ადმინისტრაციული ორგანო ვალდებულია პირს, რომლის მიმართაც ხორციელდება აღსრულების უზრუნველყოფის საშუალება მისცეს ვადა ინდ აქტის ნებაყოფლობით შესრულებისთვის, ეს ვადა უნდა იყოს რეალური და საკმარისი. მოცემული კაზუსის მიხედვით კი არ იკვეთება იმის პირობა რომ 15 დღიანი ვადა შენობის დემონტაჟისთვის არ იყო საკმარისი, ამიტომ ირაკლის საჩივარის ამ პუნქტს ვერ განვიხილავთ.
მარტივი ადმინისტრაციული წარმოების დროს შესაძლებელია გადაწყვეტილების მიღება განმცხადებლის დაუსწრებლად, მასალებზე დაყრდნობით. აღნიშნული წარმოების დროს შესაძლებელია ინდ აქტის მომზადება გამოცემა და აღსრულება, შესაბამისად ვინაიდან იგი არ მონაწილეობდა აღსრულების პროცესში ეს არ არის დარღვეა შესაბამისად მის საჩივარი ამ მხრივ საფუძველს მოკლებულია.
დასაშვებობის ეტაპები:
1) ვინ ასაჩივრებს? (177 მუხლი) - დაინტერესებული მხარე (2მუხლი ბ)
2) რას ასაჩივრებს? ინდაქტი, ნორმაქტი, ასევე რეალაქტი (ქმედება)
3) სად? ზემდგომ თანამდებობის პირთან თუ იმავე ადმინისტრაციულ ორგანოში არსებობს ან ზემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოში და თუ ესეც არ არსებობს მაშინ ეგრევე სასამართლოში.
4) როდის? თუ კანონით სხვა რამ არ არის დადგენილი, სტანადრტულად ინდ აქტის გაცნობიდან ნორმ აქტის გამოქვეყნებიდან 1 თვის ავადაში და რეალაქტზე იმ დღეიდან როცა ცნობილი გახდა 1 თვე არის დრო.
თბილისის მერიამ გამოაცხადა...
მოცემული კაზუსის მიხედვით შპს „კრეატივ-ჯგუფს“ სამუშაოების დასრულებიდან 1 წლის განმავლობაში უნდა ჩაეტარებინა პერიოდული მონიტორინგი და გაეკონტროლებინა ყველანაირი აღჭურვილობის უსაფრთხოდ ფუნქციონირება, თუმცა მათი გაკეთებული გაუმართავი ატრაქციონის გამო არასრლწლოვანმა მიიღო ჯანმრთელობის დაზიანება. შესაბამისად, მოცემულ შეთხვევაში მიხეილის მოთხოვნა საფუძვლიანია, რადგან შპს „კრეატივ-ჯგუფის“ განზრახ უხეში გაუფრთხილებლობით მიადგა ზიანი მიხეილის შვილიშვილის. სზაკ-ის მიხედვით ზიანის ანაზღაურების ვალდებულების წარმოშობა დაკავშირებულია პირის იმ ქმედებებთან, რომლებიც უკავშირდება სამსახურეობრივი მოვალეობის განხორციელებას. სზაკ-ი გამოყოფს ზიანის წარმოშობის სუბიექტების სამ კატეგორიას: 1. სახელმწიფო ადმინისტრაციული ორგანო, მისი თანამდებობის პირი, ან სხვა სახელმწიფო ორგანო, მისი თანამდებობის პირი, ან სხვა სახელმწიფო მოსამსახურე; 2. ადგილობრივი თვითმმართველობის თანამდებობის პირები, ან სხვა მოსამსახურე; 3. კერძო პირები, რომლებიც რაიმე საქმიანობას ახორციელებენ სახელმწიფო, ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს მიერ დელეგირების ან დავალების საფუძველზე. მოცემულ შემთხვევაში სახეზე გვაქვს სზაკ-ის 208-ე მუხლის მე-3 ნაწილი რომლის მიხედვითაც, კერძო პირები, რომლებიც რაიმე საქმიანობას ახორციელებენ სახელმწიფო, ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს მიერ დელეგირების ან დავალების საფუძველზე, ამ საქმიანობის განხორციელებისას მიყენებული ზიანისათვის პასუხისმგებელია სახელმწიფო ან მუნიციპალიტეტი. ეს პირები ორგანიზაციული გაგებით არ არიან სახელმწიფო ორგანოთა სისტემის სუბიექტები, მაგრამ რამდენადაც ახორციელებენ-საჯარო სამართლებრივ უფლებამოსილებებს, მათი საქმიანობიდან წარმოშობილი ზიანის ანაზღაურებაზე წარმოიქმნება სახელმწიფოს მხრიდან ზიანის ანაზღაურების ვალდებულება. იმისათვის რომ სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა დადგეს საჭიროა რომ დაირღეს ისეთი სამსახურეობრივი ვალდებულება, რომელსაც შეესაბამება სხვა, კერძო პირის უფლება, მოცემულ შემთხვევაში კი აღნიშნული უფლების დარღვევა სახეზეა, რადგან გაუმართავი ატრაქციონის ტექნიკურად გამართვა ემსახურება არასრულწლოვნების ან სხვა პირების უსაფრთხოებას. იმისათვის, რომ დადგეს ზიანის ანაზღაურების ვალდებულება საჭიროა, რომ არსებობდეს ზიანის მიმყენებლის ბრალი სსკ-ის 1005-ე მუხლის თანახმად, ზიანის ანაზღაურებს ვალდებულება წარმოიშობა იმ შემთხვევაში, თუკი ზიანი მიყენებულია განზრახ ან უხეში გაუფრთილებლობით, ანუ მეტისმეტი დაუდევრობით რაც მოცემულ შემთხვეაში სახეზეა, რადგან ატრაქციონს კონსტუქციის არსებითი შემადგენელი ნაწილი, ჯაჭვი მოსწყდა, რამაც გამოიწვია არასრულწლოვნის ჯანმრთელობის დაზიანება. ზიანის ანაზღაურების ვალდებულების წარმოშობის შემდგომი აუცილებელი წინაპირობაა პირის მართლსაწინააღმდეგო მოქმედებასა და ზიანს შორის მიზეზობრივი კავშირი, რაც მოცემულ შემთხვევაში სახეზეა, რადგან ატრაქციონის გაუმართაობის გამო მიადგა არასრულწლოვანს ფიზიკური ზიანი. ჩამოთვლილ გარემოებებზე დაყრდნობით მიხეილის მოთხოვნა არის საფუძვლიანი 208-ე მუხლის მე-3 ნაწილის მიხედვით. ახლა კი შევამოწმოთ საჩივრის დასაშვებობა: პირველ რიგში დავიწყოთ იმით აქვს თუ არა მიხელის გასაჩივრების უფლება
1. ვინ ასაჩივრებს?
მოცემულ კაზუსში მიხეილი არის დაინტერესებული პირი რადგან მის შვილიშვილის მიადგა ფიზიკური ზიანი, ხოლო მას მატერიალური. რაც დასტურდება სზაკ-ის მე-2 მუხლის ბ) ნაწილისთ, რომლის მიხედვითაც დაინტერესებული მხარე – ნებისმიერი ფიზიკური ან იურიდიული პირი, ადმინისტრაციული ორგანო, რომლებთან დაკავშირებითაც გამოცემულია ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტი, აგრეთვე რომლის კანონიერ ინტერესზე პირდაპირ და უშუალო გავლენას ახდენს ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტი ან ადმინისტრაციული ორგანოს ქმედება;
2. რას ასაჩივრებს?
დაინტერესებული მხარე ასაჩივრებს გაუმართავ ატრაქციონს რომელიც შპს „კრეატივ-ჯგუფმა“ გააკეთა და ითხოვს ზიანის ანაზღაურებას.
3. სად ასაჩივრებს?
დაინტერესებული მხარე ასაჩივრებს იმ ადმინისტრაციულ ორგანოში, რომელმაც გადასცა დელეგირებული უფლებამოსილება შპს „კრეატივ-ჯგუფს“.
4. როდის?
ვინაიდან სახეზე გვქონდა შპს „კრეატივ ჯგუფის“ მიერ განხორციელებული რეალური მოქმედება, რომელიც სკვერის კეთილმოწყობაში გამოიხატა დაინტერესებულ მხარეს რეალაქტის გასაჩივრების უფლება ჰქონდა იმ დღიდან 1 თვის ვადაში როცა მან შეიტყო დარღევის შესახებ. მოცემულ შემთხვევაში კი 1 თვე არ იყო გასული.
ვიაიდან მოცემული პუნქტები არაა დარღვეული, საჩივარი დასაშვებია.
ადმინისტრაციული ორგანო ვალდებულია პირს, რომლის მიმართაც ხორციელდება აღსრულების უზრუნველყოფის საშუალება მისცეს ვადა ინდ აქტის ნებაყოფლობით შესრულებისთვის, ეს ვადა უნდა იყოს რეალური და საკმარისი. მოცემული კაზუსის მიხედვით კი არ იკვეთება იმის პირობა რომ 15 დღიანი ვადა შენობის დემონტაჟისთვის არ იყო საკმარისი, ამიტომ ირაკლის საჩივარის ამ პუნქტს ვერ განვიხილავთ.
მარტივი ადმინისტრაციული წარმოების დროს შესაძლებელია გადაწყვეტილების მიღება განმცხადებლის დაუსწრებლად, მასალებზე დაყრდნობით. აღნიშნული წარმოების დროს შესაძლებელია ინდ აქტის მომზადება გამოცემა და აღსრულება, შესაბამისად ვინაიდან იგი არ მონაწილეობდა აღსრულების პროცესში ეს არ არის დარღვეა შესაბამისად მის საჩივარი ამ მხრივ საფუძველს მოკლებულია.
დასაშვებობის ეტაპები:
1) ვინ ასაჩივრებს? (177 მუხლი) - დაინტერესებული მხარე (2მუხლი ბ)
2) რას ასაჩივრებს? ინდაქტი, ნორმაქტი, ასევე რეალაქტი (ქმედება)
3) სად? ზემდგომ თანამდებობის პირთან თუ იმავე ადმინისტრაციულ ორგანოში არსებობს ან ზემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოში და თუ ესეც არ არსებობს მაშინ ეგრევე სასამართლოში.
4) როდის? თუ კანონით სხვა რამ არ არის დადგენილი, სტანადრტულად ინდ აქტის გაცნობიდან ნორმ აქტის გამოქვეყნებიდან 1 თვის ავადაში და რეალაქტზე იმ დღეიდან როცა ცნობილი გახდა 1 თვე არის დრო.
თბილისის მერიამ გამოაცხადა...
მოცემული კაზუსის მიხედვით შპს „კრეატივ-ჯგუფს“ სამუშაოების დასრულებიდან 1 წლის განმავლობაში უნდა ჩაეტარებინა პერიოდული მონიტორინგი და გაეკონტროლებინა ყველანაირი აღჭურვილობის უსაფრთხოდ ფუნქციონირება, თუმცა მათი გაკეთებული გაუმართავი ატრაქციონის გამო არასრლწლოვანმა მიიღო ჯანმრთელობის დაზიანება. შესაბამისად, მოცემულ შეთხვევაში მიხეილის მოთხოვნა საფუძვლიანია, რადგან შპს „კრეატივ-ჯგუფის“ განზრახ უხეში გაუფრთხილებლობით მიადგა ზიანი მიხეილის შვილიშვილის. სზაკ-ის მიხედვით ზიანის ანაზღაურების ვალდებულების წარმოშობა დაკავშირებულია პირის იმ ქმედებებთან, რომლებიც უკავშირდება სამსახურეობრივი მოვალეობის განხორციელებას. სზაკ-ი გამოყოფს ზიანის წარმოშობის სუბიექტების სამ კატეგორიას: 1. სახელმწიფო ადმინისტრაციული ორგანო, მისი თანამდებობის პირი, ან სხვა სახელმწიფო ორგანო, მისი თანამდებობის პირი, ან სხვა სახელმწიფო მოსამსახურე; 2. ადგილობრივი თვითმმართველობის თანამდებობის პირები, ან სხვა მოსამსახურე; 3. კერძო პირები, რომლებიც რაიმე საქმიანობას ახორციელებენ სახელმწიფო, ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს მიერ დელეგირების ან დავალების საფუძველზე. მოცემულ შემთხვევაში სახეზე გვაქვს სზაკ-ის 208-ე მუხლის მე-3 ნაწილი რომლის მიხედვითაც, კერძო პირები, რომლებიც რაიმე საქმიანობას ახორციელებენ სახელმწიფო, ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს მიერ დელეგირების ან დავალების საფუძველზე, ამ საქმიანობის განხორციელებისას მიყენებული ზიანისათვის პასუხისმგებელია სახელმწიფო ან მუნიციპალიტეტი. ეს პირები ორგანიზაციული გაგებით არ არიან სახელმწიფო ორგანოთა სისტემის სუბიექტები, მაგრამ რამდენადაც ახორციელებენ-საჯარო სამართლებრივ უფლებამოსილებებს, მათი საქმიანობიდან წარმოშობილი ზიანის ანაზღაურებაზე წარმოიქმნება სახელმწიფოს მხრიდან ზიანის ანაზღაურების ვალდებულება. იმისათვის რომ სახელმწიფოს პასუხისმგებლობა დადგეს საჭიროა რომ დაირღეს ისეთი სამსახურეობრივი ვალდებულება, რომელსაც შეესაბამება სხვა, კერძო პირის უფლება, მოცემულ შემთხვევაში კი აღნიშნული უფლების დარღვევა სახეზეა, რადგან გაუმართავი ატრაქციონის ტექნიკურად გამართვა ემსახურება არასრულწლოვნების ან სხვა პირების უსაფრთხოებას. იმისათვის, რომ დადგეს ზიანის ანაზღაურების ვალდებულება საჭიროა, რომ არსებობდეს ზიანის მიმყენებლის ბრალი სსკ-ის 1005-ე მუხლის თანახმად, ზიანის ანაზღაურებს ვალდებულება წარმოიშობა იმ შემთხვევაში, თუკი ზიანი მიყენებულია განზრახ ან უხეში გაუფრთილებლობით, ანუ მეტისმეტი დაუდევრობით რაც მოცემულ შემთხვეაში სახეზეა, რადგან ატრაქციონს კონსტუქციის არსებითი შემადგენელი ნაწილი, ჯაჭვი მოსწყდა, რამაც გამოიწვია არასრულწლოვნის ჯანმრთელობის დაზიანება. ზიანის ანაზღაურების ვალდებულების წარმოშობის შემდგომი აუცილებელი წინაპირობაა პირის მართლსაწინააღმდეგო მოქმედებასა და ზიანს შორის მიზეზობრივი კავშირი, რაც მოცემულ შემთხვევაში სახეზეა, რადგან ატრაქციონის გაუმართაობის გამო მიადგა არასრულწლოვანს ფიზიკური ზიანი. ჩამოთვლილ გარემოებებზე დაყრდნობით მიხეილის მოთხოვნა არის საფუძვლიანი 208-ე მუხლის მე-3 ნაწილის მიხედვით. ახლა კი შევამოწმოთ საჩივრის დასაშვებობა: პირველ რიგში დავიწყოთ იმით აქვს თუ არა მიხელის გასაჩივრების უფლება
1. ვინ ასაჩივრებს?
მოცემულ კაზუსში მიხეილი არის დაინტერესებული პირი რადგან მის შვილიშვილის მიადგა ფიზიკური ზიანი, ხოლო მას მატერიალური. რაც დასტურდება სზაკ-ის მე-2 მუხლის ბ) ნაწილისთ, რომლის მიხედვითაც დაინტერესებული მხარე – ნებისმიერი ფიზიკური ან იურიდიული პირი, ადმინისტრაციული ორგანო, რომლებთან დაკავშირებითაც გამოცემულია ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტი, აგრეთვე რომლის კანონიერ ინტერესზე პირდაპირ და უშუალო გავლენას ახდენს ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტი ან ადმინისტრაციული ორგანოს ქმედება;
2. რას ასაჩივრებს?
დაინტერესებული მხარე ასაჩივრებს გაუმართავ ატრაქციონს რომელიც შპს „კრეატივ-ჯგუფმა“ გააკეთა და ითხოვს ზიანის ანაზღაურებას.
3. სად ასაჩივრებს?
დაინტერესებული მხარე ასაჩივრებს იმ ადმინისტრაციულ ორგანოში, რომელმაც გადასცა დელეგირებული უფლებამოსილება შპს „კრეატივ-ჯგუფს“.
4. როდის?
ვინაიდან სახეზე გვქონდა შპს „კრეატივ ჯგუფის“ მიერ განხორციელებული რეალური მოქმედება, რომელიც სკვერის კეთილმოწყობაში გამოიხატა დაინტერესებულ მხარეს რეალაქტის გასაჩივრების უფლება ჰქონდა იმ დღიდან 1 თვის ვადაში როცა მან შეიტყო დარღევის შესახებ. მოცემულ შემთხვევაში კი 1 თვე არ იყო გასული.
ვიაიდან მოცემული პუნქტები არაა დარღვეული, საჩივარი დასაშვებია.