measure:

a) to protect persons and/or themselves from danger that poses a real threat to their lives or health;

b) to prevent the seizure of firearms;

c) to give an alarm signal or to call for reinforcements;

d) to forcibly stop a vehicle or to damage a vehicle if the driver is not complying with repeated demands of a military police member to stop the vehicle;

e) in other cases permitted by the legislation of Georgia.

3. The use of firearms must be preceded by a verbal warning of their intended use. A warning shot may be fired where necessary.

4. Firearms may be used without a warning:

a) in the case of an unexpected armed attack, attack with military equipment, any kind of vehicle or any mechanical means;

b) in the case of escape of a detainee, by using a vehicle (or from a vehicle);

c) in the case of armed resistance during the arrest of a perpetrator;

d) in the case of escape of a detainee during conditions of reduced visibility and/or in wooded area;

e) in other cases defined by the legislation of Georgia.

5. Firearms may not be used in places where other persons may be injured, as well as in flammable and explosive places; as well as in relation to pregnant women, minors, persons with disabilities, except when they show armed resistance to military police members, conduct an armed or group attack on military police members or on a facility protected by them, which poses a threat to life and health of persons or that of military police members, and if there are no other ways and means to repel such an attack.

6. Military police members shall be required to immediately notify their direct superiors and officials provided for by the Georgian legislation of the use of firearms.

7. It shall be prohibited to use such types of firearms and ammunition as are prohibited by international conventions and other international legal acts.

8. Military assault weapons shall be used in the manner prescribed by the legislation of Georgia.

 

Chapter IV – Criminal Intelligence Activities of the Military Police

 

Article 14 – Principles of criminal intelligence activities of the Military Police

To prevent, detect and/or solve crimes, the Military Police shall be guided by the Law of Georgia on Criminal Intelligence Activity when carrying out criminal intelligence activities.

 

Chapter V – Organisation and Management of the Military Police

 

Article 15 – Organisation of the Military Police

1. The Military Police is a special law enforcement structural unit of the Defence Forces of Georgia.

2. The Military Police shall fulfill its responsibilities across the entire territory of Georgia, as well as at deployment locations of the Defence Forces of Georgia in a foreign territory, and shall operate in a single, centralised manner.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27. 12 .20 10, Art., 471

Law of Georgia No 1381 of 27 September 2013 – website, 9.10.2013

Law of Georgia No 3581 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018

 

Article 16 – Management of the Military Police

1. The administration, coordination and management of the Military Police shall be carried out by the Head of the Department of Military Police of the Ministry of Defence of Georgia, who is appointed to and dismissed from the position by the Minister of Defence of Georgia on the recommendation of the Chief of the Defence Forces of Georgia.

2. The Head of the Military Police Department of the Ministry of Defence of Georgia shall:

a) direct the Military Police, be responsible for the performance of duties assigned to the Military Police by Georgian legislation;

b) within the scope of his/her authority, make decisions on matters falling within the authority of the Military Police;

c) periodically submit reports on the activities carried out by the Military Police and information on the priority directions of the activity of the Military Police, to the Minister of Defence of Georgia and the Chief of the Defence Forces of Georgia;

d) on issues falling within the authority of the Military Police, issue individual administrative acts and guidelines that are binding on military police members;

e) during the formation of the defence budget, submit proposals to the appropriate department of the Ministry of Defence of Georgia in consultation with the Minister of Defence of Georgia and the Chief of the Defence Forces of Georgia;

f) exercise other powers provided for by the legislation of Georgia

Law of Georgia No 1381 of 27 September 2013 – website, 9.10.2013

Law of Georgia No 3581 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018

 

Chapter VI – Procedure for Serving in the Military Police and Social Protection Guarantees of Military Police members

 

Article 17 – Legal grounds for serving in the Military Police

1. The procedure for admission and service of military police members and their social protection guarantees shall be regulated by this law and normative acts issued on the basis thereof.

2. The Procedure for Serving in the Military Police shall be approved by the order of the Minister of Defence of Georgia. Qualification requirements for military police members shall be determined by the individual administrative acts issued by the Minister of Defence of Georgia or by the official authorised by him/her. The Law of Georgia On Public Service shall apply to military police members only where this Law, the legislation governing relations with military service members, and this paragraph do not otherwise regulate the relevant service relationship.

3. Issues relating to work relationships of military police members shall be regulated by the Procedure for Serving in the Military Police, including the procedure and grounds for appointing and dismissing military police members from office, for doing service, for certification, training, forms of incentives and for using disciplinary actions.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27. 12 .20 10, Art. 471

 

Article 18 – Military police members

1. A member of the Military Police may be:

a) a civilian;

b) a military service member;

c) service members with a special rank.

2. Military police members shall have the right to carry a standard service weapon.

3. The category of military police members who are required to wear the official uniform and attributes, as well as the procedure for wearing a uniform of a military police member, and the design of official uniform of the military police members, shall be approved by the Minister of Defence of Georgia.

31. The attributes of the military police members of the Military Police shall be approved by the Minister of Defence of Georgia in accordance with the procedures provided for by the Law of Georgia on State Symbols.

4. Military police members shall be issued official identity cards confirming their identity and authority.

5. A military police investigator shall be independent when performing his/her duties.

6. If a military police member with special rank or with the status of a military service member, dies in the line of duty, his/her family shall be paid a one-time allowance of GEL 15 000 from the State Budget of Georgia.

7. If a military police member with a special rank or with the status of military service member is injured/crippled or declared disabled, he/she shall be paid a one-time allowance based on the severity of the injury, but not more than GEL 7 000.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27. 12 .20 10, Art., 471

Law of Georgia No 1381 of 27 September 2013 – website, 9.10.2013

Law of Georgia No 4320 of 22 February 2019 – website, 7.3.2019

 

Article 19 – Procedure for employment and dismissal from the Military Police

1. Citizens of Georgia may be admitted to work in the Military Police from the age of at 21 years; the citizens shall speak the official language of Georgia and their personal qualities, education, physical fitness and health allows them to carry out their duties and meet the special eligibility requirements established by the individual administrative legal act of the Minister of Defence of Georgia for the relevant position (military police investigators must also have a degree in law).

2. The following persons may not be recruited in the Military Police:

a) persons with a conviction record;

b) persons who for health reasons do not satisfy the specific qualification requirements established for the positions;

c) persons suffering from alcoholism, drug addiction, substance abuse, mental health or other chronic illnesses;

d) persons who have been recognised by the court as restricted in legal capacity or as a beneficiary of support, unless otherwise determined under a court decision.

3. Military police members shall be dismissed from the Military Police in accordance with the Georgian legislation.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27. 12 .20 10 , Art. 471

Law of Georgia No 3369 of 20 March 2015 – website, 31.3.2015

 

Article 20 – Incentives and responsibilities of military police members

Forms of incentives and responsibilities of military police members shall be determined by the Procedure for Serving in the Military Police.

Law of Georgia No 4115 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27. 12 .20 10, Art,. 471

 

Article 21 – Liability for damages of military police members

1. Military police members shall be responsible to physical and/or legal entities for harm caused by their wrongful acts in the performance of official duties.

2. Damages shall be compensated in accordance with procedures established by the legislation of Georgia.

 

Chapter VII – Control and Supervision of the Military Police

 

Article 22 – Parliamentary control

The Parliament of Georgia shall, within the framework of parliamentary control over the Ministry of Defence of Georgia, exercise parliamentary control over the Military Police in the form and procedure provided for by the Constitution of Georgia and the Rules of Procedure of the Parliament of Georgia.

Law of Georgia No 3897 of 6 December 2018 – website, 14.12.2018

 

Article 23 – Prosecutorial supervision

The investigation of crimes assigned to the jurisdiction of the Ministry of Defence of Georgia under the Criminal Procedure Code of Georgia shall be supervised by the General Prosecutor's Office of Georgia.

Law of Georgia No 474 of 1 November 2008 – LHG I, No 30, 7.11.2008, Art., 192

Law of Georgia No 3806 of 30 November 2018 – website, 13.12.2018

 

Chapter VII – Transitional Provision

 

Article 24 – Normative acts to be issued in connection with the entry of this Law into force

In connection with the entry of this Law into force, the Minister of Defence of Georgia shall issue instructions on the activities of the patrol services of the Department of Military Police of the Ministry of Defence of Georgia.

 

Chapter IX – Final Provision

 

Article 25 – Entry into force

This Law shall enter into force upon promulgation.

 

President of Georgia                   M. Saakashvili

Tbilisi

8 June 2007

No 4924–I