ON MEDIATION

Initial version (27/09/2019 - 11/12/2019)

 

საქართველოს კანონი

 

 

მედიაციის შესახებ

თავი I

ზოგადი დებულებანი

მუხლი 1. კანონის რეგულირების სფერო

1. ეს კანონი დავის ალტერნატიული გზით გადაწყვეტის წახალისებისა და შესაბამისი პირობების შექმნის მიზნით განსაზღვრავს მედიაციის წარმართვის პრინციპებს, მედიატორთა პროფესიული გაერთიანების ორგანიზებისა და საქმიანობის წესებს, მედიატორის უფლებამოსილებებს და მედიაციის პროცესთან დაკავშირებულ სხვა საკითხებს.

2. ამ კანონის მოქმედება ვრცელდება მედიაციის თაობაზე შეთანხმების საფუძველზე წარმართულ მედიაციაზე, აგრეთვე საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსის XXIთავით განსაზღვრულ სასამართლო მედიაციაზე, საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსის თავისებურებათა გათვალისწინებით.

3. ამ კანონის მოქმედება არ ვრცელდება „ნოტარიატის შესახებ“ საქართველოს კანონით გათვალისწინებულ სანოტარო მედიაციაზე, „სახელმწიფო პროექტის ფარგლებში მიწის ნაკვეთებზე უფლებათა სისტემური და სპორადული რეგისტრაციის სპეციალური წესისა და საკადასტრო მონაცემების სრულყოფის შესახებ“ საქართველოს კანონით გათვალისწინებულ მედიაციასა და სანოტარო მედიაციაზე, არასრულწლოვანთა მართლმსაჯულების კოდექსით გათვალისწინებულ მედიაციასა და კოლექტიური დავის განხილვისა და გადაწყვეტის მიზნით საქართველოს ორგანული კანონით „საქართველოს შრომის კოდექსი“ გათვალისწინებულ მედიაციაზე.

მუხლი 2. ტერმინთა განმარტება

ამ კანონში გამოყენებულ ტერმინებს აქვს შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) მედიაცია − პროცესი, მისი სახელწოდების მიუხედავად, რომლის საშუალებითაც ორი ან რამდენიმე მხარე მედიატორის დახმარებით ცდილობს დავის ურთიერთშეთანხმებით დასრულებას, მიუხედავად იმისა, ეს პროცესი დაწყებულია მხარეთა ინიციატივით თუ კანონით გათვალისწინებული საფუძვლითა და წესით;

ბ) სასამართლო მედიაცია − მედიაცია, რომელიც ხორციელდება სარჩელის სასამართლოში წარდგენის შემდეგ, საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსით დადგენილი წესით, სასამართლოს მიერ საქმის მედიატორისათვის გადაცემის შემთხვევაში;

გ) კერძო მედიაცია − მედიაცია, რომელიც ხორციელდება მხარეთა ინიციატივით, მედიაციის თაობაზე შეთანხმების საფუძველზე, სასამართლოს მიერ საქმის მედიატორისათვის გადაცემის გარეშე;

დ) მედიაციის მონაწილეები − მედიატორი, მხარეები, მხარეთა წარმომადგენლები, მესამე პირი;

ე) მედიატორი − მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებული ფიზიკური პირი, რომელიც აკმაყოფილებს ამ კანონით გათვალისწინებულ მოთხოვნებს და თანახმაა, წარმართოს მედიაცია, მიუხედავად მისი სტატუსისა და არჩევის/დანიშვნის წესისა;

ვ) მედიაციის მხარე − ფიზიკური პირი, იურიდიული პირი, ორგანიზაცია, რომელიც არ არის იურიდიული პირი, რომელიც მეორე მხარესთან დავის ურთიერთშეთანხმებით დასრულების მიზნით მონაწილეობს მედიაციის პროცესში;

ზ) მესამე პირი − პირი, რომელიც მხარე არ არის და მედიაციის თაობაზე შეთანხმებით ან კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში მონაწილეობს მედიაციის პროცესში;

თ) მედიაციის თაობაზე შეთანხმება − მხარეთა შორის დავის წარმოშობის შემთხვევაში მათ მიერ მედიაციისათვის მიმართვის თაობაზე მხარეთა წერილობითი შეთანხმება;

ი) სამედიაციო მორიგება − მედიაციის შედეგად დავის ურთიერთშეთანხმებით დასრულების შესახებ წერილობითი დოკუმენტი, რომლის შესრულება სავალდებულოა;

კ) საქართველოს მედიატორთა ასოციაცია − ამ კანონის საფუძველზე შექმნილი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი, რომელიც ასრულებს ამავე კანონით გათვალისწინებულ ფუნქციებს;

ლ) მედიატორთა ერთიანი რეესტრი − საქართველოს მედიატორთა ასოციაციის მიერ წარმოებული საქართველოს მედიატორთა ასოციაციის წევრთა საერთო სია.

მუხლი 3. მედიაციის წარმართვის პრინციპები

მედიაცია ეფუძნება მხარეთა ნებაყოფლობითობის (გარდა კანონით გათვალისწინებული შემთხვევებისა), თვითგამორკვევის, კეთილსინდისიერებისა და თანასწორობის, კონფიდენციალურობის დაცვის, მედიატორის დამოუკიდებლობისა და მიუკერძოებლობის პრინციპებს. მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას წარმოშობილი საკითხები, რომლებიც ამ კანონით არ არის მოწესრიგებული, აღნიშნული პრინციპების საფუძველზე უნდა გადაწყდეს.

თავი II

მედიაციის პროცესი

მუხლი 4. მედიატორის არჩევა/დანიშვნა

1. მედიაცია შეიძლება ერთდროულად ერთმა ან რამდენიმე მედიატორმა წარმართოს.

2. მედიატორის არჩევაზე თანხმდებიან მხარეები, გარდა კანონით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.

3. სასამართლო მედიაციის დროს მხარეები მედიატორს ირჩევენ სასამართლოს მიერ მედიატორთა ერთიანი რეესტრის საფუძველზე შედგენილი და მხარეებისათვის შეთავაზებული მედიატორთა კანდიდატურების სიიდან, მისი საქმიანობის არეალის გათვალისწინებით; ამასთანავე, შესაძლებელია საქართველოს მედიატორთა ასოციაციამ მედიატორისათვის დამატებითი მოთხოვნები (ასაკი, სტაჟი ან/და უმაღლესი განათლება) განსაზღვროს. ეს მოთხოვნები შეიძლება განისაზღვროს აგრეთვე იმ შემთხვევისათვის, როდესაც მედიატორი მხარეთა შეთანხმების გარეშე ინიშნება. თუ სასამართლოს მიერ მხარეებისათვის მედიატორთა კანდიდატურების სიის შეთავაზებიდან 3 დღის განმავლობაში მხარეები ვერ შეთანხმდებიან მედიატორის კანდიდატურის არჩევაზე, საქართველოს მედიატორთა ასოციაციის წესდებით განსაზღვრული უფლებამოსილი პირი ან ორგანო სასამართლოს მიმართვის საფუძველზე, მისი მიღებიდან 3 დღის ვადაში, ამ პუნქტში მითითებული გარემოებების გათვალისწინებით, მედიატორად ნიშნავს მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ მომდევნო პირს.

4. კერძო მედიაციის დროს მხარეები მედიატორად ირჩევენ მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ მედიატორს, რომელიც ვალდებულია მედიაციის პროცესი ამ კანონით დადგენილი პრინციპებისა და წესების შესაბამისად წარმართოს. თუ მხარეები ვერ შეთანხმდებიან მედიატორის შერჩევაზე, საქართველოს მედიატორთა ასოციაციის აღმასრულებელი საბჭო მხარეთა მიმართვის საფუძველზე მედიატორს ნიშნავს მედიატორთა ერთიანი რეესტრიდან, თუ მხარეებს მედიატორის დანიშვნის სხვა წესი არ აქვთ განსაზღვრული. 

მუხლი 5. მედიატორის შერჩევის დროს გასათვალისწინებელი გარემოებები

1. მედიატორის შერჩევის დროს მხარეებმა, აგრეთვე ამ კანონის მე-4 მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში − საქართველოს მედიატორთა ასოციაციამ უნდა გაითვალისწინონ გარემოებები, რომლებიც დამოუკიდებელი და მიუკერძოებელი მედიატორის შერჩევას განაპირობებს.

2. მედიატორის შერჩევის დროს მხარეებმა, აგრეთვე ამ კანონის მე-4 მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევაში − საქართველოს მედიატორთა ასოციაციამ შეიძლება გაითვალისწინონ შემდეგი საკვალიფიკაციო კრიტერიუმები:

ა) მედიაციის პროცესის ან მოლაპარაკების სხვა ისეთი პროცესის წარმართვის გამოცდილება, რომლის შინაარსი არ ეწინააღმდეგება კანონს, საჯარო წესრიგს ან ზნეობრივ ნორმებს;

ბ) სასამართლო წარმოების ან დავის ალტერნატიული გზით გადაწყვეტის პროცესში მონაწილეობის გამოცდილება;

გ) დავის შინაარსის შესაბამის სამართლებრივ საკითხებზე მუშაობის გამოცდილება;

დ) მედიაციის აღიარებული ორგანიზაციის მიერ აკრედიტაცია;

ე) მედიაციის ეფექტიანად წარმართვა, დავის გადაწყვეტის ალტერნატიული გზის მოძიება და სხვა მნიშვნელოვანი უნარ-ჩვევები, მედიატორის საქმიანი რეპუტაცია და ავტორიტეტი;

ვ) სხვა საკვალიფიკაციო კრიტერიუმი, მედიაციის თაობაზე შეთანხმების შესაბამისად.

მუხლი 6. ინფორმაციის მიწოდების ვალდებულება და მედიატორის საქმიანობის შეზღუდვა

1. მედიატორი ვალდებულია მედიაციის დაწყებამდე ან/და მედიაციის დაწყების შემდეგ, მისი მიმდინარეობის ნებისმიერ ეტაპზე იმ გარემოების გამოვლენისთანავე, რომელმაც შეიძლება საეჭვო გახადოს მისი დამოუკიდებლობა და მიუკერძოებლობა, შეატყობინოს მხარეებს აღნიშნული გარემოების შესახებ. ასეთი გარემოების არსებობის მიუხედავად, პირი შეიძლება იყოს მედიატორი, თუ მხარეები ამაზე წერილობით თანხმობას განაცხადებენ. მედიატორს უფლება აქვს, ამ პუნქტით გათვალისწინებული საფუძვლით უარი თქვას მედიაციის წარმართვაზე, მის მედიატორობაზე მხარეთა წერილობითი თანხმობის არსებობის მიუხედავად. 

2. მხარეთა თანხმობის არსებობის მიუხედავად, პირს უფლება არ აქვს, იყოს მედიატორი საქმეზე, თუ იგი მედიაციის პროცესის დაწყებამდე  იყო იმავე საქმის ან მასთან არსებითად დაკავშირებული სხვა საქმის მხარე ან ამ მხარის წარმომადგენელი სასამართლოში, არბიტრაჟში ან მსგავს პროცესში, ან თუ მან სხვა სახის იურიდიული ან/და აუდიტორული მომსახურება გაუწია მედიაციის მხარეს. მედიატორს უფლება არ აქვს, საქმის დასრულების შემდეგ იმოქმედოს რომელიმე მხარის ინტერესების დასაცავად იმავე საქმეზე ან მასთან არსებითად დაკავშირებულ სხვა საქმეზე. ეს წესი არ გამოიყენება იმ შემთხვევაში, როდესაც მედიატორი იხილავდა იმავე საქმეს ან მასთან არსებითად დაკავშირებულ სხვა საქმეს, როგორც არბიტრი, და მხარეები უშუალოდ სამედიაციო სადავო საკითხის წარმოშობის შემდეგ წერილობით შეთანხმდნენ ამ პირის ამავე დავის საქმეზე მედიატორად არჩევაზე.

3. პირს უფლება არ აქვს,  იყოს მედიატორი, თუ იგი იყო/არის იმავე საქმის ან მასთან არსებითად დაკავშირებული სხვა საქმის მოსამართლე, ნაფიცი მსაჯული, პროკურორი, გამომძიებელი, სასამართლო სხდომის მდივანი, არბიტრი ან ექსპერტი სასამართლოში, არბიტრაჟში ან მსგავს პროცესში, ან მონაწილეობდა აღნიშნულ საქმეში, როგორც სახელმწიფო მოსამსახურე, მედიატორი ნოტარიუსი ანდა „სახელმწიფო პროექტის ფარგლებში მიწის ნაკვეთებზე უფლებათა სისტემური და სპორადული რეგისტრაციის სპეციალური წესისა და საკადასტრო მონაცემების სრულყოფის შესახებ“ საქართველოს კანონით, არასრულწლოვანთა მართლმსაჯულების კოდექსით ან საქართველოს ორგანული კანონით „საქართველოს შრომის კოდექსი“ გათვალისწინებული მედიატორი. ეს წესი არ გამოიყენება იმ შემთხვევაში, როდესაც მედიატორი იხილავდა იმავე საქმეს ან მასთან არსებითად დაკავშირებულ სხვა საქმეს, როგორც არბიტრი, და მხარეები უშუალოდ სამედიაციო სადავო საკითხის წარმოშობის შემდეგ წერილობით შეთანხმდნენ ამ პირის ამავე დავის საქმეზე მედიატორად არჩევაზე.

4. პირს უფლება არ აქვს, იყოს საქმის მოსამართლე, ნაფიცი მსაჯული, პროკურორი, გამომძიებელი, სასამართლო სხდომის მდივანი, არბიტრი ან ექსპერტი სასამართლოში, არბიტრაჟში ან მსგავს პროცესში, ან მონაწილეობა მიიღოს საქმეში, როგორც სახელმწიფო მოსამსახურემ, მედიატორმა ნოტარიუსმა ანდა „სახელმწიფო პროექტის ფარგლებში მიწის ნაკვეთებზე უფლებათა სისტემური და სპორადული რეგისტრაციის სპეციალური წესისა და საკადასტრო მონაცემების სრულყოფის შესახებ“ საქართველოს კანონით, არასრულწლოვანთა მართლმსაჯულების კოდექსით ან საქართველოს ორგანული კანონით „საქართველოს შრომის კოდექსი“ გათვალისწინებულმა მედიატორმა, თუ იგი იმავე საქმეზე ან მასთან არსებითად დაკავშირებულ სხვა საქმეზე იყო მედიატორი. ეს წესი არ გამოიყენება იმ შემთხვევაში, როდესაც არბიტრად ასარჩევი/დასანიშნი პირი იმავე საქმეზე ან მასთან არსებითად დაკავშირებულ სხვა საქმეზე იყო  მედიატორი და მხარეები არბიტრაჟში დავის დაწყების შემდეგ წერილობით შეთანხმდნენ ამ პირის არბიტრად არჩევაზე/დანიშვნაზე.

მუხლი 7. მედიაციის დაწყება

1. მედიაციის დაწყების წინაპირობაა მედიაციის თაობაზე შეთანხმება ანდა კანონით გათვალისწინებული საფუძვლით ან მხარეთა შუამდგომლობით სასამართლოს ან სხვა უფლებამოსილი ორგანოს მიერ საქმის მედიატორისათვის გადაცემა.

2. მედიაცია იწყება მხარეთა ან ერთ-ერთი მხარის მიერ მედიატორისათვის მიმართვის საფუძველზე ანდა კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევაში მხარეთა შუამდგომლობით სასამართლოს ან სხვა უფლებამოსილი ორგანოს მიერ საქმის მედიატორისათვის გადაცემის შედეგად.

3. მედიაცია დაწყებულად მიიჩნევა ამ მუხლის მე-2 პუნქტით დადგენილი წესით მედიატორისათვის მიმართვის ან საქმის მედიატორისათვის გადაცემის მომენტიდან. მხარის მოთხოვნით, მედიატორი გასცემს მედიაციის დაწყების დამადასტურებელ დოკუმენტს.

4. მედიაციის თაობაზე შეთანხმების არსებობისას, რომლითაც მხარეები თანხმდებიან, არ მიმართონ სასამართლოს ან არბიტრაჟს განსაზღვრული ვადის ან გარემოების დადგომამდე, სასამართლო ან არბიტრაჟი არ განიხილავს დავას მედიაციის თაობაზე შეთანხმებით გათვალისწინებული პირობების შესრულებამდე, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც მოსარჩელე ადასტურებს, რომ სასამართლო ან საარბიტრაჟო განხილვის გარეშე მას გამოუსწორებელი ზიანი მიადგება. მოპასუხემ მედიაციის თაობაზე შეთანხმების შესახებ განცხადება შესაგებლის წარდგენის ვადის გასვლამდე უნდა გააკეთოს. მხარის მიერ სასამართლოსათვის ან არბიტრაჟისათვის მიმართვა არ მიიჩნევა მედიაციის თაობაზე შეთანხმებაზე უარის თქმად ან დაწყებული მედიაციის შეწყვეტად.

5. მხარეს უფლება აქვს, მედიაციის მიმდინარეობის ნებისმიერ ეტაპზე უარი თქვას მასში მონაწილეობაზე, თუ კანონით ან მედიაციის თაობაზე შეთანხმებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.

მუხლი 8. მედიაციის წარმართვა

1. მედიაციის დაწყებამდე მედიატორმა მხარეებს უნდა განუმარტოს მედიაციის პროცესის წარმართვის პრინციპები, მედიატორის როლი, მხარეთა უფლებები, მათ შორის, მედიაციის პროცესში თავიანთი წარმომადგენლების მეშვეობით მონაწილეობის უფლება, მხარეთა მოვალეობები, მედიაციის შესაძლო შედეგები და მხარეთა მიერ შეთანხმების მიღწევის შედეგად შედგენილი სამედიაციო მორიგების აღსრულების წესი, აგრეთვე მედიატორის საქმიანობის ანაზღაურების წესი და პირობები.

2. მხარეები შეიძლება შეთანხმდნენ მედიაციის წარმართვის წესზე, რომელიც ამ კანონით არ არის დადგენილი.

3. მხარეთა შეთანხმების არარსებობის შემთხვევაში მედიაციის წარმართვის წესს განსაზღვრავს მედიატორი დავის ეფექტიანად მოსაგვარებლად, მისი გარემოებებისა და მხარეთა მოსაზრებების გათვალისწინებით.

4. მედიაციის ხანგრძლივობა შეზღუდული არ არის, თუ მედიაციის თაობაზე შეთანხმებით ან კანონით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული. მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას მხარეები უზრუნველყოფილი უნდა იქნენ საკმარისი დროითა და შესაძლებლობით, რათა განსახილველ საკითხზე შეთანხმებას მიაღწიონ.

5. მხარემ მედიაციის პროცესში მონაწილეობა შეიძლება მიიღოს როგორც უშუალოდ, ისე თავისი წარმომადგენლის მეშვეობით. მედიატორი უფლებამოსილია, საქმის გარემოებათა გათვალისწინებით, მოითხოვოს მედიაციის პროცესში მხარის ან მხარეთა უშუალო მონაწილეობა.

6. მედიატორმა მედიაციის წარმართვისას მხარეთა თანასწორობა უნდა უზრუნველყოს.

7. მედიატორმა მედიაცია შეიძლება წარმართოს მხარეებთან როგორც ერთობლივი, ისე ინდივიდუალური კომუნიკაციის მეშვეობით.

8. მედიატორი უფლებამოსილია მედიაციის ეფექტიანად წარსამართავად მხარეებს მედიაციის მიმდინარეობისას შესთავაზოს ნებისმიერი დამატებითი ინფორმაციის წარდგენა.

9. მედიატორი ეხმარება მხარეებს დავის მოგვარების მიზნით მორიგების მიღწევაში როგორც მედიაციის პროცესის, ისე მისი საბოლოო შედეგის მიმართ მხარეთა მიერ თავისუფალი, დამოუკიდებელი და ინფორმირებული გადაწყვეტილების მიღების პრინციპის გათვალისწინებით. მედიატორს უფლება არ აქვს, მხარეთა შორის არსებულ დავასთან დაკავშირებით გადაწყვეტილება თავად მიიღოს.

10. მხარეთა თანხმობის არსებობის შემთხვევაში მედიატორმა შეიძლება მხარეებს შესთავაზოს სამედიაციო მორიგების პირობები, მათი ინტერესებისა და მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას მათ მიერ გამოხატული პოზიციების გათვალისწინებით.

მუხლი 9. მედიაციის დასრულება

1. მედიაცია დასრულებულად მიიჩნევა:

ა) თუ მხარეები წერილობით შეთანხმდნენ დავის ურთიერთშეთანხმებით დასრულებაზე − მხარეთა შეთანხმების დღიდან;   

ბ) თუ მხარეები წერილობით შეთანხმდნენ მედიაციის შეწყვეტაზე − მხარეთა შეთანხმების დღიდან;

გ) თუ მხარემ წერილობით უარი განაცხადა მედიაციაში მონაწილეობის გაგრძელებაზე − მხარის მიერ უარის განცხადების დღიდან;

დ) თუ ამოიწურა მედიაციისათვის განსაზღვრული ვადა − ამ ვადის ამოწურვის დღიდან;

ე) თუ მხარეებთან კონსულტაციის შემდეგ მედიატორმა განაცხადა, რომ მედიაციის გაგრძელება არაგონივრული და გაუმართლებელია, − მედიატორის მიერ ამ განცხადების გაკეთების დღიდან. 

2. მხარეები ან/და მხარეთა წარმომადგენლები უზრუნველყოფენ სამედიაციო მორიგების შედგენას. მედიატორი შეიძლება დაეხმაროს მხარეებს სამედიაციო მორიგების შედგენაში.

3. სამედიაციო მორიგება წერილობით დგება და მას ხელს მხარეები და მედიატორი აწერენ.

4. მხარის მოთხოვნით, მედიატორი გასცემს მედიაციის დასრულების დამადასტურებელ დოკუმენტს.

მუხლი 10. კონფიდენციალურობის დაცვის ვალდებულება

1. მედიაციის პროცესი კონფიდენციალურია. ასევე კონფიდენციალურია ინფორმაცია, რომელიც ცნობილი გახდა მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას ან არსებითად გამომდინარეობს მედიაციის პროცესიდან, თუ ამ ინფორმაციის გამცემ პირსა და მხარეს/მხარეთა შორის წერილობითი შეთანხმებით ან კანონით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული, აგრეთვე თუ ინფორმაციის გამჟღავნება მოთხოვნის ხანდაზმულობის ვადის დენის შეჩერების მომენტის განსაზღვრისათვის აუცილებელი არ არის.

2. ამ მუხლით გათვალისწინებული ინფორმაცია მედიაციის მონაწილეებმა არ შეიძლება გამოიყენონ სასამართლო ან საარბიტრაჟო განხილვის დროს ან დავის ნებისმიერი სხვა საშუალებით განხილვის პროცესში, თუ კანონით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.

3. მედიატორს უფლება არ აქვს, მხარეს მიაწოდოს მეორე მხარის მიერ მისთვის ინდივიდუალური კომუნიკაციის დროს გამჟღავნებული ინფორმაცია, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც მედიატორს მეორე მხარისაგან მიღებული აქვს აშკარა თანხმობა აღნიშნული ინფორმაციის მხარისათვის მიწოდებაზე.

4. ამ მუხლის პირველი−მე-3 პუნქტები არ გამოიყენება იმ შემთხვევაში, როდესაც:

ა) აუცილებელია პირის სიცოცხლის ან ჯანმრთელობის დაცვა ან თავისუფლების უზრუნველყოფა ანდა არასრულწლოვნის საუკეთესო ინტერესების დაცვა;

ბ) ინფორმაციის წარდგენა ხდება სამედიაციო მორიგების შედგენის ფაქტის დასამტკიცებლად, როდესაც მეორე მხარე სადავოს ხდის ან უარყოფს ამ ფაქტს;

გ) მხარე ვალდებულია შეასრულოს მედიაციის დაწყებამდე ნაკისრი სამართლებრივი ვალდებულება, გაამჟღავნოს ის ინფორმაცია, რომელიც მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას გახდა ცნობილი მეორე მხარისათვის, იმის გათვალისწინებით, რომ ინფორმაცია მაქსიმალურად შეზღუდული მოცულობით გამჟღავნდება;

დ) ინფორმაციის გამჟღავნება სასამართლოს ან სავალდებულო იურიდიული ძალის მქონე სხვა გადაწყვეტილებითაა გათვალისწინებული. ამ შემთხვევაში ინფორმაცია მაქსიმალურად შეზღუდული მოცულობით გამჟღავნდება და ამის შესახებ შესაბამის მხარეს წინასწარ ეცნობება;

ე) ინფორმაციის გამჟღავნება განსაკუთრებით მძიმე დანაშაულის გამოძიებისთვისაა აუცილებელი. ამ შემთხვევაში ინფორმაცია მაქსიმალურად შეზღუდული მოცულობით გამჟღავნდება და ამის შესახებ შესაბამის მხარეს წინასწარ ეცნობება;

ვ) სამედიაციო მორიგების შინაარსის გამჟღავნება აუცილებელია მის ნებაყოფლობით შესასრულებლად ან იძულებით აღსასრულებლად;

ზ) სამართლებრივი ან დისციპლინური დავა მიმართულია ინფორმაციის გამცემი პირის წინააღმდეგ და გამომდინარეობს მედიაციის პროცესიდან, ამასთანავე, ამ ინფორმაციის გამჟღავნება აღნიშნული პირის სამართლებრივი ინტერესების დაცვისთვისაა აუცილებელი;

თ) მედიაციის პროცესის მიმდინარეობისას კონფიდენციალურობის დაცვის პირობით გამჟღავნებული ინფორმაცია მხარისათვის მედიაციის დაწყებამდე იყო ცნობილი ან იგი მან კანონით გათვალისწინებული სხვა საშუალებით მიიღო, ან ეს ინფორმაცია სხვაგვარად მოხვდა საჯარო სივრცეში, ისე, რომ მხარეს ამ მუხლით გათვალისწინებული კონფიდენციალურობის დაცვის ვალდებულება პირდაპირ ან არაპირდაპირ არ დაურღვევია.

5. ამ მუხლის მე-4 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში კონფიდენციალური ინფორმაციის უფლებამოსილი პირისათვის ან ორგანოსათვის გამჟღავნება მხოლოდ კანონიერი მიზნის ადეკვატური და პროპორციული მოცულობით უნდა მოხდეს, ისე, რომ მაქსიმალურად იქნეს დაცული აღნიშნული ინფორმაციის კონფიდენციალურობა მესამე პირისაგან.   

6. მედიატორი ვალდებულია მედიაციის დაწყებამდე მხარეებს მიაწოდოს ინფორმაცია კონფიდენციალურობის დაცვის ვალდებულებისა და მისი ფარგლების შესახებ.

7. კონფიდენციალურობის დაცვის ვალდებულება მოქმედებს მედიაციის დასრულების შემდეგაც, თუ მხარეებსა და მედიატორს შორის დადებული წერილობითი შეთანხმებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული.

8. ამ მუხლის მე-4 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში კონფიდენციალური ინფორმაციის გამჟღავნებისას მისი მიმღები პირი ვალდებულია დაიცვას ეს ინფორმაცია გავრცელებისაგან.

მუხლი 11. მედიატორის საქმიანობის ანაზღაურების წესი და პირობები

1. კერძო მედიაციის პროცესში მონაწილე მედიატორის საქმიანობის ანაზღაურების წესი და პირობები განისაზღვრება მხარეებსა და მედიატორს შორის დადებული შეთანხმებით.

2. თუ მედიაციის თაობაზე შეთანხმებით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული, მხარის მიერ გაწეულ ხარჯებს ეს მხარე ანაზღაურებს, ხოლო მედიაციის პროცესთან დაკავშირებული საერთო ხარჯები მხარეებს შორის თანაბრად ნაწილდება.

3. სასამართლო მედიაციის პროცესში მონაწილე მედიატორი ვალდებულია ყოველწლიურად სასამართლო მედიაციის პროგრამით განსაზღვრული რაოდენობის დავების საქმეებზე სასამართლო მედიაცია ანაზღაურების გარეშე (Pro Bono) წარმართოს.

4. ამ მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებული შემთხვევის გარდა, სასამართლო მედიაციაში მონაწილე მედიატორის საქმიანობა ანაზღაურდება სასამართლო მედიაციის პროგრამების დასაფინანსებლად საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტიდან საქართველოს საერთო სასამართლოებისათვის გამოყოფილი ასიგნებებიდან, თუ საქართველოს იუსტიციის უმაღლეს საბჭოს დავის საგნის ღირებულების მიხედვით სასამართლო მედიაციის პროცესში მონაწილე მედიატორის საქმიანობის ანაზღაურების სხვა წესი არ აქვს დადგენილი. სასამართლო მედიაციის პროცესში მონაწილე მედიატორის საქმიანობის ანაზღაურების წესს ამტკიცებს საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭო.

მუხლი 12. მოთხოვნის ხანდაზმულობის ვადა

1. კერძო მედიაციის დაწყების მომენტიდან ჩერდება საქართველოს სამოქალაქო კოდექსით გათვალისწინებული მოთხოვნის ხანდაზმულობის ვადის დენა.

2. მოთხოვნის ხანდაზმულობის ვადის დენა შეჩერებულად მიიჩნევა კერძო მედიაციის დასრულებამდე, მაგრამ არაუმეტეს კერძო მედიაციის დაწყებიდან 2 წლისა. კერძო მედიაციის უშედეგოდ დასრულების შემთხვევაში დრო, რომლის განმავლობაშიც მოთხოვნის ხანდაზმულობის ვადის დენა შეჩერებული იყო, აღნიშნულ ვადაში არ ჩაითვლება.

მუხლი 13. სამედიაციო მორიგების აღსრულება

1. მხარეთა შეთანხმებით, სამედიაციო მორიგება შეიძლება სასამართლომ აღასრულოს.

2. სამედიაციო მორიგების აღსრულების მოთხოვნით სასამართლოს შეიძლება მიმართოს ერთ-ერთმა ან ორივე მხარემ.

3. სასამართლო სამედიაციო მორიგების აღსრულების საკითხს იხილავს ამ კანონითა და საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსით დადგენილი წესების შესაბამისად.

თავი III

საქართველოს მედიატორთა ასოციაცია

მუხლი 14. საქართველოს მედიატორთა ასოციაციის შემადგენლობა და ფუნქციები, მედიატორთა ერთიანი რეესტრი

1. საქართველოს მედიატორთა ასოციაცია (შემდგომ − მედიატორთა ასოციაცია) არის ამ კანონის საფუძველზე შექმნილი, წევრობაზე დაფუძნებული საჯარო სამართლის იურიდიული პირი, რომელიც ახორციელებს მედიატორთა თვითრეგულირებას.

2. მედიატორთა ასოციაციაზე არ ვრცელდება „საჯარო სამართლის იურიდიული პირის შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-11 მუხლი.

3. მედიატორთა ასოციაციის წევრები არიან მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებული მედიატორები.

4. მედიატორთა ერთიან რეესტრში შეიძლება რეგისტრირებულ იქნეს ქმედუნარიანი ფიზიკური პირი, რომელიც არ არის ნასამართლევი, რომელსაც მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამის შესაბამისად გავლილი აქვს მედიაციის/მედიატორის ტრენინგი და რომელიც ფლობს მედიატორთა ასოციაციის მიერ გაცემულ სერტიფიკატს.

5. მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამა უნდა ადგენდეს მედიაციის/მედიატორის ტრენინგის მინიმალურ სტანდარტებს და განსაზღვრავდეს აღნიშნული ტრენინგის შინაარსსა და ხანგრძლივობას, ტრენერთა კვალიფიკაციას, ტრენინგის გავლის შედეგად მიღებული ცოდნის შემოწმების წესს და ტრენინგთან დაკავშირებულ სხვა საკითხებს. მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამას ამტკიცებს მედიატორთა ასოციაცია.

6. მედიატორთა ასოციაციის თანხმობით, მედიაციის/მედიატორის ტრენინგის ორგანიზებისა და ჩატარების უფლება აქვს იმ დაწესებულებას/ორგანიზაციას, რომლის მიერ შეთავაზებული მედიაციის/მედიატორის ტრენინგის სტანდარტი მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამით დადგენილ პირობებს აკმაყოფილებს. მედიატორთა ასოციაცია განსაზღვრავს იმ საერთაშორისო პროგრამების ჩამონათვალს, რომელთა მიერ შეთავაზებული/ჩატარებული მედიაციის/მედიატორის ტრენინგები მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამით დადგენილ პირობებს აკმაყოფილებს.

7. მედიატორთა ერთიანი რეესტრი ქვეყნდება მედიატორთა ასოციაციის ვებგვერდზე. იგი უნდა მოიცავდეს სულ მცირე შემდეგ მონაცემებს:

ა) მედიატორის სახელსა და გვარს;

ბ) მედიატორის დაბადების წელს;

გ) მედიატორის კვალიფიკაციას ან/და აკადემიურ სტატუსს;

დ) მედიტორის მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრაციის თარიღს.

8. მედიატორთა ასოციაციის უმაღლესი ორგანოა მედიატორთა ასოციაციის საერთო კრება, რომელიც მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებული მედიატორებისაგან შედგება. მედიატორთა ასოციაციის საერთო კრების მოწვევის პერიოდულობა, უფლებაუნარიანობა და საერთო კრების მიერ გადაწყვეტილების მიღების წესი განისაზღვრება მედიატორთა ასოციაციის წესდებით.

9. მედიატორთა ასოციაციის საერთო კრების ფუნქციებია:

ა) მედიატორთა ასოციაციის წესდების დამტკიცება და მასში ცვლილების შეტანა;

ბ) მედიატორთა ასოციაციის თავმჯდომარის არჩევა და მისი თანამდებობიდან გათავისუფლება;

გ) მედიატორთა ასოციაციის წესდებით განსაზღვრული წესით მედიატორთა ასოციაციის აღმასრულებელი საბჭოს და, საჭიროების შემთხვევაში, მედიატორთა ასოციაციის სხვა ორგანოების ჩამოყალიბება;

დ) მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამის დამტკიცება;

ე) მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ მედიატორთა ეთიკის ერთიანი სტანდარტის, აგრეთვე მათ მიმართ დისციპლინური სამართალწარმოების განხორციელების წესის დამტკიცება;

ვ) მედიატორთა ასოციაციის აღმასრულებელი საბჭოს ყოველწლიური ანგარიშის მოსმენა;

ზ) მედიატორთა ასოციაციის ფიქსირებული ოდენობის საწევრო გადასახადის დაწესება.

10. მედიატორთა ასოციაციის საქმიანობის ძირითადი პრინციპები და მიმართულებები, მედიატორთა ასოციაციაში გაწევრებისა და მედიატორთა ასოციაციის წევრობის შეწყვეტის საფუძვლები და პირობები, აგრეთვე მედიატორთა ასოციაციის საქმიანობასთან დაკავშირებული სხვა საკითხები განისაზღვრება მედიატორთა ასოციაციის წესდებით.

მუხლი 15. მედიატორთა ასოციაციის აღმასრულებელი საბჭო

1. მედიატორთა ასოციაციის აღმასრულებელი საბჭო (შემდგომ − აღმასრულებელი საბჭო) უზრუნველყოფს მედიატორთა სერტიფიცირებას და მედიატორთა ერთიანი რეესტრის წარმოებას.

2. აღმასრულებელი საბჭოს ფუნქციებია:

ა) მედიატორთა ასოციაციის კოლეგიური წესით მართვა;

ბ) მედიატორთა ასოციაციის საშტატო ნუსხის დამტკიცება;

გ) მედიატორთა კვალიფიკაციის ასამაღლებლად ტრენინგებისა და საგანმანათლებლო პროგრამების დანერგვა და განხორციელება;

დ) მედიაციის სფეროში დამკვიდრებული საუკეთესო პრაქტიკის საქართველოში დანერგვასა და განვითარებასთან დაკავშირებული რეკომენდაციების შემუშავება და მედიატორებისათვის გაცნობა;

ე) მედიაციის საყოველთაო ხელმისაწვდომობის ხელშეწყობა და ამ მიზნით შესაბამის სახელმწიფო ორგანოებსა და არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობა;

ვ) დაწესებულების/ორგანიზაციის მიერ შეთავაზებული მედიაციის/მედიატორის ტრენინგის სტანდარტის მიერ მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამით დადგენილი პირობების დაკმაყოფილების შემოწმება და მის ორგანიზებასა და ჩატარებაზე თანხმობის გაცემა;

ზ) იმ საერთაშორისო პროგრამების ჩამონათვალის განსაზღვრა, რომელთა მიერ შეთავაზებული/ჩატარებული მედიაციის/მედიატორის ტრენინგები მედიატორთა სერტიფიცირების პროგრამით დადგენილ პირობებს აკმაყოფილებს;

თ) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში სასამართლო მედიაციის პროცესში მონაწილე მედიატორთა მიერ მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ მედიატორთა ეთიკის ერთიანი სტანდარტის ერთგვაროვანი გამოყენების უზრუნველყოფა;

ი) მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებული მედიატორის მიერ მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ მედიატორთა ეთიკის ერთიანი სტანდარტის დარღვევის შემთხვევაში მის მიმართ დისციპლინური სამართალწარმოების განხორციელება და მედიატორისათვის დისციპლინური პასუხისმგებლობის დაკისრება, თუ მედიატორთა ასოციაციის წესდებით შესაბამისი უფლებამოსილება სხვა ორგანოს არ აქვს დელეგირებული;

კ) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში მედიატორის უფლებების დაცვა;

ლ) სასამართლო მედიაციის განვითარებისა და მედიაციის სფეროში არსებული მდგომარეობის შესახებ ყოველწლიური ანგარიშის მომზადება და მედიატორთა ასოციაციის საერთო კრებისათვის წარდგენა.

3. აღმასრულებელი საბჭოს წევრთა საქმიანობა არ ანაზღაურდება.

4. აღმასრულებელი საბჭოს საქმიანობის ადმინისტრირებასა და ორგანიზაციულ და ანალიტიკურ მხარდაჭერას უზრუნველყოფს აღმასრულებელი საბჭოს სამდივნო.

5. აღმასრულებელი საბჭოს საქმიანობის ძირითადი პრინციპები და მიმართულებები, აგრეთვე აღმასრულებელი საბჭოს საქმიანობასთან დაკავშირებული სხვა საკითხები განისაზღვრება მედიატორთა ასოციაციის წესდებით.

მუხლი 16. მედიატორთა ასოციაციის თავმჯდომარე

1. მედიატორთა ასოციაციის საერთო კრება მედიატორთა ასოციაციის თავმჯდომარეს ირჩევს 4 წლის ვადით მედიატორთა ასოციაციის წევრთაგან.

2. მედიატორთა ასოციაციის თავმჯდომარე იმავდროულად არის აღმასრულებელი საბჭოს თავმჯდომარე და წარმოადგენს მედიატორთა  ასოციაციას.

მუხლი 17. მედიატორთა ასოციაციის დაფინანსების წყაროები

მედიატორთა ასოციაციის დაფინანსების წყაროებია:

ა) მედიატორთა ასოციაციის საწევრო გადასახადი;

ბ) გრანტები და შემოწირულებები;

გ) საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტიდან გამოყოფილი მიზნობრივი სახსრები;

დ) ხელშეკრულების საფუძველზე შესრულებული სამუშაოდან მიღებული შემოსავალი;

ე) მედიატორთა ასოციაციის საქმიანობიდან მიღებული, საქართველოს კანონმდებლობით ნებადართული სხვა შემოსავლები.

თავი IV

გარდამავალი და დასკვნითი დებულებანი

მუხლი 18. გარდამავალი  დებულებანი

1. საქართველოს იუსტიციის უმაღლესმა საბჭომ 2019 წლის 1 ოქტომბრამდე უზრუნველყოს მედიატორთა ერთიანი რეესტრის ფორმის დამტკიცება.

2. საქართველოს იუსტიციის უმაღლესმა საბჭომ 2019 წლის 1 დეკემბრამდე უზრუნველყოს მედიატორთა ერთიან რეესტრში იმ ქმედუნარიანი ფიზიკური პირის რეგისტრაცია, რომელიც არ არის ნასამართლევი, ფლობს არანაკლებ 40-საათიანი მედიაციის/მედიატორის ტრენინგის გავლის დამადასტურებელ დოკუმენტს და რომელსაც ამ კანონის ამოქმედებამდე ბოლო 2 წლის განმავლობაში სულ მცირე 1 სასამართლო მედიაცია აქვს წარმართული.

3. საქართველოს იუსტიციის უმაღლესმა საბჭომ 2019 წლის 15 დეკემბრამდე უზრუნველყოს მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ პირთა პირველი კრების ჩატარება, რომელმაც უნდა დაამტკიცოს მედიატორთა ასოციაციის წესდება და აირჩიოს ამ კანონითა და აღნიშნული წესდებით განსაზღვრული ორგანოები და თანამდებობის პირები. პირველი კრება გადაწყვეტილებას იღებს დამსწრეთა უმრავლესობით. პირველი კრება უფლებამოსილია, თუ მას ესწრება მედიატორთა ერთიან რეესტრში რეგისტრირებულ პირთა ნახევარი მაინც. თუ პირველმა კრებამ ვერ მიიღო ამ პუნქტით გათვალისწინებული გადაწყვეტილებები, საქართველოს იუსტიციის უმაღლესმა საბჭომ პირველი კრების ჩატარების თარიღიდან 10 დღის ვადაში უზრუნველყოს მომდევნო კრების ჩატარება.

4. 2020 წლის 1 იანვრამდე დაწყებული მედიაცია დასრულდეს 2020 წლის 1 იანვრამდე არსებული წესით.

მუხლი 19. კანონის ამოქმედება

1. ეს კანონი, გარდა ამ კანონის პირველი−მე-17 მუხლებისა და მე-18 მუხლის მე-4 პუნქტისა, ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე.

2. ამ კანონის პირველი−მე-17 მუხლები და მე-18 მუხლის მე-4 პუნქტი ამოქმედდეს 2020 წლის 1 იანვრიდან.


საქართველოს პრეზიდენტისალომე ზურაბიშვილი

 

 

თბილისი,

18 სექტემბერი 2019 წ.

N4954-Iს

Закон Грузии

О медиации

Глава I

Общие положения

Статья 1. Сфера регулирования Закона

1. Настоящий Закон в целях поощрения разрешения споров альтернативным путем и создания соответствующих условий определяет принципы проведения медиации, правила организации и деятельности профессионального объединения медиаторов, полномочия медиатора и другие вопросы, связанные с процессом медиации.

2. Действие настоящего Закона распространяется на медиацию, проводимую на основании соглашения о медиации, а также на судебную медиацию, определенную главой XXI1 Гражданского процессуального кодекса Грузии, с учетом особенностей Гражданского процессуального кодекса Грузии.

3. Действие настоящего Закона не распространяется на нотариальную медиацию, предусмотренную Законом Грузии «О нотариате», медиацию и нотариальную медиацию, предусмотренные Законом Грузии «О совершенствовании специального порядка системной и спорадической регистрации прав на земельные участки и кадастровых данных в пределах государственного проекта», медиацию, предусмотренную Кодексом о правосудии в отношении несовершеннолетних, и на медиацию с целью рассмотрения и разрешения коллективных споров, предусмотренную Органическим законом Грузии «Трудовой кодекс Грузии».

Статья 2. Разъяснение терминов

Термины, используемые в настоящем Законе, имеют следующие значения:

а) медиация – процесс, независимо от его наименования, с помощью которого две или несколько сторон при содействии медиатора стремятся завершить спор взаимным соглашением, независимо от того, начат ли этот процесс по инициативе сторон или на основании и в порядке, установленных законом;

б) судебная медиация – медиация, осуществляемая после подачи иска в суд, в порядке, установленном Гражданским процессуальным кодексом Грузии, в случае передачи дела судом медиатору;

в) частная медиация – медиация, осуществляемая по инициативе сторон на основании соглашения о медиации, без передачи дела судом медиатору;

г) участники медиации – медиатор, стороны, представители сторон, третье лицо;

д) медиатор – физическое лицо, зарегистрированное в Едином реестре медиаторов, удовлетворяющее требования, предусмотренные настоящим Законом, и изъявившее согласие на проведение медиации, независимо от его статуса и порядка избрания/назначения;

е) сторона медиации – физическое лицо, юридическое лицо, организация, не являющаяся юридическим лицом, участвующие в процессе медиации с целью завершения спора взаимным соглашением с другой стороной;

ж) третье лицо – лицо, не являющееся стороной медиации и участвующее в процессе медиации согласно соглашению о медиации или в случаях, предусмотренных законом;

з) соглашение о медиации – в случае возникновения спора между сторонами письменное соглашение сторон об их обращении к процедуре медиации;

и) медиативное соглашение – обязательный для исполнения письменный документ о завершении спора взаимным соглашением, достигнутым в результате проведения процедуры медиации;

к) Ассоциация медиаторов Грузии – юридическое лицо публичного права, созданное на основании настоящего Закона, исполняющее функции, предусмотренные этим же Законом;

л) Единый реестр медиаторов – общий список членов Ассоциации медиаторов Грузии, который ведет Ассоциация медиаторов Грузии.

Статья 3. Принципы проведения медиации

Медиация основана на принципах добровольности (кроме случаев, предусмотренных законом), самоопределения, добросовестности и равноправия сторон, соблюдения конфиденциальности, независимости и беспристрастности медиатора. Вопросы, возникающие в процессе медиации, не регулируемые настоящим Законом, должны быть решены с учетом указанных принципов.

 

Глава II

Процесс медиации

Статья 4. Избрание/назначение медиатора

1. Процедура медиации может проводиться одновременно одним или несколькими медиаторами.

2. Стороны приходят к согласию в связи с избранием медиатора, кроме предусмотренных законом случаев.

3. Во время проведения судебной медиации стороны избирают медиатора из списка кандидатур медиаторов, составленного судом на основании Единого реестра медиаторов и предложенного сторонам с учетом ареала его деятельности; при этом Ассоциация медиаторов Грузии может определить дополнительные требования к медиатору (возраст, стаж или (и) высшее образование). Эти требования могут быть определены также и для случая назначения медиатора без соглашения сторон. Если в течение 3 дней после предложения судом сторонам списка кандидатур медиаторов стороны не смогут прийти к согласию в связи с избранием кандидатуры медиатора, уполномоченное лицо или орган, определенный уставом Ассоциации медиаторов Грузии, на основании обращения суда, в 3-дневный срок после его поступления, с учетом обстоятельств, изложенных в настоящем пункте, назначает медиатором зарегистрированное в Едином реестре медиаторов лицо, следующее за указанным.

4. Во время проведения процедуры частной медиации стороны избирают медиатором медиатора, зарегистрированного в Едином реестре медиаторов, который обязан вести процесс медиации в соответствии с принципами и правилами, установленными настоящим Законом. Если стороны не смогут прийти к согласию в связи с выбором медиатора, исполнительный совет Ассоциации медиаторов Грузии на основании обращения сторон назначает медиатора из Единого реестра медиаторов, если не определен иной порядок назначения медиатора сторонам.

Статья 5. Обстоятельства, подлежащие учету во время выбора  медиатора

1. Во время выбора медиатора стороны, а также в случае, предусмотренном пунктом 3 статьи 4 настоящего Закона, – Ассоциация медиаторов Грузии должны учитывать обстоятельства, обусловливающие выбор независимого и беспристрастного медиатора.

2. Во время выбора медиатора стороны, а также в случае, предусмотренном пунктом 3 статьи 4 настоящего Закона, – Ассоциация медиаторов Грузии могут учитывать следующие квалификационные критерии:

а) опыт проведения процесса медиации или другого процесса переговоров, содержание которого не противоречит закону, публичному порядку или нравственным нормам;

б) опыт участия в процессе судебного производства или разрешения спора альтернативным путем;

в) опыт работы по соответствующим правовым вопросам, касающимся содержания спора;

г) аккредитация признанной организацией по медиации;

д) эффективное проведение медиации, отыскание путей альтернативного разрешения спора, другие важные умения и навыки, деловая репутация и авторитет медиатора;

е) другие квалификационные критерии в соответствии с соглашением о медиации.

Статья 6. Обязательство по предоставлению информации и  ограничение деятельности медиатора

1. Медиатор обязан до начала проведения медиации или (и) после начала проведения медиации, сразу после выявления на любом этапе ее проведения обстоятельства, могущего поставить под сомнение его независимость и беспристрастность, уведомить стороны об указанном обстоятельстве. Независимо от наличия такого обстоятельства лицо может быть медиатором, если стороны письменно изъявят согласие на это. Медиатор вправе заявить отказ от проведения медиации по основанию, предусмотренному настоящим пунктом, независимо от наличия письменного согласия сторон на его медиаторство.

2. Независимо от наличия согласия сторон лицо не вправе быть медиатором по делу, если лицо до начала проведения медиации было стороной этого же или другого дела, связанного с ним по существу, либо представителем этой стороны в суде, арбитраже или подобном процессе, или если им ранее были оказаны стороне медиации юридические или (и) аудиторские услуги иного рода. Медиатор не вправе после завершения дела действовать с целью защиты интересов какой-либо стороны по тому же или другому делу, связанному с ним по существу. Этот порядок не применяется в случае, когда медиатор рассматривал то же или другое дело, связанное с ним по существу, как арбитр и стороны непосредственно после возникновения спорного вопроса, подлежащего медиации, пришли к письменному согласию в связи с избранием указанного лица медиатором по делу, касающемуся этого же спора.

3. Лицо не вправе быть медиатором, если лицо являлось/является судьей, присяжным заседателем, прокурором, следователем, секретарем судебного заседания, арбитром или экспертом по тому же или другому делу, связанному с ним по существу, в суде, арбитраже или подобном процессе, либо участвовало в указанном деле как государственный служащий, нотариус-медиатор или медиатор, предусмотренный Законом Грузии «О совершенствовании специального порядка системной и спорадической регистрации прав на земельные участки и кадастровых данных в пределах государственного проекта», Кодексом о правосудии в отношении несовершеннолетних или Органическим законом Грузии «Трудовой кодекс Грузии». Этот порядок не применяется в случае, когда медиатор рассматривал то же или другое дело, связанное с ним по существу, как арбитр и стороны непосредственно после возникновения спорного вопроса, подлежащего медиации, пришли к письменному согласию в связи с избранием указанного лица медиатором по делу, касающемуся этого же спора.

4. Лицо не вправе быть судьей, присяжным заседателем, прокурором, следователем, секретарем судебного заседания, арбитром или экспертом по делу в суде, арбитраже или подобном процессе либо участвовать в деле как государственный служащий, нотариус-медиатор или медиатор, предусмотренный Законом Грузии «О совершенствовании специального порядка системной и спорадической регистрации прав на земельные участки и кадастровых данных в пределах государственного проекта», Кодексом о правосудии в отношении несовершеннолетних или Органическим законом Грузии «Трудовой кодекс Грузии», если лицо было медиатором по тому же или другому делу, связанному с ним по существу. Этот порядок не применяется в случае, когда лицо, подлежащее избранию/назначению арбитром, было медиатором по тому же или другому делу, связанному с ним по существу, и стороны после начала рассмотрения спора в арбитраже пришли к письменному согласию в связи с избранием/назначением указанного лица арбитром.

Статья 7. Начало процесса медиации

1. Предварительным условием для начала процесса медиации является соглашение о медиации или передача дела судом или другим уполномоченным органом медиатору по предусмотренному законом основанию или ходатайству сторон.

2. Процесс медиации начинается на основании обращения сторон или одной из сторон к медиатору или в предусмотренном законом случае в результате передачи дела судом или другим уполномоченным органом медиатору по ходатайству сторон.

3. Процесс медиации считается начатым с момента обращения к медиатору или передачи дела медиатору в порядке, установленном пунктом 2 настоящей статьи. По требованию стороны медиатор выдает документ, удостоверяющий начало процесса медиации.

4. При наличии соглашения о медиации, по которому стороны соглашаются не обращаться в суд или арбитраж до наступления определенного срока или обстоятельств, суд или арбитраж не рассматривают спор до выполнения условий, предусмотренных соглашением о медиации, кроме случая, когда истец может удостоверить, что без судебного или арбитражного рассмотрения спора ему будет причинен непоправимый вред. Ответчик должен подать заявление в связи с соглашением о медиации до истечения срока предъявления встречного иска. Обращение стороны в суд или арбитраж не считается отказом от соглашения о медиации или прекращением начатого процесса медиации.

5. Сторона вправе на любом этапе проведения медиации заявить отказ от участия в ней, если законом или соглашением о медиации не предусмотрено иное.

Статья 8. Проведение медиации

1. До начала проведения медиации медиатор должен разъяснить сторонам принципы ведения процесса медиации, роль медиатора, права сторон, в том числе – право участвовать в процессе медиации через своих представителей, обязанности сторон, возможные последствия медиации и порядок исполнения медиативного соглашения, составленного в результате достижения сторонами согласия, а также порядок и условия оплаты деятельности медиатора.

2. Стороны могут согласовать порядок проведения медиации, не установленный настоящим Законом.

3. В случае отсутствия соглашения сторон порядок проведения медиации определяет медиатор с целью эффективного урегулирования спора, с учетом его обстоятельств и доводов сторон.

4. Продолжительность процесса медиации не ограничена, если соглашением о медиации или законом не предусмотрено иное. В ходе процесса медиации стороны должны располагать достаточным временем и возможностью, чтобы достичь согласия по рассматриваемому вопросу.

5. Сторона может участвовать в процессе медиации как непосредственно, так и через своего представителя. Медиатор вправе с учетом обстоятельств дела требовать непосредственного участия стороны или сторон в процессе медиации.

6. Медиатор во время проведения медиации должен обеспечить равноправие сторон.

7. Медиатор может проводить медиацию со сторонами как посредством совместной, так и индивидуальной коммуникации.

8. Медиатор правомочен для эффективного проведения медиации предложить сторонам в процессе проведения медиации предоставления ими любой дополнительной информации.

9. Медиатор оказывает помощь сторонам в достижении соглашения с целью урегулирования спора с учетом принципа принятия сторонами свободного, самостоятельного и информированного решения как в отношении процесса медиации, так и его окончательного результата. Медиатор не имеет право на самостоятельное принятие решения по спору между сторонами.

10. В случае наличия согласия сторон медиатор может предложить сторонам условия медиативного соглашения с учетом их интересов и позиций, выраженных ими в ходе процесса медиации.

Статья 9. Завершение медиации

1. Процесс медиации считается завершенным:

а) если стороны придут к письменному согласию в связи с завершением спора взаимным соглашением – со дня соглашения сторон;

б) если стороны придут к письменному согласию в связи с прекращением процесса медиации – со дня соглашения сторон;

в) в случае заявления стороной письменного отказа от продолжения участия в процессе медиации – со дня заявления стороной отказа;

г) в случае истечения срока, определенного для проведения медиации, – со дня истечения этого срока;

д) если по окончании консультаций со сторонами медиатор заявит, что продолжение проведения медиации является неразумным и неоправданным, – со дня указанного заявления медиатора.

2. Стороны или (и) представители сторон обеспечивают составление медиативного соглашения. Медиатор может оказать помощь сторонам в составлении медиативного соглашения.

3. Медиативное соглашение составляется в письменной форме, и его подписывают стороны и медиатор.

4. По требованию стороны медиатор выдает документ, удостоверяющий завершение процесса медиации.

Статья 10. Обязательство по соблюдению конфиденциальности

1. Процесс медиации является конфиденциальным. Конфиденциальной является также информация, ставшая известной во время ведения процесса медиации или вытекающая по существу из процесса медиации, если письменным соглашением между лицом, предоставившим указанную информацию, и стороной/сторонами или законом не предусмотрено иное, а также если разглашение информации не является обязательным для определения момента приостановления течения срока давности требования.

2. Участники медиации не могут использовать информацию, предусмотренную настоящей статьей, во время судебного или арбитражного разбирательства либо в процессе рассмотрения спора любым другим способом, если законом не предусмотрено иное.

3. Медиатор не вправе предоставить стороне информацию, разглашенную другой стороной во время осуществления с ней индивидуальной коммуникации, кроме случая, когда медиатором получено твердое согласие другой стороны на предоставление стороне указанной информации.

4. Пункты первый–3 настоящей статьи не применяются:

а) в случае необходимости защиты жизни или здоровья либо обеспечения свободы лица или защиты наилучших интересов несовершеннолетнего;

б) в случае предоставления информации для подтверждения факта составления медиативного соглашения, когда вторая сторона оспаривает или отрицает указанный факт;

в) в случае, когда сторона обязана выполнить взятое на себя до начала процесса медиации правовое обязательство по разглашению информации, ставшей известной другой стороне в ходе процесса медиации, с учетом того, что информация подлежит разглашению в максимально ограниченном объеме;

г) в случае, когда разглашение информации предусмотрено решением суда или другим решением, имеющим обязательную юридическую силу. В таком случае информация подлежит разглашению в максимально ограниченном объеме, и об этом соответствующая сторона уведомляется предварительно;

д) в случае, когда разглашение информации необходимо для расследования особо тяжких преступлений. В таком случае информация подлежит разглашению в максимально ограниченном объеме, и об этом соответствующая сторона уведомляется предварительно;

е) в случае, когда разглашение содержания медиативного соглашения необходимо для его исполнения в добровольном или принудительном порядке;

ж) в случае, когда правовой или дисциплинарный спор направлен против лица, предоставившего информацию, и вытекает из процесса медиации, при этом разглашение указанной информации необходимо для защиты правовых интересов указанного лица;

з) в случае, когда информация, разглашенная в ходе процесса медиации при условии соблюдения ее конфиденциальности, была известна стороне до начала процесса медиации или сторона получила эту информацию другим, предусмотренным законом способом, или эта информация иным образом просочилась в публичное пространство так, что стороной прямо или косвенно не нарушено обязательство по соблюдению конфиденциальности, предусмотренное настоящей статьей.

5. В случаях, предусмотренных пунктом 4 настоящей статьи, разглашение конфиденциальной информации уполномоченному лицу или органу должно осуществляться только в объеме, адекватном и пропорциональном законной цели, таким образом, чтобы была максимально соблюдена конфиденциальность указанной информации от третьих лиц.

6. Медиатор обязан до начала проведения медиации предоставить сторонам информацию об обязательстве по соблюдению конфиденциальности и его рамках.

7. Обязательство по соблюдению конфиденциальности действует и после завершения процесса медиации, если письменным соглашением, заключенным между сторонами и медиатором, не предусмотрено иное.

8. При разглашении конфиденциальной информации в случаях, предусмотренных пунктом 4 настоящей статьи, лицо, получившее эту информацию, обязано обеспечить защиту указанной информации от распространения.

Статья 11. Порядок и условия оплаты деятельности медиатора

1. Порядок и условия оплаты деятельности медиатора, участвующего в процессе частной медиации, определяются соглашением, заключенным между сторонами и медиатором.

2. Если соглашением о медиации не предусмотрено иное, понесенные стороной расходы возмещает указанная сторона, а общие расходы, связанные с процессом медиации, распределяются между сторонами поровну.

3. Медиатор, участвующий в процессе судебной медиации, обязан ежегодно проводить неоплачиваемую судебную медиацию (Pro Bono) по делам, касающимся споров, в количестве, определенном программой судебной медиации.

4. За исключением случая, предусмотренного пунктом 3 настоящей статьи, деятельность медиатора, участвующего в судебной медиации, оплачивается за счет ассигнований, выделяемых для общих судов Грузии из государственного бюджета Грузии на финансирование программ судебной медиации, если Высшим советом юстиции Грузии с учетом стоимости предмета спора не установлен иной порядок оплаты деятельности медиатора, участвующего в процессе судебной медиации. Порядок оплаты деятельности медиатора, участвующего в процессе судебной медиации, утверждает Высший совет юстиции Грузии.

Статья 12. Срок давности требования

1. С момента начала процесса частной медиации приостанавливается течение срока давности требования, предусмотренного Гражданским кодексом Грузии.

2. Течение срока давности требования считается приостановленным до завершения частной медиации, но не более 2 лет с момента начала частной медиации. В случае безрезультатного завершения частной медиации время, в течение которого было приостановлено течение срока давности требования, не засчитывается в указанный срок.

Статья 13. Исполнение медиативного соглашения

1. По согласованию сторон медиативное соглашение может быть исполнено судом.

2. Одна из сторон или обе стороны могут обратиться в суд с требованием об исполнении медиативного соглашения.

3. Вопрос об исполнении медиативного соглашения рассматривается судом в соответствии с правилами, установленными настоящим Законом и Гражданским процессуальным кодексом Грузии.

Глава III

Ассоциация медиаторов Грузии

Статья 14. Состав и функции Ассоциации медиаторов Грузии, Единый реестр медиаторов

1. Ассоциация медиаторов Грузии (далее – Ассоциация медиаторов) является созданным на основании настоящего Закона юридическим лицом публичного права, основанным на членстве, которое осуществляет саморегулирование медиаторов.

2. На Ассоциацию медиаторов не распространяется действие статьи 11 Закона Грузии «О юридическом лице публичного права».

3. Членами Ассоциации медиаторов являются медиаторы, зарегистрированные в Едином реестре медиаторов.

4. В Едином реестре медиаторов могут регистрироваться дееспособные физические лица, не имеющие судимости, прошедшие тренинги по медиации/медиаторов в соответствии с программой сертифицирования медиаторов и владеющие сертификатом, выданным Ассоциацией медиаторов.

5. Программа сертифицирования медиаторов должна устанавливать минимальные стандарты тренингов по медиации/медиаторов и определять содержание и продолжительность указанных тренингов, квалификацию тренеров, порядок проверки знаний, полученных в результате прохождения тренингов, и другие вопросы, связанные с тренингами. Программу сертифицирования медиаторов утверждает Ассоциация медиаторов.

6. С согласия Ассоциации медиаторов право на организацию и проведение тренингов по медиации/медиаторов имеют учреждения/организации, предложенный которыми стандарт тренингов по медиации/медиаторов соответствует условиям, установленным программой сертифицирования медиаторов. Ассоциация медиаторов определяет перечень международных программ, предложенные/проведенные которыми тренинги по медиации/медиаторов удовлетворяют условия, установленные программой сертифицирования медиаторов.

7. Единый реестр медиаторов публикуется на веб-странице Ассоциации медиаторов. Реестр должен включать, как минимум, следующие данные:

а) имя и фамилия медиатора;

б) год рождения медиатора;

в) квалификация или (и) академический статус медиатора;

г) дата регистрации медиатора в Едином реестре медиаторов.

8. Высшим органом Ассоциации медиаторов является общее собрание Ассоциации медиаторов, состоящее из медиаторов, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов. Периодичность созыва, правоспособность общего собрания Ассоциации медиаторов и порядок принятия общим собранием решений определяются уставом Ассоциации медиаторов.

9. К функциям общего собрания Ассоциации медиаторов относятся:

а) утверждение устава Ассоциации медиаторов и внесение в него изменений;

б) избрание председателя Ассоциации медиаторов и его освобождение от должности;

в) формирование в порядке, определенном уставом Ассоциации медиаторов, исполнительного совета Ассоциации медиаторов и в случае необходимости других органов Ассоциации медиаторов;

г) утверждение программы сертифицирования медиаторов;

д) утверждение единого стандарта этики медиаторов, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов, а также порядка осуществления дисциплинарного судопроизводства в отношении них;

е) заслушивание ежегодного отчета исполнительного совета Ассоциации медиаторов;

ж) учреждение фиксированного размера членских взносов в Ассоциации медиаторов.

10. Основные принципы и направления деятельности Ассоциации медиаторов, основания и условия вступления в члены Ассоциации медиаторов и прекращения членства в Ассоциации медиаторов, а также другие вопросы, связанные с деятельностью Ассоциации медиаторов, определяются уставом Ассоциации медиаторов.

Статья 15. Исполнительный совет Ассоциации медиаторов

1. Исполнительный совет Ассоциации медиаторов (далее – исполнительный совет) обеспечивает сертифицирование медиаторов и ведение Единого реестра медиаторов.

2. Функциями исполнительного совета являются:

а) управление Ассоциацией медиаторов в коллегиальном порядке;

б) утверждение штатного расписания Ассоциации медиаторов;

в) внедрение и осуществление тренингов и образовательных программ по повышению квалификации медиаторов;

г) разработка рекомендаций и ознакомление медиаторов с рекомендациями по внедрению и развитию в Грузии наилучшей практики в сфере медиации;

д) содействие всеобщему доступу к медиации и сотрудничество с этой целью с соответствующими государственными органами и неправительственными организациями;

е) проверка соответствия стандарта тренингов по медиации/медиаторов, предложенных учреждениями/организациями, условиям, установленным программой сертифицирования медиаторов, и дача согласия на их организацию и проведение;

ж) определение перечня международных программ, предложенные/проведенные которыми тренинги по медиации/медиаторов удовлетворяют условия, установленные программой сертифицирования медиаторов;

з) обеспечение медиаторами – участниками процесса судебной медиации в пределах совей компетенции единообразного применения единого стандарта этики медиаторов, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов;

и) в случае нарушения медиатором, зарегистрированным в Едином реестре медиаторов, единого стандарта этики медиаторов, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов, осуществление в отношении него дисциплинарного судопроизводства и привлечение медиатора к дисциплинарной ответственности, если уставом Ассоциации медиаторов соответствующее полномочие не делегировано другому органу;

к) в пределах своей компетенции защита прав медиатора;

л) подготовка ежегодного отчета о развитии судебной медиации и положении в сфере медиации и представление отчета общему собранию Ассоциации медиаторов.

3. Деятельность членов исполнительного совета не оплачивается.

4. Администрирование, а также организационную и аналитическую поддержку деятельности исполнительного совета обеспечивает секретариат исполнительного совета.

5. Основные принципы и направления деятельности исполнительного совета, а также другие вопросы, связанные с деятельностью исполнительного совета, определяются уставом Ассоциации медиаторов.

Статья 16. Председатель Ассоциации медиаторов

1. Общее собрание Ассоциации медиаторов избирает председателя Ассоциации медиаторов из числа членов Ассоциации медиаторов сроком на 4 года.

2. Председатель Ассоциации медиаторов одновременно является председателем исполнительного совета и представляет Ассоциацию медиаторов.

Статья 17. Источники финансирования Ассоциации медиаторов

Источниками финансирования Ассоциации медиаторов являются:

а) членские взносы Ассоциации медиаторов;

б) гранты и пожертвования;

в) целевые средства, выделяемые из государственного бюджета Грузии;

г) доходы от работ, выполняемых по договору;

д) другие доходы от деятельности Ассоциации медиаторов, разрешенные законодательством Грузии.

Глава IV

Переходные и заключительные положения

Статья 18. Переходные положения

1. Высшему совету юстиции Грузии до 1 октября 2019 года обеспечить утверждение формы Единого реестра медиаторов.

2. Высшему совету юстиции Грузии до 1 декабря 2019 года обеспечить регистрацию в Едином реестре медиаторов дееспособных физических лиц, не имеющих судимости, владеющих документом, удостоверяющим прохождение не менее чем 40-часового тренинга по медиации/медиаторов, и которыми в течение последних 2 лет до введения настоящего Закона в действие проведена, как минимум, 1 судебная медиация.

3. Высшему совету юстиции Грузии до 15 декабря 2019 года обеспечить проведение первого собрания лиц, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов, на котором должен быть утвержден устав Ассоциации медиаторов и должны быть избраны органы и должностные лица, определенные настоящим Законом и указанным уставом. Первое собрание принимает решение большинством присутствующих на собрании. Первое собрание правомочно, если на нем присутствуют не менее половины лиц, зарегистрированных в Едином реестре медиаторов. Если на первом собрании не были приняты решения, предусмотренные настоящим пунктом, Высшему совету юстиции Грузии обеспечить проведение следующего собрания в 10-дневный срок с даты проведения первого собрания.

4. Процессы медиации, начатые до 1 января 2020 года, завершить в порядке, существующем до 1 января 2020 года.

Статья 19. Введение Закона в действие

1. Настоящий Закон, за исключением статей первой–17 и пункта 4 статьи 18 настоящего Закона, ввести в действие по опубликовании.

2. Статьи первую–17 и пункт 4 статьи 18 настоящего Закона ввести в действие с 1 января 2020 года.

Президент Грузии Саломе Зурабишвили

Тбилиси

18 сентября 2019 г.

№ 4954-Iс

рб