On Internally Displaced Persons from the Occupied Territories of Georgia

Consolidated versions (30/04/2014 - 13/06/2018)

 

საქართველოს კანონი

 

 

საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ

თავი I

ზოგადი დებულებები

 

მუხლი 1. ზოგადი დებულებანი

საქართველოს სახელმწიფო ორგანოები, იძულებითი გადაადგილებით გამოწვეული სპეციფიკური საჭიროებების გათვალისწინებით, იძულებით გადაადგილებული პირის – დევნილის (შემდგომ – დევნილი) პრობლემების გადაჭრისას მოქმედებენ საქართველოს კონსტიტუციის, საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტების, ადამიანის საყოველთაოდ აღიარებული უფლებებისა და საერთაშორისო სამართლით გათვალისწინებული ნორმების შესაბამისად.  

 

მუხლი 2. კანონის რეგულირების სფერო 

ეს კანონი განსაზღვრავს დევნილის სამართლებრივ სტატუსს, პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭების, შეწყვეტის, ჩამორთმევისა და აღდგენის საფუძვლებსა და წესს, დევნილის სამართლებრივ, ეკონომიკურ და სოციალურ გარანტიებს, მის უფლებებსა და მოვალეობებს.

 

მუხლი 3. კანონის მიზანი

ამ კანონის მიზანია ისეთი სამართლებრივი მექანიზმების შექმნა, რომლებიც:

ა) უზრუნველყოფს დევნილის უფლებების დაცვას დევნილობის პერიოდში;

ბ) ხელს უწყობს დევნილის ინტეგრაციას მისი რეგისტრაციის ადგილზე;

გ) ხელს უწყობს დევნილის პრობლემების გადაჭრას.

 

მუხლი 4. ტერმინთა განმარტება

ამ კანონის მიზნებისათვის მასში გამოყენებულ ტერმინებს აქვს შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) დევნილის სტატუსის მაძიებელი – პირი, რომელმაც დევნილის სტატუსის მინიჭების შესახებ განცხადებით მიმართა საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა სამინისტროს (შემდგომ – სამინისტრო);

ბ) დევნილის მოწმობა – სამინისტროს ან მის სისტემაში შემავალი ტერიტორიული ორგანოს (შემდგომ – ტერიტორიული ორგანო) მიერ დევნილზე გაცემული დოკუმენტი, რომელიც ადასტურებს პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭებას. თუ დევნილის რეგისტრაციის ადგილი და ფაქტობრივი საცხოვრებელი ადგილი ერთმანეთს ემთხვევა, დევნილის მოწმობა ასევე არის საცხოვრებელი ფართობის მართლზომიერი მფლობელობის დამადასტურებელი დოკუმენტი, გარდა დევნილის გრძელვადიანი საცხოვრებლით უზრუნველყოფის შემთხვევისა;

გ) დევნილის მუდმივი საცხოვრებელი ადგილი – დევნილის, მისი დევნილი მშობლის (მშობლების) ან პირდაპირი აღმავალი შტოს ბიოლოგიური ნათესავის მიერ საცხოვრებლად არჩეული ადგილი, საიდანაც იგი, მისი ერთ-ერთი ან ორივე მშობელი ან პირდაპირი აღმავალი შტოს ბიოლოგიური ნათესავი იძულებული გახდა გადაადგილებულიყო და სადაც მას არ შეუძლია დაბრუნება ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის გამო;

დ) დევნილის რეგისტრაციის ადგილი – სამინისტროში არსებულ დევნილთა მონაცემთა ბაზაში აღნიშნული დევნილის საცხოვრებელი ადგილი, სადაც იგი დევნილობის პერიოდში დარეგისტრირდა, მიუხედავად ამ ადგილის საკუთრების ფორმისა;

ე) დევნილის ფაქტობრივი საცხოვრებელი ადგილი – დევნილის მიერ დევნილობის პერიოდში არჩეული საცხოვრებელი ადგილი, სადაც იგი რეგისტრაციის გარეშე ფაქტობრივად ცხოვრობს;

ვ) დევნილის შემწეობა − დევნილის სტატუსიდან გამომდინარე, დევნილისათვის საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი ყოველთვიური გასაცემელი;

ზ) სოციალური დახმარება – საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი ნებისმიერი სახის მატერიალური თუ არამატერიალური ქონებრივი სიკეთე, რომელიც მიმართულია სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზაში რეგისტრირებული დევნილის/დევნილი ოჯახის სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობის გაუმჯობესებისაკენ;

თ) დევნილთა რეგისტრაცია – სამინისტროს მიერ წინასწარ გამოცხადებულ ვადაში დევნილთა აღრიცხვა-რეგისტრაცია და, საჭიროების შემთხვევაში, დევნილის მოწმობის გაცემა;

ი) დევნილთა ანკეტირება – სამინისტროს მიერ დევნილთა პერსონალური (საიდენტიფიკაციო) მონაცემების აღრიცხვის პროცედურა;

კ) მონაცემთა ბაზა – დევნილების მონაცემთა ბაზა, რომლის ადმინისტრირებასაც ახორციელებს სამინისტრო ამ კანონის შესაბამისად;

ლ) დევნილი ოჯახი –  განცალკევებულ საცხოვრებელ ფართობზე მუდმივად  მცხოვრებ, ნათესაური ან არანათესაური კავშირის მქონე პირთა წრე, რომლებსაც აქვთ დევნილის სტატუსი (ოჯახის წევრი შეიძლება იყოს არადევნილი პირიც) და რომლებიც ერთობლივად ეწევიან შინასამეურნეო საქმიანობას (ოჯახი შეიძლება იყოს ერთსულიანი);

მ) შინასამეურნეო საქმიანობა (საერთო საოჯახო მეურნეობა) – ოჯახის კეთილდღეობის უზრუნველყოფისაკენ მიმართული საქმიანობა, რომელიც ითვალისწინებს საცხოვრებელი ადგილის ერთობლივ გამოყენებას, მოვლა-პატრონობას, ოჯახისათვის საჭირო საარსებო საშუალებათა მოპოვებას და ამ საშუალებების (შემოსავლები და ხარჯები) ოჯახის საკეთილდღეოდ განკარგვა-განაწილებას;

ნ) სათანადო საცხოვრებელი – დევნილისათვის საკუთრებაში ან მართლზომიერ მფლობელობაში გადაცემული საცხოვრებელი, სადაც უზრუნველყოფილია ღირსეული ცხოვრებისათვის აუცილებელი პირობები, მათ შორის, უსაფრთხოებისა და სანიტარიული თვალსაზრისით დამაკმაყოფილებელი პირობები და ინფრასტრუქტურის ხელმისაწვდომობა;

ო) დევნილის გრძელვადიანი საცხოვრებლით უზრუნველყოფა (შემდგომ – გრძელვადიანი საცხოვრებლით უზრუნველყოფა) – დევნილის სტატუსიდან გამომდინარე, დევნილი ოჯახის განსახლების მიზნით მისთვის სახელმწიფო ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების, საერთაშორისო, დონორი ან ადგილობრივი ორგანიზაციების, ფიზიკური ან კერძო სამართლის იურიდიული პირების მიერ საცხოვრებელი ფართობის საკუთრებაში გადაცემა ან სანაცვლოდ მისი სათანადო ფულადი ან სხვა სახის დახმარებით უზრუნველყოფა;

პ) მართლზომიერ მფლობელობაში გადაცემული საცხოვრებელი ფართობი – საცხოვრებელი ფართობი, სადაც დევნილი/დევნილი ოჯახი მესაკუთრის თანხმობის საფუძველზე, მონაცემთა ბაზის მიხედვით რეგისტრირებულია ან რეგისტრაციის გარეშე ფაქტობრივად ცხოვრობს;

ჟ) ოკუპირებული ტერიტორიები − „ოკუპირებული ტერიტორიების შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრული ტერიტორიები.

 

მუხლი 5. მოსახლეობის დაცვა იძულებითი გადაადგილებისაგან

1. საქართველოში მცხოვრები ყველა ადამიანი დაცული უნდა იყოს მუდმივი საცხოვრებელი ადგილიდან იძულებითი გადაადგილებისაგან.

2. სახელმწიფო ვალდებულია:

ა) მიიღოს ყველა შესაბამისი ზომა ისეთი ვითარების თავიდან ასაცილებლად, რომელმაც შეიძლება გამოიწვიოს პირთა იძულებითი გადაადგილება;

ბ) უზრუნველყოს იძულებითი გადაადგილებისას დაზარალებულთა სიცოცხლის, ღირსების, უსაფრთხოებისა და თავისუფლების უფლების დაცვა, იმ შემთხვევაშიც კი, როდესაც იძულებითი გადაადგილება განპირობებულია გარდაუვალი აუცილებლობით;

გ) მინიმუმამდე შეამციროს გარდაუვალი აუცილებლობით განპირობებული იძულებითი გადაადგილება და ამით გამოწვეული ზიანი;

დ) უზრუნველყოს, რომ იძულებითი გადაადგილება არ გაგრძელდეს იმაზე მეტ ხანს, ვიდრე ამას მოცემული ვითარება მოითხოვს.

 

თავი II

დევნილის ცნება. დევნილთა დისკრიმინაციის დაუშვებლობა

 

მუხლი 6. დევნილის ცნება

1. იძულებით გადაადგილებულ პირად – დევნილად ითვლება საქართველოს მოქალაქე ან საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი, რომელიც იძულებული გახდა დაეტოვებინა მუდმივი საცხოვრებელი ადგილი იმ მიზეზით, რომ უცხო ქვეყნის მიერ ტერიტორიის ოკუპაციის, აგრესიის, შეიარაღებული კონფლიქტის, საყოველთაო ძალადობის ან/და ადამიანის უფლებების მასობრივი დარღვევის გამო საფრთხე შეექმნა მის ან მისი ოჯახის წევრის სიცოცხლეს, ჯანმრთელობას ან თავისუფლებას ან/და ზემოაღნიშნული მიზეზის გათვალისწინებით შეუძლებელია მისი მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნება.

2. საქართველოს მოქალაქე ან საქართველოში სტატუსის მქონე  მოქალაქეობის არმქონე არასრულწლოვანი პირი უფლებამოსილია მიიღოს დევნილის სტატუსი, თუ ერთ-ერთ ან ორივე მშობელს მინიჭებული აქვს ან/და ჰქონდა დევნილის სტატუსი, მხოლოდ მშობლის (მშობლების) ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის თანხმობის საფუძველზე.

3. ამ მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისად არასრულწლოვანი პირისათვის დევნილის სტატუსის არმინიჭების შემთხვევაში მას დევნილის სტატუსი მიენიჭება სრულწლოვანების მიღწევისას პირადი განცხადების საფუძველზე.

 

მუხლი 7. დევნილთა დისკრიმინაციის დაუშვებლობა

დაუშვებელია დევნილთა ნებისმიერი სახის დისკრიმინაცია მათ მიერ საკუთარი უფლებებისა და თავისუფლებების განხორციელებისას, იმ მიზეზით, რომ ისინი არიან იძულებით გადაადგილებული პირები, ასევე რასის, კანის ფერის, ენის, სქესის, რელიგიის, პოლიტიკური და სხვა შეხედულებების, ეროვნული, ეთნიკური და სოციალური კუთვნილების, წარმოშობის, ქონებრივი და წოდებრივი მდგომარეობის, საცხოვრებელი ადგილის გამო.

 

თავი III

პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭების, შეწყვეტის,

ჩამორთმევისა და აღდგენის წესი

 

მუხლი 8. პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭების წესი

1. პირი, რომელიც ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის გამო დატოვებს მუდმივ საცხოვრებელ ადგილს, დევნილის სტატუსის მინიჭების შესახებ განცხადებით მიმართავს სამინისტროს ან მის ტერიტორიულ ორგანოს.

2. დევნილის სტატუსის მაძიებლისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭების ან დევნილის სტატუსის მინიჭებაზე უარის თქმის თაობაზე გადაწყვეტილებას იღებს სამინისტრო განცხადების მიღებიდან ერთი თვის  ვადაში.

3. პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭებისთანავე ივსება ანკეტა და გაიცემა დევნილის მოწმობა. დევნილის მოწმობისა და ანკეტის ფორმებს ადგენს სამინისტრო.

4. დევნილის მოწმობა ძალაშია პირადობის დამადასტურებელ საბუთთან ერთად.

5. სამინისტროს უარი პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭებაზე შეიძლება გასაჩივრდეს სასამართლოში უარის მიღებიდან ერთი თვის ვადაში, საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად.

6. ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის გამო მოსახლეობის მასობრივი და ექსტრემალური გადაადგილებისას დევნილის სტატუსის მინიჭება ხდება დაუყოვნებლივ (Prima Facie), საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა მინისტრის (შემდგომ მინისტრი) ნორმატიული ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით დადგენილი წესის შესაბამისად.

7. პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭებისა და დევნილთა რეგისტრაციის პროცედურები განისაზღვრება ამ კანონის შესაბამისად სამინისტროს მიერ დადგენილი წესით.

 

მუხლი 9. დევნილის საქართველოს ტერიტორიის ფარგლების გარეთ აღრიცხვა

1. თუ პირმა ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის გამო იძულებით დატოვა მუდმივი საცხოვრებელი ადგილი და  გავიდა საქართველოს ტერიტორიის ფარგლების გარეთ, იგი ვალდებულია საკონსულო აღრიცხვაზე დადგომის მოთხოვნით მიმართოს საქართველოს დიპლომატიურ წარმომადგენლობას/საკონსულო დაწესებულებას ან საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს − სახელმწიფო სერვისების განვითარების სააგენტოს გასვლიდან არაუგვიანეს ორი წლისა.

2. საქართველოს საგარეო საქმეთა სამინისტრო საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედი საჯარო სამართლის იურიდიული პირის − სახელმწიფო სერვისების განვითარების სააგენტოს დახმარებით ყოველი თვის ბოლოს აწვდის სამინისტროს იმ პირთა შესახებ მონაცემებს, რომლებიც საკონსულო აღრიცხვაზე დგანან.

 

მუხლი 10. პირისათვის დევნილის სტატუსის შეწყვეტის, ჩამორთმევისა და აღდგენის საფუძვლები

1. პირს დევნილის სტატუსი შეუწყდება, თუ:

ა) მას პირადი განცხადების საფუძველზე მოეხსნა დევნილის სტატუსი;

ბ) მის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე აღმოიფხვრა ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზი;

 გ) მას საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად შეუწყდა საქართველოს მოქალაქეობა;

დ) მან, როგორც საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირმა, მიიღო სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა;

ე) სასამართლომ იგი აღიარა უგზო-უკვლოდ დაკარგულად ან გამოაცხადა გარდაცვლილად;

ვ) ამ კანონის საფუძველზე სამინისტროს მიერ წინასწარ გამოცხადებულ ვადაში მან არ გაიარა დევნილთა რეგისტრაცია;

ზ) იგი გარდაიცვალა.

2. პირს დევნილის სტატუსი აღუდგება, თუ:

ა) სასამართლომ გააუქმა ამ მუხლის პირველი პუნქტის „ე“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული გადაწყვეტილება;

ბ) მას დევნილის სტატუსი შეწყვეტილი ჰქონდა ამ მუხლის პირველი პუნქტის „გ“ ქვეპუნქტის საფუძველზე და „საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ“ საქართველოს ორგანული კანონის შესაბამისად მიენიჭა საქართველოს მოქალაქეობა;

გ) მას დევნილის სტატუსი შეწყვეტილი ჰქონდა ამ მუხლის პირველი პუნქტის „ა“ ქვეპუნქტის საფუძველზე და პირადი განცხადებით კვლავ მოითხოვა დევნილის სტატუსის მინიჭება;

დ) მას დევნილის სტატუსი შეწყვეტილი ჰქონდა ამ მუხლის პირველი პუნქტის „ვ“ ქვეპუნქტის საფუძველზე და პირადი განცხადებით მოითხოვა დევნილის სტატუსის აღდგენა.

3. პირს დევნილის სტატუსი ჩამოერთმევა, თუ მან ეს სტატუსი ყალბი საბუთებისა და ინფორმაციის წარდგენის საფუძველზე მიიღო.

4. პირისათვის დევნილის სტატუსის შეწყვეტის, ჩამორთმევისა და აღდგენის საკითხებს წყვეტს სამინისტრო.

5. პირისათვის დევნილის სტატუსის შეწყვეტის, ჩამორთმევისა და აღდგენის თაობაზე დავებს წყვეტს სასამართლო.

საქართველოს 2014  წლის 30  აპრილის კანონი №2322 - ვებგვერდი, 13.05.2014წ.

 

მუხლი 11. დევნილის შემწეობის შეჩერების, შეწყვეტისა და აღდგენის საფუძვლები

1. დევნილის შემწეობა შეჩერდება ამ პუნქტით გათვალისწინებული საფუძვლის წარმოშობიდან მომდევნო თვის პირველ რიცხვში, თუ:

ა) დასადგენია პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭებისთვის წარდგენილი საბუთების სისწორე;

ბ) არ არის წარდგენილი დევნილის პირადი ნომერი;

გ) ვერ ხერხდება არასრულწლოვანი დევნილის კანონიერი წარმომადგენლის დადგენა.

2. დევნილის შემწეობა შეწყდება ამ პუნქტით გათვალისწინებული საფუძვლის წარმოშობიდან მომდევნო თვის პირველ რიცხვში, თუ:

ა) პირს შეუწყდა დევნილის სტატუსი;

ბ) დევნილმა შემწეობის მიღებაზე პირადი განცხადებით თქვა უარი;

გ) დევნილი ორ თვეზე მეტი ხნით გავიდა საქართველოს ტერიტორიის ფარგლების გარეთ, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც გასვლა დაკავშირებულია სამსახურებრივ მივლინებასთან, სწავლასთან ან სამედიცინო დაწესებულებაში მკურნალობასთან (რაც დასტურდება შესაბამისი დოკუმენტაციით) და ეს დევნილმა წინასწარ აცნობა სამინისტროს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით;

დ) დევნილმა პირადი განცხადებით განაცხადა თანხმობა სიღატაკის ზღვარს მიღმა მყოფი ოჯახებისათვის განკუთვნილი სოციალური დახმარების მიღებაზე;

ე) დევნილის დასაბეგრი შემოსავალი თვეში შეადგენს 1250 ლარს ან მეტს, რაც დასტურდება საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული უფლებამოსილი ორგანოს შესაბამისი მონაცემებით.

3. დევნილის შემწეობა აღდგება ამ მუხლის პირველი და მე-2 პუნქტებით გათვალისწინებული შესაბამისი გარემოების აღმოფხვრის შემთხვევაში, მის მიერ პირადი განცხადებისა და საჭირო დოკუმენტაციის წარდგენის საფუძველზე, ასევე საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრულ სხვა შემთხვევებში.

4. დევნილის შემწეობის გაცემა განახლდება ამ მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებული გარემოების დადგომის შემდეგ. ამასთანავე:

ა) ამავე მუხლის პირველი პუნქტით განსაზღვრულ შემთხვევებში დევნილის შემწეობის გაცემა განახლდება მომდევნო თვის პირველი რიცხვიდან და მიუღებელი თანხა ანაზღაურდება, მაგრამ დევნილის შემწეობის შეჩერების დღიდან არაუმეტეს ერთი წლისა;

ბ) ამავე მუხლის მე-2 პუნქტით განსაზღვრულ შემთხვევებში დევნილის შემწეობა არ ანაზღაურდება დევნილის შემწეობის შეწყვეტის მთელი პერიოდის განმავლობაში, გარდა საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.

5. დევნილის შემწეობის გაცემას უზრუნველყოფს კომპეტენტური ორგანო სამინისტროს მიერ მიწოდებული ინფორმაციის საფუძველზე.

 

თავი IV

დევნილის უფლებების დაცვა იძულებითი გადაადგილებისას

 

მუხლი 12. დევნილის უფლებები და მოვალეობები

1. დევნილს უფლება აქვს:

ა) მიიღოს დევნილის შემწეობა 45 ლარის ოდენობით;

ბ) მიიღოს სოციალური და სხვა სახის დახმარებები საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესითა და პირობებით;

გ) ისარგებლოს სათანადო საცხოვრებლით საქართველოს ფარგლებში, მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებამდე, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი გრძელვადიანი საცხოვრებლით არის უზრუნველყოფილი.

2. დევნილი ვალდებულია:

ა) საცხოვრებელი ადგილის შეცვლის დღიდან ერთი თვის განმავლობაში აცნობოს სამინისტროს საცხოვრებელი ადგილის შეცვლის შესახებ;

ბ) გაიაროს დევნილთა რეგისტრაცია სამინისტროს მიერ წინასწარ გამოცხადებულ ვადაში;

გ) ორ თვეზე მეტი ხნით საქართველოს ტერიტორიის ფარგლების გარეთ გასვლის შემთხვევაში წინასწარ აცნობოს სამინისტროს ამის შესახებ.

        

მუხლი 13. ოჯახის ერთიანობის პატივისცემისა და სათანადო საცხოვრებლით უზრუნველყოფის უფლებები

1. ყველა დევნილს აქვს ოჯახის ერთიანობის პატივისცემის უფლება. დაუშვებელია ოჯახის ხელოვნურად დაყოფა ან ოჯახების გაერთიანება მისი (მათი) წევრების ნების საწინააღმდეგოდ.

2. იძულებითი გადაადგილებისას უსახლკაროდ დარჩენილ დევნილს სამინისტრო სხვა შესაბამის სახელმწიფო უწყებებთან ერთად  უზრუნველყოფს სათანადო საცხოვრებლით. სათანადო საცხოვრებლით უზრუნველყოფისას სამინისტრო არეგისტრირებს დევნილს განსახლების ადგილზე.

3. სამინისტრო საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად უზრუნველყოფს დევნილისათვის ამ კანონით განსაზღვრული უფლებების განხორციელებას, იღებს ზომებს მისი უსაფრთხო და ღირსეული ცხოვრებისათვის აუცილებელი სოციალურ-ეკონომიკური პირობების შესაქმნელად.

4. თუ დევნილი ოჯახი უზრუნველყოფილია გრძელვადიანი საცხოვრებლით, სახელმწიფოს ეხსნება დევნილის ან მისი ოჯახის წევრთა პირდაპირი დამავალი შტოს შთამომავლების საცხოვრებელი ფართობით დაკმაყოფილების ვალდებულება, მათი დევნილის სტატუსიდან გამომდინარე.

 

მუხლი 14. დევნილის საცხოვრებელ ფართობთან დაკავშირებული უფლებების დაცვა

1. საცხოვრებელ ფართობთან/საბინაო საკითხებთან დაკავშირებული დავები წყდება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

2. ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის აღმოფხვრამდე ან დევნილის გრძელვადიანი საცხოვრებლით უზრუნველყოფამდე დევნილს არ ასახლებენ მის მართლზომიერ მფლობელობაში არსებული საცხოვრებელი ფართობიდან, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც:

ა) დევნილთან ფორმდება წერილობითი შეთანხმება მის მიერ დაკავებული ფართობის სანაცვლოდ მისი სათანადო ფულადი ან სხვა სახის დახმარებით უზრუნველყოფის თაობაზე; 

ბ) დევნილს გამოეყოფა შესაბამისი საცხოვრებელი ფართობი, რომლითაც არ გაუარესდება მისი საყოფაცხოვრებო პირობები;

გ) ხდება სტიქიური ან სხვა მოვლენა, რომელიც ითვალისწინებს კომპენსაციას და რეგულირდება საერთო წესით.

3. დევნილის/დევნილი ოჯახის მართლზომიერ მფლობელობაში არსებული საცხოვრებელი ფართობი, ამ კანონის მე-4 მუხლის „პ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებულის გარდა, არის ის საცხოვრებელი ფართობი, სადაც ამ კანონის ამოქმედებამდე დევნილი განასახლა სახელმწიფომ, რომელიც მონაცემთა ბაზაში აღრიცხული იყო, როგორც  დევნილთა კომპაქტურად (ორგანიზებულად) განსახლების ობიექტი, რომელშიც სამინისტრო ყოველწლიური სახელმწიფო ბიუჯეტის შესაბამისად  ანაზღაურებდა ადმინისტრაციის, საყოფაცხოვრებო და კომუნალური (მათ შორის, მოხმარებული ელექტროენერგიის) მომსახურების ხარჯებს და რომელიც სახელმწიფო ან კერძო საკუთრება იყო. 

4. ამ მუხლის მე-3 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში მესაკუთრე უფლებამოსილია მიმართოს სამინისტროს და შესაბამის ორგანოს მის საკუთრებაში არსებულ უძრავ ქონებაში რეგისტრირებული ან/და ფაქტობრივად მცხოვრები დევნილის გამოსახლების თაობაზე.

5. თუ მესაკუთრე ისარგებლებს ამ მუხლის მე-4 პუნქტით განსაზღვრული უფლებით, იგი ვალდებულია გაითვალისწინოს ამავე მუხლის მე-2 პუნქტის მოთხოვნები.

6. ამ მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში დევნილის ქვეყნის სხვა ნაწილში განსახლებისას მისი ღირსების, თავისუფლებისა და უსაფრთხოების დასაცავად სამინისტრომ უნდა უზრუნველყოს, რომ:

ა) დევნილი/დევნილი ოჯახი სრულად იყოს ინფორმირებული გადაადგილებისა და განსახლების მიზეზებსა და პროცედურებზე, ასევე ჰქონდეს ინფორმაცია შესაბამისი შეთავაზებების შესახებ, რათა მიეცეს თავისუფალი და ნებაყოფლობითი არჩევანის საშუალება;

ბ) ყოველი დევნილი უზრუნველყოფილი იყოს სათანადო საცხოვრებლით;

გ) დევნილის განსახლება განხორციელდეს უსაფრთხოების, ჯანმრთელობისა და სანიტარიული თვალსაზრისით დამაკმაყოფილებელ პირობებში და დაცული იყოს დევნილის ოჯახის ერთიანობის პატივისცემის უფლება.

7. ამ მუხლის მე-2 და მე-6 პუნქტების მოთხოვნები არ ვრცელდება იმ დევნილზე/დევნილ ოჯახზე, რომელიც არ იქნა განსახლებული სახელმწიფოს მიერ და რომელმაც საკუთარი ძალებითა თუ საშუალებებით იპოვა საცხოვრებელი (რეგისტრირებულია ან/და ცხოვრობს ნაქირავებ, ნათხოვარ ან საკუთარ სახლში ან მასპინძელ ოჯახთან ერთად და სხვა), რომელშიც სამინისტრო სახელმწიფო ბიუჯეტის შესაბამისად ყოველწლიურად არ ანაზღაურებდა ადმინისტრაციის, საყოფაცხოვრებო და კომუნალური (მათ შორის, მოხმარებული ელექტროენერგიის) მომსახურების ხარჯებს.

8. ამ მუხლის მე-7 პუნქტით გათვალისწინებული დევნილის/დევნილი ოჯახის გამოსახლება შეიძლება მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ მესაკუთრემ სამინისტროს მიმართა განცხადებით მის საკუთრებაში არსებულ საცხოვრებელ ფართობზე რეგისტრირებული დევნილის რეგისტრაციის გაუქმების თაობაზე. ამ შემთხვევაში დევნილს/დევნილ ოჯახს ასახლებენ საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

9. ამ მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებული საფუძვლის არსებობის შემთხვევაში სამინისტრო საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსით დადგენილ ვადაში იძლევა თანხმობას დევნილის მიმართ საკუთრებაში არსებული უძრავი ნივთის ხელყოფის ან სხვაგვარად ხელშეშლის აღკვეთის ღონისძიებების განხორციელებაზე.

 

მუხლი 15. საკუთრების უფლების დაცვა დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე

1. სახელმწიფო აღიარებს დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დატოვებული უძრავი ქონების რესტიტუციის უფლებას, რომელიც მემკვიდრეობით გადადის.

2. სახელმწიფომ უნდა მიიღოს ყველა შესაძლო ზომა, რათა დევნილის საკუთრებაში ან/და მფლობელობაში არსებული უძრავი ქონება, რომლის დატოვებაც მას მოუხდა ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის გამო, დაცული იქნეს ძარცვის, განადგურების, თვითნებური და სხვაგვარი უკანონო გამოყენებისა და მითვისებისაგან.

 3. ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის აღმოფხვრის შემდეგ, როდესაც დევნილი მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნდება, სახელმწიფომ უნდა მიიღოს ყველა შესაძლო ზომა, რათა დევნილის საკუთრებაში ან/და მფლობელობაში არსებული უძრავი ქონება, რომლის დატოვებაც მას მოუხდა, კანონიერ მესაკუთრესა და მფლობელს დაუბრუნდეს.

4. ამ მუხლის პირველი პუნქტით განსაზღვრული უფლება ნარჩუნდება დევნილის გრძელვადიანი საცხოვრებლით უზრუნველყოფის შემთხვევაშიც.

 

მუხლი 16. დევნილის სოციალური დაცვა

1. სამინისტრო და სხვა სახელმწიფო დაწესებულებები საქართველოს კანონმდებლობით მათთვის მინიჭებული კომპეტენციის ფარგლებში ეხმარებიან დევნილს მისი უფლებების განხორციელებაში, კერძოდ:

ა) ეხმარებიან დევნილს დასაქმებაში, მისი პროფესიისა და კვალიფიკაციის გათვალისწინებით;

ბ) გასცემენ საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებულ დევნილის შემწეობასა და სხვა დახმარებებს;

გ) უზრუნველყოფენ დევნილის მიერ განათლების კონსტიტუციური უფლების განხორციელებას და ზოგადი განათლების დაფინანსებას საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით;

დ) წყვეტენ დევნილის საპენსიო უზრუნველყოფის საკითხებს;

ე) ეხმარებიან დევნილს სოციალური და საყოფაცხოვრებო საკითხების გადაწყვეტაში;

ვ) მონაწილეობენ ადამიანის უფლებების მასობრივი დარღვევის შედეგად გარდაცვლილთა და დაღუპულთა სამარხებისა და უგზო-უკვლოდ დაკარგულთა მოძიების ღონისძიებებში;

ზ) ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის აღმოფხვრის შემდეგ ეხმარებიან დევნილს მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებაში;

თ) უზრუნველყოფენ დევნილს საქართველოს ტერიტორიის ფარგლებში იძულებითი გადაადგილებისას აუცილებელი პირველადი დახმარებით;

ი) დევნილის გარდაცვალებისას ანაზღაურებენ მისი დაკრძალვის ხარჯებს დადგენილი წესით, შესაძლებლობის ფარგლებში.

2. სოციალურად დაუცველი ოჯახების მონაცემთა ერთიან ბაზაში რეგისტრირებული დევნილის/დევნილი ოჯახის სამედიცინო დაწესებულებაში მკურნალობის ხარჯები დადგენილი წესით იფარება სახელმწიფო პროგრამებით ან დაზღვევით.

3. ყველა დევნილს, თუ მისი შრომითი საქმიანობის შეწყვეტა დაკავშირებულია დევნილობასთან, დევნილობის პერიოდში უნარჩუნდება შრომის უწყვეტი სტაჟი, მიუხედავად იმისა, მუშაობს თუ არა იგი.

4. სამინისტრო კოორდინაციას უწევს საქართველოს სხვა სამინისტროებისა და უწყებების საქმიანობას დევნილთა უფლებების განხორციელების სფეროში.

 

თავი V

დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებამდე მისი ქვეყნის სხვა ნაწილში განსახლებისა და ინტეგრაციის და დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნების შემდეგ მისი რეინტეგრაციის სახელმწიფო გარანტიები

 

მუხლი 17. დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებამდე მისი ქვეყნის სხვა ნაწილში განსახლებისა და ინტეგრაციის სახელმწიფო გარანტიები

სამინისტრო და სხვა სახელმწიფო დაწესებულებები საქართველოს კანონმდებლობით მათთვის მინიჭებული კომპეტენციის ფარგლებში უზრუნველყოფენ:

ა) შესაბამისი პირობების შექმნას დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებამდე მისი ქვეყნის სხვა ნაწილში ნებაყოფლობით, ღირსეულად და უსაფრთხოდ განსახლებისა და ცხოვრების დაწყების პროცესის განხორციელებისათვის;

ბ) შესაბამისი მექანიზმების შემუშავებას, რომლებიც უზრუნველყოფს დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებამდე ქვეყნის სხვა ნაწილში განსახლების შემთხვევაში მის ინტეგრაციას, რათა შეიქმნას დევნილის უსაფრთხო და ღირსეული ცხოვრებისათვის აუცილებელი სოციალურ-ეკონომიკური პირობები, დევნილებმა შეუზღუდავად და თანაბრად მიიღონ მონაწილეობა სოციალურ-ეკონომიკურ ურთიერთობებში და ისარგებლონ სოციალური მომსახურებით;

გ) დევნილის ჩართულობას ამ მუხლის „ბ“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული ღონისძიებების განხორციელებაში.

 

მუხლი 18. დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნების შემდეგ მისი რეინტეგრაციის სახელმწიფო გარანტიები

1. სახელმწიფო უზრუნველყოფს შესაბამისი მექანიზმების შემუშავებას, რომლებიც ხელს შეუწყობს მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნებული დევნილის რეინტეგრაციას.

2. თუ დევნილი ამ კანონის მე-6 მუხლის პირველ პუნქტში აღნიშნული მიზეზის აღმოფხვრის შემდეგ დაბრუნდება მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე, სამინისტრო და სხვა სახელმწიფო დაწესებულებები საქართველოს კანონმდებლობით მათთვის მინიჭებული კომპეტენციის ფარგლებში:

ა) უზრუნველყოფენ დევნილისათვის საქართველოს კონსტიტუციითა და ამ კანონით განსაზღვრული უფლებების განხორციელებას;

ბ) იღებენ ზომებს, რათა დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე შეიქმნას მისი უსაფრთხო ცხოვრებისათვის აუცილებელი სოციალურ-ეკონომიკური და სამართლებრივი პირობები;

გ) ახორციელებენ ყველა საჭირო ღონისძიებას, რათა დევნილს ან მის კანონიერ მემკვიდრეს დაუბრუნდეს პირადი საკუთრება, მათ შორის, საცხოვრებელი სახლი და საკარმიდამო ნაკვეთი საკუთრების დაბრუნების მომენტისთვის არსებული სახით, ამასთანავე, შესაძლებლობის ფარგლებში აღადგენენ დანგრეულ შენობას და უზრუნველყოფენ პირისათვის მის დაბრუნებას;

დ) კოორდინაციას უწევენ მიყენებული ზარალის კომპენსირების პროცესის განხორციელებას მისი ზღვრული ოდენობის განსაზღვრის შემდეგ.

3. მიყენებული ზარალის ოდენობის განსაზღვრისა და უძრავი ქონების კომპენსაციის გაცემის წესს ადგენენ საქართველოს სახელმწიფო ხელისუფლების უფლებამოსილი ორგანოები.

4. დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნების პროცესში მისი დაბრუნების, დასახლებისა და რეინტეგრაციის ღონისძიებების განხორციელებას კოორდინაციას უწევს სამინისტრო სხვა შესაბამის სახელმწიფო უწყებებთან ერთად, უსაფრთხო და ღირსეული დაბრუნების გარანტიების უზრუნველყოფით.

5. სახელმწიფო განსაკუთრებულ ძალისხმევას მიმართავს დევნილის მუდმივ საცხოვრებელ ადგილზე დაბრუნების, დასახლებისა და რეინტეგრაციის დაგეგმვისა და მართვის პროცესში მისი მონაწილეობის უზრუნველსაყოფად.

 

თავი VI

დევნილის უფლებების განხორციელების გარანტიები

 

მუხლი 19. დევნილის დახმარების ორგანიზება

1. დევნილის განსახლების, რეგისტრაციის, სოციალური და სხვა საკითხების გადაწყვეტას ორგანიზებას უწევს სამინისტრო სხვა სახელმწიფო დაწესებულებებთან ერთად, საქართველოს კანონმდებლობით მინიჭებული კომპეტენციის ფარგლებში.

2. ამ კანონით სამინისტროს კომპეტენციისთვის მიკუთვნებულ საკითხებთან დაკავშირებით მინისტრი უფლებამოსილია საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით გამოსცეს შესაბამისი სამართლებრივი აქტები.

 

მუხლი 20. დევნილის უფლებების დაცვის გარანტია

1. დევნილის უფლებებს იცავენ სამინისტრო, სხვა სახელმწიფო დაწესებულებები და ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები თავიანთი კომპეტენციის ფარგლებში.

2. თანამდებობის პირის არამართლზომიერი მოქმედება შეიძლება გასაჩივრდეს ზემდგომ თანამდებობის პირთან ან ზემდგომ ადმინისტრაციულ ორგანოში ან/და სასამართლოში საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.   

 

მუხლი 21. დევნილის დახმარების ფინანსური წყაროები

1. დევნილისთვის ამ კანონის შესაბამისად გასაწევი ხარჯები ანაზღაურდება სახელმწიფო ბიუჯეტიდან.

2. დევნილის დამატებითი დაფინანსების წყაროებია ფიზიკურ და იურიდიულ პირთა შემოწირულებები, სხვა სახელმწიფოთა და საერთაშორისო ორგანიზაციათა მიერ გაწეული ფინანსური დახმარებები.

 

მუხლი 22. პასუხისმგებლობა კანონის დარღვევისათვის

ამ კანონის დარღვევა იწვევს პასუხისმგებლობას საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

 

თავი VII

გარდამავალი დებულებები

 

მუხლი 23. დევნილის მიერ პირადი ნომრის წარდგენის ვალდებულება

იმ დევნილმა, რომელსაც სამინისტროში არ აქვს წარდგენილი პირადი ნომერი, ამ კანონის ამოქმედებიდან 3 თვის ვადაში უნდა წარადგინოს საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული დოკუმენტი, რომელშიც მითითებულია საქართველოს მოქალაქის ან საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირის სახელი, გვარი და პირადი ნომერი.

 

მუხლი 24. ამ კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით განსახორციელებელი ღონისძიებანი

1. საქართველოს მთავრობამ ამ კანონის ამოქმედებიდან 6 თვის ვადაში უზრუნველყოს სათანადო კანონქვემდებარე აქტების ამ კანონთან შესაბამისობა.

2. საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა სამინისტრომ ამ კანონის ამოქმედებიდან 3 თვის ვადაში შეიმუშაოს და დაამტკიცოს:

ა) პირისათვის დევნილის სტატუსის მინიჭების, შეწყვეტის, ჩამორთმევისა და აღდგენის, დევნილთა რეგისტრაციის და დევნილთა მონაცემთა ბაზის წარმოების წესი;

ბ) დევნილთა საცხოვრებლით უზრუნველყოფის წესი.

3. ამ მუხლის პირველი და მე-2 პუნქტებით განსაზღვრული კანონქვემდებარე აქტების მიღებამდე (გამოცემამდე) იურიდიულ ძალას ინარჩუნებს „საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ“ საქართველოს 1996 წლის 28 ივნისის კანონის საფუძველზე მიღებული (გამოცემული) სამართლებრივი აქტები.

 

თავი VIII

დასკვნითი დებულებები

 

მუხლი 25. ძალადაკარგული ნორმატიული აქტი

ამ კანონის ამოქმედებისთანავე ძალადაკარგულად გამოცხადდეს „საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა – დევნილთა შესახებ“ საქართველოს 1996 წლის 28 ივნისის კანონი (პარლამენტის უწყებანი, №19-20, 30.07.96, გვ. 39).

 

მუხლი 26. კანონის ამოქმედება

ეს კანონი ამოქმედდეს 2014 წლის 1 მარტიდან.


საქართველოს პრეზიდენტიგიორგი მარგველაშვილი

 

 

ქუთაისი,

6 თებერვალი 2014 წ.

N1982-IIს

Закон Грузии

О лицах, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий Грузии, – вынужденных переселенцах

 

Глава I

Общие положения

 

Статья 1. Общие положения

Государственные органы Грузии с учетом специфических нужд, вызванных вынужденным перемещением, при разрешении проблем вынужденно перемещенного лица – вынужденного переселенца (далее – вынужденный переселенец) действуют в соответствии с Конституцией Грузии, иными законодательными и подзаконными нормативными актами Грузии, общепризнанными правами человека и нормами, предусмотренными международным правом.

 

Статья 2. Сфера, регулируемая Законом

Настоящий Закон определяет правовой статус вынужденного переселенца, основания и порядок присвоения лицу статуса вынужденного переселенца, прекращения, лишения и восстановления указанного статуса, правовые, экономические и социальные гарантии вынужденного переселенца, его права и обязанности.

 

Статья 3. Цель Закона

Целью настоящего Закона является создание таких правовых механизмов, которые:

а) обеспечивают защиту прав вынужденных переселенцев в период вынужденного переселения;

б) способствуют интеграции вынужденных переселенцев в местах их регистрации;

 в) способствуют разрешению проблем вынужденных переселенцев.

 

Статья 4. Разъяснение терминов

В целях настоящего Закона использованные в нем термины имеют следующие значения:

а) соискатель статуса вынужденного переселенца – лицо, обратившееся в Министерство по вопросам лиц, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий, расселения и беженцев Грузии (далее – Министерство) с заявлением о присвоении статуса вынужденного переселенца;

б) удостоверение вынужденного переселенца – документ, выданный Министерством или входящим в его систему территориальным органом (далее – территориальный орган) вынужденному переселенцу, удостоверяющий присвоение лицу статуса вынужденного переселенца. Если место регистрации и место фактического проживания вынужденного переселенца совпадают, удостоверение вынужденного переселенца также является документом, удостоверяющим правомерное владение жилой площадью, кроме случая обеспечения вынужденного переселенца долгосрочным жильем;

в) постоянное место жительства вынужденного переселенца – место, избранное вынужденным переселенцем, его родителем (родителями) - вынужденным переселенцем (вынужденными переселенцами) или биологическим родственником по прямой восходящей линии для проживания, откуда оно, один из его родителей или оба родителя либо биологический родственник по прямой восходящей линии было вынуждено переместиться и куда оно не может возвратиться по причине, указанной в пункте первом статьи 6 настоящего Закона;

г) место регистрации вынужденного переселенца – место жительства вынужденного переселенца, указанное в имеющейся в Министерстве базе данных вынужденных переселенцев, где он был зарегистрирован в период вынужденного переселения независимо от формы собственности указанного места;

д) место фактического проживания вынужденного переселенца – место проживания, избранное вынужденным переселенцем в период вынужденного переселения, где оно фактически проживает без регистрации;

е) пособие вынужденного переселенца – ежемесячная выплата, установленная законодательством Грузии для вынужденных переселенцев исходя из статуса вынужденного переселенца;

ж) социальная помощь – установленное законодательством Грузии материальное или нематериальное имущественное благо любого вида, направленное на улучшение социально-экономического положения вынужденных переселенцев/семей вынужденных переселенцев, зарегистрированных в Единой базе данных социально незащищенных семей;

з) регистрация вынужденных переселенцев – осуществляемые Министерством учет и регистрация вынужденных переселенцев в предварительно объявленный срок и в случае необходимости выдача удостоверения вынужденного переселенца;

и) анкетирование вынужденных переселенцев – процедура учета Министерством персональных (идентификационных) данных вынужденных переселенцев;

к) база данных – база данных вынужденных переселенцев, администрирование которой осуществляет Министерство в соответствии с настоящим Законом;

л) семья вынужденных переселенцев – круг лиц, состоящих в родственной или неродственной связи, постоянно проживающих на обособленной жилой площади, имеющих статус вынужденного переселенца (членом семьи может быть и не вынужденный переселенец), которые ведут совместную домохозяйственную деятельность (семья может состоять из одного лица);

м) домохозяйственная деятельность (общее семейное хозяйство) – деятельность, направленная на обеспечение благосостояния семьи, предусматривающая совместное использование, уход и содержание местожительства, добывание необходимых для семьи прожиточных средств, распоряжение указанными средствами (доходами и расходами) и их распределение во благо семьи;

н) надлежащее жилье – жилье, переданное вынужденному переселенцу в собственность или правомерное владение, в котором обеспечены необходимые условия для достойной жизни, в том числе – удовлетворительные условия с точки зрения безопасности, санитарии и доступности инфраструктуры;

о) обеспечение вынужденного переселенца долгосрочным жильем (далее – обеспечение долгосрочным жильем) – исходя из статуса вынужденного переселенца, с целью расселения семьи вынужденных переселенцев передача ей государственными органами или органами местного самоуправления, международными, донорскими или местными организациями, физическими лицами или юридическими лицами частного права в собственность жилой площади или обеспечение вместо нее денежной или иной помощи;

п) жилая площадь, переданная в правомерное владение, – жилая площадь, на которой вынужденный переселенец/семья вынужденных переселенцев на основании согласия собственника зарегистрирован в соответствии с базой данных или фактически проживает без регистрации;

р) оккупированные территории – территории, определенные Законом Грузии «Об оккупированных территориях».

 

Статья 5. Защита населения от вынужденного перемещения

1. Каждый человек, проживающий в Грузии, должен быть защищен от вынужденного перемещения с постоянного места жительства.

2. Государство обязано:

а) принимать все соответствующие меры во избежание создания такой ситуации, которая может повлечь вынужденное перемещение лиц;

б) обеспечивать при вынужденном перемещении защиту жизни, достоинства, прав на безопасность и свободу потерпевших и в том случае, когда вынужденное перемещение обусловлено неизбежной необходимостью;

в) сокращать до минимума обусловленное непреодолимой необходимостью вынужденное перемещение и причиненный этим вред;

г) обеспечивать, чтобы вынужденное перемещение не продолжалось более того, чем этого требует данная ситуация.

 

Глава II

Понятие «вынужденный переселенец». Недопустимость дискриминации

вынужденных переселенцев

 

Статья 6. Понятие «вынужденный переселенец»

1. Вынужденно перемещенным лицом – вынужденным переселенцем признается гражданин Грузии либо лицо без гражданства, имеющее статус в Грузии, вынужденное покинуть постоянное место жительства по той причине, что ввиду оккупации территории иностранным государством, агрессии, вооруженного конфликта, всеобщего насилия или (и) массового нарушения прав человека создалась угроза жизни, здоровью либо свободе его самого или его семьи или (и) с учетом вышеуказанных причин невозможно его возвращение на постоянное место жительства.

2. Гражданин Грузии или несовершеннолетнее лицо без гражданства, имеющее статус в Грузии, правомочно получить статус вынужденного переселенца, если одному из родителей или обоим родителям присвоен или (и) имелся статус вынужденного переселенца, только на основании согласия родителя (родителей) или иного законного представителя.

3. В случае неприсвоения статуса вынужденного переселенца несовершеннолетнему лицу в соответствии с пунктом 2 настоящей статьи ему присваивается статус вынужденного переселенца по достижении совершеннолетия на основании личного заявления.

 

Статья 7. Недопустимость дискриминации вынужденных переселенцев

Не допускается любая дискриминация вынужденных переселенцев при осуществлении ими собственных прав и свобод по той причине, что они являются вынужденно перемещенными лицами, а также ввиду расы, цвета кожи, языка, пола, религии, политических и иных взглядов, национальной, этнической и социальной принадлежности, происхождения, имущественного и сословного положения, места жительства.

 

Глава III

Порядок присвоения лицу статуса вынужденного переселенца, прекращения, лишения и восстановления указанного статуса

 

Статья 8. Порядок присвоения лицу статуса вынужденного переселенца

1. Лицо, покинувшее постоянное место жительства по причинам, указанным в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, обращается с заявлением о присвоении статуса вынужденного переселенца в Министерство или его территориальный орган.

2. Решение о присвоении или об отказе соискателю статуса вынужденного переселенца в присвоении статуса вынужденного переселенца принимает Министерство в месячный срок после приема заявления.

3. При присвоении лицу статуса вынужденного переселенца заполняется анкета и выдается удостоверение вынужденного переселенца. Формы удостоверения и анкеты вынужденного переселенца устанавливает Министерство.

4. Удостоверение вынужденного переселенца имеет силу вместе с документом, удостоверяющим личность.

5. Отказ Министерства в присвоении лицу статуса вынужденного переселенца может быть обжалован в суде в месячный срок после получения отказа в соответствии с законодательством Грузии.

6. Ввиду причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, при массовом и экстремальном перемещении населения присвоение статуса вынужденного переселенца осуществляется незамедлительно (Prima Facie), в порядке, установленном нормативным административно-правовым актом Министра по вопросам лиц, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий, расселения и беженцев Грузии (далее –Министр).

7. Процедуры присвоения лицу статуса вынужденного переселенца и регистрации вынужденных переселенцев определяются в порядке, установленном Министерством в соответствии с настоящим Законом.

 

Статья 9. Учет вынужденных переселенцев за пределами территории Грузии

1. Если лицо ввиду причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, было вынуждено покинуть постоянное место жительства и выбыть за пределы территории Грузии, оно обязано с требованием о постановке на консульский учет обратиться в дипломатическое представительство/консульское учреждение Грузии или юридическое лицо публичного права, действующее в сфере управления Министерства юстиции Грузии, – Агентство развития государственных сервисов не позднее 2-х лет после выбытия.

2. Министерство иностранных дел Грузии при содействии юридического лица публичного права, действующего в сфере управления Министерства юстиции Грузии, – Агентства развития государственных сервисов в конце каждого месяца предоставляет Министерству сведения о лицах, состоящих на консульском учете.

 

Статья 10. Основания для прекращения, лишения и восстановления статуса вынужденного переселенца лица

1. Статус вынужденного переселенца лица прекращается, если:

а) оно было лишено статуса вынужденного переселенца на основании личного заявления;

б) на месте постоянного жительства лица устранены причины, указанные в пункте первом статьи 6 настоящего Закона;

в) прекращено гражданство Грузии лица в соответствии с законодательством Грузии;

г) оно как лицо без гражданства, имеющее статус в Грузии, приняло гражданство другой страны;

д) суд признал лицо безвестно отсутствующим или объявил умершим;

е) на основании настоящего Закона в предварительно объявленный Министерством срок лицо не зарегистрировалось в качестве вынужденного переселенца;

ж) лицо умерло.

2. Статус вынужденного переселенца лица восстанавливается, если:

а) суд отменил решение, предусмотренное подпунктом «д» пункта первого настоящей статьи;

б) его статус вынужденного переселенца был прекращен на основании подпункта «в» пункта первого настоящей статьи и в соответствии с Органическим законом Грузии «О гражданстве Грузии» ему присвоено гражданство Грузии; (30.04.2014 N2322)

 в) его статус вынужденного переселенца был прекращен на основании подпункта «а» пункта первого настоящей статьи и оно по личному заявлению вновь потребовало присвоения статуса вынужденного переселенца;

г) его статус вынужденного переселенца был прекращен на основании подпункта «е» пункта первого настоящей статьи и оно по личному заявлению потребовало восстановления статуса вынужденного переселенца.

3. Лицо лишается статуса вынужденного переселенца, если оно получило указанный статус на основании представления поддельных документов и недостоверной информации.

4. Вопросы прекращения, лишения и восстановления статуса вынужденного переселенца лица решает Министерство.

5. Споры, касающиеся прекращения, лишения и восстановления статуса вынужденного переселенца лица, разрешаются судом.

 

Статья 11. Основания для приостановления, прекращения и восстановления пособия вынужденного переселенца

1. Выплата пособия вынужденного переселенца приостанавливается первого числа месяца, следующего за месяцем возникновения основания, предусмотренного настоящим пунктом, если:

а) требуется установить правильность документов, представленных для присвоения лицу статуса вынужденного переселенца;

б) не представлен личный номер вынужденного переселенца;

в) не удается установить законного представителя несовершеннолетнего вынужденного переселенца.

2. Пособие вынужденного переселенца прекращается первого числа месяца, следующего за месяцем возникновения основания, предусмотренного настоящим пунктом, если:

а) прекращен статус вынужденного переселенца лица;

б) вынужденный переселенец отказался от получения пособия по личному заявлению;

в) вынужденный переселенец выбыл за пределы территории Грузии на срок более двух месяцев, кроме случаев, когда выезд связан со служебной командировкой, учебой или лечением в медицинском учреждении (что подтверждается соответствующей документацией) и об этом вынужденный переселенец предварительно сообщил Министерству в порядке, установленном законодательством Грузии;

г) вынужденный переселенец на основании личного заявления изъявил согласие на получение социальной помощи, предназначенной для семей, находящихся за чертой бедности;

д) налогооблагаемый доход вынужденного переселенца составляет 1250 или более лари в месяц, что подтверждается соответствующими данными уполномоченного органа, определенного законодательством Грузии.

3. Выплата пособия вынужденного переселенца возобновляется в случае устранения соответствующих обстоятельств, предусмотренных пунктами первым и 2 настоящей статьи, на основании представления им личного заявления и необходимой документации, а также в иных определенных законодательством Грузии случаях.

4. Выплата пособия вынужденного переселенца возобновляется после наступления обстоятельств, предусмотренных пунктом 3 настоящей статьи. При этом:

а) в случаях, определенных пунктом первым этой же статьи, выплата пособия вынужденного переселенца возобновляется с первого числа следующего месяца и неполученная сумма возмещается, но не более чем за один год со дня приостановления пособия вынужденного переселенца;

б) в случаях, определенных пунктом 2 этой же статьи, пособие вынужденного переселенца не возмещается в течение всего периода прекращения пособия вынужденного переселенца, кроме случаев, предусмотренных законодательством Грузии.

5. Выплату пособия вынужденного переселенца обеспечивает компетентный орган на основании информации, предоставленной Министерством.

 

Глава IV

Защита прав вынужденного переселенца при вынужденном переселении

 

Статья 12. Права и обязанности вынужденного переселенца

1. Вынужденный переселенец вправе:

а) получать пособие вынужденного переселенца в размере 45 лари;

б) получать социальную и иную помощь в порядке и на условиях, установленных законодательством Грузии;

в) пользоваться в пределах Грузии надлежащим жильем до возвращения на постоянное место жительства, кроме случая, когда он обеспечен долгосрочным жильем.

2. Вынужденный переселенец обязан:

а) в течение одного месяца со дня перемены места жительства сообщить Министерству о перемене места жительства;

б) зарегистрироваться в качестве вынужденного переселенца в предварительно объявленный Министерством срок;

в) в случае выбытия за пределы территории Грузии на срок более двух месяцев заранее сообщить об этом Министерству.

 

Статья 13. Права на уважение единства семьи и обеспечение надлежащим жильем

1. Все вынужденные переселенцы имеют право на уважение единства семьи. Не допускается искусственное разделение семьи или объединение семей против воли ее (их) членов.

2. При вынужденном переселении Министерство совместно с другими соответствующими государственными ведомствами обеспечивает оставшегося без крова вынужденного переселенца надлежащим жильем. Министерство при обеспечении вынужденного переселенца надлежащим жильем регистрирует его по месту расселения.

3. Министерство в соответствии с законодательством Грузии обеспечивает осуществление определенных настоящим Законом прав вынужденного переселенца, принимает меры для создания социально-экономических условий, необходимых для его безопасной и достойной жизни.

4. Если семья вынужденных переселенцев обеспечена долгосрочным жильем, государство освобождается от обязательства по обеспечению жилой площадью вынужденного переселенца или членов его семьи по прямой нисходящей линии, исходя из их статуса вынужденного переселенца.

 

Статья 14. Защита прав вынужденного переселенца, касающихся жилой площади

1. Споры, касающиеся жилой площади/квартирных вопросов, разрешаются в порядке, установленном законодательством Грузии.

2. До устранения причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, или обеспечения вынужденного переселенца долгосрочным жильем вынужденного переселенца не выселяют с жилой площади, находящейся в его правомерном владении, кроме случаев, когда:

а) с вынужденным переселенцем оформляется письменное соглашение в связи с его обеспечением надлежащей денежной или иной помощью вместо занимаемой им площади;

б) вынужденному переселенцу выделяется соответствующая жилая площадь, которой не ухудшаются его бытовые условия;

в) происходят стихийные или иные явления, по которым предусматривается компенсация и которые регулируются в общем порядке.

3. Жилая площадь, находящаяся в правомерном владении вынужденного переселенца/семьи вынужденных переселенцев, кроме предусмотренной подпунктом «п» статьи 4 настоящего Закона, - эта желая площадь, на которой государство до введения настоящего Закона поселило вынужденного переселенца, числившаяся в базе данных как объект компактного (организованного) расселения вынужденных переселенцев, в котором Министерство ежегодно в соответствии с государственным бюджетом возмещало расходы на администрацию, расходы на бытовые и коммунальные услуги (в том числе – на потребленную электроэнергию) и который являлся государственной или частной собственностью.

4. В случаях, предусмотренных пунктом 3 настоящей статьи, собственник правомочен обращаться в Министерство и соответствующий орган по поводу выселения вынужденного переселенца, зарегистрированного или (и) фактически проживающего в объекте недвижимого имущества, находящегося в его собственности.

5. Если собственник воспользуется правом, определенным пунктом 4 настоящей статьи, он обязан учитывать требования пункта 2 этой же статьи.

6. При расселении вынужденных переселенцев в другой части страны в случаях, предусмотренных пунктом 2 настоящей статьи, Министерство для защиты их достоинства, свободы и безопасности должно обеспечивать, чтобы:

а) вынужденные переселенцы/семьи вынужденных переселенцев были полностью информированы о причинах и процедурах перемещения и расселения, а также имели информацию о соответствующих предложениях, предоставляющих им возможность свободного и добровольного выбора;

б) каждый вынужденный переселенец был обеспечен надлежащим жильем;

в) расселение вынужденных переселенцев осуществлялось в удовлетворительных условиях с точки зрения безопасности, здоровья и санитарии и было защищено право на уважение единства семьи вынужденного переселенца.

7. Требования пунктов 2 и 6 настоящей статьи не распространяются на вынужденных переселенцев/семьи вынужденных переселенцев, которые не были расселены государством и которые собственными силами или способами нашли жилье (зарегистрированы или (и) проживают в наемных, одолженных или собственных жилых помещениях вместе с семьями хозяев и другое), в котором Министерство в соответствии с государственным бюджетом ежегодно не возмещает расходы на администрацию, расходы на бытовые и коммунальные услуги (в том числе – на потребленную электроэнергию).

8. Выселение вынужденных переселенцев/семей вынужденных переселенцев, предусмотренных пунктом 7 настоящей статьи, допускается только в случае, если собственник обратится в Министерство с заявлением об отмене регистрации вынужденного переселенца, зарегистрированного на находящейся в его собственности жилой площади. В этом случае вынужденного переселенца/семью вынужденных переселенцев выселяют в порядке, установленном законодательством Грузии.

9. При наличии оснований, предусмотренных пунктом 2 настоящей статьи, Министерство в срок, установленный Общим административным кодексом Грузии, дает согласие на осуществление мер пресечения посягательства на недвижимую вещь, находящуюся в собственности, или иного вида препятствования в отношении вынужденного переселенца.

 

Статья 15. Защита права собственности по постоянному месту жительства вынужденного переселенца

1. Государство признает право на реституцию недвижимого имущества, оставленного по постоянному месту жительства вынужденного переселенца, которое передается по наследству.

2. Государство должно принимать все возможные меры для того, чтобы находящееся в собственности или (и) во владении вынужденного переселенца недвижимое имущество, которое ему пришлось оставить ввиду причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, было защищено от грабежа, уничтожения, самовольного и иного вида незаконного использования и присвоения.

3. После устранения причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, когда вынужденный переселенец будет возвращен на постоянное место жительства, государство должно принимать все возможные меры для того, чтобы находящееся в собственности или (и) во владении вынужденного переселенца недвижимое имущество, которое ему пришлось оставить, было возвращено законному собственнику и владельцу.

4. Право, определенное пунктом первым настоящей статьи, сохраняется и в случае обеспечения вынужденного переселенца долгосрочным жильем.

 

Статья 16. Социальная защита вынужденного переселенца

1. Министерство и другие государственные учреждения в пределах компетенции, предоставленной им законодательством Грузии, оказывают содействие вынужденным переселенцам в осуществлении своих прав, в частности:

а) помогают вынужденным переселенцам в трудоустройстве с учетом их профессии и квалификации;

б) выплачивают предусмотренные законодательством Грузии пособие вынужденного переселенца и иные виды помощи;

в) обеспечивают осуществление вынужденными переселенцами конституционного права на образование и финансирование общего образования в порядке, установленном законодательством Грузии;

г) решают вопросы пенсионного обеспечения вынужденных переселенцев;

д) помогают вынужденным переселенцам в решении социальных и бытовых вопросов;

е) участвуют в мероприятиях по розыску захоронений умерших и погибших и безвестно отсутствующих в результате массового нарушения прав человека;

ж) после устранения причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, помогают вынужденным переселенцам в возвращении на постоянное место жительства;

з) обеспечивают вынужденных переселенцев необходимой первой помощью при вынужденном переселении в пределах территории Грузии;

и) в случае смерти вынужденного переселенца возмещают расходы, связанные с его похоронами в установленном порядке, в пределах возможного.

2. Расходы на лечение в медицинском учреждении вынужденного переселенца/семьи вынужденных переселенцев, зарегистрированных в единой базе данных социально незащищенных семей, в установленном порядке покрываются государственными программами или страхованием.

3. За всеми вынужденными переселенцами, если прекращение их трудовой деятельности связано с вынужденным переселением, в период вынужденного переселения сохраняется непрерывный трудовой стаж независимо от того, работают ли они.

4. Министерство координирует деятельность других министерств и ведомств Грузии в сфере осуществления прав вынужденных переселенцев.

 

Глава V

Государственные гарантии расселения и интеграции вынужденных переселенцев в другой части страны до их возвращения на постоянное место жительства и реинтеграции вынужденных переселенцев после их возвращения на постоянное место жительства

 

Статья 17. Государственные гарантии расселения и интеграции вынужденных переселенцев в другой части страны до их возвращения на постоянное место жительства

Министерство и другие государственные учреждения в пределах компетенции, предоставленной им законодательством Грузии, обеспечивают:

а) создание соответствующих условий для добровольного, достойного и безопасного расселения и осуществления процесса начала проживания вынужденных переселенцев в другой части страны до их возвращения на постоянное место жительства;

б) разработку соответствующих механизмов, обеспечивающих до возвращения вынужденных переселенцев на постоянное место жительства их интеграцию в случае расселения в другой части страны для создания социально-экономических условий, необходимых для безопасной и достойной жизни вынужденных переселенцев, неограниченного и равного участия вынужденных переселенцев в социально-экономических отношениях и пользования социальными услугами;

в) вовлечение вынужденных переселенцев в осуществление мероприятий, предусмотренных подпунктом «б» настоящей статьи.

 

Статья 18. Государственные гарантии реинтеграции вынужденных переселенцев после их возвращения на постоянное место жительства

1. Государство обеспечивает разработку соответствующих механизмов, способствующих реинтеграции вынужденных переселенцев, возвращенных на постоянное место жительства.

2. Если вынужденный переселенец после устранения причин, указанных в пункте первом статьи 6 настоящего Закона, возвратится на постоянное место жительства, Министерство и другие государственные учреждения в пределах компетенции, предоставленной им законодательством Грузии:

а) обеспечивают осуществление прав вынужденного переселенца, определенных Конституцией Грузии и настоящим Законом;

б) принимают меры по созданию на постоянном месте жительства вынужденного переселенца социально-экономических и правовых условий, необходимых для его безопасного проживания;

в) осуществляют все необходимые мероприятия для того, чтобы вынужденному переселенцу или его законному наследнику возвратить личную собственность, в том числе – жилой дом и приусадебный участок в имеющемся к моменту возврата собственности виде, при этом, в пределах возможностей восстанавливают разрушенное здание и обеспечивают возвращение лица;

г) координируют осуществление процесса компенсации причиненного ущерба после определения его предельного размера.

3. Порядок определения размера причиненного ущерба и выплаты компенсации за недвижимое имущество устанавливается уполномоченными органами государственной власти Грузии.

4. Осуществление мероприятий по возвращению, поселению и реинтеграции вынужденных переселенцев в процессе их возвращения на постоянное место жительства координирует Министерство совместно с другими соответствующими государственными ведомствами с обеспечением гарантий безопасного и достойного возвращения.

5. Государство прилагает особые усилия для планирования возвращения, поселения и реинтеграции вынужденных переселенцев на постоянное место жительства и обеспечения их участия в процессе управления.

 

Глава VI

Гарантии осуществления прав вынужденных переселенцев

 

Статья 19. Организация помощи вынужденным переселенцам

1. Организацию решения вопросов расселения, регистрации, социальных и других вопросов, касающихся вынужденных переселенцев, осуществляет Министерство совместно с другими государственными учреждениями в пределах компетенции, предоставленной законодательством Грузии.

2. Министр в связи с вопросами, отнесенными настоящим Законом к компетенции Министерства, правомочен в порядке, установленном законодательством Грузии, издавать соответствующие правовые акты.

 

Статья 20. Гарантии защиты прав вынужденных переселенцев

1. Права вынужденных переселенцев защищают Министерство, другие государственные учреждения и органы местного самоуправления в пределах своей компетенции.

2. Неправомерные действия должностного лица могут быть обжалованы вышестоящему должностному лицу или в вышестоящий административный орган или (и) суд в порядке, установленном законодательством Грузии.

 

Статья 21. Финансовые источники помощи вынужденным переселенцам

1. Осуществляемые в соответствии с настоящим Законом расходы на вынужденных переселенцев возмещаются из государственного бюджета.

2. К дополнительным источникам финансирования вынужденных переселенцев относятся пожертвования физических и юридических лиц, финансовая помощь, оказываемая другими государствами и международными организациями.

 

Статья 22. Ответственность за нарушение закона

Нарушение настоящего Закона влечет ответственность в порядке, установленном законодательством Грузии.

 

Глава VII

Переходные положения

 

Статья 23. Обязанность вынужденного переселенца по представлению личного номера

Вынужденный переселенец, не представивший в Министерство личный номер, в 3-месячный срок после введения настоящего Закона в действие должен представить предусмотренный законодательством Грузии документ, в котором указаны имя, фамилия и личный номер гражданина Грузии или лица без гражданства, имеющего статус в Грузии.

 

Статья 24. Мероприятия, подлежащие осуществлению в связи с введением в действие настоящего Закона

1. Правительству Грузии в 6-месячный срок после введения в действие настоящего Закона обеспечить соответствие надлежащих подзаконных актов настоящему Закону.

2. Министерству по вопросам лиц, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий, расселения и беженцев Грузии в 3-месячный срок после введения настоящего Закона в действие разработать и утвердить:

а) Порядок присвоения лицу статуса вынужденного переселенца, прекращения, лишения и восстановления указанного статуса, регистрации вынужденных переселенцев и ведения базы данных вынужденных переселенцев;

б) Порядок обеспечения вынужденных переселенцев жильем.

3. До принятия (издания) подзаконных актов, определенных пунктами первым и 2 настоящей статьи, юридическую силу сохраняют правовые акты, принятые (изданные) на основании Закона Грузии «О насильственно перемещенных – преследуемых лицах» («О лицах, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий Грузии – вынужденных переселенцах») от 28 июня 1996 года.

 

Глава VIII

Заключительные положения

 

Статья 25. Утративший силу нормативный акт

До введения настоящего Закона в действие объявить утратившим силу Закон Грузии «О насильственно перемещенных – преследуемых лицах» («О лицах, вынужденно перемещенных с оккупированных территорий Грузии – вынужденных переселенцах») от 28 июня 1996 года (Парламентис уцкебани №№ 19-20, 30.07.96, с. 39).

 

Статья 26. Введение Закона в действие

Настоящий Закон ввести в действие с 1 марта 2014 года.

 

Президент Грузии                        Георгий Маргвелашвили

Кутаиси

6 февраля 2014 года

№ 1982-IIс