რეფერენდუმის შესახებ

კონსოლიდირებული ვერსია (საბოლოო)

საქართველოს ორგანული კანონი

რეფერენდუმის შესახებ

საქართველოს 2002  წლის 19 ნოემბრის ორგანული კანონი №1746 - სსმ I, №29, 26.11.2002წ., მუხ.132

 

თავი I. ზოგადი დებულებანი

    მუხლი 1. რეფერენდუმი

1. რეფერენდუმი არის საერთო-სახალხო გამოკითხვა კენჭისყრით, განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი სახელმწიფოებრივი საკითხების საბოლოოდ გადასაწყვეტად.

2. რეფერენდუმი ხალხის ძალაუფლების განხორციელების ერთ-ერთი ფორმაა, რაც უზრუნველყოფილია საქართველოს კონსტიტუციითა და ამ კანონით.

3. რეფერენდუმი იმართება საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე.

4. რეფერენდუმი ეწყობა საყოველთაო, თანასწორი და ნების პირდაპირი გამოვლენის მიზნით, ფარული კენჭისყრით.

5. მოქალაქეები რეფერენდუმში მონაწილეობენ უშუალოდ და პირადად. რეფერენდუმის ყოველ მონაწილეს აქვს ერთი ხმა.

6. რეფერენდუმში მონაწილეობა თავისუფალია, მოქალაქეების ნება-სურვილის გამოვლინებისადმი კონტროლი დაუშვებელია.

7. რეფერენდუმი მზადდება და იმართება ღიად და საჯაროდ.

    მუხლი 2. რეფერენდუმის მონაწილეები

1. რეფერენდუმში მონაწილეობის უფლება აქვს საქართველოს მოქალაქეს, რომელსაც რეფერენდუმის გამართვის დღისათვის შეუსრულდა 18 წელი, განურჩევლად რასისა, კანის ფერისა, ენისა, სქესისა, რელიგიისა, პოლიტიკური და სხვა შეხედულებებისა, ეროვნული, ეთნიკური და სოციალური კუთვნილებისა, წარმოშობისა, ქონებრივი და წოდებრივი მდგომარეობისა, საცხოვრებელი ადგილისა.

2. რეფერენდუმში მონაწილეობის უფლება არა აქვს მოქალაქეს, რომელიც:

ა) სასამართლოს გადაწყვეტილებით ცნობილია მხარდაჭერის მიმღებად და მოთავსებულია შესაბამის სტაციონარულ სამედიცინო დაწესებულებაში;

ბ) სასამართლოს განაჩენით განსაკუთრებით მძიმე დანაშაულისთვის იმყოფება სასჯელის აღსრულების დაწესებულებაში.

საქართველოს 2010 წლის 9 მარტის ორგანული კანონი №2722 - სსმ I, №12, 24.03.2010წ., მუხ.43

საქართველოს 2015 წლის 20 მარტის ორგანული  კანონი №3403 - ვებგვერდი, 31.03.2015წ.
საქართველოს 2018 წლის 21   ივლისის ორგანული კანონი №3267  ვებგვერდი, 13.08.2018წ.

    მუხლი 3. სარეფერენდუმო საკითხები

1. რეფერენდუმი შეიძლება მოეწყოს განსაკუთრებით მნიშვნელოვან სახელმწიფოებრივ საკითხებზე, მათ შორის საქართველოს კანონებით, საერთაშორისო ხელშეკრულებებითა და შეთანხმებებით გათვალისწინებული უმნიშვნელოვანესი საკითხებისა და პრინციპების შესახებ.

11. რეფერენდუმი შეიძლება ასევე მოეწყოს საერთო-სახელმწიფოებრივი გადასახადის ახალი სახის შემოღების, გარდა აქციზისა, ან საერთო-სახელმწიფოებრივი გადასახადის სახის მიხედვით არსებული განაკვეთის ზედა ზღვრის გაზრდის მიზნით.

2. არ შეიძლება რეფერენდუმის ჩატარება:

ა) კანონის მისაღებად ან გასაუქმებლად;

ბ) ამნისტიის ან შეწყალების გამო;

გ) საერთაშორისო ხელშეკრულების რატიფიცირების ან დენონსირების შესახებ;

დ) ისეთ საკითხზე, რომელიც ითვალისწინებს ადამიანის ძირითადი კონსტიტუციური უფლების შეზღუდვას.

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

საქართველოს 2018 წლის 21   ივლისის ორგანული  კანონი №3267  –  ვებგვერდი, 13.08.2018წ.

    მუხლი 4. რეფერენდუმის მოწყობა

1. საქართველოს პრეზიდენტი უფლებამოსილია საქართველოს პარლამენტის, საქართველოს მთავრობის ან არანაკლებ 200 000 ამომრჩევლის მოთხოვნით დანიშნოს რეფერენდუმი მისი დანიშვნის მოთხოვნის მიღებიდან 30 დღის განმავლობაში.  

11. ამ კანონის მე-3 მუხლის 11 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში რეფერენდუმის დანიშვნის ინიციირების უფლება აქვს მხოლოდ საქართველოს მთავრობას.

2. რეფერენდუმის გამართვა არ შეიძლება: 

ა) საქართველოზე შეიარაღებული თავდასხმის შემთხვევაში;

ბ) ქვეყნის საომარ მდგომარეობაში ყოფნისას;

გ) მასობრივი არეულობის, სამხედრო გადატრიალების, შეიარაღებული ამბოხების, ეკოლოგიური კატასტროფების და ეპიდემიების დროს ან სხვა შემთხვევებში, როცა სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოები მოკლებულნი არიან კონსტიტუციურ უფლებამოსილებათა ნორმალური განხორციელების შესაძლებლობას.

3. ერთსა და იმავე საკითხზე რეფერენდუმის დანიშვნა არ შეიძლება ერთ წლის მანძილზე იმ დღიდან, როდესაც ოფიციალურად გამოქვეყნდა ამ საკითხზე გამართული რეფერენდუმის შედეგები.

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

საქართველოს 2018 წლის 21   ივლისის ორგანული  კანონი №3267  –  ვებგვერდი, 13.08.2018წ.

    მუხლი 5. რეფერენდუმის ენა

საქართველოში რეფერენდუმი მზადდება და იმართება ქართულ ენაზე, ხოლო აფხაზეთში- აგრეთვე აფხაზურ ენაზე.

    მუხლი 6. რეფერენდუმის მოწყობის მატერიალური უზრუნველყოფა

1. რეფერენდუმის მოწყობის მატერიალური უზრუნველყოფა ხორციელდება საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტის ხარჯზე.

2. მუნიციპალიტეტის ორგანოები უზრუნველყოფენ რეფერენდუმის მომზადებისა და მოწყობისთვის საჭირო შენობების, მოწყობილობების გამოყოფასა და მომზადებას.

საქართველოს 2020 წლის 15 ივლისის ორგანული კანონი №6864 – ვებგვერდი, 28.07.2020წ.

    მუხლი 7. აგიტაცია

1. მოქალაქეებს, პოლიტიკურ პარტიებს, მოქალაქეთა საზოგადოებრივ გაერთიანებებს, საინიციატივო ჯგუფებს უფლება აქვთ შეუფერხებლად აწარმოონ აგიტაცია რეფერენდუმთან დაკავშირებით, აგრეთვე რეფერენდუმზე გამოტანილი საკითხის ირგვლივ.

2. რეფერენდუმის ან მასზე გამოტანილი საკითხის შესახებ აგიტაციას არ შეიძლება აწარმოებდნენ სარეფერენდუმო კომისიის წევრები.

3. აგიტაცია რეფერენდუმის დღეს დაუშვებელია.

    მუხლი 8. საზოგადოებრივი აზრის გამოკვლევის ორგანიზაცია და შედეგების გამოქვეყნება

1. აკრძალულია რეფერენდუმის დღეს კენჭისყრის დამთავრებამდე საზოგადოებრივი აზრის შესწავლა. შეიძლება ადრე განხორციელებული გამოკვლევის შედეგების გამოქვეყნება ან კომენტირება რეფერენდუმის დღემდე ერთი კვირით ადრე, თუ მათ პირდაპირი ან ირიბი კავშირი აქვთ რეფერენდუმზე გამოტანილ საკითხთან.

 

თავი I1.   პლებისციტი

საქართველოს 1996 წლის 29 ოქტომბრის კანონი №460 - პარლამენტის უწყებანი №27-28/4, 21.11.1996წ., გვ.52

    უხლი 81. პლებისციტის დანიშვნა და ჩატარების წესი

1. პლებისციტი არის კენჭისყრით საერთო-სახალხო გამოკითხვა განსაკუთრებით მნიშვნელოვან სახელმწიფოებრივ საკითხებზე საქართველოს ამომრჩეველთა ან მათი ნაწილის აზრის გასაგებად.

2. პლებისციტს ნიშნავს საქართველოს პრემიერ-მინისტრი.

3. პლებისციტის შედეგები სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოებისათვის სარეკომენდაციო ხასიათისაა.

4. პლებისციტის ჩატარებაზე ვრცელდება ამ კანონით დადგენილი წესები, გარდა ამავე კანონის მე-4 მუხლისა. 

საქართველოს 1996 წლის 29 ოქტომბრის კანონი №460 - პარლამენტის უწყებანი №27-28/4, 21.11.1996წ., გვ.52

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

 

თავი II. რეფერენდუმის მომზადება და დანიშვნა

     მუხლი 9. რეფერენდუმის დანიშვნა 

1. რეფერენდუმს ნიშნავს საქართველოს პრეზიდენტი ბრძანებულებით, რომელიც საჭიროებს საქართველოს პრემიერ-მინისტრის თანახელმოწერას, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც რეფერენდუმი ინიშნება საქართველოს მთავრობის მოთხოვნით.

2. რეფერენდუმს ამზადებს და ატარებს ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია.

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   ორგანული  კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

საქართველოს 2018 წლის  სექტემბრის ორგანული  კანონი №3377  –  ვებგვერდი, 21.09.2018წ.

    მუხლი 10. რეფერენდუმის მოწყობის საინიციატივო ჯგუფი

1. თუ რეფერენდუმის გამართვის ინიციატივა ამომრჩევლებს ეკუთვნით, იქმნება საინიციატივო ჯგუფი. საინიციატივო ჯგუფის სიაში მითითებული უნდა იყოს მისი თითოეული წევრის სახელი, გვარი, საცხოვრებელი ადგილი და საკონტაქტო ტელეფონის ნომერი. საინიციატივო ჯგუფმა სარეფერენდუმოდ შემოთავაზებული საკითხი მკაფიოდ და კონკრეტულად უნდა ჩამოაყალიბოს.

2. საინიციატივო ჯგუფი ცენტრალურ სარეფერენდუმო კომისიას მიმართავს თხოვნით, რეგისტრაციაში გაატაროს საინიციატივო ჯგუფის მიერ სარეფერენდუმოდ შემოთავაზებული საკითხი, საკითხის ფორმულირება უნდა დაზუსტდეს საინიციატივო ჯგუფთან შეთანხმებით.

3. ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია სარეფერენდუმოდ შემოთავაზებულ საკითხს და საინიციატივო ჯგუფის შემადგენლობას ატარებს რეგისტრაციაში და ამის შესახებ ოფიციალურ პრესაში აქვეყნებს ინფორმაციასა და საინიციატივო ჯგუფის მისამართს.

4. სარეფერენდუმოდ შემოთავაზებული საკითხი შეიტანება ამომრჩეველთა ხელმოწერების ფურცლებში.

5. რეგისტრაციის მოწმობა საინიციატივო ჯგუფს მიეცემა რეგისტრაციაში გატარების თაობაზე მიმართვიდან ერთ თვეში. რეგისტრაციაში გატარებაზე უარის თქმა დასაშვებია, თუ დარღვეულია ამ კანონის მოთხოვნები.

6. საინიციატივო ჯგუფს შეუძლია რეგისტრაციაში გატარებაზე უარის მიღებიდან 5 დღის ვადაში გაასაჩივროს იგი შესაბამის რაიონულ (საქალაქო) სასამართლოში, რომელიც 5 დღის ვადაში განიხილავს საჩივარს და იღებს გადაწყვეტილებას, რომელიც შეიძლება გასაჩივრდეს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

საქართველოს 2005  წლის 23 ივნისის  ორგანული კანონი № 1739 - სსმ I, № 36 , 11.07.2005 წ., მუხ. 226

საქართველოს 2017 წლის 26  ივლისის   ორგანული  კანონი №1277 - ვებგვერდი, 29.07.2017წ.

    მუხლი 11. ხელმოწერების შეგროვების წესი და ვადები

1. საინიციატივო ჯგუფი ხელმოწერების შეგროვებას იწყებს რეგისტრაციის მოწმობის მიღების დღიდან.

2. ხელმოწერები უნდა შეგროვდეს საინიციატივო ჯგუფთან შეთანხმებული და ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისიის მიერ დადგენილი ნიმუშის ფურცელზე. ყოველ ასეთ ფურცელზე ხელი უნდა მოაწეროს არაუმეტეს 50-მა მოქალაქემ, რომლებმაც თავად უნდა ჩაწერონ სახელი, გვარი, დაბადების წელი, პირადობის დამადასტურებელი მოწმობის ნომერი, მისამართი და ხელმოწერის თარიღი. ზემოაღნიშნული მონაცემებით შევსებულ ყოველ ფურცელს, თავისი მისამართის მითითებით, ხელს აწერს ხელმოწერების შეგროვებაზე პასუხისმგებელი პირი და მისი ხელმოწერა უნდა დამოწმდეს სანოტარო ბიუროში.

საქართველოს 2020 წლის 15 ივლისის ორგანული კანონი №6864 – ვებგვერდი, 28.07.2020წ.

    მუხლი 12. ხელმოწერების შეგროვების შედეგების განხილვა

1. შევსებული ხელმოწერის ფურცლები იგზავნება საინიციატივო ჯგუფში, რომელიც ადგენს შეჯამებულ მონაცემებს ხელმოწერების შეგროვების შედეგების შესახებ და მოქალაქეთა ხელმოწერის ფურცლებითურთ უგზავნის ცენტრალურ სარეფერენდუმო კომისიას რეგისტრაციის მოწმობის მიღების დღიდან არა უგვიანეს სამი თვისა.

2. ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია ამოწმებს შემოსულ მასალებს და თუ მიიჩნევს, რომ ისინი არ ეწინააღმდეგება ამ კანონის მოთხოვნებს, თავის დასკვნასა და საინიციატივო ჯგუფის მოთხოვნას რეფერენდუმის მოწყობის შესახებ წარუდგენს პრეზიდენტს მასალების შემოსვლიდან არა უგვიანეს ერთი თვისა.

3. თუ დადგინდა, რომ მოქალაქემ ორჯერ ან მეტჯერ მოაწერა ხელი განცხადებას რეფერენდუმის მოწყობის შესახებ, მისი ყველა ხელმოწერა ბათილად ითვლება.

    მუხლი 13. რეფერენდუმის მოწყობის მოთხოვნასთან დაკავშირებული გადაწყვეტილების მიღება

1. საკითხს რეფერენდუმის შესახებ ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია წარუდგენს საქართველოს პრეზიდენტს.

2. რეფერენდუმის მოწყობის მოთხოვნასთან დაკავშირებით საქართველოს პრეზიდენტი იღებს ერთ-ერთ შემდეგ გადაწყვეტილებას:

ა) რეფერენდუმის თარიღის დანიშვნის შესახებ;

ბ) რეფერენდუმის მოწყობის მოთხოვნაზე მოტივირებული უარის თქმის შესახებ.

3. რეფერენდუმის დანიშვნის შესახებ გადაწყვეტილება ქვეყნდება საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულებით, რეფერენდუმის დანიშვნის შესახებ საქართველოს პარლამენტის/საქართველოს მთავრობის მოთხოვნის, აგრეთვე საქართველოს ორგანული კანონის „საქართველოს საარჩევნო კოდექსი“ 177-ე მუხლით გათვალისწინებული საქართველოს ცენტრალური საარჩევნო კომისიის დასკვნის მიღებიდან 30 დღის განმავლობაში. საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულება საჭიროებს საქართველოს პრემიერ-მინისტრის თანახელმოწერას, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც რეფერენდუმი ინიშნება საქართველოს მთავრობის მოთხოვნით.  

4. რეფერენდუმის გამართვის შესახებ ბრძანებულებაში მოცემული უნდა იყოს მისი მოწყობის თარიღი და სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხის ზუსტი ფორმულირება. ეს ბრძანებულება მოსახლეობას ეცნობება ოფიციალური პრესითა და მასობრივი ინფორმაციის სხვა საშუალებებით, ბრძანებულების გამოცემიდან არაუგვიანეს 3 დღისა.

5. რეფერენდუმის თარიღის დანიშვნის შესახებ საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულების გამოქვეყნებიდან 7 დღის ვადაში საქართველოს მთავრობა იღებს დადგენილებას რეფერენდუმის მოწყობის უზრუნველყოფის შესახებ, რომლითაც განისაზღვრება დაფინანსებისა და რეფერენდუმის მოწყობასთან დაკავშირებული სხვა საკითხები.

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

საქართველოს 2018 წლის  სექტემბრის ორგანული  კანონი №3377  –  ვებგვერდი, 21.09.2018წ.

    მუხლი 14. რეფერენდუმის მოწყობის ვადები

1. რეფერენდუმი იმართება არა უადრეს ორი თვისა და არა უგვიანეს ექვსი თვისა საქართველოს პრეზიდენტის მიერ რეფერენდუმის მოწყობის შესახებ გადაწყვეტილების მიღების დღიდან.

2. (ამოღებულია – 06.09.2013, №1018).

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

   მუხლი 15. რეფერენდუმის მოწყობის თაობაზე მოთხოვნის გამოთხოვა

საქართველოს პარლამენტი, საქართველოს მთავრობა, საინიციატივო ჯგუფი უფლებამოსილია გამოითხოვოს თავისი მოთხოვნა  რეფერენდუმის მოწყობის თაობაზე საქართველოს პრეზიდენტის მიერ რეფერენდუმის დანიშვნის შესახებ გადაწყვეტილების მიღებამდე. 

საქართველოს 2013 წლის  6 სექტემბრის ორგანული კანონი №1018 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

 

თავი III. რეფერენდუმის მოწყობის წესი

    მუხლი 16. სარეფერენდუმო კომისიები

1. რეფერენდუმის მომზადებასა და გამართვას უზრუნველყოფენ:

ა) ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია;

ბ) საოლქო სარეფერენდუმო კომისიები;

გ) საუბნო სარეფერენდუმო კომისიები.

2. ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისიისა და საოლქო სარეფერენდუმო კომისიების მოვალეობების შესრულება ეკისრებათ შესაბამისად საქართველოს ცენტრალურ და საოლქო საარჩევნო კომისიებს. საუბნო სარეფერენდუმო კომისიები იქმნება საქართველოს ორგანული კანონის „საქართველოს საარჩევნო კოდექსი“ შესაბამისად, საუბნო საარჩევნო კომისიების შექმნისათვის დადგენილი წესით. თუ რეფერენდუმის გამართვის დღე ემთხვევა საერთო არჩევნების ჩატარების დღეს, საუბნო სარეფერენდუმო კომისიების ფუნქციები ეკისრებათ ამ არჩევნებისათვის შექმნილ საუბნო საარჩევნო კომისიებს.

3. სარეფერენდუმო კომისიები მუშაობას წყვეტენ რეფერენდუმის შედეგების ოფიციალურად გამოცხადებისთანავე.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 17. საინიციატივო ჯგუფის წევრთა მონაწილეობა სარეფერენდუმო კომისიების მუშაობაში

თუ რეფერენდუმი დანიშნულია ამომრჩეველთა მოთხოვნის საფუძველზე, საინიციატივო ჯგუფს უფლება აქვს დანიშნოს მეთვალყურე ყველა ან რომელიმე რგოლის საარჩევნო კომისიაში.

    მუხლი 18. პოლიტიკური პარტიებისა და საზოგადოებრივი გაერთიანებების მონაწილეობა სარეფერენდუმო კომისიებში.

კანონით დადგენილი წესით რეგისტრირებულ პოლიტიკურ პარტიას და საზოგადოებრივ გაერთიანებას უფლება აქვს დანიშნოს ერთი მეთვალყურე ყველა ან რომელიმე რგოლის სარეფერენდუმო კომისიაში.

    მუხლი 19. სარეფერენდუმო კომისიების უფლებამოსილება

1. ცენტრალური სარეფერენდუმო კომისია რეფერენდუმის მოწყობამდე 40 დღით ადრე მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებით (პრესა, ტელევიზია, რადიო) აქვეყნებს იმ საოლქო სარეფერენდუმო კომისიების სიას, რომლებსაც დაევალათ შესაბამის ტერიტორიებზე უხელმძღვანელონ რეფერენდუმის მომზადებასა და გამართვას.

2. რეფერენდუმის მომზადებისა და მოწყობის პერიოდში ცენტრალური სარჩევნო კომისია:

ა) საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე აკონტროლებს ამ კანონის ზუსტ და ერთგვაროვან შესრულებას;

ბ) ხელმძღვანელობს რეფერენდუმის მომზადებასა და მიმდინარეობას და კოორდინაციას უწევს საოლქო საარჩევნო კომისიების საქმიანობას;

გ) კომისიებს შორის ანაწილებს რეფერენდუმის მოსაწყობად სახელმწიფოს მიერ გამოყოფილ თანხებს, აკონტროლებს საოლქო კომისიების მატერიალურ-ტექნიკურ უზრუნველყოფას;

დ) ადგენს რეფერენდუმის მომზადებისა და ჩატარებისათვის საჭირო დოკუმენტების ფორმასა და შენახვის წესს;

ე) ისმენს სახელმწიფო, საზოგადოებრივ-პოლიტიკური ორგანიზაციების ინფორმაციებს რეფერენდუმის მომზადებასა და ჩატარებასთან დაკავშირებულ საკითხებზე;

ვ) ადგენს რეფერენდუმის შედეგებს საქართველოს მასშტაბით, აქვეყნებს რეფერენდუმის საბოლოო შედეგებს;

ზ) იხილავს საჩივრებს სარეფერენდუმო კომისიების გადაწყვეტილებისა და ქმედებათა შესახებ, იღებს საბოლოო გადაწყვეტილებებს მათ თაობაზე.

3. საოლქო საარჩევნო კომისია:

ა) აკონტროლებს შესაბამის ტერიტორიაზე ამ კანონის ზუსტ და ერთგვაროვან შესრულებას;

ბ) კოორდინაციას უწევს საუბნო სარეფერენდუმო კომისიების მუშაობას,

გ) ხელს უწყობს სარეფერენდუმო საკითხის განხილვას საოლქო საარჩევნო კომისიის სამოქმედო ტერიტორიაზე;

დ) ისმენს მუნიციპალიტეტის შესაბამისი ორგანოების, საწარმოების, დაწესებულებების, ორგანიზაციების ხელმძღვანელების ინფორმაციებს რეფერენდუმის მომზადებასა და გამართვასთან დაკავშირებულ საკითხებზე;

ე) საუბნო სარეფერენდუმო კომისიებს დროულად უზრუნველყოფს სარეფერენდუმო ბიულეტენებით;

ვ) ადგენს რეფერენდუმის შედეგებს საოლქო საარჩევნო კომისიის სამოქმედო ტერიტორიაზე;

ზ) იხილავს საუბნო სარეფერენდუმო კომისიების გადწყვეტილებებთან დაკავშირებულ საკითხებს და იღებს შესაბამის გადაწყვეტილებებს.

4. საუბნო სარეფერენდუმო კომისია:

ა) მოქალაქეებს აცნობს კენჭისყრის მონაწილეთა სიებს, იხილავს განცხადებებს სიებში არსებულ უზუსტობათა შესახებ და წყვეტს მათში სათანადო ცვლილებების შეტანის საკითხს;

ბ) (ამოღებულია);

გ) (ამოღებულია) ;

დ) უზრუნველყოფს კენჭისყრისათვის საჭირო შენობის, ყუთების და ოთახების მომზადებას;

ე) რეფერენდუმის დღეს ორგანიზაციას უკეთებს კენჭისყრას;

ვ) აჯამებს სარეფერენდუმო უბანში კენჭისყრის შედეგებს;

ზ) იხილავს განცხადებებსა და საჩივრებს რეფერენდუმის მომზადებისა და კენჭისყრის ორგანიზაციის საკითხებზე. იღებს გადაწყვეტილებებს მათ გამო.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

საქართველოს 2020 წლის 15 ივლისის ორგანული კანონი №6864 – ვებგვერდი, 28.07.2020წ.

    მუხლი 20. რეფერენდუმის მომწყობი სარეფერენდუმო უბნები

1. საოლქო საარჩევნო კომისიები რეფერენდუმის გამართვამდე ერთი თვით ადრე ადგილობრივ პრესაში აქვეყნებენ შესაბამის ტერიტორიაზე შექმნილ სარეფერენდუმო უბნების სიას საზღვრების, საუბნო სარეფერენდუმო კომისიების ადგილსამყოფლისა და კენჭისყრის ადგილების მითითებით.

2. საოლქო საარჩევნო კომისიები აუცილებლობის შემთხვევაში ცვლიან საზღვრებს სარეფერენდუმო უბნებს შორის ან ქმნიან ახალ უბნებს და საუბნო სარეფერენდუმო კომისიებს.

    მუხლი 21. რეფერენდუმის მონაწილეთა სიები

1. რეფერენდუმის მოსაწყობად გამოიყენება საქართველოს ორგანული კანონის „საქართველოს საარჩევნო კოდექსი“ მოთხოვნათა შესაბამისად შექმნილი ამომრჩეველთა ერთიანი სია.

2. შესაბამისი საარჩევნო კომისიები უზრუნველყოფენ მოქალაქეთა სიებში სათანადო ცვლილებების შეტანას.

3. საუბნო საარჩევნო კომისიებს მოქალაქეთა სიები საჯარო გაცნობისათვის გამოაქვთ რეფერენდუმის გამართვამდე 10 დღით ადრე.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 22. სარეფერენდუმო ბიულეტენი

1. სარეფერენდუმო ბიულეტენში აღნიშნული უნდა იყოს მოქალაქეებისადმი მიმართული კითხვა სარეფერენდუმოდ გამოტანილ საკითხთან დაკავშირებით და ამ კითხვაზე პასუხის შესაძლო ვარიანტები: "დიახ" _ "არა".

2. ცენტრალური საარჩევნო კომისია ადგენს სარეფერენდუმო ბიულეტენების ფორმას, უზრუნველყოფს საჭირო რაოდენობით მათ დამზადებას და კენჭისყრამდე არა უგვიანეს მე-2 დღისა საოლქო საარჩევნო კომისიებს გადასცემს სარეფერენდუმო ბიულეტენებს. თავის მხრივ, საოლქო საარჩევნო კომისია ბიულეტენებს კენჭისყრის დაწყებამდე არა უგვიანეს 12 საათისა გადასცემს საუბნო საარჩევნო კომისიებს.

3. შესაბამისი კომისიებისათვის ბიულეტენების გადაცემის შესახებ მიღება-ჩაბარების აქტი დგება 2 ცალად საარჩევნო კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

4. სარეფერენდუმო ბიულეტენი და ოქმები საჭიროების შემთხვევაში იბეჭდება ადგილობრივი მოსახლეობისათვის გასაგებ სხვა ენაზედაც.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 23. კენჭისყრის მოწყობა

1. რეფერენდუმის დღეს კენჭისყრა წარმოებს 8 საათიდან 20 საათამდე.

2. კენჭისყრა ეწყობა სპეციალურად გამოყოფილ შენობაში, სადაც მოწყობილია საკმაო რაოდენობის კაბინები ან ოთახები ფარული კენჭისყრისათვის. განისაზღვრება ბიულეტენის გაცემის ადგილი, იდგმება ყუთი და თვალსაჩინო ადგილზე გამოიკვრება სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხების ტექსტი.

3. თითოეული ამომრჩეველი კენჭს უყრის პირადად. სარეფერენდუმო ბიულეტენებს იძლევა საუბნო საარჩევნო კომისია ამომრჩეველთა სიის საფუძველზე საქართველოს მოქალაქის პირადობის მოწმობის (საქართველოს მოქალაქის პასპორტის) წარდგენის შემთხვევაში. სარეფერენდუმო ბიულეტენის მიღებას ამომრჩეველი ადასტურებს სიაში ხელმოწერით.

4. იმ შემთხვევაში, როცა ამომრჩეველს არ შეუძლია კენჭისყრის მოწყობის ადგილზე მისვლა, მისი თხოვნით საუბნო საარჩევნო კომისია ავალებს თავის ორ წევრს მაინც მოაწყონ კენჭისყრა ამ ამომრჩევლის ყოფნის ადგილზე სიის დანართის საფუძველზე, რისთვისაც გამოიყენება ერთი გადასატანი კენჭისყრის ყუთი.

5. პასუხისმგებლობა კენჭისყრის სათანადო ორგანიზაციისათვის ეკისრებათ საუბნო საარჩევნო კომისებს.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 24. კენჭისყრა

1. სარეფერენდუმო ბიულეტენებს ამომრჩევლები ავსებენ ფარული კენჭისყრის კაბინაში ან ოთახში. რეფერენდუმის მონაწილე შემოხაზავს ბიულეტენში მითითებული პასუხის იმ ვარიანტს, რომელსაც მხარს უჭერს.

2. ამომრჩევლის მიერ ბიულეტენის შევსებისას აკრძალულია კენჭისყრის კაბინაში ან ოთახში სხვა პირის ყოფნა. ამომრჩეველს, რომელსაც არა აქვს ბიულეტენის დამოუკიდბლად შევსების საშუალება, შეუძლია კაბინაში ან ოთახში მიიწვიოს სხვა ამომრჩეველი, გარდა საარჩევნო კომისიის წევრისა.

3. შევსებულ ბიულეტენს კენჭისყრის მონაწილე პირადად უშვებს კენჭისყრის ყუთში.

    მუხლი 25. კენჭისყრის შედეგების დათვლა საარჩევნო უბანში

1. კენჭისყრის შედეგების დათვლა ხდება საარჩევნო უბნების მიხედვით საუბნო საარჩევნო კომისიის მიერ. კენჭისყრის დამთავრებულად გამოცხადების შემდეგ საუბნო საარჩევნო კომისიები ითვლიან გამოუყენებელ ბიულეტენებს.

2. საუბნო საარჩევნო კომისია ამომრჩეველთა ერთიანი და სპეციალური სიების საფუძველზე ადგენს ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობას, ხოლო ამომრჩეველთა სიებში ხელმოწერების მიხედვით – კენჭისყრის მონაწილე ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობას.

3. ამ რაოდენობების დადგენის შემდეგ იხსნება საარჩევნო ყუთები. ბიულეტენების დათვლა ხდება საქართველოს ორგანული კანონის „საქართველოს საარჩევნო კოდექსი“ შესაბამისად.

4. საუბნო საარჩევნო კომისია საარჩევნო ყუთებში არსებული ბიულეტენების საფუძველზე ადგენს:

ა) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობას, რომლებმაც ხმა მისცეს სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხის დადებითად გადაწყვეტას;

ბ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობას, რომლებმაც ხმა მისცეს წინააღმდეგ;

გ) ბათილად ცნობილი ბიულეტენების რაოდენობას.

5. ბათილად ცნობენ დაუდგენელი ნიმუშის ბიულეტენებს, აგრეთვე ბიულეტენებს, რომლებშიც შემოხაზულია პასუხის ორივე ვარიანტი ან არც ერთი არ არის შემოხაზული. სარეფერენდუმო ბიულეტენის ნამდვილობაში ეჭვის შეტანის შემთხვევაში საკითხს კენჭისყრით წყვეტს საუბნო საარჩევნო კომისია.

6. საუბნო საარჩევნო კომისია ხმის დათვლის შედეგებს დაუყოვნებლივ იხილავს თავის სხდომაზე და ადგენს ოქმს. ოქმში აღინიშნება:

ა) საარჩევნო ოლქის ნომერი და დასახელება; სარეფერენდუმო უბნის ნომერი;

ბ) რეფერენდუმის დასახელება;

გ) საუბნო სარეფერენდუმო კომისიის ბეჭდისა და რეგისტრატორების ბეჭდების ნომრები;

დ) ერთიან სიაში ამომრჩეველთა რაოდენობა;

ე) სპეციალურ სიაში ამომრჩეველთა რაოდენობა;

ვ) ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობა (ერთიან და სპეციალურ სიებში ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობების ჯამი);

ზ) რეფერენდუმის მონაწილე ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობა (სიებში ხელმოწერების მიხედვით);

თ) მიღებულ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

ი) გამოუყენებელ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

კ) გაფუჭებულ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

ლ) ბათილად ცნობილ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

მ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხის დადებითად გადაწყვეტას;

ნ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს წინააღმდეგ;

ო) ოქმის შედგენის დრო და თარიღი;

პ) ოქმის ის მონაცემები, რომლებსაც არ ეთანხმება კომისიის წევრი (ამ ჩანაწერს კომისიის წევრი აკეთებს გრაფაში „განსხვავებული აზრი“ და ხელს აწერს მას);

ჟ) ოქმის სარეგისტრაციო ნომერი, რეგისტრაციის თარიღი და დრო (აღინიშნება ოქმის გაცემისას).

7. ოქმს ხელს აწერენ საუბნო საარჩევნო კომისიის თავმჯდომარე, თავმჯდომარის მოადგილე, მდივანი და წევრები. ოქმი და დათვლილი ბიულეტენები ეგზავნება შესაბამის საოლქო საარჩევნო კომისიას საარჩევნო კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 26. რეფერენდუმის შედეგების დადგენა საარჩევნო ოლქების მიხედვით

1. საოლქო საარჩევნო კომისიები თავიანთ სხდომებზე ადგენენ რეფერენდუმის შედეგებს საუბნო საარჩევნო კომისიებიდან მიღებული ოქმების საფუძველზე, რის შესახებაც საოლქო საარჩევნო კომისიები ადგენენ ოქმს. ოქმში აღინიშნება:

ა) საარჩევნო ოლქის ნომერი და დასახელება;

ბ) რეფერენდუმის დასახელება;

გ) რეფერენდუმის თარიღი;

დ) ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობა საარჩევნო ოლქში;

ე) რეფერენდუმის მონაწილე ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობა საარჩევნო ოლქში;

ვ) მიღებულ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

ზ) გამოუყენებელ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

თ) გაფუჭებულ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

ი) ბათილად ცნობილ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

კ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხის დადებითად გადაწყვეტას;

ლ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს წინააღმდეგ;

მ) ოქმის შედგენის დრო და თარიღი;

ნ) ოქმის ის მონაცემები, რომლებსაც არ ეთანხმება კომისიის წევრი (ამ ჩანაწერს კომისიის წევრი აკეთებს გრაფაში „განსხვავებული აზრი“ და ხელს აწერს მას);

ო) ოქმის სარეგისტრაციო ნომერი და რეგისტრაციის თარიღი (აღინიშნება ოქმის გაცემისას).

11. ოქმს ხელს აწერენ საოლქო საარჩევნო კომისიის თავმჯდომარე, თავმჯდომარის მოადგილე, მდივანი და წევრები.

12. ოქმი ეგზავნება ცენტრალურ საარჩევნო კომისიას საარჩევნო კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

2. საარჩევნო უბნების მიხედვით გაცემული სარეფერენდუმო ბიულეტენები ინახება საოლქო საარჩევნო კომისიებში რეფერენდუმის შედეგების ოფიციალურ გამოქვეყნებამდე.

3. საოლქო საარჩევნო კომისია განიხილავს საოლქო უბანში ამ კანონის უხეშად დარღვევის შემთხვევებს და თავის მოსაზრებებს რეფერენდუმის შედეგების ბათილად ცნობის შესახებ დაუყოვნებლივ წარუდგენს ცენტრალურ საარჩევნო კომისიას. საჩივარი ამ კანონის დარღვევის შესახებ საოლქო საარჩევნო კომისიას შეიძლება წარედგინოს არა უგვიანეს რეფერენდუმის მოწყობის მომდევნო დღისა; მან იგი მეორე დღესვე უნდა განიხილოს და თავისი მოსაზრება არა უგვიანეს შემდეგი დღისა წარუდგინოს ცენტრალურ საარჩევნო კომისიას.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 27. რეფერენდუმის შედეგების შეჯამება

1. ცენტრალური საარჩევნო კომისია თავის სხდომაზე საოლქო საარჩევნო კომისიებიდან მიღებული ოქმების საფუძველზე ადგენს რეფერენდუმის შედეგებს.

2. ცენტრალური საარჩევნო კომისია უფლებამოსილია ბათილად ცნოს რეფერენდუმის შედეგები იმ უბნებში, სადაც მოხდა ამ კანონის უხეში დარღვევა. ეს საკითხი ცენტრალურმა საარჩევნო კომისიამ უნდა განიხილოს რეფერენდუმის მოწყობიდან არა უგვიანეს მე-5 დღისა. ამ სარეფერენდუმო უბნებიდან მიღებული მონაცემები რეფერენდუმის შედეგების შეჯამებისას მხედველობაში არ მიიღება.

3. ცენტრალური საარჩევნო კომისიის სხდომაზე დგება ოქმი. ოქმში აღინიშნება:

ა) ამომრჩეველთა საერთო რაოდენობა;

ბ) რეფერენდუმის მონაწილე ამომრჩეველთა რაოდენობა;

გ) ბათილად ცნობილ სარეფერენდუმო ბიულეტენთა რაოდენობა;

დ) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხის დადებითად გადაწყვეტას;

ე) იმ ამომრჩეველთა რაოდენობა, რომლებმაც ხმა მისცეს წინააღმდეგ;

ვ) ოქმის შედგენის დრო და თარიღი.

31. ოქმს ხელს აწერენ ცენტრალური საარჩევნო კომისიის თავმჯდომარე, თავმჯდომარის მოადგილე, მდივანი და წევრები. ოქმი დაუყოვნებლივ ეგზავნება საქართველოს პრეზიდენტს.

4. ცენტრალური საარჩევნო კომისია რეფერენდუმის შედეგებს აქვეყნებს საინფორმაციო საშუალებათა მეშვეობით (პრესა, ტელევიზია, რადიო) ოქმის შედგენიდან სამი დღის ვადაში.

5. სარეფერენდუმოდ გამოტანილი საკითხი მიღებულად ჩაითვლება, თუ მის დადებითად გადაწყვეტას ხმა მისცა კენჭისყრის მონაწილეთა ნახევარზე მეტმა.

6. (ამოღებულია) .

7. თუ აღმოჩნდა, რომ რეფერენდუმის საბოლოო შედეგებზე გავლენის მოხდენა შეეძლოთ იმ საარჩევნო ოლქის ამომრჩევლებს, რომლებშიც საოლქო და ცენტრალურმა საარჩევნო კომისიებმა რეფერენდუმის შედეგები ბათილად ცნეს, ცენტრალური საარჩევნო კომისია უფლებამოსილია 2 კვირის ვადაში შესაბამის კომისიებს დაავალოს განმეორებითი კენჭისყრის მოწყობა.

საქართველოს 2007 წლის 22 ნოემბრის ორგანული კანონი №5498 - სსმI, №39, 22.11.2007წ., მუხ.369

    მუხლი 28. რეფერენდუმის გადაწყვეტილების ძალაში შესვლა

1. რეფერენდუმის დანიშვნიდან რეფერენდუმის შედეგების გამოქვეყნებამდე დაუშვებელია სარეფერენდუმო საკითხზე გადაწყვეტილების მიღება.

2. რეფერენდუმის შედეგად მიღებული გადაწყვეტილება ძალაში შედის მისი გამოქვეყნების დღიდან, აქვს იურიდიული ძალა და საბოლოოა. რეფერენდუმის შედეგებს აქვს პირდაპირი მოქმედების ძალა.

3. საქართველოს საკანონმდებლო და აღმასრულებელი ხელისუფლება ვალდებულია რეფერენდუმის შედეგებიდან გამომდინარე ერთ თვეში შესაბამისობაში მოიყვანოს საქართველოს კანონმდებლობა და სხვა აქტები.

4. რეფერენდუმის შედეგად მიღებული გადაწყვეტილების შეცვლა ან გაუქმება შეიძლება მხოლოდ რეფერენდუმით.

5. რეფერენდუმის შედეგების ბათილად ცნობის უფლება აქვს საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს კანონით დადგენილი წესით.

    მუხლი 281. რეფერენდუმის კონსტიტუციურობასთან დაკავშირებული დავის განხილვა 

რეფერენდუმის მომწესრიგებელი ნორმისა და ამ ნორმის საფუძველზე ჩასატარებელი ან ჩატარებული რეფერენდუმის კონსტიტუციურობასთან დაკავშირებულ დავას საქართველოს პრეზიდენტის, საქართველოს პარლამენტის წევრთა არანაკლებ ერთი მეხუთედის ან საქართველოს სახალხო დამცველის სარჩელის საფუძველზე, ორგანული კანონით დადგენილი წესით იხილავს საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლო.

საქართველოს 2018 წლის 21   ივლისის ორგანული  კანონი №3267  –  ვებგვერდი, 13.08.2018წ.

    მუხლი 29. პასუხისმგებლობა რეფერენდუმის შესახებ კანონის დარღვევისათვის

პასუხისმგებლობა რეფერენდუმის შესახებ საქართველოს კანონის დარღვევისათვის განისაზღვრება საქართველოს მოქმედი კანონმდებლობით.

    მუხლი 30. 2015 წლის 1 აპრილამდე სასამართლოს მიერ ქმედუუნაროდ ცნობილ პირებთან დაკავშირებული სამართლებრივი რეგულირება გარდამავალ პერიოდში

პირს, რომელიც 2015 წლის 1 აპრილამდე სასამართლომ ქმედუუნაროდ ცნო და რომელიც სტაციონარშია მოთავსებული, არ აქვს რეფერენდუმსა და პლებისციტში მონაწილეობის უფლება.

საქართველოს 2015 წლის 20 მარტის ორგანული  კანონი №3403 - ვებგვერდი, 31.03.2015წ.

მუხლი 31. ამ კანონის მე-3 მუხლის 11 პუნქტისა და მე-4 მუხლის 11 პუნქტის მოქმედების ვადა 

ამ კანონის მე-3 მუხლის 11 პუნქტი და მე-4 მუხლის 11 პუნქტი მოქმედებს „საქართველოს კონსტიტუციაში ცვლილების შეტანის შესახებ“ საქართველოს 2017 წლის 13 ოქტომბრის №1324-რს კონსტიტუციური კანონის ამოქმედებიდან 12 წლის განმავლობაში.

საქართველოს 2018 წლის  სექტემბრის ორგანული  კანონი №3386   –  ვებგვერდი, 24.09.2018წ.

საქართველოს პრეზიდენტი

ედუარდ შევარდნაძე.

თბილისი,

1996 წლის 15 მაისი.

№220 IIს

Контрольный текст по состоянию на 15.07.2020 N6864

 

 

Органический закон Грузии

(19.11.2002 N1746)

О референдуме

 

Глава I.

�Общие положения

 

Статья 1. Референдум

1. Референдум - всенародный опрос путем голосования в целях окончательного разрешения наиболее важных государственных вопросов.

2. Референдум является одной из форм осуществления народовластия, которое обеспечивается Конституцией Грузии и настоящим Законом.

3. Референдум проводится на всей территории Грузии.

4. Референдум проводится в целях всеобщего, равного и прямого волеизъявления, путем тайного голосования.

5. Граждане участвуют в референдуме непосредственно и лично. Каждый участник референдума имеет один голос.

6. Участие в референдуме является свободным, контроль за волеизъявлением граждан не допускается.

7. Подготовка и проведение референдум осуществляется открыто и гласно.

 

Статья 2. Участники референдума

1. Право на участие в референдуме имеют граждане Грузии, достигшие ко дню проведения референдума 18 лет, независимо от расы, цвета кожи, языка, пола, религии, политических и иных взглядов, национальной, этнической и социальной принадлежности, происхождения, имущественного и сословного положения, места жительства.

2. Право на участие в референдуме не имеют граждане: (21.07.2018 N3267, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

а) решением суда признанные поддерживаемыми лицами и помещенные в соответствующее стационарное медицинское учреждение;

б) по приговору суда содержащиеся за совершение особо тяжкого преступления в учреждении исполнения наказаний.

Статья 3. Вопросы, выносимые на референдум

1. Референдум может быть проведен по особо важным государственным вопросам, в том числе - по вопросам и принципам, предусмотренным законами Грузии, международными договорами и соглашениями.

11 . Референдум может проводиться также в целях введения нового вида общегосударственного налога, кроме акциза или повышения верхнего предела имеющейся ставки по виду общегосударственного налога.(5.09.2013 N1018)

2. Референдум не может проводиться: (21.07.2018 N3267, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

а) с целью принятия или отмены закона;

б) по поводу амнистии или помилования;

в) по поводу ратификации или денонсации международного договора;

г) по вопросам, предусматривающим ограничение основных конституционных прав человека.

 

Статья 4. Проведение референдума

1. Президент Грузии правомочен по требованию Парламента Грузии, Правительства Грузии или не менее чем 200 000 избирателей назначить референдум в течение 30 дней после поступления требования о его проведении. (21.07.2018 N3267, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

11 . Право на инициирование назначения референдума в случаях, предусмотренных пунктом 11 �статьи 3 настоящего Закона, имеет только Правительство Грузии. (5.09.2013 N1018)

2. Референдум не может проводиться:

а) в случае вооруженного нападения на Грузию;

б) в условиях военного положения в стране;

в) во время массовых беспорядков, военного переворота, вооруженного восстания, экологических катастроф и эпидемий либо в иных случаях, когда органы государственной власти лишены возможности нормального осуществления конституционных полномочий.

3. По одному и тому же вопросу не может назначаться референдум в течение одного года со дня официального опубликования итогов состоявшегося референдума по данному вопросу.

 

Статья 5. Язык проведения референдума

В Грузии референдум подготавливается и проводится на грузинском языке, а в Абхазии - также на абхазском языке.

 

Статья 6. Материальное обеспечение проведения референдума

1. Материальное обеспечение проведения референдума осуществляется за счет средств Государственного бюджета Грузии.

2. Органы муниципалитета обеспечивают выделение и подготовку помещений и оборудования, необходимых для подготовки и проведения референдума. (15.07.2020 N6864)

 

Статья 7. Агитация

1. Граждане, политические партии, общественные объединения граждан, инициативные группы имеют право беспрепятственно вести агитацию в связи с референдумом, а также по вопросу, выносимому на референдум.

2. Членам комиссии референдума не разрешается вести агитацию по поводу референдума или вынесенного на него вопроса.

3. Не допускается агитация в день референдума.

 

Статья 8. Организация и опубликование итогов исследования общественного мнения

Запрещается изучение общественного мнения в день референдума до завершения голосования. За неделю до дня проведения референдума могут быть опубликованыили прокомментированы итоги ранее проведенного исследования, если оно имеет прямую или косвенную связь с вынесенным на референдум вопросом.

 

Глава I1 .

�Плебисцит (29.10.1996 N460)

 

Статья 81. Назначение и порядок проведения плебисцита (6.09.2013 N1018)

1.                  Плебисцит � это всенародный опрос путем голосования по наиболее важным государственным вопросам для установления мнения избирателей Грузии или их части.

2.                  Плебисцит назначает Премьер-министр Грузии.

3.                  Результаты плебисцита носят рекомендательный характер для органов государственной власти.

4.                  На проведение плебисцита распространяются правила, установленные настоящим Законом, кроме статьи 4 этого же Закона.

 

Глава II.

�Подготовка и назначение референдума

 

Статья 9. Назначение референдума

(5.09.2018 N3377, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

1. Референдум назначает Президент Грузии указом, требующим совместной подписи Премьер-министра Грузии, кроме случая, когда референдум назначается по требованию Правительства Грузии.

2. Референдум подготавливает и проводит Центральная референдумная комиссия.

 

Статья 10. Инициативная группа по проведению референдума

1. Если инициатива проведения референдума принадлежит избирателям, образуется инициативная группа. В списке инициативной группы должны быть указаны имя, фамилия, место жительства и номер контактного телефона каждого из ее членов. Выносимый на референдум вопрос должен быть сформулирован инициативной группой четко и конкретно. (26.07.2017 N1277)

2. Инициативная группа обращается к Центральной комиссии референдума с просьбой зарегистрировать вопрос, предлагаемый инициативной группой для вынесения на референдум. Формулировка вопроса должна быть уточнена по согласованию с инициативной группой.

3. Центральная комиссия референдума регистрирует выносимый на референдум вопрос и состав инициативной группы, публикует в официальной прессе информацию об этом и адрес инициативной группы.

4. Вопрос, предлагаемый для вынесения на референдум, включается в подписные листы избирателей.

5. Свидетельство о регистрации выдается инициативной группе в месячный срок после ее обращения за регистрацией. Отказ в регистрации допускается, если нарушены требования настоящего Закона.

6. Инициативная группа в случае получения отказа в регистрации может в 5-дневный срок обжаловать его в соответствующем районном (городском) суде, который в 5-дневный срок рассматривает жалобу и принимает решение, которое может быть обжаловано в порядке, установленном законодательством .(23.06.2005 N1739).

 

Статья 11. Порядок и сроки сбора подписей

1. Инициативная группа приступает к сбору подписей со дня получения свидетельства о регистрации.

2. Подписи должны быть собраны на подписном листе образца, установленного Центральной комиссией референдума и согласованного с инициативной группой. На каждом таком листе должны подписаться не более 50 граждан, которые собственноручно вносят свои имя, фамилию, год рождения, номер удостоверяющего личность документа, адрес и дату подписания листа. Каждый лист, заполненный вышеуказанными данными, с указанием своего адреса подписывает лицо, ответственное за сбор подписей, и его подпись заверяется в нотариальном бюро. (15.07.2020 N6864)

 

Статья 12. Рассмотрение результатов сбора подписей

1. Заполненные подписные листы направляются инициативной группе, которая составляет сводные данные об итогах сбора подписей и вместе с подписными листами направляет их Центральной комиссии референдума не позднее трех месяцев со дня получения свидетельства о регистрации.

2. Центральная комиссия референдума проверяет поступившие материалы, и если сочтет, что они не противоречат требованиям настоящего Закона, представляет Президенту свое заключение и требование инициативной группы о проведении референдума не позднее одного месяца со дня поступления материалов.

3. Если установлено, что гражданин два или более раза подписался в заявлении о проведении референдума, все его подписи считаются недействительными.

 

Статья 13. Принятие решения по требованию о проведении референдума

1. Вопрос о референдуме Центральная комиссия референдума ставит перед Президентом Грузии.

2. В связи с требованием о проведении референдума Президент Грузии принимает одно из следующих решений: (6.09.2013 N1018)

а) о назначении даты референдума;

б) о мотивированном отказе в удовлетворении требования о проведении референдума.

3. Решение о назначении референдума публикуется указом Президента Грузии, в течение 30 дней после получения требования Парламента Грузии/Правительства Грузии о назначении референдума, а также заключения Центральной избирательной комиссии Грузии, предусмотренного статьей 177 Органического закона Грузии �Избирательный кодекс Грузии�. Указ Президента Грузии требует совместной подписи Премьер-министра Грузии, кроме случая, когда референдум назначается по требованию Правительства Грузии. (5.09.2018 N3377, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

�4. В указе о проведении референдума должны содержаться дата его проведения и точная формулировка вопроса, вынесенного на референдум. О данном указе население извещается посредством официальной прессы и других средств массовой информации не позднее 3 дней после издания указа. (6.09.2013 N1018)

�5. В течение 7 дней после опубликования указа Президента Грузии о назначении даты референдума Правительство Грузии принимает постановление об обеспечении проведения референдума, которым определяются вопрос финансирования и другие вопросы, связанные с проведением референдума. (6.09.2013 N1018)

 

Статья 14. Сроки проведения референдума

1. Референдум проводится не ранее двух и не позднее шести месяцев со дня принятия Президентом Грузии решения о проведении референдума.

2. (6.09.2013 N1018)

 

Статья 15. Отзыв требования о проведении референдума (6.09.2013 №1018)

Парламент Грузии, Правительство Грузии, инициативная группа правомочны отозвать свое требование о проведении референдума до принятия Президентом Грузии решения о назначении референдума.

 

Глава III.

Порядок проведения референдума

 

Статья 16. Комиссия референдума

1. Подготовку и проведение референдума обеспечивают:

а) центральная комиссия референдума;

б) окружные комиссии референдума;

в) участковые комиссии референдума.

2.Исполнение обязанностей Центральной комиссии референдума и окружных комиссий референдума возлагается соответственно на Центральную и окружные избирательные комиссии Грузии. Участковые комиссии референдума формируются в соответствии с Органическим законом Грузии �Избирательный кодекс Грузии� в порядке, установленном для образования участковых избирательных комиссий. Если день проведения референдума совпадает с днем проведения общих выборов, функции участковых комиссий референдума возлагаются на сформированные к указанным выборам участковые избирательные комиссии .(22.11.2007 N5498)

3. Комиссии референдума прекращают работу после официального объявления итогов референдума.

 

Статья 17. Участие членов инициативной группы �в работе комиссий референдума

Если референдум назначен на основании требования избирателей, инициативная группа вправе назначить наблюдателя в избирательную комиссию каждого или какого-либо из звеньев.

 

Статья 18. Участие политических партий и общественных объединений в комиссиях референдума

Зарегистрированная в установленном законом порядке политическая партия и общественное объединение имеют право назначить по одному наблюдателю в комиссию референдума каждого или какого-либо из звеньев.

 

Статья 19. Полномочия комиссий референдума

1. Центральная комиссия референдума за 40 дней до проведения референдума через средства массовой информации (пресса, телевидение, радио) публикует список окружных комиссий референдума, на которые возложено руководство подготовкой и проведением референдума на соответствующей территории.

2. В период подготовки и проведения референдума Центральная избирательная комиссия:

а) контролирует на всей территории Грузии точное и единообразное исполнение настоящего Закона;

б) руководит подготовкой и ходом референдума, координирует деятельность окружных избирательных комиссий . (22.11.2007 N5498);

в) распределяет между комиссиями выделенные государством средства на проведение референдума, контролирует материально-техническое обеспечение окружных комиссий;

г) устанавливает форму и порядок хранения документов, необходимых для подготовки и проведения референдума;

д) заслушивает информации государственных, общественно-политических организаций по вопросам подготовки и проведения референдума;

е) устанавливает результаты референдума в масштабах Грузии, публикует окончательные итоги референдума;

ж) рассматривает жалобы на решения и действия комиссий референдума, принимает по ним окончательные решения.

3. Окружная комиссия референдума:

а) контролирует точное и единообразное исполнение настоящего Закона на соответствующей территории;

б) координирует работу участковых комиссий референдума;

в) содействует рассмотрению вопроса о референдуме на территории действия окружной избирательной комиссии . (22.11.2007 N5498);

г) заслушивает информации руководителей соответствующих органов муниципалитета, предприятий, учреждений, организаций по вопросам, связанным с подготовкой и проведением референдума; (15.07.2020 N6864)

д) своевременно обеспечивает участковые комиссии референдума бюллетенями для референдума;

е) устанавливает результаты референдума на территории действия окружной избирательной комиссии. (22.11.2007 N5498);

ж) рассматривает вопросы, связанные с решениями комиссий референдума, и принимает по ним соответствующие решения.

4. Участковая комиссия референдума:

а) знакомит граждан со списками участников голосования, рассматривает заявления об имеющихся в списках неточностях и решает вопрос о внесении в них соответствующих изменений;

б) (22.11.2007 N5498);

в) (22.11.2007 N5498);

г) обеспечивает подготовку необходимых для голосования помещений, избирательных ящиков и комнат для голосования;

д) организует голосование в день референдума;

е) подводит итоги голосования по референдуму на участке;

ж) рассматривает заявления и жалобы по вопросам подготовки референдума и организации голосования, принимает по ним решения.

 

Статья 20. Участки по проведению референдума

1. Окружные избирательные комиссии за месяц до проведения референдума публикуют в местной печати список образованных на соответствующей территории участков по референдуму с указанием границ, местонахождения участковых комиссий референдума и мест голосования.

2. В случае необходимости окружные избирательные комиссии изменяют границы между участками по референдуму или образуют новые участки и участковые комиссии референдума.

 

Статья 21. Списки участников референдума

1. Для проведения референдума используется единый список избирателей, составленный в соответствии с требованиями Органического закона Грузии �Избирательный кодекс Грузии� . (22.11.2007 N5498).

2. Соответствующие избирательные комиссии обеспечивают внесение надлежащих изменений в списки граждан . (22.11.2007 N5498).

3. Участковые избирательные комиссии вывешивают списки граждан для всеобщего ознакомления за 10 дней до проведения референдума.

 

Статья 22. Бюллетень для референдума

1. В бюллетене для референдума должны содержаться обращенный к гражданам вопрос, вынесенный на референдум, и возможные варианты ответа на него: "Да" и "Нет".

2. Центральная избирательная комиссия устанавливает форму бюллетеней для референдума, обеспечивает их изготовление в необходимом количестве и не позднее 2 дней до голосования передает бюллетени для референдума окружным избирательным комиссиям. Со своей стороны окружная избирательная комиссия не позднее 12 часов до начала голосования передает бюллетени участковым избирательным комиссиям (22.11.2007 N5498).

3. Приемо-сдаточный акт о передаче бюллетеней соответствующим комиссиям составляется в 2-х экземплярах в порядке, установленном избирательным законодательством . (22.11.2007 N5498).

4. В случае необходимости бюллетени для референдума и протоколы печатаются на другом языке, понятном для местного населения . (22.11.2007 N5498).

 

Статья 23. Организация голосования

1. Голосование в день референдума проводится с 8 часов до 20 часов . (22.11.2007 N5498).

2. Голосование проводится в специально выделенном помещении, в котором оборудованы в достаточном количестве кабины или комнаты для тайного голосования, определены места для выдачи бюллетеней, установлены избирательные ящики и на видных местах вывешен текст вынесенных на референдум вопросов.

3. Каждый избиратель голосует лично. Бюллетени для референдума выдаются участковой избирательной комиссией на основании списка избирателей при предъявлении документа, удостоверяющего личность гражданина Грузии (паспорта гражданина Грузии). Получение бюллетеня для референдума избиратель подтверждает подписью в списке . (22.11.2007 N5498).

4. В случае, если гражданин не может явиться в помещение для голосования, по его просьбе участковая избирательная комиссия поручает не менее чем двум своим членам организовать голосование по месту нахождения избирателя на основании приложения к списку и для этого используется переносной избирательный ящик для голосования.

5. Ответственность за надлежащую организацию голосования возлагается на участковые избирательные комиссии.

 

Статья 24. Голосование

1. Бюллетени для референдума заполняются избирателями в кабине или комнате для тайного голосования. Участвующий в референдуме обводит тот указанный в бюллетене вариант ответа, который он поддерживает.

2. При заполнении бюллетеня избирателем запрещается нахождение другого лица в кабине или комнате для голосования. Избиратель, не имеющий возможности самостоятельно заполнить бюллетень, может пригласить в кабину или комнату для голосования другого избирателя, кроме члена избирательной комиссии.

3. Заполненный бюллетень участник голосования опускает в избирательный ящик для голосования лично.

 

Статья 25. Подведение итогов голосования по избирательнымучасткам (22.11.2007 N5498).

1. Подведение итогов голосования производится по избирательным участкам участковыми избирательными комиссиями. После объявления голосования законченным участковые избирательные комиссии подсчитывают неиспользованные бюллетени.

2. Участковая избирательная комиссия на основании единых и специальных списков избирателей устанавливает общее число избирателей, а на основании подписей избирателей в списках � общее число участвовавших в голосовании избирателей.

3. После установления указанного количества открываются избирательные ящики. Пересчет бюллетеней осуществляется в соответствии с Органическим законом Грузии �Избирательный кодекс Грузии�.

4. Участковая избирательная комиссия на основании бюллетеней, имеющихся в избирательных ящиках, устанавливает:

а) число избирателей, проголосовавших за положительное решение вынесенного на референдум вопроса;

б) число избирателей, проголосовавших против;

в) число бюллетеней, признанных недействительными.

5. Недействительными признаются бюллетени неустановленного образца, а также бюллетени, в которых обведены оба варианта ответа или не обведен ни один. В случае возникновения сомнения в подлинности бюллетеня для референдума вопрос решается участковой избирательной комиссией путем голосования.

6. Итоги подсчета голосов участковая избирательная комиссия незамедлительно обсуждает на своем заседании и составляет протокол. В протоколе указываются:

а) номер и наименование избирательного округа; номер участка, на котором проводится референдум;

б) наименование референдума;

в) номера печати участковой комиссии референдума и печатей регистраторов;

г) число избирателей в едином списке;

д) число избирателей в специальном списке;

е) общее число избирателей (общее число избирателей в едином и специальном списках);

ж) общее число избирателей, участвовавших в референдуме (по подписям в списках);

з) количество полученных бюллетеней для референдума;

и) количество неиспользованных бюллетеней для референдума;

к) количество испорченных бюллетеней для референдума;

л) количество признанных недействительными бюллетеней для референдума;

м) число избирателей, проголосовавших за положительное решение вынесенного на референдум вопроса;

н) число избирателей, проголосовавших против;

о) дата и время составления протокола;

п) данные протокола, с которыми не согласен член комиссии (указанную запись член комиссии делает в графе �Иное мнение� и ставит подпись);

р) регистрационный номер протокола, дата и время регистрации (указываются при передаче протокола).

7. Протокол подписывают председатель, заместитель председателя, секретарь и члены участковой избирательной комиссии. Протокол и подсчитанные бюллетени направляются соответствующей окружной избирательной комиссии в порядке, установленном избирательным законодательством.

 

Статья 26. Установление итогов референдума по избирательным округам

1. Окружные избирательные комиссии на своих заседаниях на основании протоколов, полученных от участковых избирательных комиссий, подводят итоги референдума, о чем окружными избирательными комиссиями составляется протокол. В протоколе указываются: (22.11.2007 N5498).

а) номер и наименование избирательного округа;

б) наименование референдума;

в) дата референдума;

г) общее число избирателей в избирательном округе;

д) общее число избирателей, участвовавших в референдуме, в избирательном округе;

е) количество полученных бюллетеней для референдума;

ж) количество неиспользованных бюллетеней для референдума;

з) количество испорченных бюллетеней для референдума;

и) количество признанных недействительными бюллетеней для референдума;

к) число избирателей, проголосовавших за положительное решение вынесенного на референдум вопроса;

л) число избирателей, проголосовавших против;

м) дата и время составления протокола;

н) данные протокола, с которыми не согласен член комиссии (указанную запись член комиссии делает в графе �Иное мнение� и ставит подпись);

о) регистрационный номер протокола, дата регистрации (указываются при передаче протокола).

11. Протокол подписывают председатель, заместитель председателя, секретарь и члены окружной избирательной комиссии . (22.11.2007 N5498).

12. Протокол направляется Центральной избирательной комиссии в порядке, установленном избирательным законодательством . (22.11.2007 N5498).

2. Бюллетени для референдума, выданные по избирательным участкам, хранятся в избирательных комиссиях до официального опубликования итогов референдума.

3. Окружная избирательная комиссия рассматривает факты грубых нарушений настоящего Закона, допущенных на избирательных участках округа, и немедленно представляет Центральной избирательной комиссии свои соображения о признании итогов референдума недействительными. Жалоба на нарушение настоящего Закона может быть подана в окружную избирательную комиссию не позднее дня, следующего за проведением референдума; окружная комиссия обязана рассмотреть её на другой же день и представить Центральной избирательной комиссии свои соображения не позже следующего дня.

 

Статья 27. Подведение итогов референдума

1. Центральная избирательная комиссия на своем заседании на основании протоколов, полученных от окружных избирательных комиссий, устанавливает итоги референдума.

2. Центральная избирательная комиссия правомочна признать недействительными результаты референдума на участках, где допущено грубое нарушение настоящего Закона. Этот вопрос Центральной избирательной комиссией должен быть рассмотрен не позднее пятого дня после проведения референдума. Данные, поступившие с этих участков проведения референдума, при подведении итогов референдума во внимание не принимаются.

3. На заседании Центральной избирательной комиссии составляется протокол. В протоколе указываются: ( 22.11.2007 N5498).

а) общее число избирателей;

б) число избирателей, участвовавших в референдуме;

в) количество признанных недействительными бюллетеней для референдума;

г) число избирателей, проголосовавших за положительное решение вынесенного на референдум вопроса;

д) число избирателей, проголосовавших против;

е) дата и время составления протокола.

31. Протокол подписывают председатель, заместитель председателя, секретарь и члены Центральной избирательной комиссии. Протокол немедленно направляется Президенту Грузии . (22.11.2007 N5498).

4. Центральная избирательная комиссия публикует итоги референдума через средства массовой информации (пресса, телевидение, радио) в 3-дневный срок после составления протокола.

5. Вынесенный на референдум вопрос признается принятым, если за его положительное решение проголосовало более половины граждан, участвовавших в голосовании.

6. (22.11.2007 N5498).

7. Если окажется, что на окончательные результаты референдума могли повлиять избиратели тех избирательных округов, в которых окружными и Центральной избирательной комиссиями итоги референдума признаны недействительными, Центральная избирательная комиссия правомочна в 2-недельный срок возложить на соответствующие комиссии проведение повторного голосования.

 

Статья 28. Вступление в силу решения референдума

1. Со дня назначения референдума до опубликования его итогов не допускается принятие решения по вопросу, вынесенному на референдум.

2. Решение, принятое в результате референдума, вступает в силу со дня его опубликования, имеет юридическую силу и является окончательным. Результаты референдума имеют силу прямого действия.

3. Законодательная и исполнительная власти Грузии обязаны исходя из итогов референдума в течение одного месяца привести в соответствие законодательство Грузии и другие акты.

4. Изменить или отменить решение, принятое в результате референдума, возможно только путем референдума.

5. Право на признание итогов референдума недействительными имеет Конституционный Суд Грузии в порядке, установленном законом.

 

Статья 281. Рассмотрение спора, связанного с конституционностью Референдума

(21.07.2018 N3267, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

Спор, связанный с конституционностью нормы, регулирующей референдум, и референдума, подлежащего проведению или проведенного на основании этой нормы, на основании иска Президента Грузии, не менее чем одной пятой членов Парламента Грузии или Народного Защитника Грузии рассматривает Конституционный Суд Грузии в порядке, установленном органическим законом.

 

Статья 29. Ответственность за нарушение Закона о референдуме

Ответственность за нарушение Закона Грузии о референдуме определяется действующим законодательством Грузии.

 

Статья 30. Правовое регулирование, связанное с лицами, до 1 апреля 2015 года признанными судом недееспособными, в переходный период (20.03.2015 N3403)

Лица, до 1 апреля 2015 года признанные судом недееспособными и помещенные в стационар, не имеют права участвовать в референдуме и плебисците.

 

Статья 31. Срок действия пункта 11 статьи 3 и пункта 11 статьи 4 настоящего Закона

(5.09.2018 N3386, ввести в действие с принятием присяги Президентом Грузии, избранным в результате следующих выборов Президента Грузии.)

�Пункт 11 статьи 3 ипункт 11 статьи 4 настоящего Закона действуют в течение 12 лет после введения в действие Конституционного закона Грузии �О внесении изменений в Конституцию Грузии� от 13 октября 2017 года № 1324-вс.�.

 

 

 

Президент Грузии �������������������������������������������������� Эдуард Шеварднадзе

 

Тбилиси

15 мая 1996 года

N220-IIс