დოკუმენტის სტრუქტურა
განმარტებების დათვალიერება
დაკავშირებული დოკუმენტები
დოკუმენტის მონიშვნები
საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგიისა და საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგიის განხორციელების 2013–2015 წწ. სამოქმედო გეგმის დამტკიცების შესახებ | |
---|---|
დოკუმენტის ნომერი | 321 |
დოკუმენტის მიმღები | საქართველოს პრეზიდენტი |
მიღების თარიღი | 17/05/2013 |
დოკუმენტის ტიპი | საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულება |
გამოქვეყნების წყარო, თარიღი | ვებგვერდი, 20/05/2013 |
სარეგისტრაციო კოდი | 130070000.08.002.016793 |
|
1.
დამტკიცდეს თანდართული „საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგია“ (დანართი №1). |
2.
დამტკიცდეს თანდართული „საქართველოს კიბერუსაფრთხოების 2013–2015 წწ. სტრატეგიის სამოქმედო გეგმა“ (დანართი №2). |
3.
ეს ბრძანებულება ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე. |
|
დანართი №1
|
საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგია 1. შესავალი საქართველოს ხელისუფლება პირველად აქვეყნებს საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგიას. 2008 წლის აგვისტოში რუსეთის ფედერაციის მიერ საქართველოს წინააღმდეგ განხორციელებულმა ფართომასშტაბიანმა კიბერშეტევებმა ნათლად აჩვენა, რომ საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოება ვერ შედგება კიბერსივრცის უსაფრთხოების უზრუნველყოფის გარეშე. რუსეთ-საქართველოს ომის დროს, რუსეთის ფედერაციამ საქართველოს წინააღმდეგ სახმელეთო, საჰაერო და საზღვაო შეტევების პარალელურად, განახორციელა მიზანმიმართული და მასირებული კიბერშეტევები. აღნიშნულმა კიბერშეტევებმა აჩვენა, რომ კიბერსივრცის დაცვა ეროვნული უსაფრთხოებისთვის ისევე მნიშვნელოვანია, როგორც სახმელეთო, საზღვაო და საჰაერო სივრცეების დაცვა. საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგია არის კიბერუსაფრთხოების სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკის განმსაზღვრელი ძირითადი დოკუმენტი, რომელიც ასახავს სტრატეგიულ მიზნებს, ძირითად პრინციპებს, აყალიბებს სამოქმედო გეგმებს და ამოცანებს. სტრატეგიაზე დაყრდნობით, საქართველოს ხელისუფლება გაატარებს ღონისძიებებს, რომლებიც ხელს შეუწყობს სახელმწიფო ორგანოების, კერძო სექტორისა და სამოქალაქო საზოგადოების კიბერსივრცეში დაცულად ფუნქციონირებას, ელექტრონული ოპერაციების უსაფრთხოდ განხორციელებას და ქვეყანაში ეკონომიკისა და ბიზნესის შეუფერხებლად მოქმედებას. საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგია წარმოადგენს ,,ეროვნული უსაფრთხოების მიმოხილვის’’ პროცესის ფარგლებში შექმნილი კონცეპტუალური და სტრატეგიული დოკუმენტების პაკეტის ნაწილს. შესაბამისად, აღნიშნული სტრატეგია ეფუძნება ,,საქართველოს საფრთხეების შეფასების 2010-2013 წ.წ. დოკუმენტს’’ და ,,საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციას’’. წინამდებარე სტრატეგია შემუშავდა საქართველოს ეროვნული უშიშროების საბჭოსთან არსებული ეროვნული უსაფრთხოების სტრატეგიული დოკუმენტების შემუშავების მაკოორდინირებელი მუდმივმოქმედი საუწყებათაშორისო კომისიის მიერ.
2. საქართველოს კიბერუსაფრთხოების პოლიტიკის განხორციელების ძირითადი პრინციპები საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფცია კიბერუსაფრთხოების უზრუნველყოფას განსაზღვრავს, როგორც უსაფრთხოების პოლიტიკის ერთ-ერთ მნიშვნელოვან მიმართულებას. საქართველოს მიზანია შექმნას კიბერ-უსაფრთხოების ისეთი სისტემა, რომელიც ხელს შეუწყობს, ერთი მხრივ, ინფორმაციული ინფრასტრუქტურის დაცულობას კიბერსაფრთხეების წინაშე და, მეორე მხრივ, იქნება დამატებითი ფაქტორი ქვეყნის შემდგომი ეკონომიკური და სოციალური განვითარებისათვის. ამ მიზნის მიღწევისათვის მნიშვნელოვანია თანამშრომლობის შემდეგი პრინციპების განხორციელება:
3. კიბერსაფრთხეები და გამოწვევები საქართველოს მიზანია შექმნას ინფორმაციული უსაფრთხოების ისეთი სისტემა, რომლის დროსაც ნებისმიერი კიბერშეტევის საზიანო შედეგები მინიმუმამდე იქნება შემცირებული და ასეთი შეტევის შემდეგ უმოკლეს დროში გახდება შესაძლებელი ინფორმაციული ინფრასტრუქტურის ფუნქციონირების სრული აღდგენა. ამასთან, ინფორმაციული უსაფრთხოების ერთიანი სისტემის შექმნის მიზანია კრიტიკული ინფორმაციული სისტემების მდგრადობის ამაღლება კიბერშეტევებისადმი და ეფექტიანი ღონისძიებების გატარება პოტენციური კიბერშეტევების პრევენციის მიზნით. ელექტრონული მმართველობის პრინციპის დამკვიდრებასთან ერთად იზრდება საქართველოს კრიტიკული ინფორმაციული ინფრასტურქტურის წინაშე არსებული საფრთხეები და გამოწვევები. ამასთან, ინფორმაციული სისტემის კრიტიკულობისა და კიბერუსაფრთხოებისადმი მდგრადობა განისაზღვრება ისეთი კრიტერიუმებით, როგორიცაა მოსალოდნელი მატერიალური ზარალის სიმძიმე და მასშტაბი, ინფორმაციული სისტემის აუცილებლობა სახელმწიფოსა და საზოგადოების ნორმალური ფუნქციონირებისათვის, სისტემის მომხმარებელთა რაოდენობა და კიბერუსაფრთხოების სათანადო დონის უზრუნველსაყოფად საჭირო რესურსები. საქართველო დგას იმ საერთაშორისო საფრთხეების და გამოწვევების წინაშე, რომელიც ემუქრება მთლიანად დემოკრატიულ საზოგადოებას საერთაშორისო სისტემაში. გამომდინარე აქედან, საქართველოს უსაფრთხოების პოლიტიკის დაგეგმვისა და განხორციელებისას მნიშნელოვანი ყურადღება ექცევა კიბერ- უსაფრთხოების სფეროში შემდეგ საფრთხეებს და გამოწვევებს:
4. საქართველოს კიბერუსაფრთხოების პოლიტიკის ძირითადი მიმართულებები
საქართველოს კიბერუსაფრთხოების პოლიტიკის ძირითადი მიმართულებებია:
მნიშვნელოვანია, რომ კიბერუსაფრთხოების სფეროში საქართველოს მიერ შემუშავებული საკანონმდებლო ინიციატივები, კანონქვემდებარე აქტები, ინსტრუქციები, რეკომენდაციები და განხორციელებული ქმედებები ემყარებოდეს კვლევასა და ანალიზს, რომელიც კიბერუსაფრთხოების პოლიტიკის ეფექტიანობას უზრუნველყოფს, ასევე ითვალისწინებს კიბერუსაფრთხოების ისეთ პრიორიტეტულ საფრთხეებს, რომელიც ემუქრება ადამიანთა სიცოცხლესა და ჯანმრთელობას, სახელმწიფო ინტერესებს, ქვეყნის თავდაცვისუნარიანობას, ფინანსურ უსაფრთხოებას, კერძო საკუთრების უფლებას და ზოგადად საფრთხეს უქმნის კრიტიკული ინფორმაციული სისტემის ნორმალურ ფუნქციონირებას. ამ მიზნით, კიბერუსაფრთხოების სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკის განხორციელებისათვის აუცილებელია კვლევა და ანალიზი შემდეგი მიმართულებებით:
4.2. ახალი საკანონმდებლო-ნორმატიული ბაზა 2012 წლის მდგომარეობით, საქართველოს არ გააჩნია სპეციალიზებული ეროვნული კანონმდებლობა კიბერუსაფრთხოების სფეროში. მნიშვნელოვანია კიბერუსაფრთხოების სფეროში საკანონმდებლო ბაზის ფორმირება, რაც ხელს შეუწყობს კიბერუსაფრთხოების დაცვის ქმედითი და ეფექტიანი მექანიზმების შექმნას. კიბერუსაფრთხოების სფეროში სამართლებრივი ბაზის სრულყოფისათვის აუცილებელია შემდეგი ღონისძიებების გატარება:
4.3. ინსტიტუციური კოორდინაცია კიბერუსაფრთხოების უზრუნველყოფის სფეროში კიბერუსაფრთხოების უზრუნველსაყოფად მნიშვნელოვანია აღნიშნულ სფეროში სახელმწიფო უწყებების ფუნქციების მკაფიო განსაზღვრა, საქართველოს მთავრობის ერთიანი მიდგომის განხორციელებისათვის უწყებათაშორისი საკოორდინაციო მექანიზმის შექმნა და სახელმწიფო და კერძო სექტორებს შორის თანამშრომლობა. კიბერუსაფრთხოების სფეროში კოორდინაციის უზრუნველყოფისათვის აუცილებელია შემდეგი ღონისძიებების გატარება:
4.4. საზოგადოებრივი ცნობიერების ამაღლება და საგანმანათლებლო ბაზის ჩამოყალიბება საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგიის მნიშვნელოვან ნაწილს ამ სფეროში საზოგადოებრივი ცნობიერების და შესაბამისი სპეციალისტების პროფესიული დონის ამაღლება წარმოადგენს. ამ მიზნით მნიშვნელოვანია შემდეგი ღონისძიებების გატარება:
და საგანმანათლებლო პროგრამების შექმნა;
დაინტერესებული ორგანიზაციების კადრებისა და ტექნიკური პერსონალის გადამზადება ინფორმაციული უსაფრთხოების საერთაშორისო და ეროვნული სტანდარტების შესწავლისათვის;
4.5. საერთაშორისო თანამშრომლობა კიბერუსაფრთხოების უზრუნველყოფის მიზნით საერთაშორისო თანამშრომლობის განვითარებისათვის საქართველო ატარებს შემდეგ ღონისძიებებს:
5. სტრატეგიის განხორციელების მექანიზმები და ვადები სტრატეგიის განხორციელების ვადებია 2013-2015 წლები. სტრატეგიის შესრულებაზე პასუხისმგებელი უწყებები შესაბამის სფეროში პოლიტიკის განხორციელებისას ითვალისწინებენ ამ სტრატეგიის მოთხოვნების შესრულებისათვის საჭირო ღონისძიებებებს. სტრატეგიის შესრულების შედეგები ყოველწლიურად შეფასდება და შეფასების ყოველწლიური ანგარიში წარედგინება საქართველოს ეროვნული უშიშროების საბჭოსთან არსებულ ეროვნული უსაფრთხოების სტრატეგიული დოკუმენტების შემუშავების მაკოორდინირებელ მუდმივმოქმედ საუწყებათა-შორისო კომისიას. |
დანართი №2
|
საქართველოს კიბერუსაფრთხოების სტრატეგიის 2013–2015 წწ. განხორციელების სამოქმედო გეგმა
|
დოკუმენტის კომენტარები