ON THE REDUCTION OF FOOD LOSSES AND FOOD WASTE AND FOOD DONATION

Consolidated version (final)

 

საქართველოს კანონი

 

 

სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების და სურსათის შეწირულების შესახებ

თავი I. ზოგადი დებულებები

მუხლი 1. კანონის რეგულირების სფერო

1. ეს კანონი არეგულირებს სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების წარმოშობის პრევენციასთან, შემცირებასთან, სურსათის ნარჩენების დაგროვების მართვასთან, სურსათის შეწირულებასა და გადანაწილებასთან დაკავშირებულ ურთიერთობებს.

2. ამ კანონის მიზნებისთვის:

ა) სურსათის უვნებლობასთან დაკავშირებული საკითხები რეგულირდება სურსათის/ცხოველის საკვების უვნებლობის, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსით განსაზღვრული მოთხოვნებით;

ბ) სურსათის ნარჩენების მართვასთან დაკავშირებული საკითხები რეგულირდება ამ კანონითა და ნარჩენების მართვის კოდექსით დადგენილი წესებით.

3. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების წარმოშობის პრევენციის, შემცირების, სურსათის ნარჩენების დაგროვების მართვის, სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების შესახებ საქართველოს კანონმდებლობა შედგება ამ კანონისგან, ნარჩენების მართვის კოდექსისგან, სურსათის/ცხოველის საკვების უვნებლობის, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსისა და სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე აქტებისგან.

მუხლი 2. კანონის მიზნები და ამოცანები

1. ამ კანონის მიზანია სურსათის მიწოდების ჯაჭვის ყოველ ეტაპზე სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების წარმოშობის პრევენცია, შემცირება და სურსათის შეწირულების, აღდგენისა და გადანაწილების წახალისება.

2.  ეს კანონი უზრუნველყოფს სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირებისა და სურსათის გადანაწილების ხელშეწყობისთვის სათანადო პოლიტიკისა და შესაბამისი ღონისძიებების შემუშავებასა და განხორციელებას.

3. ამ კანონის ამოცანებია:

ა) ქვეყანაში სასურსათო უსაფრთხოების გაუმჯობესება;

ბ) ჭარბი სურსათის ბენეფიციარებისთვის გადაცემის (მიწოდების) წახალისება და მათთვის უვნებელი სურსათის ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფა;

გ) ჭარბი სურსათის შეწირულების, გადანაწილებისა და გამოყენების ხელშეწყობა;

დ) სურსათის ნარჩენებით გამოწვეული გარემოზე უარყოფითი ზემოქმედების შემცირება და შეზღუდვა;

ე)  სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირებისთვის სათანადო პოლიტიკის შემუშავება და განხორციელება;

ვ) უპირატესად სასურსათო დაუცველობისა და არასრულფასოვანი კვების რისკის წინაშე მყოფი ჯგუფების საკმარისი და სრულფასოვანი სურსათით უზრუნველყოფის ხელშეწყობა;

ზ)  სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილეთა ცნობიერების ასამაღლებლად სათანადო ღონისძიებების განხორციელება, მათი ხელშეწყობისთვის წამახალისებელი ზომების მიღება და შესაბამისი პროგრამების განხორციელება.

საქართველოს 2025 წლის 2 აპრილის კანონი №439 - ვებგვერდი, 04.04.2025წ.

მუხლი 3. ტერმინთა განმარტება

ამ კანონის მიზნებისთვის მასში გამოყენებულ ტერმინებს აქვს შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) სურსათი − სურსათის/ცხოველის საკვების უვნებლობის, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსით განსაზღვრული სურსათი;

ბ) ნარჩენი − ნარჩენების მართვის კოდექსით განსაზღვრული ნარჩენი;

გ) სურსათის ნარჩენები − სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის ქმედების შედეგად სურსათის მიწოდების ჯაჭვის გარკვეულ ეტაპზე დარჩენილი სურსათი, რომელიც ნარჩენად იქცევა;

დ) სურსათის დანაკარგები − სურსათის რაოდენობის ან ხარისხის შემცირება, რაც გამოწვეულია სურსათის მიწოდების ჯაჭვში  მიმწოდებლის გადაწყვეტილებითა და ქმედებით, გარდა საცალო ვაჭრობის, საზოგადოებრივი კვების ობიექტის ბიზნესოპერატორის ან მომხმარებლის გადაწყვეტილებისა და ქმედებისა;

ე) ჭარბი სურსათი − უვნებელი სურსათი, რომელიც სათანადო ზომების გამოყენების გარეშე ნარჩენად ან დანაკარგად იქცევა;

ვ) სურსათის მიწოდების ჯაჭვი − სურსათის მიწოდების სრული ციკლი, რომელიც მოიცავს სურსათის მიწოდების ყველა ეტაპს მისი წარმოებიდან ბენეფიციარის მიერ მის მიღებამდე;

ზ) სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილე − ფიზიკური პირი ან იურიდიული პირი, რომელიც სურსათის მიწოდების ჯაჭვში მონაწილეობს;

თ) სურსათის შეწირულება − სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის მიერ სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციისთვის/სურსათის ბანკისთვის ან უშუალოდ ბენეფიციარისთვის სურსათის უსასყიდლოდ გადაცემა;

ი) სურსათის გადანაწილება − სურსათის შეუფერხებელი ხელმისაწვდომობის უზრუნველსაყოფად განხორციელებული პროცესი, რომელიც მოიცავს სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის მიერ შეწირულების სახით გაცემული ჭარბი სურსათის შეგროვებას, შენახვას, აღდგენასა და გადანაწილებას;

კ) სურსათის აღდგენა − პროცესი, რომელიც შეიძლება მოიცავდეს სურსათის ფიზიკურ დათვალიერებას, ორგანოლეპტიკურ შეფასებას, დახარისხებას, დაფასოებას და ნებისმიერ სხვა პროცედურას, რომლის განხორციელების შემდეგაც შესაძლებელია სურსათი გადანაწილდეს და დანიშნულებისამებრ იქნეს გამოყენებული;

ლ)  სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობა − ამ კანონით დადგენილი წესით ავტორიზებული საქველმოქმედო საქმიანობა, რომელიც გულისხმობს სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის მიერ სურსათის შეწირულებასა და გადანაწილებას;

მ) სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი − არასამეწარმეო (არაკომერციული) იურიდიული პირი, რომელიც ახორციელებს სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობას;

ნ) ბიზნესოპერატორი − სურსათის/ცხოველის საკვების უვნებლობის, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსით განსაზღვრული ბიზნესოპერატორი;

ო) ბენეფიციარი − პირი, რომელიც იღებს შეწირულების სახით გადაცემულ სურსათს (საბოლოო მომხმარებელი);

პ) სასურსათო უსაფრთხოება − უვნებელი და ყუათიანი სურსათის საკმარისი რაოდენობისა და საიმედო ხელმისაწვდომობის არსებობა;

ჟ) სურსათის რეციკლირება − სურსათის ხელახალი გამოყენების მიზნით გადამუშავება;

რ) სამინისტრო − საქართველოს გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტრო.

თავი II. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების მართვის ღონისძიებები

მუხლი 4. სურსათის ნარჩენების მართვის იერარქია

1. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების მართვა ხორციელდება ნარჩენების მართვის კოდექსის მე-4 მუხლით განსაზღვრული ნარჩენების მართვის იერარქიის ზოგადი პრინციპების თანახმად, ამ კანონითა და მის შესაბამისად დადგენილი მოთხოვნების გათვალისწინებით.

2. სურსათის ნარჩენების მართვის იერარქიის პრინციპებით გათვალისწინებული ღონისძიებები გამოიყენება სურსათის/ცხოველის საკვების უვნებლობის, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსით განსაზღვრული სურსათის უვნებლობის მოთხოვნების შესაბამისად.

3. ამ მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებული მოთხოვნების შესასრულებლად ხორციელდება შემდეგი ღონისძიებები:

ა) სურსათის მიწოდების ჯაჭვის თითოეულ ეტაპზე სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების წარმოშობის პრევენცია;

ბ) ჭარბი სურსათის შეწირულება, აღდგენა და გადანაწილება სურსათის უვნებლობის მოთხოვნების შესაბამისად;

გ) ჭარბი სურსათის ცხოველის საკვებად გამოყენება ან სხვა, სასურსათო ან არასასურსათო დანიშნულების პროდუქტად გადამუშავება;

დ) ჭარბი სურსათის რეციკლირება;

ე) ჭარბი სურსათის ენერგიის გამომუშავების მიზნით გამოყენება;

ვ) სურსათის ნარჩენების საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული მოთხოვნების შესაბამისად განთავსება.

თავი III. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკა და მისი განხორციელებისთვის პასუხისმგებელი ორგანოები

მუხლი 5. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკა

1. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკა მოიცავს სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების წარმოშობის პრევენციას, შემცირებასა და მართვას, სურსათის შეწირულებასა და გადანაწილებას.

2. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკას საკუთარი კომპეტენციის ფარგლებში ახორციელებენ საქართველოს მთავრობა და სამინისტრო.

3. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების, ჭარბი სურსათის შეწირულებისა და გამოყენების ხელშეწყობის მიზნით სახელმწიფო უზრუნველყოფს შესაბამისი მარეგულირებელი ნორმების შემუშავებას და საგადასახადო გარემოს ჩამოყალიბებას, აგრეთვე სურსათის შეწირულების შესახებ ცნობიერების ამაღლებას, სათანადო წამახალისებელი ზომების მიღებას და შესაბამისი პროგრამების დანერგვას, ჭარბი სურსათის გამოყენების, მართვისა და გადანაწილების თაობაზე წინადადებების შემუშავებას.

მუხლი 6. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკის განხორციელებისთვის პასუხისმგებელი ორგანოები

 1. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირების პოლიტიკის განხორციელებისთვის საკუთარი კომპეტენციის ფარგლებში პასუხისმგებელი არიან სამინისტრო და სამინისტროს სახელმწიფო კონტროლს დაქვემდებარებული საჯარო სამართლის იურიდიული პირი − სურსათის ეროვნული სააგენტო (შემდგომ − სააგენტო).

2. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების მართვის სფეროში სამინისტროს აქვს შემდეგი უფლებამოსილებები:

ა)  სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების მართვის მიზნით სათანადო პოლიტიკის განსაზღვრა და განხორციელება;

ბ) სურსათის მიწოდების ჯაჭვში საჯარო და კერძო პარტნიორობის დანერგვის ხელშეწყობა;

გ)  ჭარბი სურსათის შეწირულებასთან, გადამუშავებასთან, შენახვასა და გადანაწილებასთან დაკავშირებული ინკლუზიური და სათანადო სამართლებრივი აქტების შემუშავება ან/და მათ შემუშავებაში მონაწილეობა;

დ) სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაციის წესის შემუშავება და საქართველოს მთავრობისთვის დასამტკიცებლად წარდგენა;

ე) სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესის შემუშავება და საქართველოს მთავრობისთვის დასამტკიცებლად წარდგენა;

ვ) სურსათის ნარჩენების მართვის კონცეფციის შემუშავება და საქართველოს მთავრობისთვის დასამტკიცებლად წარდგენა;

ზ) სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის განმახორციელებელი ავტორიზებული პირების მონაცემთა ბაზის შექმნის უზრუნველყოფა;

თ) სურსათის ნარჩენების მართვის იერარქიის პრინციპების შემუშავება და განხორციელება, აგრეთვე სურსათის დანაკარგების შესამცირებლად წამახალისებელი სახელმწიფო პროგრამების შემუშავება და განხორციელება;

ი) სურსათის შეწირულების მართვის უზრუნველსაყოფად სახელმძღვანელო პრინციპების, მეთოდური მითითებების, რეკომენდაციების ან სხვა სახელმძღვანელო დოკუმენტების შემუშავება;

კ) სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შემცირებასა და სურსათის შეწირულებასთან დაკავშირებით ინოვაციური პროექტებისა და წინადადებების მომზადება;

ლ) სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების შესამცირებლად სამეცნიერო კვლევების, უახლესი ტექნოლოგიებისა და ინოვაციების მხარდაჭერა, განსაკუთრებით − სურსათის ვარგისობის ვადებთან დაკავშირებით;

მ)  სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილეთა ცნობიერების ასამაღლებლად სათანადო ღონისძიებების განხორციელება, მათი ხელშეწყობისთვის წამახალისებელი ზომების მიღება და შესაბამისი პროგრამების განხორციელება.

3. სურსათის დანაკარგებისა და მისი ნარჩენების მართვის სფეროში სააგენტო ვალდებულია:

ა) განახორციელოს სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაცია და აწარმოოს სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის განმახორციელებელი ავტორიზებული პირების მონაცემთა ბაზა;

ბ) განახორციელოს სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის განმახორციელებელი ავტორიზებული პირების საქმიანობის საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ მოთხოვნებთან შესაბამისობის სახელმწიფო კონტროლი.

4. მუნიციპალიტეტი ვალდებულია მუნიციპალური ნარჩენების მართვის გეგმაში ასახოს ამ კანონით გათვალისწინებული სურსათის ნარჩენების მართვის იერარქიის პრინციპები.

საქართველოს 2025 წლის 2 აპრილის კანონი №439 - ვებგვერდი, 04.04.2025წ.

თავი IV. სურსათის შეწირულება და გადანაწილება

მუხლი 7. სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესების მინიმალური სტანდარტი

1.  ჭარბი სურსათის შეწირულება და გადანაწილება ხორციელდება ამ კანონისა და სურსათის შეწირულების, აღდგენისა და გადანაწილების პროცედურების შესაბამისად, სასურსათო დაუცველობისა და არასრულფასოვანი კვების სოციალური განზომილების გათვალისწინებით.

2. სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილეს უფლება აქვს, სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციას/სურსათის ბანკს ან უშუალოდ ბენეფიციარს გადასცეს ჭარბი სურსათი შეწირულების სახით, თუ სურსათი ვარგისია ადამიანის მიერ მოხმარებისთვის და აკმაყოფილებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სურსათის უვნებლობის მოთხოვნებს.

3. სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციას/სურსათის ბანკს უფლება აქვს, მიიღოს ჭარბი სურსათი შეწირულების სახით, აღადგინოს ის და გადაუნაწილოს სხვა სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციებს/სურსათის ბანკებს ან მიაწოდოს უშუალოდ ბენეფიციარს, თუ სურსათი ვარგისია ადამიანის მიერ მოხმარებისთვის და აკმაყოფილებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სურსათის უვნებლობის მოთხოვნებს.

4. სურსათის შეწირულება შეიძლება განხორციელდეს სურსათის ვარგისობის მინიმალური ვადის − „უმჯობესია გამოყენებულ იქნეს ...-მდე“ − გასვლის შემდეგ, თუ ის აკმაყოფილებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სურსათის უვნებლობის მოთხოვნებს.

5. სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების სფეროში მოქმედებს შეღავათიანი საგადასახადო რეჟიმი.

საქართველოს 2025 წლის 2 აპრილის კანონი №439 - ვებგვერდი, 04.04.2025წ.

მუხლი 8. სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესი

1. სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესი არის საქართველოს მთავრობის დადგენილებით დამტკიცებული წესი, რომელიც სურსათის/ცხოველის საკვების, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსისა და ამ კანონის შესაბამისად არეგულირებს სურსათის შეწირულებასთან, აღდგენასა და გადანაწილებასთან დაკავშირებულ ურთიერთობებს. ეს წესი უნდა აკმაყოფილებდეს ამ კანონის მე-7 მუხლით განსაზღვრულ სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესების მინიმალურ სტანდარტს.

2. სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესი ადგენს:

ა) სურსათის უვნებლობის სპეციფიკურ მოთხოვნებს სურსათის გადანაწილებისთვის, რაც მოიცავს სურსათის შეწირულებას, აღდგენას, შენახვასა და გადანაწილებას;

ბ) სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილეების მიერ ჭარბი სურსათის ერთმანეთისთვის გადაცემის წესებსა და პროცედურებს (სავალდებულო ინფორმაციის სია, სურსათის აღრიცხვა, უვნებლობა, ხარისხი და სხვა);

გ) იმ სურსათის მიმართ სახელმწიფო კონტროლის განხორციელების პროცედურებს, რომელსაც გასული აქვს ვარგისობის მინიმალური ვადა − „უმჯობესია გამოყენებულ იქნეს ...-მდე“;

დ) იმ სურსათის ჩამონათვალს, რომლის გამოყენება და გადანაწილება დასაშვებია;

ე) სურსათის ჰიგიენის წესებს;

ვ) სხვა მოთხოვნებს, რომლებიც შეიძლება გამომდინარეობდეს სურსათის უვნებლობის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობიდან.

მუხლი 9. სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის ვალდებულებები და პასუხისმგებლობა

1. სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილე ვალდებულია გააუმჯობესოს სურსათის წარმოებასა და რეალიზაციასთან დაკავშირებული პრაქტიკა, რათა თავიდან აიცილოს სურსათის დანაკარგები, აგრეთვე შეამციროს და აღმოფხვრას სურსათის წარმოების, დისტრიბუციის, მოხმარების, დასაწყობების, რეალიზაციისა და მარკეტინგის პროცესში სურსათის ნარჩენების წარმოშობა.

2. სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილე ვალდებულია დაიცვას ამ კანონით გათვალისწინებული სურსათის ნარჩენების მართვის იერარქიის პრინციპები.

3. დაუშვებელია სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის მიერ ისეთი სურსათის შეწირულება და გადანაწილება, რომელიც არ აკმაყოფილებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სურსათის უვნებლობის მოთხოვნებს და რისკს უქმნის ადამიანის სიცოცხლესა და ჯანმრთელობას.

4. ამ მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებული მოთხოვნის დარღვევა გამოიწვევს სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილისთვის სურსათის/ცხოველის საკვების, ვეტერინარიისა და მცენარეთა დაცვის კოდექსით დადგენილი წესით პასუხისმგებლობის დაკისრებას.

თავი V. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობა

მუხლი 10. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაცია

1. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობა − სურსათის შეწირულების სახით გაცემა და გადანაწილება ბენეფიციარისთვის გადაცემით − შეიძლება განხორციელდეს მხოლოდ ამ კანონით დადგენილი წესით, ავტორიზაციის შემდეგ.

2. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაციას ექვემდებარება:

ა) სურსათის შეწირულების სახით გამცემი პირი;

ბ) შეწირული სურსათის მიმღები სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი.

3. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაციას ახორციელებს და სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის განმახორციელებელი ავტორიზებული პირების მონაცემთა ბაზას აწარმოებს სააგენტო.

4. სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაციის წესი მტკიცდება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით.

მუხლი 11. სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი

1. სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი არის ბიზნესოპერატორი, რომელსაც საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 32-ე მუხლის შესაბამისად მინიჭებული აქვს საქველმოქმედო ორგანიზაციის სტატუსი და რომელიც ავტორიზებულია ამ კანონით დადგენილი წესით და ახორციელებს სურსათის შეწირულებასა და გადანაწილებასთან დაკავშირებულ ყველა საქმიანობას.

2. სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი პასუხისმგებელია ჭარბი სურსათის გადანაწილებისთვის (მიწოდებისთვის). მისი ძირითადი ფუნქციაა შეწირული ჭარბი სურსათის სხვა სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციებისთვის/სურსათის ბანკებისთვის გადანაწილება ან/და უშუალოდ ბენეფიციარისთვის მიწოდება.

3. სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაცია/სურსათის ბანკი ვალდებულია:

ა) იმოქმედოს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესების შესაბამისად;

ბ) უზრუნველყოს ჭარბი სურსათის საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული მოთხოვნების შესაბამისად გადანაწილება, უპირატესად − სასურსათო დაუცველობისა და არასრულფასოვანი კვების რისკის წინაშე მყოფი ჯგუფებისთვის;

გ) დაიცვას საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული სურსათის უვნებლობის მოთხოვნები, დანერგოს და განახორციელოს საფრთხის ანალიზისა და კრიტიკული საკონტროლო წერტილების (HACCP) სისტემის პრინციპებზე დაფუძნებული პროცედურები;

დ) შეიმუშაოს და დაამტკიცოს ყოველწლიური სამოქმედო გეგმა;

ე) საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს − შემოსავლების სამსახურს საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 32-ე მუხლით დადგენილი წესით წარუდგინოს წლიური ფინანსური ანგარიში გაწეული საქმიანობის შესახებ.

მუხლი 12. სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილის პასუხისმგებლობის შეზღუდვა მის მიერ შეწირულების სახით გაცემულ სურსათთან დაკავშირებით

სურსათის მიწოდების ჯაჭვის მონაწილეს პასუხისმგებლობა არ დაეკისრება, თუ მის მიერ სურსათის საქველმოქმედო ორგანიზაციისთვის/სურსათის ბანკისთვის ბენეფიციარისთვის მისაწოდებლად გადაცემული ჭარბი სურსათი აკმაყოფილებს ამ კანონისა და საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სურსათის უვნებლობის მოთხოვნებს.

თავი VI. გარდამავალი და დასკვნითი დებულებები

მუხლი 13. კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით მისაღები ნორმატიული აქტები

საქართველოს მთავრობამ:

ა) ამ კანონის ამოქმედებიდან 6 თვის ვადაში დადგენილებით დაამტკიცოს:

ა.ა) სურსათის შეწირულებისა და გადანაწილების წესი;

ა.ბ) სურსათით საქველმოქმედო საქმიანობის ავტორიზაციის წესი;

ბ) არაუგვიანეს 2025 წლის 1 იანვრისა დაამტკიცოს სურსათის ნარჩენების მართვის კონცეფცია.

მუხლი 14. კანონის ამოქმედება

ეს კანონი ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე.


საქართველოს პრეზიდენტისალომე ზურაბიშვილი

 

 

თბილისი,

4 ოქტომბერი 2023 წ.

N3548-XIIIმს-Xმპ

 

Контрольный  текст  по  состоянию  на  2.04.2025 N439

 

 

Закон Грузии

О сокращении продовольственных потерь и пищевых отходов   и продовольственных пожертвованиях

 

Глава I. Общие положения

Статья 1. Сфера, регулируемая Законом

1. Настоящий Закон регулирует отношения, связанные с превенцией, сокращением продовольственных потерь и возникновения пищевых отходов, управлением накопления пищевых отходов, а также с продовольственными пожертвованиями и их перераспределением.

2. Для целей настоящего Закона:

а) вопросы, связанные с безвредностью продовольствия, регулируются требованиями, определенными Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений;

б) вопросы, связанные с управлением пищевыми отходами, регулируются настоящим Законом и правилами, установленными Кодексом об управлении отходами.

3. Законодательство Грузии о превенции, сокращении продовольственных потерь и пищевых отходов, управлении накоплением пищевых отходов, продовольственных пожертвованиях и их перераспределении состоит из настоящего Закона, Кодекса об управлении отходами, Кодекса о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений и иных законодательных и подзаконных актов.

Статья 2. Цели и задачи Закона

1. Целью настоящего Закона является превенция, сокращение продовольственных потерь и возникновения пищевых отходов на каждом этапе цепи поставок продовольствия, а также поощрение пожертвования, восстановления и перераспределения продовольствия.

2. Настоящий Закон обеспечивает разработку и осуществление надлежащей политики и соответствующих мероприятий по сокращению продовольственных потерь и пищевых отходов, а также по содействию перераспределению продовольствия. (2.04.2025 N439)

3. Задачами настоящего Закона являются:

а) улучшение продовольственной безопасности в стране;

б) поощрение передачи (доставки) излишков продовольствия бенефициарам и обеспечение для них доступности безвредного продовольствия;

в) содействие пожертвованию, перераспределению и использованию излишков продовольствия;

г) сокращение и ограничение отрицательного воздействия на окружающую среду, вызванного пищевыми отходами;

д) разработка и осуществление надлежащей политики в области сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов; (2.04.2025 N439)

е) содействие обеспечению достаточным и полноценным продовольствием преимущественно групп, подвергающихся риску продовольственной незащищенности и неполноценного питания;

ж) осуществление надлежащих мероприятий по повышению сознания участников цепи поставок продовольствия, принятие поощрительных мер по содействию им и осуществление соответствующих программ. (2.04.2025 N439)

Статья 3. Разъяснение терминов

Для целей настоящего Закона использованные в нем термины имеют следующие значения:

а) продовольствие – продовольствие, определенное Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений;

б) отходы – отходы, определенные Кодексом об управлении отходами;

в) пищевые отходы – продовольствие, оставшееся на определенном этапе цепи поставок продовольствия в результате деяний участников цепи поставок продовольствия, которое превращается в отходы;

г) продовольственные потери – уменьшение количества или снижение качества продовольствия, вызванное решением и действием поставщика в цепи поставок продовольствия, кроме решений и действий объекта розничной торговли, бизнес-оператора объекта общественного питания или потребителя;

д) излишки продовольствия – безвредное продовольствие, которое без применения надлежащих мер превращается в отходы или потери;

е) цепь поставок продовольствия – полный цикл поставок продовольствия, включающий все этапы поставки продовольствия с момента его производства до его получения бенефициаром;

ж) участник цепи поставок продовольствия – физическое лицо или юридическое лицо, участвующее в цепи поставок продовольствия;

з) продовольственное пожертвование – безвозмездная передача продовольствия участником цепи поставок продовольствия благотворительной организации/банку продовольствия или непосредственно бенефициару;

и) перераспределение продовольствия – процесс, осуществляемый для обеспечения бесперебойной доступности продовольствия, который включает в себя сбор, хранение, восстановление и перераспределение излишков продовольствия, выданных в виде пожертвований участником цепи поставок продовольствия;

к) восстановление продовольствия – процесс, который может включать в себя физический осмотр, органолептическую оценку, сортировку, фасовку продовольствия и любые другие процедуры, после осуществления которых продовольствие может перераспределяться и использоваться по назначению;

л) продовольственная благотворительная деятельность – в порядке, установленном настоящим Законом, авторизованная благотворительная деятельность, которая подразумевает пожертвование и перераспределение продовольствия участником цепи поставок продовольствия;

м) продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия – непредпринимательское (некоммерческое) юридическое лицо, осуществляющее продовольственную благотворительную деятельность;

н) бизнес-оператор – бизнес-оператор, определенный Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений;

о) бенефициар – лицо, получающее продовольствие, переданное в виде пожертвования (конечный потребитель);

п) продовольственная безопасность – наличие достаточного количества и надежной доступности безопасного и питательного продовольствия;

р) рециклирование продовольствия – переработка продовольствия в целях повторного использования;

с) Министерство – Министерство охраны окружающей среды и сельского хозяйства Грузии.

 

Глава II. Мероприятия по управлению продовольственными потерями и пищевыми отходами

Статья 4. Иерархия управления пищевыми отходами

1. Управление продовольственными потерями и пищевыми отходами осуществляется согласно общим принципам иерархии управления отходами, определенными статьей 4 Кодекса об управлении отходами, с учетом требований, установленных настоящим Законом и в соответствии с ним.

2. Мероприятия, предусмотренные принципами иерархии управления пищевыми отходами, применяются в соответствии с требованиями к безвредности продовольствия, определенными Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений.

3. Для выполнения требований, предусмотренных пунктом первым настоящей статьи, осуществляются следующие мероприятия:

а) превенция продовольственных потерь и возникновения пищевых отходов на каждом этапе цепи поставок продовольствия;

б) пожертвование излишков продовольствия, их восстановление и перераспределение в соответствии с требованиями к безвредности продовольствия;

в) использование излишков продовольствия в качестве кормов для животных или их переработка в другой продукт продовольственного или непродовольственного назначения;

г) рециклирование излишков продовольствия;

д) использование излишков продовольствия в целях выработки энергии;

е) размещение продовольствия в соответствии с требованиями, определенными законодательством Грузии.

 

Глава III. Политика сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов и органы, ответственные за ее осуществление

Статья 5. Политика сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов

1. Политика сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов включает в себя: превенцию, сокращение продовольственных потерь и возникновения пищевых отходов и управление ими, а также продовольственные пожертвования и их перераспределение.

2. Политику сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов осуществляют Правительство Грузии и Министерство в пределах своей компетенции.

3. В целях сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов, содействия пожертвованию и использованию излишков продовольствия государство обеспечивает разработку соответствующих регулирующих норм и формирование налоговой среды, а также повышение сознания о продовольственных пожертвованиях, принятие надлежащих поощрительных мер и внедрение соответствующих программ, разработку предложений по использованию излишков продовольствия, управлению ими и их распределению.

Статья 6. Органы, ответственные за осуществление политики сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов               

1. Министерство и юридическое лицо публичного права, подлежащее государственному контролю Министерства, – Национальное агентство продовольствия (далее – Агентство) несут ответственность за осуществление политики сокращения продовольственных потерь и пищевых отходов в пределах своей компетенции.

2. В сфере управления продовольственными потерями и пищевыми отходами Министерство имеет следующие полномочия:

а) определение и осуществление надлежащей политики в целях управления продовольственными потерями и пищевыми отходами; (2.04.2025 N439)

б) содействие внедрению публичного и частного партнерства в цепи поставок продовольствия;

в) разработка инклюзивных и надлежащих правовых актов, связанных с пожертвованием, переработкой, хранением и перераспределением излишков продовольствия или (и) участие в их разработке; (2.04.2025 N439)

г) разработка Порядка авторизации продовольственной благотворительной деятельности и его представление на утверждение Правительства Грузии;

д) разработка Порядка пожертвования и перераспределения продовольствия и его представление на утверждение Правительства Грузии;

е) разработка Концепции управления пищевыми отходами и ее представление на утверждение Правительства Грузии;

ж) обеспечение создания базы данных авторизованных лиц, осуществляющих продовольственную благотворительную деятельность;

з) разработка и осуществление принципов иерархии управления пищевыми отходами, а также разработка и осуществление поощрительных государственных программ для сокращения продовольственных потерь;

и) разработка руководящих принципов, методических указаний, рекомендаций или иных руководящих документов для обеспечения управления продовольственными пожертвованиями;

к) подготовка инновационных проектов и предложений в связи с сокращением продовольственных потерь и пищевых отходов и продовольственными пожертвованиями;

л) поддержка научных исследований, новейших технологий и инноваций для сокращения продовольственных потерь, и пищевых отходов, особенно – в связи со сроками годности продовольствия;

м) осуществление надлежащих мероприятий по повышению сознания участников цепи поставок продовольствия, принятие поощрительных мер по содействию им и осуществление соответствующих программ. (2.04.2025 N439)

3. В сфере управления продовольственными потерями и пищевыми отходами Агентство обязано:

а) осуществлять авторизацию продовольственной благотворительной деятельности и вести базу данных авторизованных лиц, осуществляющих продовольственную благотворительную деятельность;

б) осуществлять государственный контроль за соответствием деятельности авторизованных лиц, осуществляющих продовольственную благотворительную деятельность, требованиям, определенным законодательством Грузии.

4. Муниципалитет обязан в плане управления муниципальными отходами отразить принципы иерархии управления пищевыми отходами, предусмотренные настоящим Законом.

 

Глава IV. Продовольственные пожертвования и их перераспределение

Статья 7. Минимальный стандарт правил пожертвования и перераспределения продовольствия

1. Пожертвование и перераспределение излишков продовольствия осуществляются в соответствии с настоящим Законом и процедурами пожертвования, восстановления и перераспределения продовольствия, с учетом социальных измерений продовольственной незащищенности и неполноценного питания. (2.04.2025 N439)

2. Участник цепи поставок продовольствия вправе передавать излишки продовольствия в виде пожертвований продовольственной благотворительной организации/банку продовольствия или непосредственно бенефициарам, если продовольствие пригодно для потребления человеком и удовлетворяет требованиям к безвредности продовольствия, определенным законодательством Грузии.

3. Продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия вправе принимать излишки продовольствия в виде пожертвований, восстанавливать их и перераспределять другим продовольственным благотворительным организациям/банкам продовольствия или доставлять непосредственно бенефициарам, если продовольствие пригодно для потребления человеком и удовлетворяет требованиям к безвредности продовольствия, установленным законодательством Грузии.

4. Продовольственное пожертвование может осуществляться после истечения минимального срока годности продовольствия – «желательно употребить до…», если оно удовлетворяет требованиям к безвредности продовольствия, определенным законодательством Грузии.

5. В сфере продовольственных пожертвований и их перераспределения действует льготный налоговый режим.

Статья 8. Порядок пожертвования и перераспределения продовольствия

1. Порядок пожертвования и перераспределения продовольствия – порядок, утвержденный постановлением Правительства Грузии, которым регулируются отношения, связанные с пожертвованием, восстановлением и перераспределением продовольствия, в соответствии с Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений и настоящим Законом. Указанный порядок должен удовлетворять минимальным стандартам правил пожертвования и перераспределения продовольствия, определенным статьей 7 настоящего Закона.

2. Порядок пожертвования и перераспределения продовольствия устанавливает:

а) специфические требования к безвредности продовольствия при распределении продовольствия, что включает в себя пожертвование, восстановление, хранение и перераспределение продовольствия;

б) правила и процедуры передачи друг другу излишков продовольствия участниками цепи поставок продовольствия (перечень обязательной информации, учет, безвредность, качество продовольствия и другое);

в) процедуры осуществления государственного контроля продовольствия, минимальный срок годности – «желательно употребить до...»  –  которых истек;

г) перечень продовольствия, употребление и перераспределение которого допускается;

д) правила продовольственной гигиены;

е) другие требования, которые могут вытекать из законодательства Грузии о безвредности продовольствия.

Статья 9. Обязанности и ответственность участника цепи поставок продовольствия

1. Участник цепи поставок продовольствия обязан улучшать практику, связанную с производством и реализацией продовольствия, для предотвращения продовольственных потерь, а также для сокращения и устранения возникновения пищевых отходов в процессе производства, дистрибуции, потребления, складирования, реализации и маркетинга продовольствия.

2. Участник цепи поставок продовольствия обязан соблюдать принципы иерархии управления пищевыми отходами, предусмотренные настоящим Законом.

3. Не допускается пожертвование и перераспределение участником цепи поставок продовольствия такого продовольствия, которое не удовлетворяет требованиям к безвредности продовольствия, определенным законодательством Грузии, и создает риск для жизни и здоровья человека.

4. Нарушение требований, предусмотренных пунктом 3 настоящей статьи, влечет наложение ответственности на участника цепи поставок продовольствия в порядке, установленном Кодексом о безвредности продовольствия/кормов для животных, ветеринарии и защите растений.

 

Глава V. Продовольственная благотворительная деятельность

Статья 10. Авторизация продовольственной благотворительной деятельности

1. Продовольственная благотворительная деятельность – выдача и перераспределение продовольствия в виде пожертвований путем их передачи бенефициарам – может осуществляться только после авторизации в порядке, установленном настоящим Законом.

2. Авторизации продовольственной благотворительной деятельности подлежат:

а) лица, передающие продовольствие в виде пожертвований;

б) продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия, принимающие пожертвованное продовольствие.

3. Агентство осуществляет авторизацию продовольственной благотворительной деятельности и ведет базу данных авторизованных лиц, осуществляющих продовольственную благотворительную деятельность.

4. Порядок авторизации продовольственной благотворительной деятельности утверждается постановлением Правительства Грузии.

Статья 11. Продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия

1. Продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия – это бизнес-оператор, которому в соответствии со статьей 32 Налогового кодекса Грузии присвоен статус благотворительной организации и который авторизован в порядке, установленном настоящим Законом, и осуществляет все виды деятельности, связанные с пожертвованием и перераспределением продовольствия.

2. Продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия несут ответственность за перераспределение (доставку) излишков продовольствия. Их основная функция — перераспределение пожертвованных излишков продовольствия другим продовольственным благотворительным организациям/банкам продовольствия или (и) их доставка непосредственно бенефициарам.

3. Продовольственная благотворительная организация/банк продовольствия обязаны:

а) действовать в соответствии с правилами, установленными законодательством Грузии;

б) обеспечивать перераспределение излишков продовольствия в соответствии с требованиями, определенными законодательством Грузии, преимущественно – для групп, подвергающихся риску продовольственной незащищенности и неполноценного питания;

в) соблюдать требования к безвредности продовольствия, определенные законодательством Грузии, внедрять и осуществлять процедуры, основанные на принципах системы анализа угроз и критических контрольных точек (HACCP);

г) разрабатывать и утверждать ежегодный план действий;

д) представлять годовой финансовый отчет об осуществленной деятельности юридическому лицу публичного права, входящему в сферу управления Министерства финансов Грузии, – Службе доходов в порядке, установленном статьей 32 Налогового кодекса Грузии.

Статья 12. Ограничение ответственности участника цепи поставок продовольствия в связи с переданным в виде пожертвований продовольствием

На участника цепи поставок продовольствия не возлагается ответственность, если излишки продовольствия, предоставленные им продовольственной благотворительной организации/банку продовольствия для доставки бенефициарам, удовлетворяют требованиям к безвредности продовольствия, определенным настоящим Законом и законодательством Грузии.

 

Глава VI. Переходные и заключительные положения

Статья 13. Нормативные акты, подлежащие принятию в связи с введением Закона в действие

Правительству Грузии:

а) в 6-месячный срок после введения настоящего Закона в действие утвердить постановлением:

а.а) Порядок пожертвования и перераспределения продовольствия;

а.б) Порядок авторизации продовольственной благотворительной деятельности;

б) утвердить Концепцию управления пищевыми отходами не позднее 1 января 2025 года.

Статья 14. Введение Закона в действие

Настоящий Закон ввести в действие по опубликовании.

 

Президент Грузии                                              Саломе Зурабишвили

 

Тбилиси

4 октября 2023 г.

№ 3548-XIIIтс-пXс

ри