CONSTITUTION OF THE AUTONOMOUS REPUBLIC of ABKHAZIA

Consolidated version (final)

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის

კონსტიტუცია

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკა, ხელმძღვანელობს რა საქართველოს კონსტიტუციით, მისი ფუძემდებლური პრინციპებით და ზოგადსაკაცობრიო ფასეულობებით, ეყრდნობა რა აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკასთან დაკავშირებით საერთაშორისო თანამეგობრობის მიერ მიღებულ გადაწყვეტილებებს, უმთავრეს მიზნად აცხადებს რა საქართველოს ტერიტორიული მთლიანობის მშვიდობიანი გზით აღდგენას საერთაშორისოდ აღიარებულ საზღვრებში, ადგენს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კონსტიტუციას.

თავი პირველი

ზოგადი დებულებები

მუხლი 1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის სტატუსი

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკა არის საქართველოს განუყოფელი ტერიტორიული ერთეული.

2. აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ხელისუფლება ხორციელდება საქართველოს კონსტიტუციითა და ამ კონსტიტუციით დადგენილ ფარგლებში. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ყველა სხვა სამართლებრივი აქტი უნდა შეესაბამებოდეს საქართველოს კონსტიტუციას, საქართველოს კანონმდებლობას და ამ კონსტიტუციას. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ტერიტორიაზე სავალდებულოა საქართველოს კანონმდებლობის შესრულება.

3. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ტერიტორია არ შეიძლება შეიცვალოს მისი თანხმობის გარეშე.

4. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ადმინისტრაციულ-ტერიტორიული დაყოფა განისაზღვრება საქართველოს და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონმდებლობით. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ადმინისტრაციული ცენტრია ქალაქი სოხუმი.

5. აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში საქართველოს სახელმწიფო ენებია ქართული და აფხაზური. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ხელისუფლება ზრუნავს ქართული და აფხაზური ენების ყოველმხრივი განვითარებისთვის.

6. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის სიმბოლოები დადგენილია აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონით.

მუხლი 2. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უფლებამოსილებები

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკა საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად დამოუკიდებლად წყვეტს მის გამგებლობაში შემავალ საკითხებს.

2. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უფლებამოსილებები განისაზღვრება საქართველოს კონსტიტუციით, ამ კონსტიტუციითა და სხვა საკანონმდებლო აქტებით.

3. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკა ახორციელებს უფლებამოსილებებს, რომლებიც საქართველოს კანონმდებლობით არ მიეკუთვნება სახელმწიფო ხელისუფლების განსაკუთრებულ უფლებამოსილებას და რომლის განხორციელება საქართველოს კანონმდებლობით არ გამოირიცხება აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უფლებამოსილებიდან.

 

თავი მეორე

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი საბჭო

მუხლი 3. უმაღლესი საბჭოს სტატუსი

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი საბჭო არის აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი წარმომადგენლობითი ორგანო, რომელიც ახორციელებს საკანონმდებლო საქმიანობას, კონტროლს უწევს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობას და ახორციელებს საქართველოს და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონმდებლობით განსაზღვრულ სხვა უფლებამოსილებებს.

2. უმაღლესი საბჭოს მუშაობის წესი განისაზღვრება უმაღლესი საბჭოს რეგლამენტით, რომელსაც უმაღლესი საბჭოს წევრის, კომიტეტის ან ფრაქციის ინიციატივის საფუძველზე სიითი შემადგენლობის უმრავლესობით იღებს უმაღლესი საბჭო. რეგლამენტს აქვს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონის ძალა და მას ხელს აწერს და აქვეყნებს უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე.

 

მუხლი 4. უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე და თავმჯდომარის მოადგილეები

1. უმაღლესი საბჭო 5 წლის ვადით რეგლამენტით დადგენილი წესით ფარული კენჭისყრით სიითი შემადგენლობის უმრავლესობით ირჩევს უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარეს. ერთი და იგივე პირი უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარედ შეიძლება აირჩეს ზედიზედ მხოლოდ ორჯერ.

2. უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე უძღვება უმაღლესი საბჭოს მუშაობას, უზრუნველყოფს აზრის თავისუფალ გამოხატვას, ხელს აწერს უმაღლესი საბჭოს მიერ მიღებულ აქტებს, ახორციელებს რეგლამენტით განსაზღვრულ სხვა უფლებამოსილებებს. უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე რეგლამენტით დადგენილი წესით ასრულებს სრულ ადმინისტრაციულ ფუნქციებს უმაღლესი საბჭოს შენობაში.

3. უმაღლესი საბჭო 5 წლის ვადით რეგლამენტით დადგენილი წესით ფარული კენჭისყრით სიითი შემადგენლობის უმრავლესობით ირჩევს უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარის პირველ მოადგილეს და მოადგილეს.

მუხლი 5. უმაღლესი საბჭოს პრეზიდიუმი, კომიტეტები და ფრაქციები

1. უმაღლესი საბჭოს მუშაობის ორგანიზებისა და უმაღლესი საბჭოს რეგლამენტით გათვალისწინებული სხვა უფლებამოსილებების განხორციელების მიზნით იქმნება უმაღლესი საბჭოს პრეზიდიუმი, რომლის შემადგენლობაში შედიან უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე, უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარის მოადგილეები, უმაღლესი საბჭოს კომიტეტებისა და ფრაქციების თავმჯდომარეები.

2. საკანონმდებლო საკითხების წინასწარი მომზადების, გადაწყვეტილებათა შესრულებისათვის ხელის შეწყობის, უმაღლესი საბჭოს მიერ მთავრობის და უმაღლესი საბჭოს წინაშე ანგარიშვალდებული სხვა ორგანოების საქმიანობის კონტროლის მიზნით უმაღლეს საბჭოში იქმნება კომიტეტები. კომიტეტის თავმჯდომარეს 5 წლის ვადით რეგლამენტით დადგენილი წესით სიითი შემადგენლობის უმრავლესობით ირჩევს უმაღლესი საბჭო.

3. უმაღლესი საბჭოს წევრები შეიძლება გაერთიანდნენ უმაღლესი საბჭოს ფრაქციაში რეგლამენტით დადგენილი წესით. ფრაქციის წევრთა რაოდენობა არ უნდა იყოს ხუთზე ნაკლები. ფრაქციის შექმნისა და საქმიანობის წესი, მისი უფლებები განისაზღვრება უმაღლესი საბჭოს რეგლამენტით.

მუხლი 6. უმაღლესი საბჭოს დროებითი კომისია

1. უმაღლესი საბჭოს რეგლამენტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში უმაღლეს საბჭოში იქმნება დროებითი კომისია.

2. დროებით კომისიაში უმაღლესი საბჭოს ფრაქციები წარმოდგენილი უნდა იყვნენ თითო წევრით მაინც.

3. დროებითი კომისიის მოთხოვნით მის სხდომაზე გამოცხადება, აგრეთვე საკითხის გამოკვლევისათვის აუცილებელი საბუთებისა და ინფორმაციის წარდგენა სავალდებულოა აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ორგანოების წარმომადგენლებისთვის.

მუხლი 7. უმაღლესი საბჭოს წევრის კითხვა და ინტერპელაცია

1. უმაღლესი საბჭოს წევრი უფლებამოსილია კითხვით მიმართოს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობას, უმაღლესი საბჭოს წინაშე ანგარიშვალდებულ სხვა ორგანოს, მთავრობის წევრს. უმაღლესი საბჭოს წევრის კითხვაზე დროული და სრული პასუხის გაცემა სავალდებულოა.

2. უმაღლესი საბჭოს ფრაქციას, უმაღლესი საბჭოს წევრთა არანაკლებ ხუთკაციან ჯგუფს უფლება აქვს ინტერპელაციის წესით შეკითხვით მიმართოს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობას, უმაღლესი საბჭოს წინაშე ანგარიშვალდებულ სხვა ორგანოს, მთავრობის წევრს, რომელიც ვალდებულია უპასუხოს დასმულ შეკითხვას უმაღლესი საბჭოს სხდომაზე. პასუხი შეიძლება გახდეს უმაღლესი საბჭოს განხილვის საგანი.

მუხლი 8. უმაღლესი საბჭოს სესია და სხდომა

1. უმაღლესი საბჭო თავისი უფლებით იკრიბება მორიგ სესიაზე წელიწადში ორჯერ. საშემოდგომო სესია იხსნება სექტემბრის პირველ სამშაბათს და იხურება დეკემბრის მესამე პარასკევს, ხოლო საგაზაფხულო სესია იხსნება თებერვლის პირველ სამშაბათს და იხურება ივნისის ბოლო პარასკევს.

2. უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარის, უმაღლესი საბჭოს სიითი შემადგენლობის არანაკლებ ერთი მესამედის წერილობითი მოთხოვნით ან საკუთარი ინიციატივით უმაღლესი საბჭოს სესიებს შორის პერიოდში იწვევს რიგგარეშე სესიას, ხოლო მორიგი სესიის მიმდინარეობისას – რიგგარეშე სხდომას. თუ წერილობითი მოთხოვნის წარდგენიდან 48 საათის განმავლობაში მოწვევის აქტი არ გამოიცა, უმაღლესი საბჭო თავისი რეგლამენტის თანახმად იკრიბება მომდევნო 48 საათის განმავლობაში. ასეთ შემთხვევაში უმაღლესი საბჭოს სხდომას წარმართავს უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარის პირველი მოადგილე ან მოადგილე უმაღლესი საბჭოს რეგლამენტით დადგენილი წესით. უმაღლესი საბჭოს რიგგარეშე სხდომა ტარდება მხოლოდ ინიციატორის მიერ განსაზღვრული დღის წესრიგით და იხურება მისი ამოწურვისთანავე.

3. უმაღლესი საბჭოს სხდომები საჯაროა. უმაღლესი საბჭო დამსწრეთა უმრავლესობით, მაგრამ არანაკლებ სიითი შემადგენლობის ერთი მესამედისა, იღებს გადაწყვეტილებას ცალკეული საკითხების განხილვისას სხდომის ან სხდომის ნაწილის დახურულად გამოცხადების შესახებ. გადაწყვეტილება სხდომის ან მისი ნაწილის დახურვის შესახებ განიხილება და მიიღება დახურული წესით. უმაღლესი საბჭოს ღია სხდომის ოქმი საჯაროა.

4. უმაღლესი საბჭოს სხდომაზე კენჭისყრა არის ღია ან ფარული. კენჭისყრა ღიაა, გარდა აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კონსტიტუციით ან საკანონმდებლო აქტებით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.

5. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის წევრი, უმაღლესი საბჭოს წინაშე ანგარიშვალდებული თანამდებობის პირი უფლებამოსილია, ხოლო მოთხოვნის შემთხვევაში ვალდებულია დაესწროს უმაღლესი საბჭოს, მისი კომიტეტისა და კომისიის სხდომებს, პასუხი გასცეს სხდომებზე დასმულ შეკითხვებს და წარმოადგინოს გაწეული საქმიანობის ანგარიში. ასეთ თანამდებობის პირს მოთხოვნისთანავე უნდა მოუსმინოს უმაღლესმა საბჭომ, კომიტეტმა ან კომისიამ.

მუხლი 9. კანონშემოქმედება და გადაწყვეტილებების მიღების წესი

1. საკანონმდებლო ინიციატივის უფლება აქვთ: აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობას, უმაღლესი საბჭოს წევრს, უმაღლესი საბჭოს ფრაქციას, უმაღლესი საბჭოს კომიტეტს, აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში რეგისტრირებულ საარჩევნო უფლების მქონე არანაკლებ 7 000 მოქალაქეს.

2. კანონი მიღებულად ითვლება, თუ მას მხარს დაუჭერს დამსწრეთა უმრავლესობა, მაგრამ არანაკლებ უმაღლესი საბჭოს სიითი შემადგენლობის ერთი მესამედისა, თუ ამ კონსტიტუციით არ არის განსაზღვრული კანონის მიღების სხვა წესი.

3. უმაღლესი საბჭოს სხვა გადაწყვეტილება მიღებულად ითვლება, თუ მას მხარს დაუჭერს დამსწრეთა უმრავლესობა, მაგრამ არანაკლებ უმაღლესი საბჭოს სიითი შემადგენლობის ერთი მესამედისა, თუ კანონმდებლობით არ არის განსაზღვრული გადაწყვეტილების მიღების სხვა წესი.

მუხლი 10. კანონის ხელმოწერა, გამოქვეყნება და ძალაში შესვლა

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონს საქართველოს და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონმდებლობით დადგენილი წესით ხელს აწერს და აქვეყნებს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარე.

2. მთავრობის თავმჯდომარე უფლებამოსილია კანონი შენიშვნებით დაუბრუნოს უმაღლეს საბჭოს. უმაღლესი საბჭო კენჭს უყრის მთავრობის თავმჯდომარის შენიშვნებს ერთიანად, რომელთა მისაღებად საკმარისია კანონის მიღებისთვის დადგენილი ხმათა რაოდენობა. თუ უმაღლესმა საბჭომ არ მიიღო მთავრობის თავმჯდომარის შენიშვნები, კენჭი ეყრება კანონის პირვანდელ რედაქციას კანონმდებლობით გათვალისწინებული წესით.

3. თუ მთავრობის თავმჯდომარემ კანონმდებლობით დადგენილ ვადაში ხელი არ მოაწერა კანონს, მას ხელს აწერს და აქვეყნებს უმაღლესი საბჭოს თავმჯდომარე.

 

თავი მესამე

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობა

მუხლი 11. მთავრობა

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობა არის აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი აღმასრულებელი ორგანო.

2. მთავრობა ანგარიშვალდებულია საქართველოს მთავრობისა და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი საბჭოს წინაშე.

3. მთავრობა შედგება მთავრობის თავმჯდომარის, მთავრობის თავმჯდომარის მოადგილისა და მინისტრებისგან.

4. მთავრობის წევრს უფლება არა აქვს ეკავოს სხვა თანამდებობა, გარდა პარტიულისა, ეწეოდეს სამეწარმეო საქმიანობას, იღებდეს ანაზღაურებას სხვა საქმიანობისთვის, გარდა სამეცნიერო და პედაგოგიური საქმიანობისა.

5. მთავრობის სტრუქტურა და საქმიანობის წესი განისაზღვრება აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონით, რომლის პროექტს უმაღლეს საბჭოს წარუდგენს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობა.

მუხლი 12. მთავრობის თავმჯდომარე

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარეს საქართველოს მთავრობასთან შეთანხმებით თანამდებობაზე ნიშნავს და თანამდებობიდან ათავისუფლებს უმაღლესი საბჭო კანონმდებლობით დადგენილი წესით. მთავრობის თავმჯდომარის დანიშვნასთან ერთად უმაღლესი საბჭო ამტკიცებს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის შემადგენლობას და სამთავრობო პროგრამას.

2. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარე არის აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უმაღლესი თანამდებობის პირი და წარმოადგენს აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკას.

3. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარე განსაზღვრავს მთავრობის საქმიანობის ძირითად მიმართულებებს, ორგანიზებას უწევს მთავრობის საქმიანობას, ახორციელებს მთავრობის წევრების საქმიანობის კოორდინაციასა და კონტროლს, ხელს აწერს მთავრობის სამართლებრივ აქტებს.

4. მთავრობის თავმჯდომარე ნიშნავს და ათავისუფლებს მთავრობის თავმჯდომარის მოადგილეს და მინისტრებს.

5. მთავრობის თავმჯდომარის გადადგომის, მისი უფლებამოსილების სხვაგვარად შეწყვეტის, არყოფნის და კანონმდებლობით გათვალისწინებულ სხვა შემთხვევებში მთავრობის თავმჯდომარის მოვალეობას ასრულებს მთავრობის თავმჯდომარის მოადგილე. მთავრობის თავმჯდომარის გადადგომის ან მისი უფლებამოსილების სხვაგვარად შეწყვეტის შემთხვევაში მთავრობა განაგრძობს მოვალეობის შესრულებას მთავრობის ახალი შემადგენლობის დამტკიცებამდე.

6. მთავრობის თავმჯდომარე მთავრობის საქმიანობისთვის ანგარიშვალდებულია საქართველოს მთავრობისა და უმაღლესი საბჭოს წინაშე. წელიწადში ერთხელ იგი უმაღლეს საბჭოს წარუდგენს მოხსენებას სამთავრობო პროგრამის შესრულების მიმდინარეობის შესახებ, აგრეთვე უმაღლესი საბჭოს მოთხოვნით – სამთავრობო პროგრამის ცალკეული ნაწილის შესრულების მიმდინარეობის ანგარიშს.

 

თავი მეოთხე

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ბიუჯეტი და ქონება

მუხლი 13. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ბიუჯეტი

1. უმაღლესი საბჭო სიითი შემადგენლობის უმრავლესობით ყოველწლიურად იღებს კანონს აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ბიუჯეტის შესახებ.

2. უმაღლეს საბჭოს ბიუჯეტის პროექტს წარუდგენს მთავრობის თავმჯდომარე. მომავალი წლის ბიუჯეტის პროექტი უმაღლეს საბჭოს წარედგინება არა უგვიანეს 2 თვისა მიმდინარე საბიუჯეტო წლის დამთავრებამდე. ბიუჯეტის პროექტთან ერთად მთავრობის თავმჯდომარე წარადგენს მოხსენებას მიმდინარე წლის ბიუჯეტის შესრულების მიმდინარეობის შესახებ.

3. თუ უმაღლესმა საბჭომ არ მიიღო ბიუჯეტის პროექტი, იგი უბრუნდება მთავრობის თავმჯდომარეს შენიშვნებით. მთავრობის თავმჯდომარე 2 კვირის ვადაში შესაბამისი ცვლილებებით ხელახლა წარუდგენს უმაღლეს საბჭოს ბიუჯეტის პროექტს.

4. თუ უმაღლესმა საბჭომ ახალი საბიუჯეტო წლის დაწყებამდე არ მიიღო ბიუჯეტი, აუცილებელი საბიუჯეტო ხარჯები დაიფარება წინა წლის ბიუჯეტის მიხედვით.

5. მთავრობის თავმჯდომარეს შეუძლია უმაღლესი საბჭოსგან მოითხოვოს დამატებითი ხარჯების გაღება, თუ მიუთითებს მისი დაფარვის წყაროს.

6. საბიუჯეტო წლის დასრულებიდან არა უგვიანეს 3 თვისა მთავრობის თავმჯდომარე უმაღლეს საბჭოს დასამტკიცებლად წარუდგენს ბიუჯეტის შესრულების ანგარიშს.

7. ბიუჯეტის შედგენისა და მიღების წესი განისაზღვრება საქართველოს და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის საკანონმდებლო აქტებით.

მუხლი 14. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის ქონება

აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკას აქვს ქონება, რომლის ფორმირებისა და განკარგვის წესი განისაზღვრება საქართველოს და აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კანონმდებლობით.

 

თავი მეხუთე

აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კონსტიტუციის მიღება და გადასინჯვა

მუხლი 15. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კონსტიტუციის მიღებისა და გადასინჯვის წესი

1. აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის კონსტიტუცია მიიღება და გადაისინჯება უმაღლესი საბჭოს სიითი შემადგენლობის არანაკლებ ორი მესამედის უმრავლესობით.

2. კონსტიტუციური კანონის პროექტის წარდგენის უფლება აქვს მთავრობას, უმაღლესი საბჭოს სიითი შემადგენლობის ნახევარზე მეტს და აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში რეგისტრირებულ საარჩევნო უფლების მქონე არანაკლებ 20 000 მოქალაქეს.

3. კონსტიტუციური კანონის პროექტი წარედგინება უმაღლეს საბჭოს, რომელიც აქვეყნებს მას საყოველთაო-სახალხო განხილვისთვის. უმაღლეს საბჭოში კონსტიტუციური კანონის პროექტის განხილვა იწყება მისი გამოქვეყნებიდან ორი კვირის შემდეგ.

 

 
აფხაზეთის ავტონომიური
რესპუბლიკის მთავრობის თავმჯდომარის                       
მოვალეობის შემსრულებელი                                                           რუსლან აბაშიძე

 

21 ნოემბერი 2019 წ.

ქ. თბილისი

N33 - ს

 

CONSTITUTION

OF THE AUTONOMOUS REPUBLIC of ABKHAZIA

The Autonomous Republic of Abkhazia, guided by the Constitution of Georgia, its fundamental principles and universally recognised values, relying on the decisions taken by the international community with respect to the Autonomous Republic of Abkhazia, declaring, as the main goal, the restoration of the territorial integrity of Georgia in a peaceful manner within internationally recognised borders, proclaims the Constitution of the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

CHAPTER ONE

General Provisions

Article 1 ‒ The status of the Autonomous Republic of Abkhazia

1. The Autonomous Republic of Abkhazia is an indivisible territorial unit of Georgia.

2. The authority in the Autonomous Republic of Abkhazia shall be exercised within the scope prescribed by the Constitution of Georgia, and this Constitution. All other legal acts of the Autonomous Republic of Abkhazia shall comply with the Constitution of Georgia, the legislation of Georgia and this Constitution. It shall be mandatory to comply with the legislation of Georgia in the territory of the Autonomous Republic of Abkhazia.

3. The territory of the Autonomous Republic of Abkhazia may not be changed without its consent.

4. The administrative-territorial division of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be determined by the legislation of Georgia and the legislation of the Autonomous Republic of Abkhazia. The City of Sukhumi is the administrative centre of the Autonomous Republic of Abkhazia.

5. The official languages of Georgia in the Autonomous Republic of Abkhazia are Georgian and Abkhazian. Authorities of the Autonomous Republic of Abkhazia shall take care of the comprehensive development of the Georgian and Abkhazian languages.

6. The symbols of the Autonomous Republic of Abkhazia are established by the law of the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

Article 2 ‒ Powers of the Autonomous Republic of Abkhazia

1. The Autonomous Republic of Abkhazia shall solve the matters falling within its governance in an independent manner, in accordance with the legislation of Georgia.

2. The powers of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be determined by the Constitution of Georgia, this Constitution and other legislative acts.

3. The Autonomous Republic of Abkhazia shall exercise the powers, which, under the legislation of Georgia, do not belong to the scope of special powers of the state authority, and the implementation of which, under the legislation of Georgia, is not excluded from the scope of powers of the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

CHAPTER TWO

The Supreme Council of the Autonomous Republic of Abkhazia

 

Article 3 ‒ The status of the Supreme Council

1. The Supreme Council of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be the highest representative body of the Autonomous Republic of Abkhazia, which carries out legislative activities, controls the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia and exercises other powers determined by the legislation of Georgia and the legislation of the Autonomous Republic of Abkhazia.

2. Procedures for functioning of the Supreme Council shall be determined by the Regulations of the Supreme Council, which shall be adopted by the Supreme Council by a majority of the total number of members of the Supreme Council on the initiative of a member of the Supreme Council, a committee or a faction. The Regulations shall have the force similar to the law of the Autonomous Republic of Abkhazia and it shall be signed and promulgated by the Chairperson of the Supreme Council.

 

Article 4 ‒ Chairperson and Deputy Chairpersons of the Supreme Council

1. The Supreme Council shall elect the Chairperson of the Supreme Council for a 5-year term in a manner prescribed by the Regulations, through secret ballot and by a majority of the total number of its members. The same person may be elected as the Chairperson of the Supreme Council only for two consecutive terms.

2. The Chairperson of the Supreme Council shall manage the activities of the Supreme Council, guarantee free expression of opinions, sign the acts adopted by the Supreme Council, and exercise other powers provided for by the Regulations. The Chairperson of the Supreme Council shall perform full administrative functions in a manner prescribed by the Regulations within the premises of the Supreme Council.

3. The Supreme Council shall elect the First Deputy and the Deputy of the Chairperson of the Supreme Council for a 5-year term through secret ballot and by a majority of the total number of its members in a manner prescribed by the Regulations.

 

Article 5 ‒ The Praesidium of the Supreme Council, committees and factions

1. In order to organise the functioning of the Supreme Council and exercise other powers provided for by the Regulations of the Supreme Council, the Praesidium of the Supreme Council shall be established, which shall be composed of the Chairperson of the Supreme Council, the Deputy Chairpersons of the Supreme Council, and the Chairpersons of the committees and factions of the Supreme Council.

2. Committees shall be established at the Supreme Council to prepare legislative issues beforehand, facilitate the implementation of decisions and ensure the exercise of control, by the Supreme Council, over activities of other bodies accountable to the Government and the Supreme Council. The Chairperson of the Committee shall be elected by the Supreme Council for a 5-year term by a majority of the total number of its members in a manner prescribed by the Regulations.

3. Members of the Supreme Council may join a faction of the Supreme Council in a manner prescribed by the Regulations. The number of the members of the faction shall not be less than five. Procedures for the establishment of the faction and for its activities, and its rights shall be determined by the Regulations of the Supreme Council.

 

Article 6 ‒ Temporary Commission of the Supreme Council

1. In the cases provided for by the Regulations of the Supreme Council, a Temporary Commission shall be established at the Supreme Council.

2. The factions of the Supreme Council shall be represented by at least one member in the Temporary Commission.

3. At the request of the Temporary Commission, it shall be mandatory for the representatives of the bodies of the Autonomous Republic of Abkhazia to attend its sitting, as well as to provide the documents and information necessary for the examination of issues.

 

Article 7 ‒ Questions and interpellations by members of the Supreme Council

1. A member of the Supreme Council shall be entitled to appeal with a question to the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, to another body accountable to the Supreme Council, and to a member of the Government. Providing a timely and full response to a question posed by a member of the Supreme Council shall be mandatory.

2. The faction of the Supreme Council and a group of at least five members of the Supreme Council shall have the right to pose a question through interpellation to the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, other bodies accountable to the Supreme Council, and a member of the Government, who is obliged to answer questions posed at the sittings of the Supreme Council. The answer may become a subject of discussion by the Supreme Council.

 

Article 8 ‒ Sessions and sittings of the Supreme Council

1. The Supreme Council shall meet in its official capacity for a regular session twice a year. The autumn session shall open on the first Tuesday of September and close on the third Friday of December, and the spring session shall open on the first Tuesday of February and close on the last Friday of June.

2. During the period between sessions of the Supreme Council, the Chairperson of the Supreme Council shall convene an extraordinary session at the written request of the Chairperson of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, at least one third of a majority of the total number of members of the Supreme Council or at own initiative, and an extraordinary sitting in the course of a regular session. Unless an act of summoning is issued within 48 hours of submittal of a written request, the Supreme Council shall meet within the following 48 hours in accordance with its Regulations. In such a case, the sitting of the Supreme Council shall be chaired by the First Deputy or the Deputy of the Chairperson of the Supreme Council in a manner prescribed by the Regulations of the Supreme Council. An extraordinary sitting of the Supreme Council shall be held only with an agenda determined by its initiator and shall close once the agenda has been exhausted.

3. The sittings of the Supreme Council shall be public. By the decision of a majority of attendees, but with no less than one third of the total number of members of the Supreme Council, the Supreme Council shall declare a sitting or part of a sitting closed when discussing certain issues. The decision to close the sitting in whole or in part shall be discussed and taken behind closed doors. The minutes of open sittings of the Supreme Council shall be public.

4. Voting at a sitting of the Supreme Council may be open or secret. Voting shall be open, except for the cases provided for by the Constitution or legislative acts of the Autonomous Republic of Abkhazia.

5. A member of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, an official accountable to the Supreme Council shall be entitled, or upon request, obliged to attend sittings of the Supreme Council, its Committee and Commission, in order to provide answers to questions raised during the sitting and to submit a report of activities performed. The Supreme Council, the Committee or the Commission shall hear such official immediately upon request.

 

Article 9 ‒ Law making and procedures for decision-making

1. The right of legislative initiative shall be conferred to: the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, a member of the Supreme Council, a faction of the Supreme Council, a committee of the Supreme Council, and not less than 7,000 citizens with voting right registered in the Autonomous Republic of Abkhazia.

2. A law shall be considered adopted if it is supported by a majority of the members present but at least one third of the total number of the members of the Supreme Council, unless another procedure for the adoption of laws is determined by this Constitution.

3. Other decisions of the Supreme Council shall be considered adopted if it is supported by a majority of the members present but at least one third of the total number of the members of the Supreme Council, unless another procedure for adopting laws is determined by this Constitution.

 

Article 10 ‒ Signature, promulgation and entry into force of a law

1. A law of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be signed and promulgated by the Chairperson of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia in a manner prescribed by the legislation of Georgia and the legislation of the Autonomous Republic of Abkhazia.

2. The Chairperson of the Government shall be authorised to return the law with remarks to the Supreme Council. The Supreme Council shall put the remarks of the Chairperson of the Government to a vote, the adoption of which requires the same number of votes as for the adoption of law. If the Supreme Council rejects the remarks of the Chairperson of the Government, the initial version of the law shall be put to a vote in a manner prescribed by the legislation.

3. If the Chairperson of the Government does not sign the law within the time frame prescribed by legislation, it shall be signed and promulgated by the Chairperson of the Supreme Council.

 

CHAPTER THREE

Government of the Autonomous Republic of Abkhazia

Article 11 ‒ Government

1. The Government of the Autonomous Republic of Abkhazia is the supreme body of executive power of the Autonomous Republic of Abkhazia.

2. The Government shall be accountable to the Government of Georgia and the Supreme Council of the Autonomous Republic of Abkhazia.

3. The Government is composed of the Chairperson of the Government, the Deputy Chairperson of the Government and ministers.

4. A member of the Government shall not have the right to hold any other office except in a political party, to be engaged in entrepreneurial activities, or to receive remuneration for any other activity, except for academic and pedagogical activities.

5. The structure and the procedure for the activity of the Government shall be determined by a law of the Autonomous Republic of Abkhazia, the draft of which shall be submitted to the Supreme Council by the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

Article 12 ‒ Chairperson of the Government

1. The Chairperson of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be appointed and dismissed by the Supreme Council in agreement with the Government of Georgia in a manner prescribed by legislation. Together with the appointment of the Chairperson of the Government, the Supreme Council shall approve the composition of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia and the Government Programme.

2. The Chairperson of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia is the highest official of the Autonomous Republic of Abkhazia and represents the Autonomous Republic of Abkhazia.

3. The Chairperson of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia shall determine the main fields of activities of the Government, organise the activities of the Government, coordinate and control the activities of the members of the Government and sign the legal acts of the Government.

4. The Chairperson of the Government shall appoint and dismiss the Deputy Chairperson of the Government and the ministers.

5. In case of resignation of the Chairperson of the Government, the termination of his/her authority otherwise, or his/her absence and in other cases provided for by legislation, the Deputy Chairperson of the Government shall act as the Chairperson of the Government. In case of resignation of the Chairperson of the Government or termination of his/her authority otherwise, the Government shall continue to act until the new composition of the Government is approved.

6. The Chairperson of the Government shall be accountable for the activities of the Government before the Government of Georgia and the Supreme Council. He/she shall submit an annual progress report on the implementation of the Government Programme to the Supreme Council, and also, upon the request of the Supreme Council, a progress report on the implementation of an individual part of the Government Programme.

 

CHAPTER FOUR

The Budget and Property of the Autonomous Republic of Abkhazia

Article 13 ‒ The budget of the Autonomous Republic of Abkhazia

1. The Supreme Council shall adopt the Law on the Budget of the Autonomous Republic of Abkhazia by a majority of the total number of its members.

2. The Chairperson of the Government shall submit the draft budget to the Supreme Council. The draft budget for the following year shall be submitted to the Supreme Council not later than 2 months before the end of the current budget year. Together with a draft budget, the Chairperson of the Government shall submit a progress report on the execution of the budget for the current year.

3. If the Supreme Council does not adopt the draft budget, it shall be returned to the Chairperson of the Government with relevant remarks. Within 2 weeks, the Chairperson of the Government shall re-submit the draft budget with appropriate amendments to the Supreme Council.

4. If the Supreme Council does not adopt the budget by the beginning of a new budget year, the necessary budget expenses shall be covered in accordance with the budget of the previous year.

5. The Chairperson of the Government may request the Supreme Council to incur additional expenses if he/she specifies the source for covering such expenses.

6. Not later than 3 months of the end of the budget year, the Chairperson of the Government shall submit a report on the execution of the budget to the Supreme Council for approval.

7. The procedure for drafting and adopting the budget shall be determined by the legislative acts of Georgia and the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

Article 14 ‒ The property of the Autonomous Republic of Abkhazia

The Autonomous Republic of Abkhazia shall have the property, the procedures for the formation and disposal of which shall be determined by the legislation of Georgia and the Autonomous Republic of Abkhazia.

 

CHAPTER FIVE

Adoption and Revision of the Constitution of the Autonomous Republic of Abkhazia

Article 15 ‒ Procedure for the adoption and revision of the Constitution of the Autonomous Republic of Abkhazia

1. The Constitution of the Autonomous Republic of Abkhazia shall be adopted and revised by a majority of not less than two third of the total number of members of the Supreme Council.

2. The Government, more than half of the total number of members of the Supreme Council and no less than 20,000 citizens with the voting right registered in the Autonomous Republic of Abkhazia shall have the right to submit a draft constitutional law.

3. A draft constitutional law shall be submitted to the Supreme Council, which shall make the draft public for nation-wide public discussions. The Supreme Council shall begin deliberations on the draft constitutional law 2 weeks after its publication.

 

Acting Chairperson

of the Government of the Autonomous Republic of Abkhazia

Ruslan Abashidze

 

21 November 2019

Tbilisi City

No 33-