On Social Assistance

Consolidated versions (22/12/2016 - 21/04/2017)

საქართველოს კანონი

სოციალური დახმარების შესახებ

 

თავი I. ზოგადი დებულებანი

    მუხლი 1. კანონის მიზანი და რეგულირების სფერო

1. ამ კანონის მიზანია სოციალური დახმარების მწყობრი სისტემის ჩამოყალიბებით მოსახლეობის სამართლიანი, მიზნობრივი და ეფექტიანი დახმარებით უზრუნველყოფა.

2. ეს კანონი აწესრიგებს საქართველოს ტერიტორიაზე სოციალური დახმარების მიღებასთან დაკავშირებულ ურთიერთობებს, განსაზღვრავს სოციალური დახმარების სფეროში უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოებს, ადგენს სოციალური დახმარების სახეებსა და მისი დანიშვნის ძირითად პრინციპებს.

    მუხლი 2. კანონის მოქმედების სფერო

ეს კანონი ვრცელდება საქართველოში კანონიერ საფუძველზე მუდმივად მცხოვრებ, სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირებზე, ღატაკ ოჯახებსა და უსახლკარო პირებზე, თუ ამავე კანონით სხვა რამ არ არის დადგენილი.

    მუხლი 3. კანონმდებლობა სოციალური დახმარების შესახებ

კანონმდებლობა სოციალური დახმარების შესახებ შედგება საქართველოს კონსტიტუციის, საქართველოს საერთაშორისო ხელშეკრულებებისა და შეთანხმებების, ამ კანონის, საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტებისაგან.

    მუხლი 4. ტერმინთა განმარტება

ამ კანონში გამოყენებულ ტერმინებს აქვთ შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) ბენეფიციარი – სოციალური დახმარების მიმღები;

ბ) თავშესაფარი – სოციალური მომსახურების მიმწოდებელი, რომელიც უზრუნველყოფს უსახლკარო პირებს ღამის სათევითა და საკვებით;

გ) რეინტეგრაცია – სპეციალიზებულ დაწესებულებაში განთავსებული პირის ბიოლოგიურ ოჯახში, მეურვესთან (მზრუნველთან) საცხოვრებლად დაბრუნება;

დ) მიმღები ოჯახი – ოჯახი, რომელიც სახელმწიფოსთან დადებული ხელშეკრულების საფუძველზე უზრუნველყოფს ამ ოჯახის არაწევრი, სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირის თავისთან ცხოვრებასა და მასზე ზრუნვას;

ე) მინისტრი – საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრი;

ვ) ოჯახის უფლებამოსილი წარმომადგენელი – ოჯახის სრულწლოვანი, ქმედუნარიანი წევრი ან ოჯახის ნდობით აღჭურვილი პირი, რომელიც მიმართავს კომპეტენტურ ორგანოს სოციალური დახმარების მოთხოვნით და წარმართავს მასთან ურთიერთობებს;

ზ) სააგენტო – საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს სისტემაში შემავალი სამსახური;

თ) სამინისტრო – საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტრო;

ი) სოციალური დახმარება – ნებისმიერი სახის, ფულადი ან არაფულადი ხასიათის სარგებელი, რომელიც განკუთვნილია სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირისათვის, ღატაკი ოჯახისათვის ან უსახლკარო პირისათვის;

კ) სოციალური დახმარების სისტემა – სახელმწიფოს მიერ დაფინანსებული, ორგანიზებული ან/და მისი მეთვალყურეობით განხორციელებულ ღონისძიებათა ერთობლიობა, რომელიც მიმართულია სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირის, ღატაკი ოჯახის ან უსახლკარო პირის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის გაუმჯობესებისაკენ;

ლ) სოციალური მომსახურება – საქმიანობა, რომლის მიზანია არაფულადი სოციალური დახმარების მეშვეობით სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირის, ღატაკი ოჯახის ან უსახლკარო პირის სპეციფიკურ მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილება;

მ) სოციალური მომსახურების მიმწოდებელი – ადმინისტრაციული ორგანო, ფიზიკური ან იურიდიული პირი, რომელიც კანონმდებლობით განსაზღვრული წესით უზრუნველყოფს სოციალური მომსახურების მიწოდებას;

ნ) სოციალური მუშაკი – მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანოს სპეციალური უფლებამოსილების მქონე პირი;

ო) სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირები:

ო.ა) ობოლი და მშობელთა მზრუნველობამოკლებული ბავშვები;

ო.ბ) შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირი;

ო.გ) ოჯახის მზრუნველობამოკლებული, თვითმომსახურების შეზღუდული უნარის მქონე სრულწლოვანი;

ო.დ) მარჩენალდაკარგული;

ო.ე) მიუსაფარი ბავშვი; 

პ) პრევენცია – ღონისძიებათა ერთობლიობა, რომელიც მიზნად ისახავს პირის ოჯახურ გარემოში აღზრდის უპირატესი უფლების დაცვას და მისი მშობელთა მზრუნველობამოკლებულად ცნობისთვის თავის არიდებას;

ჟ) უსახლკარო პირი – მუდმივი, განსაზღვრული საცხოვრებელი ადგილის არმქონე პირი, რომელიც ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოში რეგისტრირებულია, როგორც უსახლკარო;

რ) ღატაკი ოჯახი – განცალკევებულ საცხოვრებელ ფართობზე მუდმივად მცხოვრები პირი ან პირთა წრე, რომელიც ეწევა ერთობლივ შინასამეურნეო საქმიანობას და რომლის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის მაჩვენებელი საქართველოს მთავრობის მიერ დადგენილ დონეზე ნაკლებია;

ს) შეფასების სისტემა – სისტემა, რომლის მეშვეობითაც ფასდება ოჯახის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობა და დგინდება მისი კეთილდღეობის დონე;

ტ) მინდობით აღზრდა – ობოლ და მშობელთა მზრუნველობამოკლებულ ბავშვთა მოვლისა და აღზრდის მიზნით, სახელმწიფოსა და დედობილ-მამობილს შორის დადებული ხელშეკრულების საფუძველზე გატარებულ ღონისძიებათა ერთობლიობა, რომლის განხორციელებითაც სახელმწიფო იღებს ვალდებულებას, დაიცვას და უზრუნველყოს ბავშვის ოჯახურ გარემოში აღზრდის კანონიერი უფლება;

უ) შვილობილი – სახელმწიფოსა და დედობილ-მამობილს შორის დადებული ხელშეკრულების საფუძველზე დედობილ-მამობილისათვის მოსავლელად და აღსაზრდელად გადაცემული ბავშვი;

ფ) შინასამეურნეო საქმიანობა – ოჯახის სასიკეთოდ მიმართული საქმიანობა, რომელიც ითვალისწინებს საცხოვრებელი ადგილის ერთობლივ გამოყენებას, მის მოვლა-პატრონობას, ოჯახისათვის საჭირო საარსებო საშუალებების მოპოვებასა და ერთობლივ განკარგვა-განაწილებას;

ქ) შეზღუდული შესაძლებლობის სტატუსის მქონე პირი – პირი, რომელსაც ასეთი სტატუსი მინიჭებული აქვს „სამედიცინო-სოციალური ექსპერტიზის შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად;

ღ) მარჩენალდაკარგული – ერთ-ერთი ან ორივე გარდაცვლილი მშობლის შვილი (შვილები) 18 წლის ასაკის მიღწევამდე;

ყ) მიუსაფარი ბავშვი − ქუჩაში მცხოვრები არასრულწლოვანი ან/და ქუჩაში მომუშავე არასრულწლოვანი, რომელიც ასეთად იდენტიფიცირებულია შესაბამისი უფლებამოსილების მქონე სოციალური მუშაკის მიერ, ბავშვთა დაცვის მიმართვიანობის (რეფერირების) პროცედურების შესაბამისად. 

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

საქართველოს 2010 წლის 16 ივლისის კანონი №3441-სსმI, №42, 22.07.2010წ., მუხ.265

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

    მუხლი 5. კანონის ძირითადი პრინციპები

ამ კანონის ძირითადი პრინციპებია:

ა) სოციალური დახმარების, როგორც საჭიროების შეფასებაზე დაფუძნებული სახელმწიფო მხარდაჭერის, მაგრამ არა კანონით გარანტირებული უპირობო უფლების, აღიარება;

ბ) სოციალური დახმარების სისტემის მეშვეობით სათანადო რესურსების მიზანმიმართული გადანაწილება სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირებზე, ღატაკ ოჯახებსა და უსახლკარო პირებზე;

გ) სოციალური მომსახურების ალტერნატიული სახეების განვითარების ხელშეწყობა.

ავი II. სოციალური დახმარების სახეებ

   მუხლი 6. სოციალური დახმარების სახეები

სოციალური დახმარების სახეებია:

ა) საარსებო შემწეობა;

ბ) რეინტეგრაციის შემწეობა;

გ) მინდობით აღზრდის ანაზღაურება;

დ) სრულწლოვანზე ოჯახური მზრუნველობის ანაზღაურება;

ე) არაფულადი სოციალური დახმარება;

ვ) სოციალური პაკეტი.

საქართველოს 2010 წლის 16 ივლისის კანონი №3441-სსმI, №42, 22.07.2010წ., მუხ.265    

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

    მუხლი 7. საარსებო შემწეობა

1. ოჯახს უფლება აქვს მოითხოვოს საარსებო შემწეობა.

2. საარსებო შემწეობა არის ფულადი სოციალური დახმარება, რომელიც განკუთვნილია შეფასების სისტემით იდენტიფიცირებული ღატაკი ოჯახების სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის გაუმჯობესებისათვის.

3. საარსებო შემწეობის ოდენობას განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.

4. საარსებო შემწეობის დანიშვნის, შეჩერების, განახლებისა და შეწყვეტის წესი და პირობები, აგრეთვე მის გაცემასთან დაკავშირებული სხვა ურთიერთობები რეგულირდება მინისტრის ბრძანებით.

  მუხლი 8. (ამოღებულია)    

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

    მუხლი 9. რეინტეგრაციის შემწეობა

1. ოჯახს უფლება აქვს მოითხოვოს რეინტეგრაციის შემწეობა.

2. რეინტეგრაციის შემწეობა არის ფულადი სოციალური დახმარება, რომელიც მიეცემა სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირის ბიოლოგიურ ოჯახს, მეურვეს (მზრუნველს), რომელიც ამ პირს სპეციალიზებული დაწესებულებიდან გაიყვანს ოჯახურ გარემოში საცხოვრებლად და გაუწევს მას სათანადო მზრუნველობას.

3. რეინტეგრაციის შემწეობის ოდენობას განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.

4. რეინტეგრაციის შემწეობის დანიშვნის, შეჩერების, განახლებისა და შეწყვეტის წესი და პირობები, აგრეთვე მის გაცემასთან დაკავშირებული სხვა ურთიერთობები რეგულირდება მინისტრის ბრძანებით.

    მუხლი 10. მინდობით აღზრდის ანაზღაურება

1. მინდობით აღზრდის ანაზღაურება არის ფულადი სოციალური დახმარება, რომელიც მიეცემა დედობილს/მამობილს შვილობილის მოსავლელად და აღსაზრდელად.

2. მინდობით აღზრდის ანაზღაურების ოდენობას განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.

3. მინდობით აღზრდის ანაზღაურების დანიშვნის, შეჩერების, განახლებისა და შეწყვეტის წესი და პირობები, აგრეთვე მის გაცემასთან დაკავშირებული სხვა ურთიერთობები რეგულირდება მინისტრის ბრძანებით.

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

საქართველოს 2010 წლის 16 ივლისის კანონი №3441-სსმI, №42, 22.07.2010წ., მუხ.265

    მუხლი 11. სრულწლოვანზე ოჯახური მზრუნველობის ანაზღაურება

1. სრულწლოვანზე ოჯახური მზრუნველობის ანაზღაურება არის ფულადი სოციალური დახმარება, რომელიც მიეცემა პირს, რომელიც სრულწლოვანს სპეციალიზებული დაწესებულებიდან გაიყვანს ოჯახურ გარემოში საცხოვრებლად და გაუწევს მას სათანადო მზრუნველობას.

2. სრულწლოვანზე ოჯახური მზრუნველობის ანაზღაურების ოდენობასა და გაცემის პერიოდულობას განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.

3. სრულწლოვანზე ოჯახური მზრუნველობის ანაზღაურების დანიშვნის, შეჩერების, განახლებისა და შეწყვეტის წესი და პირობები, აგრეთვე მის გაცემასთან დაკავშირებული სხვა ურთიერთობები რეგულირდება მინისტრის ბრძანებით.

    მუხლი 12. არაფულადი სოციალური დახმარება

1. სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირი შეიძლება იყოს არაფულადი სოციალური დახმარების მიმღები.

2. პრევენციისა და რეინტეგრაციის მიზნით არაფულადი სოციალური დახმარება შეიძლება გაეწიოს აგრეთვე ბავშვს ან/და მის ოჯახს, როდესაც ოჯახში არსებული მდგომარეობა ბავშვის მზრუნველობამოკლებულად ცნობის დასაბუთებული წინაპირობაა, ან მზრუნველობამოკლებულ ბავშვს მისი ოჯახურ გარემოში ცხოვრების უზრუნველსაყოფად.

3. არაფულადი სოციალური მომსახურების სახეები, აგრეთვე ოჯახში არსებული მდგომარეობის შეფასების კრიტერიუმები, რომელთა მეშვეობითაც დგინდება ბავშვის მზრუნველობამოკლებულად ცნობის რისკის მაჩვენებელი, განისაზღვრება მინისტრის ბრძანებით.

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403   

 

მუხლი 121. სოციალური პაკეტი

1. სოციალური პაკეტი არის ყოველთვიური ფულადი სარგებელი ან/და სარგებლების (ფულადი და არაფულადი სარგებლები) ერთობლიობა, რომლის მოცულობა, მიმღებ პირთა წრე, გაცემის წესი და პირობები განისაზღვრება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით.

2. ამ კანონის შესაბამისად სოციალური პაკეტის დანიშვნის საფუძვლებია:

ა) შეზღუდული შესაძლებლობის სტატუსის დადგენა;

ბ) მარჩენალის გარდაცვალება.

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

თავი III. სპეციალიზებული დაწესებულება

    მუხლი 13. სპეციალიზებული დაწესებულება

სპეციალიზებული დაწესებულება არის ფიზიკური ან იურიდიული  პირი, რომელიც ახორციელებს სპეციალური მზრუნველობის საჭიროების მქონე პირების სოციალურ მომსახურებას მთელი დღე-ღამის განმავლობაში ან/და დღე-ღამის განსაზღვრულ პერიოდში, გარდა პანსიონური მომსახურების მქონე ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებისა.

საქართველოს 2010 წლის 16 ივლისის კანონი №3441-სსმI, №42, 22.07.2010წ., მუხ.265

    მუხლი 14. სპეციალიზებულ დაწესებულებაში პირის მოთავსება

1. სპეციალიზებულ დაწესებულებაში სრულ სახელმწიფო კმაყოფაზე ან თანადაფინანსებით პირის მოთავსების, აგრეთვე სადღეღამისო სპეციალიზებულ დაწესებულებაში არასრულწლოვნის მოთავსების შესახებ გადაწყვეტილებას იღებს კომპეტენტური ორგანო.

2. კომპეტენტური ორგანო შეიძლება იყოს ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანო, რომელიც თავისი კომპეტენციის ფარგლებში უზრუნველყოფს პირის სპეციალიზებულ დაწესებულებაში დაფინანსებას (თანადაფინანსებას), ან მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანო.

3. სპეციალიზებულ დაწესებულებაში პირის მოთავსების შესახებ მიმართვა, თუ საქართველოს კანონმდებლობით სხვა რამ არ არის დადგენილი, ხორციელდება ამ მუხლის მე-4 პუნქტით განსაზღვრული დაინტერესებული მხარის წერილობითი განცხადების საფუძველზე.

4. დაინტერესებული მხარე შეიძლება იყოს:

ა) სპეციალიზებულ დაწესებულებაში მოთავსების მსურველი;

ბ) სპეციალიზებულ დაწესებულებაში მოსათავსებელი პირის ოჯახის წევრი ან ამ ოჯახის უფლებამოსილი წარმომადგენელი;

გ) ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანო, თუ სპეციალიზებულ დაწესებულებაში მოთავსების მსურველი მარტოხელაა და არ შეუძლია განცხადების დამოუკიდებლად წარდგენა;

დ) სასამართლო;

ე) მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანო.

5. ნაპოვნი ბავშვის სპეციალიზებულ დაწესებულებაში მოთავსებასთან დაკავშირებით წარმოშობილი ურთიერთობები რეგულირდება მინისტრის ბრძანებით.

6. სპეციალიზებულ დაწესებულებაში პირის მოთავსების, აგრეთვე ამ დაწესებულებიდან მისი გაყვანის წესი, პირობები და კომპეტენტური ორგანოების უფლებამოსილებანი განისაზღვრება მინისტრის ბრძანებით.

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

    მუხლი 15. სპეციალიზებული დაწესებულების დაფინანსება და თანადაფინანსება

1. სპეციალიზებული დაწესებულების დაფინანსების წყაროები შეიძლება იყოს საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტი, აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების ბიუჯეტები, ადგილობრივი თვითმმართველი ერთეულების ბიუჯეტები ან/და საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა წყაროები.

2. (ამოღებულია).

3. (ამოღებულია).

4. სპეციალიზებულ დაწესებულებაში პირის მოთავსების დაფინანსების (თანადაფინანსების) წესი და პირობები განისაზღვრება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით.

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

თავი IV. სოციალური დახმარების სფეროში საქმიანობის განმახორციელებელი სუბიექტების კომპეტენციები და უფლება-მოვალეობანი

    მუხლი 16. სამინისტროს კომპეტენციები და უფლება-მოვალეობანი

სამინისტრო:

ა) არეგულირებს და კოორდინაციას უწევს სოციალური დახმარების სისტემის ფუნქციონირებას;

ბ) ახორციელებს სოციალური დახმარების ეფექტიანობის მონიტორინგს;

გ) შეიმუშავებს ოჯახის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის შეფასების მეთოდოლოგიას, რომელიც მტკიცდება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით;

დ) ამტკიცებს ბავშვზე ზრუნვის სტანდარტებს;

ე) საჭიროების შემთხვევაში ქმნის საჯარო სამართლის იურიდიულ პირებს – სპეციალიზებულ დაწესებულებებს, ამტკიცებს მათ დებულებებს (წესდებებს) და ნიშნავს წარმომადგენლობაზე უფლებამოსილ პირებს;

ვ) აგროვებს და აანალიზებს ინფორმაციას ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების მიერ გაწეული სოციალური დახმარების შესახებ;

ზ) ახორციელებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სხვა უფლებამოსილებებს.

    მუხლი 17. სააგენტოს კომპეტენციები და უფლება-მოვალეობანი

სააგენტო ამ კანონითა და დებულებით მინიჭებული კომპეტენციის ფარგლებში:

ა) წარმოადგენს ცენტრალურ და ადგილობრივ მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანოს საქართველოს ტერიტორიაზე, გარდა ამ კანონით გათვალისწინებული შემთხვევებისა;

ბ) წარმოადგენს სხვა სახელმწიფოში გაშვილების მიზნებისათვის ცენტრალურ მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანოს საქართველოს ტერიტორიაზე;

გ) აწარმოებს ქვეყანაში მცხოვრები სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზას და ადამიანის სოციალური უფლებებისა და თავისუფლების დაცვისა და სოციალური დახმარების ეფექტიანობის მონიტორინგის მიზნით უზრუნველყოფს საარსებო შემწეობის მიმღებ ოჯახთა შესახებ ინფორმაციის საჯაროობას;

დ) აწარმოებს ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოებში რეგისტრირებულ უსახლკარო პირთა ერთიან რეესტრს;

ე) უზრუნველყოფს ფულადი სოციალური დახმარების ადმინისტრირებას;

1) უფლებამოსილია მიმოწერისას და თავის საქმიანობაში გამოიყენოს შესაბამისი პროგ­­­რამული უზრუნველყოფა და მართვის ავტომატიზე­ბული საშუალებები, ელექტრონული დოკუმენტბრუნვის სისტემა და ელექტრონული ხელმოწერა. ელექტრონულ დოკუმენტს და მის ამონაბეჭდს აქვს ისეთივე იურიდიული ძალა, როგორიც მატერიალურ დოკუმენტს. ამასთანავე, ელექტრონული ფორმით გაგზავნილი ნებისმიერი შეტყობინება ან სხვა დოკუმენტი ჩაბარებულად ითვლება ადრესატის მიერ მისი მიღებისთანავე;

ვ) (ამოღებულია);

ზ) ახორციელებს საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სხვა უფლებამოსილებებს.

საქართველოს 2008 წლის 26 დეკემბრის კანონი №884 - სსმ I, №40, 29.12.2008 წ.,  მუხ.288

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

    მუხლი 18. ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების კომპეტენციები და უფლება-მოვალეობანი

1. ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები:

ა) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით მონაწილეობენ შეფასების სისტემაში;

ბ) უსახლკარო პირებს უზრუნველყოფენ თავშესაფრით;

გ) აწარმოებენ თავშესაფარში მყოფი პირების რეგისტრაციას;

დ) უზრუნველყოფენ რეგისტრირებული უსახლკარო პირების შესახებ ინფორმაციის სააგენტოსათვის ხელმისაწვდომობას.

2. ადგილობრივი სოციალური პროგრამების განხორციელების შემთხვევაში ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები უზრუნველყოფენ ამ კანონით განსაზღვრული ბენეფიციარებისათვის გათვალისწინებული სარგებლის შესახებ მონაცემთა სამინისტროსა და სააგენტოსათვის ხელმისაწვდომობას და ამ ინფორმაციის შეთავსებას სააგენტოს მიერ წარმოებულ ქვეყანაში მცხოვრები სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზასთან, მინისტრის მიერ დადგენილი წესით, ფორმითა და პერიოდულობით.

    მუხლი 19. აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების ტერიტორიებზე სოციალური დახმარების სფეროში კომპეტენტური ორგანოები

1. აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების შესაბამისი ორგანოები სოციალური დახმარების სფეროში ახორციელებენ შემდეგ საქმიანობებს:

ა) აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების სახელმწიფო ორგანოების მიერ ავტონომიური რესპუბლიკების ტერიტორიებზე მცხოვრები ოჯახებისათვის გაწეული დახმარების შესახებ ინფორმაციის შეგროვებასა და ანალიზს და მის სამინისტროსათვის ხელმისაწვდომობას;

ბ) უსახლკარო პირთა რეესტრის წარმოებასა და შესაბამისი ინფორმაციის სამინისტროსათვის ხელმისაწვდომობას.

2. აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების შესაბამისი ორგანოებისათვის მეურვეობისა და მზრუნველობის ორგანოს ფუნქციების გადაცემა დასაშვებია საქართველოს მთავრობის დადგენილებით.

     მუხლი 20. (ამოღებულია)

საქართველოს 2008 წლის 26 დეკემბრის კანონი №884 - სსმ I, №40, 29.12.2008 წ.,  მუხ.288

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

    მუხლი 21. ბენეფიციართა მოვალეობანი

1. ამ კანონით გათვალისწინებული სოციალური დახმარების მაძიებელი პირი (ოჯახი) და ბენეფიციარი ვალდებული არიან დაიცვან შესაბამისი კანონმდებლობით გათვალისწინებული უფლება-მოვალეობანი.

2. რეინტეგრაციის შემწეობის მიღებისას ბიოლოგიური ოჯახის მოვალეობები განისაზღვრება სახელმწიფოსა და ბიოლოგიურ ოჯახს შორის დადებული ხელშეკრულებით, რომლის საფუძველზედაც ეს ოჯახი იღებს ვალდებულებას, დაიცვას ბავშვის უფლებები და გაუწიოს მას სათანადო მზრუნველობა.

3. რეინტეგრაციის შემწეობის მიღებისას ხელშეკრულების პირობების დარღვევის შემთხვევაში ბიოლოგიური ოჯახი საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული პერიოდის განმავლობაში კარგავს ამ კანონით განსაზღვრული ფულადი სოციალური დახმარების მიღების უფლებას, ხოლო რეინტეგრირებული ბავშვის საკითხი წყდება ბავშვის ინტერესების უპირატესი დაცვით.

თავი V. სოციალური დახმარების შესახებ გადაწყვეტილების გასაჩივრება

    მუხლი 22. გასაჩივრების ზოგადი პრინციპები

1. პირს უფლება აქვს თავის უფლებათა და თავისუფლებათა დასაცავად მიმართოს სასამართლოს.

2. სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის შეფასების მეთოდოლოგია, აგრეთვე საქართველოს მთავრობის მიერ დადგენილი დონე და ფულადი სოციალური დახმარების ოდენობა არ საჩივრდება. [ძალადაკარგულია - საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს პირველი კოლეგიის 2009 წლის 27 აგვისტოს გადაწყვეტილება №1/2/434 - სსმ IV, №60, 03.09.2009წ., გვ.1 ]

     მუხლი 23. (ამოღებულია)

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

თავი VI. სოციალური დახმარების დაფინანსება

    მუხლი 24. სოციალური დახმარების დაფინანსების წყაროები

1. სოციალური დახმარების დაფინანსების წყაროებია:

ა) საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტი;

ბ) აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების ბიუჯეტები;

გ) ადგილობრივი თვითმმართველი ერთეულების ბიუჯეტები;

დ) ბენეფიციარის ან მისი წარმომადგენლის მიერ გადახდილი თანხა;

ე) შემოწირულებები;

ვ) სხვა წყაროები, რომლებიც დაშვებულია საქართველოს კანონმდებლობით.

2. ფულადი სოციალური დახმარების დაფინანსების ძირითადი წყაროა საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტი.

3. აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკებისა და ადგილობრივი თვითმმართველობის შესაბამისი ორგანოები უფლებამოსილი არიან, ამ კანონით განსაზღვრული სოციალური დახმარების სახეების შესაბამისად, დამატებით დააფინანსონ თავიანთ სამოქმედო ტერიტორიაზე ამავე კანონით განსაზღვრული სოციალური დახმარებები.

თავი VII. გარდამავალი დებულებანი

მუხლი 25. (ამოღებულია)

საქართველოს 2008 წლის 26 დეკემბრის კანონი №884 - სსმ I, №40, 29.12.2008 წ.,  მუხ.288

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

    მუხლი 26. კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით გასატარებელი ღონისძიებები

1. ამ კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით ძალადაკარგულად იქნეს ცნობილი „ომისა და სამხედრო ძალების ვეტერანების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-14 მუხლის პირველი პუნქტის „გ“ ქვეპუნქტით, მე-15 მუხლის „გ“ ქვეპუნქტით, მე-16 მუხლის მე-2 პუნქტის „გ“ ქვეპუნქტითა და მე-17 მუხლის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული საყოფაცხოვრებო-კომუნალური მომსახურების შეღავათები.

2. (  ამოღებულია – 24.04.2012, №6061).

3. სამინისტრომ საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთან ერთად, ამ კანონის ამოქმედებიდან 3 თვეში უზრუნველყოს ბავშვზე ზრუნვის სტანდარტების დამტკიცება.

4. ( ამოღებულია) .

5. 2009 წლის 1 იანვრამდე, „ზოგადი განათლების შესახებ“ საქართველოს კანონის თანახმად საჯარო სამართლის იურიდიულ პირებად დაფუძნებული ობოლ და მშობელთა მზრუნველობამოკლებულ ან/და შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვთა სააღმზრდელო და სკოლისგარეშე სააღმზრდელო დაწესებულებები ჩაითვალოს ამ კანონის მიხედვით დაფუძნებულ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირებად და საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრმა უზრუნველყოს ამ დაწესებულებათა დებულებების (წესდებების) დამტკიცება, სახელმწიფო კონტროლის განხორციელება და წარმომადგენლობაზე უფლებამოსილი პირების დანიშვნა.

6. (ამოღებულია).

7. ( ამოღებულია).

8. (ამოღებულია).

9. მეურვეობისა და მზრუნველობის ფუნქციის საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროსათვის გადაცემასთან დაკავშირებით წარმოშობილი ორგანიზაციული, ტექნიკური და სამართლებრივი საკითხების დასარეგულირებლად, პროცესის უწყვეტობის შენარჩუნების მიზნით, საქართველოს მთავრობა უფლებამოსილია გამოსცეს შესაბამისი სამართლებრივი აქტი.

10. თუ სამინისტრომ განახორციელა ამ მუხლის მე-5 პუნქტის მიხედვით დაფუძნებული დაწესებულებების რეორგანიზაცია, მაშინ რეორგანიზაციის შედეგად შექმნილი დაწესებულება (დაწესებულებები) „საგანმანათლებლო და სააღმზრდელო დაწესებულებების საქმიანობის ლიცენზირების შესახებ“ საქართველოს კანონის მიზნებისათვის ჩაითვალოს ლიცენზირებულად.

11. მინისტრის ბრძანებით შესაძლებელია განხორციელდეს სამინისტროს სახელმწიფო კონტროლისადმი დაქვემდებარებული, მის სისტემაში არსებული სპეციალიზებული დაწესებულებების საჯარო სამართლის იურიდიული პირის ფორმით დაფუძნება/რეორგანიზაცია/ლიკვიდაცია (ამ საჯარო სამართლის იურიდიული პირების დაფუძნების დროისა და აქტის მიუხედავად), დებულების დამტკიცება და წარმომადგენლობაზე უფლებამოსილი პირის დანიშვნა/გათავისუფლება.

12. (ამოღებულია - 22.06.2016, №5447).  

საქართველოს 2008 წლის 26 დეკემბრის კანონი №884 - სსმ I, №40, 29.12.2008 წ.,  მუხ.288

საქართველოს 2009 წლის 1 დეკემბრის კანონი №2169-სსმI, №42, 10.12.2009წ., მუხ.307

საქართველოს 2009 წლის 18 დეკემბრის კანონი №2386-სსმI, №50, 31.12.2009წ., მუხ.403

საქართველოს 2010 წლის 16 ივლისის კანონი №3441-სსმI, №42, 22.07.2010წ., მუხ.265

საქართველოს 2012 წლის 24 აპრილის კანონი №6061 – ვებგვერდი, 07.05.2012წ.

    მუხლი 261. ზედმეტად გაცემული საარსებო შემწეობის ლეგალიზაცია 

1. 2016 წლის 1 დეკემბრამდე ზედმეტად გაცემული საარსებო შემწეობა  ლეგალიზებულად ითვლება და დაბრუნებას არ ექვემდებარება.
   2. შეწყდეს ადმინისტრაციული, სასამართლო და სააღსრულებო წარმოებები ამ მუხლის პირველი პუნქტით ლეგალიზებული საარსებო შემწეობის დაბრუნების თაობაზე საქმეებზე.
   3. 2016 წლის 1 დეკემბრამდე დაკავებული საარსებო შემწეობის თანხა, აგრეთვე საარსებო შემწეობის ზედმეტად გაცემის გამო შესაბამისი დავალიანების მქონე პირის მიერ ნებისმიერი სხვა ფორმით საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტში გადახდილი თანხა დაბრუნებას არ ექვემდებარება.

საქართველოს 2015  წლის  2  აპრილის კანონი №3436 – ვებგვერდი , 08.04.2015წ.

საქართველოს 2016 წლის 22 დეკემბრის კანონი №197 - ვებგვერდი, 29.12.2016წ.

თავი VIII. დასკვნითი დებულებანი

    მუხლი 27. კანონის ამოქმედება

1. ეს კანონი, გარდა მე-6, მე-9, მე-10, მე-12, მე-14, მე-15 მუხლებისა, მე-16 მუხლის „ე“ ქვეპუნქტისა, მე-17, მე-19 მუხლებისა და 21-ე მუხლის მე-2 და მე-3 პუნქტებისა, ამოქმედდეს 2007 წლის 1 იანვრიდან.

2. ამ კანონის მე-6, მე-9, მე-10, მე-12, მე-14, მე-15 მუხლები, მე-16 მუხლის „ე“ ქვეპუნქტი, მე-17, მე-19 მუხლები და 21-ე მუხლის მე-2 და მე-3 პუნქტები ამოქმედდეს 2008 წლის 1 სექტემბრიდან.

საქართველოს პრეზიდენტი

მ. სააკაშვილი

თბილისი,

2006 წლის 29 დეკემბერი.

№4289–რს

Закон Грузии

О социальной помощи

 

Глава I

Общие положения

 

Статья 1. Цели и сфера, регулируемая Законом

1. Целью настоящего Закона является обеспечение справедливой, целевой и эффективной помощи населению путем выстраивания налаженной системы социальной помощи.

2. Настоящий Закон регулирует отношения, связанные с получением социальной помощи, определяет уполномоченные административные органы в сфере социальной помощи, устанавливает виды социальной помощи и основные принципы ее назначения на территории Грузии.

 

Статья 2. Сфера действия Закона

Настоящий Закон распространяется на постоянно проживающих в Грузии на законном основании лиц, нуждающихся в специальной заботе, на неимущие семьи, бездомных лиц, если этим же Законом не установлено иное.

 

Статья 3. Законодательство о социальной помощи

Законодательство о социальной помощи состоит из Конституции Грузии, международных договоров и соглашений Грузии, настоящего Закона, других законодательных и подзаконных нормативных актов Грузии.

 

Статья 4. Разъяснение терминов

Термины, использованные в настоящем Законе, имеют следующие значения:

а) бенефициарий – получатель социальной помощи;

б) приют – поставщик социальных услуг, обеспечивающий бездомных лиц ночлегом и питанием;

в) реинтеграция – возвращение лица, помещенного в специализированное учреждение, биологическую семью, к опекуну (попечителю) на проживание;

г) приемная семья – семья, которая на основании договора, заключенного с государством, обеспечивает проживание у себя и заботу о лицах, не являющихся членами данной семьи, нуждающихся в специальной заботе;

д) Министр – Министр труда, здравоохранения и социальной защиты Грузии;

е) уполномоченный представитель семьи – совершеннолетний, дееспособный член семьи или доверенное лицо семьи, обращающееся в компетентный орган с требованием о предоставлении социальной помощи и осуществляющее отношения с ним;

ж) Агентство – служба, входящая в систему Министерства труда, здравоохранения и социальной защиты Грузии;

з) Министерство – Министерство труда, здравоохранения и социальной защиты Грузии;

и) социальная помощь – любой доход в денежном или неденежном выражении, предназначенный для лиц, нуждающихся в специальной заботе, неимущих семей или бездомных лиц;

к) система социальной помощи – совокупность финансируемых, организуемых государством или(и) осуществляемых под его наблюдением мероприятий, направленных на улучшение социально-экономического положения лиц, нуждающихся в специальной заботе, неимущих семей или бездомных лиц;

л) социальное обслуживание – деятельность, цель которой – удовлетворение посредством неденежной социальной помощи специфических потребностей лиц, нуждающихся в специальной заботе, неимущих семей или бездомных лиц;

м) поставщик социальных услуг – административный орган, физическое или юридическое лицо, которое в порядке, определенном законодательством Грузии, обеспечивает оказание социальных услуг;

н) социальный работник –наделенное специальными полномочиями органа опеки и попечительства лицо; (18.12.2009 N2386)

о) лица, нуждающиеся в специальной заботе:

о.а) дети-сироты и дети, лишенные родительского попечения;

о.б) лица с ограниченными возможностями;

о.в) совершеннолетние лица с ограниченными способностями к самообслуживанию, лишенные попечительства семьи;

о.г) лица, утратившие кормильца;(24.04.2012 N6061)

о.д) беспризорные дети; (22.06.2016 N5447, ввести в действие на 30-й день после опубликования)

п) превенция – совокупность мероприятий, цель которых – защита преимущественного права лиц на воспитание в семейной среде во избежание признания их лишенными родительского попечения;

р) бездомные лица – лица без постоянного, определенного места жительства, зарегистрированные в органе местного самоуправления как бездомные;

с) неимущая семья – лица или круг лиц, постоянно проживающих на обособленной жилой площади, совместно занимающиеся внутрихозяйственной деятельностью, показатель социально-экономического положения которых ниже уровня, установленного правительством Грузии;

т) система оценки – система, при помощи которой оценивается социально-экономическое положение семьи и устанавливается уровень ее благосостояния;

у) передача на воспитание – совокупность мероприятий, осуществляемых в целях ухода за детьми-сиротами и детьми, лишенными родительского попечения, и их воспитания на основании договора, заключенного между государством и приемными родителями, проведением которых государство берет обязательство по защите и обеспечению законного права ребенка на воспитание в семейной среде;(16.07.2010 N3441)

ф) дети, взятые на воспитание – дети, отданные на воспитание и уход приемным родителям на основании договора, заключенного государством и приемными родителями;

х) внутрихозяйственная деятельность – деятельность на благо семьи, предусматривающая совместное использование места жительства, уход за ним и его содержание, добывание необходимых для семьи средств на существование, распределение этих средств и совместное распоряжение ими.

ц) лица со статусом лиц с ограниченными возможностями – лица, которым такой статус предоставлен в соответствии с Законом Грузии «О медико-социальной экспертизе»; (24.04.2012 N6061)

ч) лица, утратившие кормильца – дети до достижения возраста 18 лет, у которых скончались оба или один родитель. (24.04.2012 N6061)

ш) беспризорные дети – несовершеннолетние, живущие на улице или(и) работающие на улице, которые идентифицированы в качестве таковых социальным работником с соответствующими полномочиями, в соответствии с процедурами обращаемости (реферирования) по защите детей. (22.06.2016 N5447, ввести в действие на 30-й день после опубликования)

 

Статья 5. Основные принципы Закона

Основные принципы настоящего Закона:

а) признание социальной помощи в качестве государственной поддержки, основанной на оценке ее необходимости, но не в качестве гарантированного законом безусловного права;

б) целенаправленное перераспределение посредством системы социальной помощи надлежащих ресурсов на лиц, нуждающихся в специальной заботе, на неимущие семьи и на бездомных лиц;

в) содействие развитию альтернативных видов социальных услуг.

 

Глава II

Виды социальной помощи

 

Статья 6. Виды социальной помощи (24.04.2012 N6061)

Видами социальной помощи являются:

а) прожиточное пособие;

б) пособие по реинтеграции;

в) возмещение по взятию на воспитание;

г) возмещение по попечительству семьи над совершеннолетним;

д) неденежное социальное пособие;

е) социальный пакет.

 

Статья 7. Прожиточное пособие

1. Семья вправе требовать предоставления прожиточного пособия.

2. Прожиточное пособие – денежная социальная помощь, предназначенная для улучшения социально-экономического положения неимущих семей, идентифицированных по системе оценки.

3. Размер прожиточного пособия определяет правительство Грузии.

4. Порядок и условия назначения, приостановления, возобновления и прекращения выплаты прожиточного пособия, а также другие отношения, связанные с его предоставлением, регулируются приказом Министра.

 

Статья 8. (24.04.2012 N6061)

 

Статья 9. Пособие по реинтеграции

1. Семья вправе требовать предоставления пособия по реинтеграции.

2. Пособие по реинтеграции – денежная социальная помощь, предоставляемая биологической семье, опекуну (попечителю) лица, нуждающегося в специальной заботе, которые переводят данное лицо из специализированного учреждения для проживания в семейной среде и оказывают надлежащее попечительство.

3. Размер пособия по реинтеграции определяет правительство Грузии.

4. Порядок и условия назначения, приостановления, возобновления и прекращения выплаты пособия по реинтеграции, а также другие отношения, связанные с его предоставлением, регулируются приказом Министра.

 

Статья 10. Вознаграждение за взятие на воспитание (16.07.2010 N3441)

1. Вознаграждение за взятие на воспитание – это денежное социальное пособие, выплачиваемое приемным родителям для ухода за приемным ребенком и его воспитания.

2. Размер вознаграждения за взятие на воспитание определяет Правительство Грузии.

3. Порядок и условия назначения, приостановления, возобновления и прекращения вознаграждения за взятие на воспитание, а также другие отношения, связанные с его выплатой, регулируются приказом Министра.

 

Статья 11. Возмещение по попечительству семьи над совершеннолетними

1. Возмещение по попечительству семьи над совершеннолетними – социальная помощь, выплачиваемая лицу, которое переводит совершеннолетних из специализированного учреждения на проживание в семейной среде и оказывает им надлежащее попечительство.

2. Размер и периодичность выплаты возмещения по попечительству семьи над совершеннолетними определяет правительство Грузии.

3. Порядок и условия назначения, приостановления, возобновления и прекращения выплаты возмещения по попечительству над совершеннолетними, а также другие отношения, связанные с его предоставлением, регулируются приказом Министра.

 

Статья 12. Неденежная социальная помощь

1. Лицо, нуждающееся в специальной заботе, может быть получателем неденежной социальной помощи.

2. В целях превенции и реинтеграции не денежная социальная помощь может оказываться также детям или (и) их семьям, когда положение в семье служит обоснованной предпосылкой признания детей лишенными родительской опеки либо детям, лишенным родительской опеки для обеспечения их проживания в семейной среде. (18.12.2009 N2386)

3. Виды неденежных социальных услуг, а также критерии оценки положения в семье, по которым устанавливается показатель риска признания детей лишенными родительской опеки, определяются приказом Министра. (18.12.2009 N2386)

 

Статья 121. Социальный пакет (24.04.2012 N6061)

1. Социальный пакет − это ежемесячная денежная выплата или (и) совокупность денежных и неденежных выплат, объем, круг получателей, порядок и условия выплаты которых определяются постановлением Правительства Грузии.

2. Основаниями для назначения социального пакета в соответствии с настоящим Законом являются:

а) установление статуса лица с ограниченными возможностями;

б) смерть кормильца.

 

Глава III

Специализированное учреждение

 

Статья 13. Специализированное учреждение (16.07.2010 N3441)

Специализированное учреждение – это физическое или юридическое лицо, осуществляющее социальное обслуживание лиц, нуждающихся в специальной заботе в течение суток или (и) определенного периода суток, кроме общеобразовательных учреждений с пансионными услугами.

 

Статья 14. Помещение лиц в специализированное учреждение

1. Решение о помещении лиц в специализированное учреждение при условии полного государственного довольствия или совместного финансирования, а также о помещении несовершеннолетних в круглосуточные специализированные учреждения принимает компетентный орган.

2. Компетентным органом может быть орган местного самоуправления, обеспечивающий в пределах своей компетенции финансирование (совместное финансирование) содержания лиц в специализированных учреждениях или орган опеки и попечительства. (18.12.2009 N2386)

3. Обращение о помещении лиц в специализированное учреждение, если законодательством Грузии не установлено иное, осуществляется на основании письменного заявления заинтересованной стороны, определенной пунктом 4 настоящей статьи.

4. Заинтересованной стороной могут быть:

а) лица, помещаемые по их желанию в специализированное учреждение;

б) член семьи или уполномоченный представитель семьи лица, помещаемого в специализированное учреждение;

в) орган местного самоуправления, если лица, помещаемые в специализированное учреждение, одиноки и не могут самостоятельно подавать заявление;

г) суд;

д) орган опеки и попечительства.

5. Отношения, возникающие в связи с помещением найденных детей в специализированное учреждение, регулируются приказом министра.

6. Порядок и условия помещения лиц в специализированные учреждения, их выхода, полномочия компетентных органов определяются приказом Министра.

 

Статья 15. Финансирование и совместное финансирование специализированных учреждений

1. Источниками финансирования специализированных учреждений могут быть государственный бюджет, бюджеты Абхазской и Аджарской автономных республик, бюджеты местных самоуправляющихся единиц или (и) другие источники, предусмотренные законодательством Грузии.

2.(18.12.2009 N2386)

3. (18.12.2009 N2386)

4. Порядок и условия финансирования (совместного финансирования) помещения лиц в специализированное учреждение определяются постановлением правительства Грузии.

 

Глава IV

Компетенции, права и обязанности субъектов, осуществляющих деятельность в сфере социальной помощи

 

Статья 16. Компетенции, права и обязанности Министерства

Министерство:

а) регулирует и координирует функционирование системы социальной помощи;

б) осуществляет мониторинг эффективности социальной помощи;

в) разрабатывает методологию оценки социально-экономического положения семьи, которая утверждается постановлением правительства Грузии;

г) утверждает стандарты попечительства над детьми;

д) в случае необходимости создает юридические лица публичного права – специализированные учреждения, утверждает положения (уставы) о них и назначает лиц, уполномоченных на представительство;

е) собирает и анализирует информацию о социальной помощи, оказываемой органами местного самоуправления;

ж) осуществляет другие полномочия, определенные законодательством Грузии.

 

Статья 17. Компетенции, права и обязанности Агентства

Агентство в пределах компетенции, предоставленной настоящим Законом и Положением:

а) является центральным и местным органом опеки и попечительства на всей территории Грузии, кроме случаев, предусмотренных настоящим Законом;

б) для целей взятия детей на воспитание за рубежом является центральным органом опеки и попечительства на территории Грузии;

в) ведет единую базу данных о социально незащищенных семьях,

проживающих в стране и в целях мониторинга эффективности защиты социальных прав и свобод человека и социальной помощи обеспечивает публичность информации о семьях, получающих прожиточное пособие;(18.12.2009 N2386)

г) ведет единый реестр зарегистрированных в органах местного самоуправления бездомных лиц;

д) обеспечивает администрирование денежной социальной помощи;

д1) правомочно использовать при переписке и осуществлении своей деятельности программное обеспечение и автоматизированные средства управления; электронную систему документооборота и электронную подпись. Электронный документ и его распечатка имеют ту же юридическую силу, что и материальный документ. При этом любое сообщение или другой документ считается врученным по его получении адресатом; (24.04.2012 N6061)

е)(26.12.2008 N884)

ж) осуществляет другие полномочия, определенные законодательством Грузии.

 

Статья 18. Компетенции, права и обязанности органов местного самоуправления

1.Органы местного самоуправления:

а) в порядке, установленном законодательством Грузии, участвуют в системе оценки;

б) обеспечивают бездомных лиц приютом;

в) осуществляют регистрацию лиц, находящихся в приюте;

г) обеспечивают доступ Агентства к информации о зарегистрированных бездомных лицах.

2. В случае осуществления местных социальных программ органы местного самоуправления обеспечивают доступ Министерства и Агентства к данным о прибыли для бенефициариев, определенных настоящим Законом, и сопоставление данной информации в порядке, форме и по периодичности, установленных Министром, с единой базой данных о проживающих в стране социально незащищенных семьях, которая ведется Агентством.

 

Статья 19. Компетентные органы в сфере социальной помощи на территориях Абхазской и Аджарской автономных республик

1. Соответствующие органы Абхазской и Аджарской автономных республик в сфере социальной помощи осуществляют следующую деятельность:

а) сбор, анализ и обеспечение доступности для Министерства информации о помощи, оказываемой государственными органами Абхазской и Аджарской автономных республик семьям, проживающим на территориях автономных республик;

б) ведение реестра бездомных лиц и обеспечение доступа Министерства к соответствующей информации.

2. Передача соответствующим органам Абхазской и Аджарской автономных республик функций органа опеки и попечительства допускается постановлением правительства Грузии.

 

Статья 20. (18.12.2009 N2386)

 

Статья 21. Обязанности бенефициариев

1. Предусмотренные настоящим Законом лица (семьи), претендующие на социальную помощь, и бенефициарий, обязаны соблюдать права и обязанности, определенные соответствующим законодательством.

2. При получении пособия по реинтеграции обязанности биологической семьи определяются договором, заключенным государством и биологической семьей, на основании которого данная семья берет обязательство защищать права ребенка и заботиться о нем надлежащим образом.

3. В случае нарушения условий договора при получении пособия по реинтеграции биологическая семья в течение периода, определенного законодательством Грузии, утрачивает право на получение определенной настоящим Законом денежной социальной помощи, а вопрос, касающийся реинтегрированного ребенка, решается с преимущественным соблюдением интересов ребенка.

 

Глава V

Обжалование решения об оказании социальной помощи

 

Статья 22. Общие принципы обжалования

1. Лица вправе обращаться в суд за защитой своих прав и свобод.

2. (решен. Конст. Суда N1/2/434 27.08.2009 )

 

Статья 23. (18.12.2009 N2386)

 

Глава VI

Финансирование социальной помощи

 

Статья 24. Источники финансирования социальной помощи

1. Источниками финансирования социальной помощи являются:

а) государственный бюджет Грузии;

б) бюджеты Абхазской и Аджарской автономных республик;

в) бюджеты местных самоуправляющихся единиц;

г) сумма, уплаченная бенефициарием или его представителем;

д) пожертвования;

е) другие источники, разрешенные законодательством Грузии.

2. Основным источником финансирования денежной социальной помощи является государственный бюджет Грузии.

3. Соответствующие органы Абхазской и Аджарской автономных республик и соответствующие органы местного самоуправления правомочны в соответствии с определенными настоящим Законом видами социальной помощи дополнительно финансировать на территории их действия социальную помощь, определенную настоящим Законом.

 

Глава VII

Переходные положения

 

Статья 25. (18.12.2009 N2386)

 

Статья 26. Мероприятия, осуществляемые в связи с введением настоящего Закона в действие

1. В связи с введением в действие настоящего Закона признать утратившими силу льготы по бытовым и коммунальным услугам, предусмотренным подпунктом «в» пункта первого статьи 14, подпунктом «в» статьи 15, подпунктом «в» пункта 2 статьи 16 и подпунктом «б» статьи 17 Закона Грузии «О ветеранах войны и Военных Сил».

2.(24.04.2012 N6061)

3. Министерству совместно с Министерством образования и науки Грузии в 3-месячный срок со дня введения в действие настоящего Закона обеспечить утверждение стандартов попечительства над детьми.

4. (26.12.2008 N884)

5. До 1 января 2009 года, согласно Закону Грузии «Об общем образовании» учрежденные в качестве юридических лиц публичного права воспитательные и внешкольные воспитательные учреждения для детей-сирот и детей, лишенных родительского попечения, или(и) детей с ограниченными способностями считать юридическими лицами публичного права, учрежденными в соответствии с настоящим Законом, и Министру труда, здравоохранения и социальной защиты Грузии обеспечить утверждение положений (уставов) об этих учреждениях, осуществление государственного контроля и назначение правомочных на представительство лиц. (26.12.2008 N884)

6. (16.07.2010 N3441)

7. (16.07.2010 N3441)

8. (16.07.2010 N3441)

9. Для урегулирования организационных, технических и правовых вопросов, возникших в связи с передачей Министерству труда, здравоохранения и социальной защиты Грузии функций опеки и попечительства, Правительство Грузии правомочно издать соответствующий правовой акт. (26.12.2008 N884)

10. Если Министерством осуществлена реорганизация учреждений, созданных в соответствии с пунктом 5 настоящей статьи, учреждение (учреждения), созданное в результате реорганизации, считать лицензированным для целей Закона Грузии «О лицензировании деятельности образовательных и воспитательных учреждений.» (16.07.2010 N3441)

11. По приказу Министра возможно учреждение/реорганизация/ ликвидация подлежащих государственному контролю Министерства, находящихся в его системе специализированных учреждений в форме юридических лиц публичного права (независимо от времени учреждения указанных юридических лиц публичного права и учредительного акта), утверждение положений о них и назначение/освобождение лиц, уполномоченных на их представительство. (18.12.2009 N2386)

12. (искл.на 30-й день после опубликования, 22.06.2016 N5447)

 

Статья 261. Легализация излишне выплаченного прожиточного Пособия (22.12.2016 N197)

1. Прожиточное пособие, излишне выплаченное до 1 декабря 2016 года, считается легализованным и возврату не подлежит.

2. Прекратить административные, судебные и исполнительные производства по делам о возврате прожиточного пособия, легализованного в соответствии с пунктом первым настоящей статьи.

3. Суммы прожиточного пособия, удержанные до 1 декабря 2016 года, а также суммы, уплаченные лицом, имеющим соответствующую задолженность ввиду излишне выплаченного прожиточного пособия в любой другой форме, возврату в Государственный бюджет Грузии не подлежат.

 

Глава VIII

Заключительные положения

 

Статья 27. Введение Закона в действие

1. Настоящий Закон, кроме статей 6, 9, 10, 12, 14, 15, подпункта «д» статьи 16, статей 17, 19 и пунктов 2 и 3 статьи 21, ввести в действие с 1 января 2007 года.

2. Статьи 6, 9, 10, 12, 14, 15, подпункт «д» статьи 16, статьи 17, 19 и пункты 2 и 3 статьи 21 ввести в действие с 1 сентября 2008 года.

 

 

Президент Грузии                                                                                                                                  Михаил Саакашвили

Тбилиси

29 декабря 2006 года

№ 4289-вс